fbpx

Een elevator pitch (letterlijke Nederlandse vertaling: lift-verkooppresentatie) komt van het engelse ‘elevator = lift’ en ‘pitch = verkooppresentatie’. Een ander woord hiervoor is een mission statement. Dit begrip wordt op vele manieren gebruikt. In de zakenwereld wordt het bijvoorbeeld vaak gebruikt om binnen 10 seconde (in een lift bezoek naar de 4e verdieping) een idee of concept te pitchen aan je baas of zakenrelatie.
De definitie die wij hanteren voor het gebruik op een website is: ‘Een beknopte omschrijving van hetgeen wat jij te bieden hebt aan jouw doelgroep.’

Waarom een elevator pitch belangrijk is

Mensen zijn tegenwoordig super snel afgeleid op het internet. Daarom is het belangrijk dat zodra iemand op je website komt, jij ervoor zorgt dat hij niet weggaat. Wat hierbij komt kijken is dat mensen op zoek zijn naar een oplossing van hun klacht. Zij willen zo snel mogelijk weten of ze op jouw website vinden wat ze zoeken. Dit bepalen ze gemiddeld in 3 seconden. Het aller eerste wat mensen dus moeten zien op je website is je elevator pitch. Door deze te lezen bepalen ze of ze op jouw website goed zitten.

Kenmerken van een goede Elevator Pitch zijn dat het:

  • doelgericht is;
  • een concrete beschrijving geeft van het resultaat dat jij biedt;
  • duidelijk is voor welke doelgroep jij werkt;
  • nieuwsgierigheid opwekt;

In het geval van een website is dit het eerste dat je wilt laten zien aan de websitebezoeker wanneer hij op jouw website komt, zodat hij binnen een aantal seconde kan bepalen of jouw website biedt waarnaar hij op zoek is.
Een goede opbouw van een Elevator Pitch is het volgende:
[wat je doet] [voor wie je het doet] [wat de behoefte van de doelgroep is] [welk resultaat behaal je]

Onze Elevator Pitch is:
“Wij helpen Therapeuten en Coaches succesvol cliënten te aantrekken via het Internet, zodat ze een stralende praktijk kunnen creëren”
Wij helpen (wat we doen) Therapeuten en Coaches (doelgroep) bij het succesvol aantrekken van cliënten via het internet (behoefte), zodat ze een stralende praktijk kunnen creëeren (resultaat).