Home » Artikelen » Succesvolle praktijk » Hoe word ik een succesvol coach?

Hoe word ik een succesvol coach?

8 feb 2022

Hoe word ik een succesvol coach? Dat vraag jij je af omdat je net bent begonnen met je eigen coach praktijk of al even bezig bent maar het nog niet echt lukt om het van de grond te krijgen.

Mijn naam is Joas Schurer en ik ben mede-eigenaar van Bloom. Samen met mijn team help ik coaches en therapeuten al meer dan 8 jaar bij het aantrekken van cliënten via het internet en het starten van een winstgevend bedrijf.

In dit artikel deel ik 10 principes die je gaan helpen bij het worden van een succesvol coach!

Inhoudsopgave: 

  1. Hoe start ik als succesvol coach?
  2. Wat is een succesvol coach?
  3. Hoe word ik een succesvol coach?
  4. Waarom de meeste coaches helaas niet succesvol worden.

Hoe start je als succesvol coach? 

Over het starten als coach is al zoveel gezegd. De meeste artikelen die je daarover vindt gaan over de administratieve zaken van het starten, zoals je inschrijven bij de KvK, belastingdienst, visitekaartjes laten drukken etc.

Dit zijn zeker allemaal zaken die je moet regelen, maar dit zijn niet de zaken die ervoor gaan zorgen dat jij een succesvolle coach wordt.

Daarom zal ik me in dit blog artikel ook niet richten op deze ‘administratieve’ zaken, maar gaan we dieper in op hoe je echt succesvol kunt worden als coach.

Over het starten van een eigen praktijk hebben we de meest uitgebreide startersgids voor coaches en therapeuten van Nederland geschreven.Hier vind je letterlijk alles waar je aan moet denken bij het starten van een eigen praktijk.

Download de meest uitgebreide startersgids voor choaches hier >>>

Wat je wel gaat vinden in dit artikel is hoe jij een succesvolle coach wordt!

Wat is een succesvol coach?

Succesvol zijn is voor iedereen iets anders en daarom wil ik graag beginnen met onze definitie van succesvol zijn. Ik ga er daarbij vanuit dat je een zelfstandig coach bent en dus in eerste instantie ook ondernemer.

Een succesvolle coach is een coach die voldoet aan deze 4 factoren:

  1. Volle agenda (zo vol als jij hem wilt)
  2. Tevreden klanten
  3. Winstgevend bedrijf
  4. Relaxte ondernemer

Ben jij succesvol als je een volle agenda hebt met goed betalende klanten die mega blij zijn met jouw coaching, waardoor je een winstgevende praktijk hebt en alles soepel verloopt?

Als dit ook succesvol is voor jou, lees dan vooral verder, want dan is dit artikel perfect voor jou!

Hoe word ik een succesvol coach?

Je wordt een succesvol coach wanneer je consequent aan de slag gaat en de onderstaande 10 principes gaat hanteren.

  1. Ga jezelf zien als ondernemer.
  2. Kies en wordt gekozen.
  3. Verkoop een dienst en niet een sessie.
  4. Communiceer het resultaat en niet de methode.
  5. Vraag het juiste tarief.
  6. Besteed tijd aan de juiste dingen.
  7. Ga publiceren.
  8. Wees bereid te investeren.
  9. Vraag om hulp en leer van anderen.
  10. Maak een introductieaanbod.

1. Ga jezelf zien als ondernemer!

Zeker aan het begin wanneer je nog niet zoveel betalende klanten hebt, zal je voornamelijk bezig moeten zijn met ondernemen; ervoor zorgen dat je betalende klanten krijgt.

Hier gaat het vaak al mis, want coaches zijn over het algemeen mensen die anderen graag helpen en daar de prioriteit aan geven en vergeten dat ondernemen nodig is om succesvol coach te worden.

“Ga jezelf zien als ondernemer, anders ben je hobbyist”

Zorg ervoor dat je minstens 80% van je tijd bezig bent met het bouwen van je bedrijf, je zichtbaarheid, je netwerk, je leads en je betalende klanten. Dit blijf je doen tot het moment dat je meer dan 20% van je tijd met klanten werkt, want dan is het tijd om dit percentage te gaan verschuiven.

2. Kies en wordt gekozen.

Waarschijnlijk heb je deze al een aantal keer langs zien komen, maar ik benadruk hem nog maar eens. KIES een doelgroep, want anders maak je het jezelf zo verschrikkelijk moeilijk.

Zolang jij niet kiest voor één groep, zullen alle bovenstaande dingen mislukken. Als jij er namelijk bent voor iedereen, naar welke netwerkbijeenkomsten ga je dan? Hoe maak je dan een gratis weggever die aanspreekt? Waar schrijf je dan je blogartikelen over? Of wat zet je dan op de homepage?

Kiezen voor 1 ding betekent automatisch nee zeggen tegen al dat andere en dat is lastig, dat strijkt in tegen je gevoel om mensen te willen helpen.

Maar je helpt er niemand mee als jij in een grote oceaan gaat roepen naar alle vissen!

Roep tegen die enkele goudvissen in een kleine vijver en goud is wat je zult krijgen.

3. Verkoop een dienst en geen sessies.

Als coach ben je snel geneigd om te denken in ‘uurtje factuurtje’ en in ‘sessies’, of die nou 1 of 1,5 uur duren. Je verkoopt dan ‘je tijd’ en niet ‘een dienst’. Het verschil tussen een prima coach en een succesvolle coach is dat die laatste programma’s of trajecten verkoopt.

Als jij een succesvol coach wilt worden moet je dus een dienst creëren die een totaaloplossing biedt voor het grootste probleem van jouw doelgroep.

Meestal is iemand niet met 1 sessie compleet van z’n probleem af, toch?
Verkoop dan ook niet maar 1 sessie, maar creëer een traject/programma met een resultaat.

4. Communiceer het resultaat niet je methode.

Dat brengt me ook meteen bij het volgende punt, want naast het verkopen van een sessie, verkopen veel te veel coaches hun methode.

Als je vraagt: “Wat doe je?”, dan is het antwoord vaak: “Business coaching” of “Lifestyle Coaching”. Maar is dat waar iemand naar op zoek is?

Mensen in jouw doelgroep hebben een probleem of een behoefte en ze willen niets liever dan dat dat probleem wordt opgelost (resultaat) of dat hun behoefte wordt vervuld (resultaat).

Een succesvolle coach creëert dus een dienst (traject of programma) dat een totaaloplossing biedt om het resultaat te behalen. Verkoop vervolgens het resultaat van die dienst en je succes komt weer een stapje dichterbij!

5. Vraag het juiste tarief.

Als je denkt in ‘sessies’ en ‘uren’ dan wil je minimaal €70,- euro per uur vragen voor je diensten. Ga daar alsjeblieft niet onder zitten, want dan doe je jezelf tekort. Het doel is om een winstgevende praktijk op te bouwen, weet je nog? 😉

Denk je in ‘diensten’ en verkoop je het resultaat, dan is het opeens niet interessant meer hoeveel uur jij daarmee bezig bent. Je verkoopt immers een resultaat en dat resultaat heeft een bepaalde waarde.

Een succesvolle coach vraagt dus een prijs die de waarde van de dienst weerspiegelt en niet een prijs die berekend is op basis van het aantal uur dat hij of zij ermee bezig is.

6. Besteed tijd aan de juiste dingen.

Stop met alles zelf willen doen, dat is de mentaliteit van een verliezer. Denk groot en doe waar jij goed in bent.

Wij zien startende coaches veel te vaak maanden aan tijd investeren om te leren hoe je zelf met WordPress een website moet maken. Dagenlang research naar het vinden van de juiste plugins en urenlang vloeken, omdat het niet zo wordt als je zou willen.

Is hij dan na al die maanden uiteindelijk klaar om live te gaan, dan kom je er een maand later achter dat er een update gedaan moet worden en daarbij gaat alles stuk.

Dan moet je alsnog iemand inschakelen, of het weer zelf doen…

Stop die tijd alsjeblieft in zaken waar jij goed in bent en laat iemand anders doen waar hij goed in is!

Hoeveel tijd, geld en frustratie kost het je om dat allemaal zelf uit te zoeken? Steek dat geldbedrag in een winstgevend website systeem dat helemaal geoptimaliseerd is voor jou als coach.

Jij gaat zelf namelijk nooit hetzelfde resultaat kunnen neerzetten als iemand die er echt verstand van heeft.

7. Ga publiceren.

Voor zichtbaarheid is het cruciaal dat je gaat publiceren. Waar en hoe je dat doet is eigenlijk niet zo relevant. Als je, wederom, maar 1 ding kiest en dat heel goed en consequent gaat doen!

Bevindt jouw doelgroep zich op LinkedIn?
Publiceer dan artikelen op LinkedIn.

Bevindt jouw doelgroep zich op Instagram?
Zorg er dan voor dat je elke dag zichtbaar bent met stories en/of reels.

Bevindt jouw doelgroep zich op YouTube?
Publiceer dan elke week een interessante video op YouTube voor hen.

Welke strategie je ook kiest, KIES er volledig voor en doe het consequent.

Schrijf elke week 3 artikelen op LinkedIn, plaats elke dag een story op Insta en 1 reel per week of publiceer 1 fantastische video op YouTube.

Maak het meetbaar en plan in wanneer je de content hiervoor gaat creëren en op welk moment het online komt.

En misschien wel het allerbelangrijkste: houdt dit vol!
Kies dus een doel dat realistisch is om consequent vol te houden.

8. Wees bereid te investeren.

Een investering van een paar duizend euro om coach te worden is geen gekke investering, maar €100,- per dag investeren in advertenties op Facebook, Instagram of Google wordt vaak gezien als teveel.

Wat je budget ook is, ga adverteren en durf daarin te investeren, want het komt er – als je het goed doet en je hebt een goed aanbod – direct weer uit.

Adverteer op een gratis weggever of een introductieaanbod (hierover meer in punt 10) om de drempel zo laag mogelijk te maken en maak goed meetbaar wat de resultaten zijn, zodat je op tijd kunt bijsturen wanneer het niet werkt.

9. Vraag om hulp en leer van anderen.

Als er één ding is dat ik geleerd heb in mijn ondernemers- en coaching carrière is het wel dat ik veel eerder zelf een coach had moeten nemen. Iemand die verder is dan jezelf en je richting kan geven, kan behoeden voor domme fouten en je een schop onder je kont kan geven wanneer je deze nodig hebt.

Ga op zoek naar een succesvolle coach, die alle bovenstaande punten goed op orde heeft. Want zeg nou eerlijk, jij wilt toch ook gecoacht worden door iemand die een doelgroep heeft waar jij toe behoort?

Dat hij je een totaaloplossing verkoopt met een concreet resultaat?
Dat hij je vraagt een investering te doen, die de waarde van het resultaat weerspiegelt?

Dat hij investeert in advertenties om jou te kunnen bereiken en er alles aan doet om ervoor te zorgen dat hij een succesvolle onderneming heeft waarmee hij zeker weet dat hij jou kan helpen met jouw uitdagingen?

Ga op zoek naar die succesvolle coach, om zelf ook een succesvolle coach te worden. Maar lees eerst nog even verder… 😉

10. Maak een introductieaanbod.

Zorg ervoor dat jouw potentiële klanten op een laagdrempelige manier kunnen ervaren hoe het is om met jou te werken. Maak daarom een introductieaanbod dat je verkoopt voor een paar tientjes.

Tijdens deze dienst kun je mensen selecteren om je volwaardig betaalde traject aan te verkopen. Dat gaat namelijk veel makkelijker aan mensen die al eens iets bij je hebben gekocht en ervaren hebben wat de waarde is van jouw dienstverlening.

Maak het introductieaanbod dan ook zo waardevol dat jouw klanten een goed beeld van je hebben, maar geef daarin nog niet te veel weg.

Wijzelf hebben ook zo’n laagdrempelig introductieaanbod waarin we je graag verder helpen om een succesvolle coach te worden. Het is helaas namelijk niet vanzelfsprekend dat je succesvol wordt.

Sterker nog, de meeste (startende) coaches halen het nooit om een winstgevend bedrijf van de grond te krijgen.

Waarom de meeste coaches helaas niet succesvol worden…

Helaas zien we dit ook om ons heen. Meer dan 80% van alle startende coaches moet binnen het eerste jaar de deuren van de praktijk weer sluiten. Een groot gedeelte daarvan blijft jarenlang aanmodderen als een hobbyist en steeds meer geld investeren dan eruit komt.

Dit is echt zonde, want er zitten zo ongelooflijk veel ontzettend goede coaches tussen.

Jij wilt jouw praktijk natuurlijk direct goed aanpakken en wij willen jou daarbij helpen. Plan daarom vrijblijvend een gesprek in en laten we samen kijken hoe jij jouw praktijk winstgevend kunt maken: https://bloomsite.nl/mogelijkheden

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 4 / 5. Aantal stemmen: 2

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Jouw praktijk in 1968

Jouw praktijk in 1968

Wanneer jouw praktijk in 1968 al zou hebben bestaan, zou het allemaal heel anders zijn gegaan. Niet alleen in wat je zou kunnen aanbieden, maar ook...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *