Google Accelerated Mobile Pages, ookwel AMP, is een project dat Google is gestart zodat pagina’s sneller op mobiel geladen kunnen worden. Het is nieuwe webstandaard vanuit Google die het laden van pagina’s extreem versneld.
Wat houd AMP in?
Je maakt met AMP een zo snel mogelijke variant van een pagina of artikel die Google kan weergeven aan mobiele gebruikers. Met deze AMP pagina’s krijg je ook letterlijk voorrang in de mobiele zoekresultaten. Jij kunt dus letterlijk hoger scoren in Google met een AMP pagina, ook al heb je exact dezelfde inhoud als een andere pagina. Dit doen ze omdat ze mensen een zo snel mogelijke mobiele ervaring willen geven en dat willen ze belonen.
In de resultaten zie je een bliksemschigtje achter de URL staan waaraan je kunt zien dat dit een AMP pagina is. Dit zie je alleen op mobiel omdat google herkent dat het een mobiel is.
Deze variant is een pagina, die specifiek voor mobiele gebruiker van Google gemaakt wordt. Deze variant wordt compleet gestript van opmaak en ingewikkelde code, om de pagina zo kaal mogelijk te maken. Alle overbodige informatie, die niet nodig is om de bezoeker de content te laten zien, wordt weggehaald.
Hierdoor ziet de AMP versie van de pagina of het artikel er ook heel anders uit dan de niet amp versie. Je levert dus in op je opmaak en op de functionaliteiten, maar hierdoor laadt deze pagina wel bijna 5x zo snel als een normale mobiele pagina.
Doordat de mobiele pagina zo veel sneller laad en simpelweg het feit dat er een AMP versie van de pagina of het artikel is zal deze beter gevonden worden dan pagina’s die dit niet hebben.
Daarnaast is het ook nog eens veel gebruiksvriendelijker voor je bezoeker, omdat het sneller laad en ze minder afgeleid worden van de daadwerkelijke inhoud van de pagina of het artikel.