Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een verzameling technieken gericht op het optimaliseren van jouw website om de vindbaarheid te verbeteren in zoekmachines.

Zoekmachines helpen ons door de eindeloze informatie op het internet te filteren. Ze tonen de meest hoogwaardige resultaten op basis van jouw zoektermen, zodat jij direct vindt wat je zoekt. Hoe zoekmachines (zoals Google, Yahoo, etc.) de waarde bepalen van jouw website lees je hier.

Zoekmachines zijn robots, en robots denken niet zoals mensen. Daarom helpt het bij het optimaliseren van jouw website als je op de hoogte bent van hoe een zoekmachine jouw website leest en de waarde bepaalt.

Gratis beter gevonden worden

Zorgen dat jouw website zo goed mogelijk gevonden wordt op google, of andere zoekmachines is een kunst. Je kunt betalen om bovenaan te komen op Google; (SEA: Search Engine Advertising), maar je kunt ook verschillende technieken toepassen die de vindbaarheid van jouw website organisch verhogen.
Elke zoekmachine heeft een geheim recept, een algoritme, waarmee het alle informatie op websites filtert en vertaalt naar bruikbare zoekresultaten. Zorgen dat jij bovenaan staat tussen die zoekresultaten is een kwestie van jouw website voorzien van de juiste “ingrediënten”. Dit heet zoekmachine optimalisatie (SEO: Search Engine Optimisation).

De meest belangrijke ingrediënten voor jou op een rijtje:

De juiste woorden
Zoekmachines nemen ieder woord op het internet in beschouwing. Welke woorden jij kiest bepalen waarop jij gevonden wordt.

De juiste titels
Zoekmachines zien titels als samenvattingen van de pagina, wat deze extra belangrijk maakt voor jouw vindbaarheid.

De juiste links
Als een webpagina doorlinkt naar een andere pagina interpreteert een zoekmachine dit als een aanbeveling voor de inhoud van die pagina. Een webpagina die vaak gelinkt wordt scoort daarom beter.

De juiste woorden in de links
Als het woord burn-out vaak gekozen wordt om door te linken naar een webpagina, zal deze pagina beter gevonden worden wanneer er op ‘burn-out’ gezocht wordt.

Reputatie
Websites met een consistent aanbod van nieuwe, boeiende inhoud en een groeiend aantal kwalitatieve links krijgen een hoge reputatie toebedeeld en doen het goed in de zoek ranglijsten.

Als je goed gevonden wilt worden op bepaalde behandelingen of producten zal je in de eerste plaats zoveel mogelijk hierover moeten vertellen en ervoor moeten zorgen dat deze informatie de juiste ingrediënten bevat. De kwaliteit van jouw beschrijving heeft uiteindelijk invloed op of iemand jouw website aanklikt tussen de zoekresultaten.

Net als het filteren van resultaten voor de zoeker, kunnen zoekmachines ook helpen bij het filteren van de potentiële cliënten die jouw website bezoeken. Door na te denken over of onderzoek te doen naar de zoekwoorden en zoekzinnen die jouw doelgroep gebruikt kan je met zoekmachine optimalisatie direct jouw gewenste cliënt ertussen uit filteren.

Denk eens na over:

  • Wat jouw gewenste cliënt zoekt
  • Hoe jouw gewenste cliënt zoekt
  • Wat relevante potentiële cliënten intypen in het zoekvenster van de zoekmachine