Een eBook, of โelectronic bookโ, is een online gepubliceerd boek of een online document gericht op marketing doeleinden.
Een traditioneel eBook bestaat voornamelijk uit tekst, met weinig aandacht voor visueel design. In contrast wordt een marketing eBook voornamelijk gebruikt als informatief en boeiend hulpmiddel, daarom is het belangrijk dat ze visueel aantrekkelijk zijn met afbeeldingen die de inhoud ondersteunen. Vaak bevatten ze, naast kleur, design en afbeeldingen, ook interactieve elementen, zoals links en videos.
Wanneer je een eBook inzet voor de marketing van jouw praktijk of therapie is het belangrijk dat de inhoud interessant is voor jouw beoogde doelgroep. Eigenlijk wil je de lezer nieuwsgierig maken naar een consult, door waardevolle informatie te delen die aanspreekt en beweegt om in actie te komen. Door vrijblijvend informatie te delen bouw je status en vertrouwen op bij de lezer.
Ook kan je jouw eBook inzetten om waardevolle leads voor jouw website, social media of nieuwsbrief te genereren. Je wilt het eBook natuurlijk plaatsen waar jouw doelgroep het geheid tegen komt. Daarom is het handig om een openbare inschrijfpagina te hebben met een heldere beschrijving van jouw eBook, zodat zoekmachines de inhoud kunnen lezen en meenemen in de zoekresultaten. Het is dan belangrijk dat je rekening houdt met zoekmachine optimalisatie. Uiteindelijk blijft de volledige inhoud verborgen voor diegenen die zich inschrijven op jouw mailinglijst, en daarmee de volledige versie van jouw eBook kunnen downloaden.
Een korte samenvatting en reviews van tevreden lezers helpen om bezoekers van jouw website te overtuigen van de kwaliteit van jouw eBook alvorens ze het downloaden.
Hier vind je tips voor het schrijven van een eBook.
Tot slot is het belangrijk om je te beseffen hoeveel impact een eBook met waardevolle content kan hebben. Bezoekers van jouw website die iets hebben gehad aan de inhoud zullen sneller geneigd zijn terug te keren naar jouw website of social media kanalen voor meer advies. Dit creรซert een uitgelezen mogelijkheid om deze bezoeker een mooi aanbod te doen voor jouw nieuwste dienst of product, waar ze wellicht nog veel meer baat bij zullen hebben.
Zo bouw je met de gratis gedeelde kennis in jouw eBook aan een vertrouwensband die jullie steeds dichter bij de koop van jouw product of dienst brengt.