Een goede Wervende Website kan niet zonder een call to action. Een call to action (oproep tot actie), ook wel CTA wordt gebruikt om potentiële klanten na een bepaalde boodschap, tot een specifieke handeling over te laten gaan.
Oproepen tot acties gebruik je dus op je website om de bezoeker aan te zetten tot een bepaalde actie.
Een oproep tot actie (call to action) kan verschillende dingen zijn:
- doorklikken naar een andere pagina binnen je website
- een contactformulier invullen
- je facebook pagina leuk vinden
- een reactie plaatsen
- een dienst afnemen
Bezoekers van je website zullen niet uit zichzelf actie ondernemen. Ze moeten getriggerd worden om iets te doen op je website. Op het moment dat je een goed presterende website wilt hebben, dan is het plaatsen van goede CTA onmisbaar. Een oproep tot actie kun je op verschillende pagina’s plaatsen. Buiten dat ze voor een verkoop of dergelijk kunnen zorgen, zorgt het er ook voor dat een bezoeker door jou mee genomen wordt door de website. Een goede website verteld de bezoeker een verhaal. Elke pagina draagt bij aan de volledigheid van dit verhaal. Met oproep tot acties zorg je ervoor dat de bezoeker dit verhaal volgt. Door mensen door de pagina’s te begeleiden, zorgt het er ook nog eens dat mensen meerdere pagina’s bezoeken en langer op je website blijven, wat bijdraagt aan je vindbaarheid.
Een oproep tot actie bestaan uit 2 tot 4 onderdelen:
- een oproep tot actie zin/vraag
- (optioneel) een subtitel
- (optioneel) een omschrijving
- een knop
Door een correcte CTA te plaatsen, maak je de bezoeker duidelijk wat zijn optie is. Een goede CTA moet ook duidelijk omschreven zijn. De boodschap moet simpel en kort zijn. Zo geef je de bezoeker weinig andere keuzes.
Opmaak van een CTA is ook van belang. De CTA moet goed opvallen tussen de rest van de content. Zorg er daarom voor dat een CTA opvalt en dat deze veel ruimte opneemt, zodat een bezoeker hier niet gemakkelijk omheen kan.