Het gebruik van categorieën is van belang voor de website structuur van jouw website. Hierdoor geef je bijvoorbeeld aan Google aan dat er een bepaalde hiërarchie is in de opbouw van bijvoorbeeld jouw blogartikelen. Door deze hiërarchie te hanteren weet Google welke artikelen bij elkaar horen. Hoe meer artikelen dan onder deze categorie vallen, hoe beter deze categorie gevonden wordt. De onderliggende artikelen horen allemaal bij hetzelfde overkoepelende onderwerp en hebben hier dus ook mee te maken.
De definitie van een categorie is volgende encyclo.nl:
‘Verzameling dingen met dezelfde eigenschappen.’
De definitie die wij hanteren voor het gebruik op een website is:
‘Een hoofdonderwerp (verzameling) van onderliggende onderwerpen, berichten of pagina’s.’
Categorieën worden op een website over het algemeen gebruikt om blogartikelen onder te verdelen in hoofdonderwerpen. Dit is niet alleen goed voor de website structuur, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid voor de websitebezoekers. Door de artikelen onder te verdelen in categorieën kunnen jouw bezoekers een onderwerp kiezen en daar alle artikelen van bekijken/lezen.
Het is aan te raden om niet te veel maar ook niet te weinig categorieën te gebruiken. Een categorie moet niet uit maar 1 of 2 artikelen bestaan, maar uit meerdere. Wij raden aan om niet meer dan 7 tot 10 categorieën op je website te plaatsen. De rest van de onderverdeling kun je doen aan de hand van tags.
Ook is het niet raadzaam om 1 artikel onder meerdere categorieën te plaatsen. Het is dan voor zoekmachines, zoals Google, onduidelijk waar het artikel precies bij hoort.
De categorieën die je gebruikt op je website kun je het beste weergeven op je blogpagina en in de footer. Hierdoor kan een bezoeker bepalen welke onderwerpen hij meer over wilt weten. Ook is het raadzaam om in een artikel aan te geven bij welke categorie dit artikel hoort.
Op het moment dat je gebruik maakt van categorieën, dan kun je ook gemakkelijk gerelateerde artikelen weergeven.