Wat is leesbaarheid?
De leesbaarheid van een website is het gemak waarmee iemand de content (inhoud) van jouw website kan consumeren. Dit is belangrijk om de bezoeker van jouw website zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten vinden wat hij zoekt, zonder al te veel na te hoeven denken.
Het is belangrijk om de bezoekers van je website te begeleiden door je website. Leesbaarheid speelt hierin een belangrijke rol. Als je dit namelijk niet op orde hebt, dan kan je website onoverzichtelijk, rommelig en/of niet leesbaar worden. Eigenlijk is de essentie dat de bezoeker de content (inhoud) van je website gemakkelijk en duidelijk kan nuttigen. Als het goed is, dan heeft je website een doel. Om dit doel te bereiken moet de bezoeker geholpen worden bij het doorlopen van je website.
Begeleiding van de bezoeker is dus super belangrijk. Het laatste wat je wilt is de bezoeker stress of onduidelijkheid bezorgen. Er zijn een aantal zaken die de leesbaarheid van een website beïnvloeden. Het belangrijkste is rekening houden met de bezoeker. Niet met jezelf, maar met de bezoeker. Dit klinkt misschien gek, maar je website is er niet voor jou, maar voor je (potentiële) klanten. Je moet dus rekening houden met hun behoeftes en eisen.
Door dit op een juiste manier toe te passen kun je ervoor zorgen dat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt, terwijl je hem naar het doel van de website begeleid. Het doel van je website moet eigenlijk altijd rekening houden met het gene wat de bezoeker zoekt. Je kunt de bezoekersvan je website hier goed bij begeleiden door:
- je website op een duidelijke manier op te bouwen,
- de juiste opmaakstijl te kiezen
- en de inhoud te schrijven voor de bezoeker.
Er zijn veel zaken waarmee je rekening moet houden, tijdens het bouwen van een goede website.
Artikelen over ‘Leesbaarheid‘:
Artikelen over Leesbaarheid
Lettertypes zijn er in verschillende soorten en maten, maar het is belangrijk om het juiste lettertype te kiezen voor op jouw website. De leesbaarheid van een lettertype hangt af van verschillende onderdelen, namelijk: de lettertypefamilie, de lettertype soort (serif...
Interne links (wat ook wel internal linking wordt genoemd) op je website zijn woorden/begrippen/zinnen waar de bezoeker op kan klikken. Op het moment dat een bezoeker op een interne link klikt, dan wordt hij doorverwezen naar een andere pagina/categorie/tag of artikel...
Praten in resultaten zorgt ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is wat hij eraan heeft op het moment dat hij bij jouw een dienst/product afneemt. Hierdoor is het de bezoeker duidelijk wat jij kunt bereiken met zijn klachten. Waarom moet je praten in resultaten op...
Het kiezen van de juiste lettertype grootte is extreem belangrijk. Dit kan het verschil maken tussen een duidelijke of onduidelijke website. Het is belangrijk dat de teksten op je website altijd goed te lezen zijn. Dit is dus een onmisbaar onderdeel van de...
Een goede Wervende Website kan niet zonder een call to action. Een call to action (oproep tot actie), ook wel CTA wordt gebruikt om potentiële klanten na een bepaalde boodschap, tot een specifieke handeling over te laten gaan. Oproepen tot acties gebruik je dus op je...
Het hebben van een doelgroep is ontzettend belangrijk op het moment dat je een website hebt. Ensie.nl heeft de volgende definitie voor een doelgroep: “De doelgroep is een specifieke groep mensen die een organisatie of instelling wil bereiken met een bepaald...
Tekstelementen zijn manieren om bepaalde tekst weer te geven op jouw website. Deze elementen gebruik je om een bezoeker door een pagina heen te begeleiden. Het zorgt ervoor dat een pagina meer is dan alleen een lang stuk tekst, dat moeilijk te lezen is. Door op een...
Menu items zijn de knoppen in het menu van een website, waarmee bezoekers naar een andere pagina kunnen navigeren. De menu items zijn dus links die doorverwijzen naar een andere pagina binnen je website. Het menu is een ontzettend belangrijk onderdeel van een goede...
Een lettertype (ook wel een font genoemd in het engels) is een typografisch begrip. Het duidt een samenhang aan van letters, cijfers, leestekens en eventuele andere symbolen (bijvoorbeeld wiskundige tekens). Een voorbeeld van een aantal bekende lettertypes zijn:...
Een elevator pitch (letterlijke Nederlandse vertaling: lift-verkooppresentatie) komt van het engelse ‘elevator = lift’ en ‘pitch = verkooppresentatie’. Een ander woord hiervoor is een mission statement. Dit begrip wordt op vele manieren gebruikt. In de zakenwereld...
Waarom afbeeldingen een website kan maken of kraken? Goede afbeeldingen op je website zorgen voor een extra dimensie voor de bezoeker. Een bekend gezegde is niet voor niks: een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Op het moment dat iemand je website bezoekt, zullen...
Bullet points zijn opsommingstekens die je kunt gebruiken op je website om een kernachtige opsomming te maken. Door opsommingstekens te gebruiken kun je, de bezoeker van je website, op een duidelijke en overzichtelijke manier door de teksten heen begeleiden. Het zorgt...
Een logo, wat een verkorting is van “logogram”, is een grafische weergave, waarin een bepaald bedrijfsbeeld, naam, kenmerk wordt duidelijk gemaakt. Het is een beeldmerk, wat geassocieerd wordt/moet worden met het bedrijf waarvan het logo is. Een logo...