020 24 44 829 info@bloomsite.nl

Trefwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn de zoekwoorden waarop je wilt dat een specifieke pagina wordt gevonden. In principe is het zoekwoord het onderwerp van de pagina/het artikel. Doormiddel van dit zoekwoord definieer je dus het onderwerp waar je op zoekmachines op gevonden wilt worden. Tijdens het schrijven van de pagina of het artikel, houd je dus rekening met het door jouw gekozen zoekwoord. Ook gebruik je deze bij het opbouwen van de SEO pagina titel en de meta omschrijving.

Waarom het instellen van zoekwoorden van belang is.

Het instellen van de zoekwoorden is belangrijk, omdat zoekmachines anders niet weten, waar de pagina over gaat. Op het moment dat je deze instelt, moet je vanuit je doelgroep denken. Wat is een onderwerp waar zij op zoeken. Denk dus niet na over het gene waar jij wilt dat de pagina over gaat, maar over het gene dat zij daadwerkelijk zoeken.

Tips voor het instellen van een zoekwoord:

  • Gebruik een zoekwoord maar op 1 pagina en gebruik niet hetzelfde zoekwoord om het onderwerp van andere pagina’s te definiëren.
    1 pagina moet namelijk 1 onderwerp hebben. Andere pagina’s kunnen niet, volgens zoekmachines, over hetzelfde onderwerp gaan. Ergens is dit ook logisch omdat, als je op dat betreffende zoekwoord gevonden wilt worden, je beter 1 pagina kunt optimaliseren dan meerdere.
  • Zorg ervoor dat het een logisch trefwoord is, dat mensen ook zullen zoeken.
    Mensen zoeken niet op de naam van je dienst of product, maar zoeken naar hun klacht of de oplossing hiervoor. Houd hier rekening mee tijdens het bedenken van je trefwoord.
  • Kies een specifiek zoekwoord, geen algemeen zoekwoord.
    Er zijn ontzettend veel websites op het internet die op dezelfde algemene trefwoorden gevonden willen worden. Het gaat nooit lukken om op algemene begrippen zoals bijvoorbeeld stress bovenaan te komen in de zoekresultaten. Die sites zijn al vele male langer bezig en hebben veel meer waarde in de ogen van zoekmachines.
  • Denk eraan dat je trefwoord terugkomt in de titel van je tekst, de eerste alinea en in een koptekst 2 (heading 2).
    Dit zorgt ervoor dat het voor zoekmachines en bezoekers direct duidelijk is waar de pagina overgaat.