De vindbaarheid van jouw website is een van de meest belangrijke onderdelen. Als mensen je niet kunnen vinden, dan komen er logische wijze ook geen bezoekers op je website. Het verbeteren hiervan wordt ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd (Search Engine Optimalisation, afgekort: SEO). Een zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google, wordt gebruikt door mensen om op zoek te gaan naar een antwoord op hun vraag. Op het moment dat je website gevonden wordt op Google, dan kunnen er dus mensen op je website komen waar je geen geld voor uit hoeft te geven. SEO staat voor een verzameling van technieken die je kunt toepassen om de vindbaarheid van je website en/of pagina’s te vergroten op zoekmachines zoals Google.
De vindbaarheid van je pagina(s) is afhankelijk van hoe goed jouw pagina antwoord geeft op de betreffende vraag. In principe is alles wat op Google wordt ingevuld een vraag. Mensen krijgen, na het invullen van hun vraag een pagina waar 10 zoekresultaten op staan. Zoekmachines willen zoekers het best mogelijke resultaat geven. Om dit te kunnen doen, doorzoeken zoekmachines dagelijks miljarden websites en kijken onder andere naar:
Door je vindbaarheid te verbeteren, kun je zorgen dat bij bepaalde vragen of termen jij op de eerste pagina van deze resultaten komt te staan. Er zijn veel verschillende manieren om je ‘ranking’ op zoekmachines te verbeteren. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk, dat er hele uitgebreide studies en trainingen over SEO te volgen zijn.
Wat essentieel is bij het optimaliseren van je website, pagina’s of blogartikelen is dat je nadenkt over het gene waar je op gevonden wilt worden. Het doel van SEO is namelijk gevonden worden op bepaalde trefwoorden. Dit houdt in dat je, voor je aan de slag kunt met het verbeteren van je vindbaarheid, moet nadenken over het begrip waar je op gevonden wilt worden. Op dit begrip optimaliseer je vervolgens je website, pagina of artikel.
Artikelen over Betere vindbaarheid
Tags zijn labels waarmee je specifieker je artikelen kunt categoriseren. Een blog van een goede website beschikt over meerdere categorieën, maar ook weer niet te veel verschillende. Door middel van het gebruik van tags kun je een specifieke onderverdeling binnen de...
De Linkbooster is een van de aller krachtigste SEO technieken die je kunt gebruiken om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren, vooral in samenwerking met andere SEO technieken. Met de Linkbooster zorg je er namelijk voor dat je alles binnen je website met...
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een verzameling technieken gericht op het optimaliseren van jouw website om de vindbaarheid te verbeteren in zoekmachines. Zoekmachines helpen ons door de eindeloze informatie op het internet te filteren. Ze tonen de meest...
Keywords zijn veelgebruikte zoektermen die relevant zijn voor het onderwerp van jouw artikel, waarmee je de vindbaarheid van jouw pagina verhoogt. Keywords bepalen de harde kern van jouw webpagina voor zoekmachines, waardoor ze zoekresultaten beter kunnen filteren. Je...
Als je bekend bent met zoekmachineoptimalisatie (SEO), heb je waarschijnlijk al gehoord van het belang van backlinks. Maar wat zijn backlinks eigenlijk en waarom spelen ze een cruciale rol in de rangschikking van zoekresultaten op Google? In dit artikel duiken we...
Als je een website hebt, is de term “organisch verkeer” waarschijnlijk niet nieuw voor je. Maar wat betekent het precies en waarom is organisch verkeer zo belangrijk? In dit artikel zullen we dieper ingaan op het concept van organisch verkeer, de voordelen...
Als je bezig bent met zoekmachineoptimalisatie (SEO), ben je waarschijnlijk de term “meta-tags” tegengekomen. Maar wat zijn meta-tags precies en waarom zijn ze belangrijk voor SEO? In dit artikel zullen we dieper ingaan op het concept van meta-tags, hun...
Als je bezig bent met zoekmachineoptimalisatie (SEO), ben je waarschijnlijk de term “sitemap” tegengekomen. Maar wat is een sitemap precies en waarom is het belangrijk voor SEO? In dit artikel zullen we dieper ingaan op het concept van sitemaps, hun rol in...
WebP is een beeldformaat dat is ontwikkeld door Google als een moderne en efficiënte oplossing voor afbeeldingen op het web. Geïntroduceerd op 30 september 2010, is WebP ontworpen om afbeeldingen sneller te laden en de bandbreedte te verminderen zonder concessies te...
In de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het begrip ‘canonieke’ een term die van essentieel belang is voor het effectieve beheer van online content. Het heeft te maken met het aanwijzen van de voorkeursversie van een webpagina wanneer er...
Trackingparameters vormen een integraal onderdeel van digitale marketing en webanalyse. Deze kleine stukjes tekst die aan een URL worden toegevoegd, dragen bij aan het verzamelen van waardevolle gegevens over het gedrag van gebruikers op websites. Door de juiste inzet...
Binnen de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is duplicaatinhoud een term die zowel angst als frustratie kan veroorzaken bij website-eigenaren en marketeers. Duplicaatinhoud verwijst naar vergelijkbare of identieke tekstuele of visuele elementen die op meerdere...
Asynchroon laden is een geavanceerde techniek die wordt gebruikt om de snelheid en prestaties van websites te verbeteren. Het verwijst naar het proces waarbij bepaalde webinhoud, zoals scripts en bronnen, onafhankelijk van de hoofdpagina wordt geladen, waardoor de...
Google Accelerated Mobile Pages, ookwel AMP, is een project dat Google is gestart zodat pagina’s sneller op mobiel geladen kunnen worden. Het is nieuwe webstandaard vanuit Google die het laden van pagina’s extreem versneld. Wat houd AMP in? Je maakt met AMP een zo...
Een Mini Wiki is eigenlijk een soort wikipedia binnen jouw eigen website met informatie over jouw vakgebied. Dit is vaak informatie dat je niet standaard op jouw website wilt hebben staan, maar wat wel waardevolle kennis kan zijn waarvan jij weet dat als een bezoeker...
Het gebruik van categorieën is van belang voor de website structuur van jouw website. Hierdoor geef je bijvoorbeeld aan Google aan dat er een bepaalde hiërarchie is in de opbouw van bijvoorbeeld jouw blogartikelen. Door deze hiërarchie te hanteren weet Google welke...
De seo pagina titel, ook wel de Meta Title Tag genaamd, is de titel van de pagina. Deze titel is hetgeen wat zoekmachines weergeven, samen met de link van de pagina en de omschrijving. Het is super belangrijk om deze titel zelf in te vullen. Dit draagt namelijk bij...
De meta omschrijving, ook wel meta discription genoemd, is gemakkelijk gezegd de beschrijving van de gehele inhoud van de pagina. Het is een korte beschrijving waaruit duidelijk wordt, voor de bezoeker, wat er gevonden gaat worden op deze pagina. Deze omschrijving...
Trefwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn de zoekwoorden waarop je wilt dat een specifieke pagina wordt gevonden. In principe is het zoekwoord het onderwerp van de pagina/het artikel. Doormiddel van dit zoekwoord definieer je dus het onderwerp waar je op...
Een robots.txt is een bestand in je website wat instructies bevat voor zoekmachines. In dit bestand wordt aangegeven hoe deze jouw website kunnen en mogen indexeren. Op het moment dat deze correct is ingesteld, dan weten zoekmachines dus welke pagina’s wel en...
Een sitemap is een bestand op de server van je website, waarin een complete lijst van alle url’s van alle pagina’s van je website staan aangeven. Een sitemap werkt samen met het robots.txt bestand. Het is een overzicht van alle pagina’s binnen je...
Gerelateerde artikelen zijn, zoals de naam al verraad, artikelen die gerelateerd zijn aan het artikel dat je een bezoeker aan het lezen is. Er zijn een aantal websites, zoals bijvoorbeeld nieuwswebsites, die hier al jaren gebruik van maken. Dit is natuurlijk ook...
Zoekmachine vriendelijke urls hebben op je website is 1 van de basis dingen die je goed moet hebben voor zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. Er zijn heel veel (moderne) websites die hier gebruik van maken en onvriendelijke urls zie je gelukkig bijna niet meer op...
Op het moment dat je artikelen aan het schrijven bent voor op je blog, dan is het belangrijk dat bezoekers deze kunnen delen op Social Media. Hoe vaker een artikel gedeeld wordt op Social Media, hoe waardevoller het door zoekmachines wordt geschat. Dat is natuurlijk...
Pagina snelheid van een website geeft aan hoe lang het duurt voor de bezoeker van de pagina daadwerkelijk iets op zijn scherm te zien krijgt. Het is ontzettend belangrijk om de pagina snelheid van je website te optimaliseren, wil je beter gevonden worden. Waarom is...
Pagina optimalisatie is heel een groot onderdeel van SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je goed of beter gevonden wilt worden met je website, zodat je meer bezoekers krijgt, dan is het ontzettend belangrijk dat je jouw pagina’s en artikelen gaat...
Wanneer je een vast ruimte hebt, waarbij je echt klanten over de vloer krijgt, dan is local seo onmisbaar. Je lokale vindbaarheid is dan namelijk belangrijk. Dit komt omdat, wanneer mensen zoeken op Google naar een bepaalde dienst, resultaten in de buurt worden...
Video’s zijn een onmiskenbaar krachtige vorm van communicatie en informatie-overdracht. Echter, om het volledige potentieel van video’s te benutten, is video-indexering van cruciaal belang. Video-indexering verwijst naar het proces waarbij zoekmachines en...