De betekenis van een Gratis Weggever (free give away), is eigenlijk precies wat het zegt. Het betekend dat je iets weggeeft zonder daar geld voor te vragen. Dit kan letterlijk van alles zijn. Ik zal zo wat voorbeelden geven, maar het principe is altijd hetzelfde. Je geeft iets weg aan de bezoeker van jouw website, zonder daar een betaling tegenover te zetten. Wel is het vaak zo dat iemand zich moet inschrijven voor de Gratis Weggever.
Dit is in principe wel een ruil, maar kost de bezoeker geen geld.

Inschrijven voor een Gratis Weggever

Het is ontzettend belangrijk dat je zorgt dat iemand eerst zich moet inschrijven voor je Gratis Weggever. Anders raak je namelijk iemand kwijt, nadat hij zich heeft ingeschreven, en kun je deze nooit meer contacten.
Je denk misschien: maar dan betaald iemand dus met zijn gegevens…
Ja in feite is dat zo, maar het kost ook geen geld.

Het hebben van iemand zijn e-mailadres is ontzettend veel waard, zeker nadat iemand jouw Gratis Weggever heeft ontvangen. Op het moment dat het gene dat jij weggeeft echt de potentiële klant verder helpt, dan zal hij jou een stukje meer gaan vertrouwen. Door dit vertrouwen is het mogelijk om hem in een funnel te stoppen, waarmee je uiteindelijk naar een verkoop toe leid. Tot het moment dat iemand een dienst/product van je afneemt, is de Gratis Weggever, nog steeds gratis.

Zorg er dus voor dat iemand altijd iets van gegevens moet achterlaten, voor het downloaden van een Gratis Weggever.

Ik raad aan om alleen de volgende zaken te vragen:

  • Naam
  • E-mailadres

Hoe meer informatie je vraagt hoe lastiger mensen het vinden om die gegevens achter te laten. Je wilt het instap moment zo klein mogelijk maken.

Wat voor Gratis Weggevers zijn er?

Een goede Gratis Weggever heeft een toegevoegde waarde voor je potentiële klant. Het moet iets zijn waar iemand echt iets aan heeft en iemand eigenlijk ook wel in zou willen investeren. Voorbeelden van Gratis Weggevers zijn: