Pagina optimalisatie is heel een groot onderdeel van SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je goed of beter gevonden wilt worden met je website, zodat je meer bezoekers krijgt, dan is het ontzettend belangrijk dat je jouw pagina’s en artikelen gaat optimaliseren. Door je pagina’s te optimaliseren zorg je ervoor dat je aan zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google, doorgeeft op welke termen je gevonden wilt worden. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren om je pagina’s te optimaliseren en je kunt dit op veel verschillende manieren doen.

Wat heb je aan pagina optimalisatie?

Google indexeert alle pagina’s die op het internet te vinden zijn en besluit op basis van heel veel verschillende punten op welke plek in de zoekresultaten die pagina’s moeten komen te staan. Google wilt haar bezoekers zo goed mogelijk helpen, door hun de informatie te geven die zij zoeken. Daarom is het belangrijk dat jij aan Google doorgeeft waar jouw pagina over gaat, zodat dit proces makkelijker en sneller gaat.
Om ervoor te zorgen dat jouw pagina of artikel goed gaat scoren in Google is het dus belangrijk deze helemaal geoptimaliseerd is op 1 onderwerp. Iemand zoekt namelijk naar één bepaald onderwerp en wilt hierover meer informatie hebben.
Wanneer je op dat onderwerp gevonden wilt worden, dan moet je ervoor zorgen dat jouw volledige inhoud draait om dat onderwerp en alles dat specifieke onderwerp ondersteund.

Wat kun je aan optimalisatie doen?

De tijd van een onderwerp een paar keer laten terugkomen is voorbij. Wanneer je nu bovenaan wilt komen in de zoekresultaten van Google, dan moet je meer uit de kast trekken. Google beoordeeld jouw pagina of artikel op 100den verschillende punten (zoals bijvoorbeeld ook op pagina snelheid en gebruiksvriendelijkheid). De optimalisatie begint bij het kiezen van een onderwerp, wat we ook wel het zoekwoord/trefwoord/keywoord noemen.

Dan zijn er vervolgens de volgende onderdelen waarmee je jouw pagina of artikel kunt optimaliseren: