020 24 44 829 info@bloomsite.nl

Het aantal contactformulier velden heeft veel invloed op het beslissingsproces van de bezoeker. 1 veld te veel en je loopt klanten mis, terwijl je dit niet doorhebt.

Waarom is het aantal contactformulier velden belangrijk?

Mensen moeten een drempel over om contact met je op te nemen. Onbewust en/of bewust is de bezoeker in twijfel of hij contact met je gaat opnemen. Zeker de eerste keer dat hij contact met je gaat opnemen is dit heel spannend. Daarom is het belangrijk om hier goed mee om te gaan. Het is altijd spannend om je contactgegevens in een formulier in te vullen. Je weet namelijk niet altijd wat er met deze gegevens gebeurt.

Omdat je tegenwoordig bij alles en iedereen je gegevens moet achterlaten zijn mensen wat voorzichter en schijnheiliger geworden. De stap om contact op te nemen is dus in de afgelopen jaren veel groter geworden.
Een goede website denkt aan de behoeften van de bezoeker en niet aan de behoeften van het bedrijf. Dit klinkt misschien gek, maar het is toch echt waar. Een website is namelijk niet voor jezelf en jouw bedrijf, maar bestaat uitsluitend voor de bezoeker die erop terecht komt.

De zelfde regel geldt voor de contactformulieren die je op je website plaatst. De drempel om contact met je op te nemen moet zo klein mogelijk zijn. Mensen vinden het namelijk vervelend als ze teveel informatie moeten geven. Daarom raden wij aan om maximaal 4 velden op het initiële contactformulier te plaatsen. Zodra iemand echt je dienst gaat afnemen, dan kun je natuurlijk om meer informatie vragen. Ook op het moment dat iemand al met je bekent is en al eerder contact met je heeft gehad, kun je meer velden toevoegen. Op bijvoorbeeld de contactpagina, waar mensen vaak op komen als ze de eerste keer contact opnemen, wil je dus een contactformulier hebben met zo min mogelijk velden.

Welke velden plaats je dan in dit artikel?

Een aantal zaken zijn essentieel om te vragen en waar een contactformulier niet zonder kan. Het vragen van een e-mailadres bijvoorbeeld, kan je niet uitsluiten omdat je wel terug moet kunnen mailen naar die persoon. Ook is het natuurlijk van belang dat je de mensen persoonlijk kunt aanspreken, waardoor je dus ook de naam moet vragen. Zodra iemand contact met je wilt opnemen, dan heeft iemand waarschijnlijk een vraag of een opmerking. Daarom is het van belang dat er ook een bericht/omschrijving kan worden toegevoegd in het formulier. Deze essentiële velden zorgen er al voor dat het contactformulier 3 velden heeft, dan heb je dus nog maar 1 veld dat je kunt toevoegen. Over dit veld zal je even goed moeten nadenken. Wat voor informatie vindt een bezoeker van jouw website niet erg om af te geven? Dit zou bijvoorbeeld een telefoonnummer kunnen zijn.