Tags zijn labels waarmee je specifieker je artikelen kunt categoriseren. Een blog van een goede website beschikt over meerdere categorieën, maar ook weer niet te veel verschillende. Door middel van het gebruik van tags kun je een specifieke onderverdeling binnen de categorieën. Een categorie is een overkoepelend onderwerp, waar artikelen onder vallen. Tags zijn echter toevoegen op de categorieën. Je gebruikt deze dus om onderliggende onderwerpen van een categorie uit te lichten. Bij het schrijven van een blogartikel kun je kiezen bij welke categorie deze hoort. Daarnaast kun je 1 of meerdere tags toevoegen. Het is aan te raden om maar 1 categorie per artikel te selecteren. Hiermee specificeer je namelijk aan zoekmachines, zoals Google, en aan de lezer bij welk onderwerp het artikel hoort. Wel is aan te raden om hier niet in door te slaan er er te veel te gebruiken, omdat het onder andere dan onoverzichtelijk wordt.

Hoe gebruik je tags?

Het is raadzaam om goed over de tags na te denken als je deze wilt gebruiken op je website. Op het moment dat je namelijk een tag aanmaakt, dan wordt er ook een tag pagina gegenereerd. Hier kunnen bezoekers eventueel op terechtkomen en zien dan alle artikelen die onder deze tag vallen. Op deze pagina zie je dan alle artikelen die deze tag hebben gekregen. Het is alleen voor de gebruiksvriendelijkheid en voor je vindbaarheid niet goed als deze pagina maar 1 artikel bevat. Er zijn dan ontzettend veel pagina’s op je website met veel te weinig content.

Je zou het dus kunnen zien als een subcategorie van je blogartikelen. Hoe beter je deze inzet, hoe beter het is voor de vindbaarheid van je website. De tags die je gebruikt kun je op verschillende plekken op je website weergeven, zoals:

  • op de artikelen zelf
  • op de blogpagina
  • in de footer
  • in de zijbalk

Ook kun je ervoor kiezen om wel de tags in te vullen, maar deze niet weer te geven op je website.