Beter gevonden worden op Google: 6 krachtige SEO strategieën

22 aug 2019

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Tim Menting

Chef Klantsucces

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalisation), is iets waar iedereen die een website heeft meer over wilt weten, toch? Wie wil er nou niet beter gevonden worden op Google? Hoe meer mensen je website kunnen vinden, hoe meer bezoekers op je website!

Mensen hebben echter vaak het idee dat zoekmachine optimalisatie ontzettend ingewikkeld is en dat het heel moeilijk is om dit op de juiste manier in te zetten.

Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn!

In dit artikel ga ik je vertellen hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw website beter gevonden gaat worden op Google. Er zijn namelijk een aantal strategieën die iedereen kan toepassen en die ervoor kunnen zorgen dat jouw website beter naar boven komt in de zoekresultaten van Google.

Wil jij leren hoe je beter gevonden wordt op Google?

Schrijf je dan nu in voor ons GRATIS webinar, waarin we je de 3 grootste SEO game changers ooit leren!

Beter gevonden worden op Google

Er zijn 6 krachtige SEO strategieën die ik in dit artikel ga uitlichten, die jij direct kunt toepassen, waardoor jij beter kunt gaan scoren.

Deze strategieën zijn:

  1. Pagina Optimalisatie
  2. Pagina Snelheid
  3. Local SEO
  4. Mini Wiki
  5. AMP
  6. Linkbooster

Pagina Optimalisatie

Een belangrijk onderdeel, wanneer je beter gevonden wilt worden op Google, is pagina optimalisatie. Door middel van pagina optimalisatie zorg je ervoor dat zoekmachines weten waar de pagina over gaat en op welk zoekwoord je wilt dat de pagina gevonden wordt. Google indexeert alle pagina’s die op het internet te vinden zijn en besluit op basis van heel veel verschillende punten op welke plek in de zoekresultaten die pagina’s moeten komen te staan. Daarom is het belangrijk dat je de inhoud van je pagina zo optimaliseert dat Google weet wat het onderwerp van de pagina of het artikel is.

Vroeger wat het zo dat, wanneer je goed gevonden wilde worden, dat je het begrip een aantal keer moest laten terugkomen op de pagina. Die tijd is helaas nu voorbij en er is nu meer dat je moet en kunt doen om beter vindbaar te worden.

Een aantal manieren om een pagina te optimaliseren zijn bijvoorbeeld:

  • Titel tag
  • Meta omschrijving
  • URL
  • Titel
  • Kopteksten
  • Leesbaarheid
  • Uitgelichte afbeelding
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Interne en externe links

Om dit op de juiste manier in te stellen hoef je ook echt geen SEO expert te zijn, hiervoor kun je simpelweg een systeem als Yoast SEO gebruiken. Hiermee kun je deze optimalisaties doorvoeren en het systeem geeft je tips over het optimaliseren van jouw pagina’s.

Er zijn 2 versies van Yoast SEO die je kunt gebruiken op je website. De gratis variant en de betaalde. Binnen Bloom maken we gebruik van de betaalde versie, omdat je hiermee je pagina’s beter kunt optimaliseren, er een redirection functie bij zit en wanneer je een link aanpast of een pagina verwijderd er automatisch een doorverwijzing wordt aangemaakt.

Pagina Snelheid

Één van de meest belangrijke dingen waar je aandacht aan moet besteden, wil je goed gevonden worden, is de pagina snelheid van je website. Dit is ontzettend belangrijk voor de gebruikerservaring van de bezoekers van je website, maar misschien nog wel belangrijker voor zoekmachines zoals Google.

Wanneer je pagina langzaam laadt, zal dit worden afgestraft door Google. Dit komt omdat Google haar gebruikers de best mogelijk ervaring wilt geven.

Je kunt een aantal optimalisaties doorvoeren om de snelheid van je pagina’s te verbeteren.

De code van je website zo schoon mogelijk houden

Dit klinkt misschien technisch, maar dit kun je ook voor elkaar krijgen zonder dat je hier daadwerkelijk verstand van hebt. Wanneer je jouw website hebt laten bouwen, vraag dan aan de websitebouwer of hij de code van je website kan opschonen of maak gebruik van systemen/plugins die dit voor je doen.

Afbeeldingen bewerken en optimaliseren voor het internet

Afbeeldingen optimalisatie is onwijs belangrijk voor de snelheid van je pagina’s. Deze moeten namelijk worden ingeladen en hoe groter dit bestand is, hoe langer dit duurt. Ik raad daarom bij afbeeldingen altijd aan om: alleen JPG (JPEG) of PNG bestanden te gebruiken, deze op maat te maken voor de plek op je website en deze te optimaliseren, zodat de kwaliteit hoog blijft maar het bestandsformaat zo klein mogelijk is.

Gebruik maken van caching

Zorg ervoor dat je website gebruik maakt van caching. Dit houdt in dat er een versie van je pagina opgeslagen staat op je server of op de computer van de bezoeker, waardoor de pagina sneller kan laden. Ook dit kun je vragen aan je websitebouwer of gebruik maken van een simpele plugin die hier gebruik van maakt.

Bij de websites van onze Bloom klanten hebben we, door de code op te schonen en caching toe te passen, ervoor kunnen zorgen dat de website pagina’s nu onder de 1 seconde geladen worden!

Local SEO

Een hele goede manier om zichtbaar te worden bij mensen in je omgeving is door in te spelen op local SEO. Dit kun je bijvoorbeeld doen door één pagina in te richten op je dienst in combinatie met de locatie van je bedrijf. Wat wel heel belangrijk is bij local SEO is dat je bepaalde informatie meeneemt, zoals bijvoorbeeld je openingstijden en adres, en dit op de juiste wijze op de pagina plaatst.

Wanneer je echt goed wilt scoren in de zoekresultaten in de omgeving van je bedrijf, dan moet je meer doen dan alleen het simpelweg op de pagina zetten. Je moet de juiste informatie bepaalde tags meegeven die aan Google doorgeven wat voor informatie het precies is. Op een website zoals Schema, kun je vinden op welke manier je dit kunt doen.

Buiten een pagina volledig te optimaliseren op jouw plaats of regio is het ook aan te raden om je bedrijf aan te melden in ‘Google mijn bedrijf’. Hiermee zorg je ervoor dat er een bedrijfsprofiel wordt weergegeven op Google en dat je op Google maps verschijnt, wanneer iemand naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven zoekt. Daarnaast kun je hiermee ook openingstijden toevoegen en kun je reviews op Google gaan verzamelen.

Omdat de Schema tags wel erg belangrijk zijn bij het succes van lokale optimalisatie, maar super ingewikkeld, hebben wij er binnen Bloom voor gezorgd dat we dit geïntegreerd hebben, zodat onze klanten zelf geen technische handelingen hoeven te verrichten! Ook hebben we een pagina layout toegevoegd aan Bloom, die volledige geoptimalisseerd is voor lokale vindbaarheid.

Mini Wiki

Een krachtige manier om je website een goede SEO boost te geven is door een Mini Wiki op je website te maken. Een Mini Wiki houdt eigenlijk in dat je op een gestructureerde manier hele waardevolle informatie gaat toevoegen aan je website. Dit is aanvullende waardevolle informatie, waarmee je de inhoud van je pagina’s of artikelen ondersteund. Je zou het kunnen omschrijven als een kennisbank, waar waardevolle artikelen instaan die gaan over definities van zaken die spelen rondom het onderwerp van jouw website of dienst.

De artikelen zijn dus niet hetzelfde als blogartikelen, maar zijn meer kennis gericht. De Mini Wiki heeft echter wel dezelfde soort structuur als een blog, waarbij je dus gebruik maakt van een hoofdpagina, categorieën en artikelen.

Binnen Bloom hebben we zelf een Mini Wiki systeem ontwikkeld, waarmee je heel gemakkelijk en snel op de juiste manier een Mini Wiki kunt opzetten.

Beter vindbaar op Google

Wil jij meer weten over het gebruik van een Mini Wiki en wat voor geweldige resultaten je hiermee kunt behalen?

Kijk dan ons GRATIS webinar, waarin uitgebreid besproken wordt hoe je hiermee je vindbaarheid drastisch kunt vergroten.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Zoals ik al eerder heb vermeld is de snelheid van je pagina’s en artikelen onwijs belangrijk, wil je beter gevonden worden op Google. Voornamelijk de laadtijd van je mobiele pagina’s heeft een hele grote invloed op je vindbaarheid. Dit komt omdat de gebruikers van Google nu veel meer zoeken via hun smartphone. Om deze reden is Google sinds 1 juli 2019 gestart met ‘mobile-first indexing’. Dit houdt in dat Google nu de mobile versie van je pagina of artikel belangrijker vindt dan de desktop versie.
Om de laadtijd van de pagina’s, die te vinden zijn via Google, te verbeteren heeft Google AMP in het leven geroepen.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit is een project dat Google is gestart zodat de pagina’s en artikelen sneller geladen kunnen worden.
Dit is een bepaalde manier van codering die ervoor zorgt dat je een aparte versie van je pagina of artikel krijgt, die helemaal geoptimaliseerd is voor mobiel. Deze variant is compleet gestript van allerlei moeilijke codes en opmaak en focust zich puur en alleen op de inhoud. Doordat je dit doet hoeft de bezoeker al deze informatie niet te laden en zal hij dus veel sneller de content te zien krijgen.

Op het moment dat je gebruik maakt van AMP zorg je ervoor dat er een mobiele versie van de pagina is die 3x tot 5x sneller geladen kan worden dan de ‘normale’ mobiele versie van je pagina.

Buiten het feit dat dit de bezoekerservaring ontzettend bevorderd zal Google pagina’s of artikelen die gebruik maken van AMP voorkeur geven boven pagina’s zonder AMP!

AMP is heel ingewikkeld, maar ik raad aan dat je vraagt aan je websitebouwer of hij dit voor je kan regelen. Eventueel kun je ook op zoek gaan naar een plugin die automatisch een AMP versie van de pagina of artikel aanmaakt.

Wij hebben in augustus 2019 AMP toegevoegd aan alle websites van onze klanten. Dit houdt in dat zij, zonder zelf iets te hebben gedaan, AMP versies van hun blog artikelen hebben die ervoor zorgen dat deze beter gevonden worden op Google op mobiele apparaten!

Linkbooster

We zijn aangekomen bij de laatste, maar misschien wel de meest waardevolle, van de 6 krachtige SEO strategieën!
Wanneer je dit op de juiste manier inzet, zeker in combinatie met de andere strategieën, kan dit enorm veel impact hebben op de vindbaarheid van je website.
Met een Linkbooster zorg je er eigenlijk voor dat je alle pagina’s en artikelen aan elkaar koppelt en een web aan waardevolle informatie creëert. Dit doe je niet door 1x naar een pagina of een artikel te linken, maar je zorgt ervoor dat elke keer wanneer er een bepaald begrip vernoemd wordt, dit linkt naar de pagina met meer informatie hierover.

Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Op elke pagina van Wikipedia wordt er naar andere pagina’s gelinkt. Elke keer als je een bepaald begrip ziet, waar een ander artikel over is, dan wordt er naar die specifieke pagina gelinkt.

Het idee is dus dat je alle informatie op je website aan elkaar koppelt. Wanneer je een pagina hebt met waardevolle informatie kies je een begrip/trefwoord en elke keer wanneer deze op je website staat link je deze naar die pagina.

Dit is iets dat je natuurlijk zelf kunt gaan doen, maar dit kost aardig wat tijd om elke keer handmatig te doen. Daarom raden wij aan om gebruik te maken van een internal linking systeem, ook wel de Linkbooster. Wanneer je namelijk zo’n soort systeem gebruikt, vul je 1x het begrip/trefwoord in en elke keer dat dit op een pagina staat wordt dit automatisch een link naar de juiste pagina.

Wanneer je dit doet voor elke pagina waar waardevolle informatie op staat creëer je dus een website waarbij alles aan elkaar gekoppeld en gelinkt is!

Sinds augustus 2019 kunnen al onze Bloomers gebruik maken van de Linkbooster die wij hebben toegevoegd aan hun website.

Goed gevonden worden op Google

Wil jij weten hoe je ideaal gebruik kunt maken van deze SEO strategieën en leren wat jij kunt doen om écht goed gevonden te worden?

Bekijk dan de volgende pagina over ons GRATIS webinar waarin we je de 3 grootste SEO game changers OOIT leren!

Alles wat je nodig hebt om beter gevonden te worden op Google

Zoals ik bij elke strategie heb aangegeven, hebben we al deze strategieën toegevoegd aan ons websitesysteem Bloom. Al deze functionaliteiten zijn sinds de SEO update van augustus 2019 beschikbaar en kunnen onze Bloomklanten gebruiken, zonder dat ze daar extra voor hoeven te betalen!

Buiten dat we een update hebben doorgevoerd, wat ervoor zorgt dat al onze klanten beter gevonden kunnen worden, gaan we nog een stapje verder: Alle Bloomklanten krijgen onze twee uitgebreide SEO kennistrainingen GRATIS bij deze update!

Dit doen we omdat wij willen dat mensen succesvol worden met Bloom. Wil je tegenwoordig succesvol worden op het internet, dan moet je weten hoe je goed gevonden kan worden op Google.

In deze 2 trainingen:

  • maken we zoekmachine optimalisatie toegankelijk en behapbaar
  • leren we je alles wat je nodig hebt om goed gevonden te kunnen worden
  • geven we je een compleet uitgewerkt stappenplan (wat + hoe)
  • leren we je hoe je de basis optimalisatie van je website kunt doen
  • delen we SEO boosters met je waarmee je snel resultaat behaald

Door deze 2 trainingen te volgen weet ik zeker dat jij alle kennis krijgt die je nodig hebt om beter gevonden te worden op Google!

Wil jij beter gevonden worden op Google?

Schrijf je dan in op ons GRATIS webinar en leer de 3 grootste SEO game changers ooit!