020 24 44 829 info@bloomsite.nl

Wat betekend gebruiksvriendelijkheid op een website?

Gebruiksvriendelijkheid (usability) op een website is ontzettend belangrijk. Doe je dit niet goed, dan zullen bezoekers op je website zich gaan ergeren, zaken niet kunnen vinden en de website onduidelijk vinden, waardoor ze je website zullen verlaten. Gebruiksvriendelijkheid gaat eigenlijk vooral om de ervaring van je bezoeker. Het is belangrijk om deze ervaring zo goed en fijn mogelijk te maken.

Vroeger was gebruiksvriendelijkheid op websites veel minder belangrijk. Als een website werkte en je kon vinden wat je zocht, dan was iedereen blij. Tegenwoordig is dit anders. Websites moeten nu in de ogen van de bezoeker en Google aan de nieuwste trends en eisen voldoen.

Wat zijn belangrijke zaken waar je aan moet denken:

  • Een website mag geen stress opwekken bij de bezoeker
  • Er moet makkelijk te vinden zijn waar naar gezocht wordt
  • De website moet er modern, fris en mooi uitzien.
  • Het moet een overzichtelijke website zijn
  • De bezoeker moet aan de hand genomen worden

De bovenstaande zaken zijn maar een aantal punten die invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het meest belangrijke is dat je de website niet voor jezelf maakt, maar voor jouw ideale bezoeker. Het is stiekem namelijk helemaal niet interessant wat jij ervan vindt. Eigenlijk telt alleen de mening van je bezoeker. Denk dus vanuit dat perspectief:

  • waar is je bezoeker naar op zoek?
  • spreekt je website je doelgroep aan?
  • is het voor de bezoeker duidelijk wat je aanbied?

Dit zijn zaken waar je op je website rekening mee moet houden. De usability van een website gaat dus over het gemak, waarmee een bezoeker door jouw website geen gaat. Er zijn heel veel zaken die hier aan bij kunnen dragen. Lees de artikelen hieronder om meer te weten te komen over gebruiksvriendelijkheid en het doel hiervan.

Artikelen over ‘Gebruiksvriendelijkheid‘:

Artikelen over Gebruiksvriendelijkheid

Formulieren gebruiken op je website

Formulieren op je website zijn essentieel op het moment dat je een succesvolle website wilt creëren. Met een formulier kan de bezoeker van je website op een prettige manier contact met je opnemen. Hij hoeft dan niet je e-mailadres te kopiëren en via zijn eigen...

Wat vraag ik in mijn contactformulier?

Het aantal contactformulier velden heeft veel invloed op het beslissingsproces van de bezoeker. 1 veld te veel en je loopt klanten mis, terwijl je dit niet doorhebt. Waarom is het aantal contactformulier velden belangrijk? Mensen moeten een drempel over om contact met...

Is je dienst gemakkelijk af te nemen via de website?

Het is de bedoeling dat een website zijn bezoekers dient. Iemand is namelijk op het internet op zoek naar een oplossing van zijn probleem en komt op een website waar hij hoopt dit te vinden. Mensen zijn tegenwoordig super snel af geleid en verlaten een website vaak...

Waar plaats ik mijn contactgegevens?

Een goede website maakt het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om je contactgegevens te vinden. Het is belangrijk dat de bezoeker ten aller tijde deze gegevens kan vinden. Dit zorgt namelijk ten eerste voor vertrouwen bij de bezoeker en het draagt ook bij aan je...

Beste aantal menupagina’s?

Het is belangrijk om over het aantal menupagina’s na te denken. Menupagina’s zijn het aantal pagina’s die je weergeeft in je hoofdmenu (navigatiemenu). Het is belangrijk omdat, op het moment dat je dit niet doet, je de bezoeker stress kunt bezorgen....

Wat is de beste menupositie?

Wat is nou de beste menupositie op je website? Er wordt de laatste jaren veel gespeeld met menuposities. Ondertussen zijn er ontzettend veel mogelijkheden, die er misschien mooi uitzien, maar veel verwarring oproepen bij bezoekers op je website. Het hoofdmenu, ook wel...

Goed gebruikmaken van afbeeldingen

Goed gebruikmaken van afbeeldingen op je website is erg belangrijk. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden en aangezien mensen super snel zijn afgeleid op het internet is het handig om 1000 woorden in 1 afbeelding te kunnen weergeven. Het is daarbij wel...

Correct kleurgebruik op een goede website

Correct kleurgebruik op een website draagt bij aan de overzichtelijkheid van de website. Het is belangrijk om goed na te denken over de kleuren die je in je website gebruikt. Het draagt bij aan de beleving van de bezoeker. Ook hebben de kleuren die gebruikt worden...

Waarom is een overzichtelijke website belangrijk?

Overzicht in een website is zo ontzettend belangrijk. Overzicht straalt rust uit. Door een overzichtelijke website te maken zorg je ervoor dat er geen stress ontstaat bij de bezoeker. Stress is namelijk het laatste wat je wilt creëren bij de bezoeker. Op het moment...

Waarom een afspraak knop belangrijk is

Een goede website houdt rekening met de bezoeker. Deze website is niet gemaakt voor de eigenaar, maar voor de bezoeker. De website moet alles zo makkelijk mogelijk maken en een bezoeker moet niet veel moeite hoeven doen om contact met jou op te nemen. Op het moment...

Hoeveel diensten plaats je op een website?

De hoeveelheid diensten die worden aangeboden op een website hebben invloed in het website gedrag van een bezoeker. De bezoeker is op zoek naar een bepaalde oplossing van zijn klacht. Op het moment dat er meerdere diensten worden aangeboden op een website, dan wordt...

Waarom het volgen van de huidige website trend belangrijk is

Het volgen van de huidige website trend is super belangrijk. Het is namelijk belangrijk dat jouw website herkenning en vertrouwen bij bezoekers opwekt. Op het moment dat je website een verouderde uitstraling heeft, dan zullen mensen sneller geneigd zijn om je website...

In 5 stappen meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!