020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Goede website » Hoe zorg je voor goede aanbevelingen

Hoe zorg je voor goede aanbevelingen

26 aug 2021

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Marguerite Gevers Deynoot

Bijna iedereen oriënteert zich, onder andere online, bij de keuze van een bedrijf, product of dienst. Deels wordt er af gegaan op de aanbevelingen van anderen om snel tot een goede keuze te komen. Zeker wanneer het om een grote investering gaat, dan wil je zeker weten dat je niet belazerd wordt en is het fijn om een bevestiging te krijgen op wat je denkt. Online is namelijk veel te zeggen. Middels aanbevelingen heb je een onafhankelijke manier om erachter te komen of iemand zijn woord waar maakt. Het is daarom met name belangrijk om niet alleen op je eigen website aanbevelingen te hebben maar ook extern, bijvoorbeeld op Google.

Maar wat is dan precies de impact van een aanbeveling en op welke manier kun je deze het beste verzamelen? In dit artikel geef ik je antwoorden op de belangrijkste vragen rondom dit topic. De volgende onderdelen ga ik met je doornemen:

1. Waarom zijn aanbevelingen belangrijk?
2. Wanneer vraag je naar aanbevelingen?
3. Waar verzamel je aanbevelingen?
4. Hoe zorg je ervoor dat mensen een waardevolle aanbeveling achterlaten?
5. Hoe gebruik je aanbevelingen?
6. Wat doe je met een negatieve review?

Benieuwd naar wat aanbevelingen voor jou kunnen betekenen? Lees dan snel verder!

1. Waarom zijn aanbevelingen belangrijk?

Een van de belangrijkste redenen waarom aanbevelingen belangrijk zijn voor jouw bedrijf, is omdat je er vertrouwen mee opbouwt. Het tonen van aanbevelingen op de juiste plekken kan net de reden zijn waarom mensen besluiten om toch met jou in zee te gaan. Ze zorgen er daarnaast ook voor dat je met jouw onderneming of dienst juist wat meer kunt onderscheiden van anderen. Zo kunnen ze je meer laten opvallen en voor de zoekende het laatste duwtje geven om er zeker van te zijn dat ze bij jou bij het juiste adres zijn met bijvoorbeeld hun probleem.

Daarnaast zorgen aanbevelingen ervoor dat je website beter vindbaar is in de zoekresultaten van Google. Positieve en recente aanbevelingen dragen namelijk bij aan de vindbaarheid van je Google bedrijfspagina, maar ook van je website. Hoe meer aanbevelingen, des te groter is de kans dat je bedrijf wordt getoond in de zoekresultaten van Google. De aanbevelingen zelf worden ook steeds vaker in de zoekresultaten getoond. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf opvalt tussen alle zoekresultaten. Bovendien genereer je middels aanbevelingen ook meer verkeer naar je website. Daarbij heb je natuurlijk feedback om jouw dienstverlening en product mee te verbeteren.

2. Wanneer vraag je naar aanbevelingen?

Op het moment dat je klanten krijgt, bepaal je welk traject ze in gaan. Aan het einde van een traject, wanneer het voorbij is, dan is het belangrijk om een aanbeveling te vragen. Dit is namelijk hét moment wanneer mensen het meest content zijn. Wanneer ze het resultaat hebben behaald wat jij hebt beloofd, dan vraag je ze om een aanbeveling. Vraag niet te vroeg om een aanbeveling, maar zorg ervoor dat je al mooie resultaten of uitzonderlijke klantvriendelijkheid hebt kunnen laten zien.

Het vragen naar een aanbeveling kun je doen door op het juiste moment een mailtje te sturen met een mailing systeem zoals Mailblue of wanneer je bijvoorbeeld een online training geeft dan kun je er in de laatste module naar vragen. Wanneer je offline workshops biedt, dan kun je bijvoorbeeld een dag later nog een mailtje naar de deelnemers sturen om te vragen wat ze ervan vonden en of ze een aanbeveling willen achterlaten.

Wees in het vragen naar aanbevelingen persoonlijk. Hoe persoonlijker je bent, hoe sneller iemand ook daadwerkelijk een aanbeveling zal schrijven. Gebruik dus geen standaard e-mails, maar creëer een gunfactor. Het is bij het vragen naar een aanbeveling belangrijk om vooral de happiness van de klant te benadrukken. Vertel dat je blij bent dat de klant zo tevreden is, dat jullie een fijne samenwerking hebben en dat je meer mensen wilt helpen die resultaten te behalen. De aanbeveling helpt jou om meer mensen te bereiken, dus je kunt ook uitleggen aan de cliënt dat hun aanbeveling jou helpt om andere cliënten ook dezelfde resultaten te laten bereiken.

3. Waar verzamel je de aanbevelingen?

Je kunt aanbevelingen verzamelen op verschillende manieren. Je kunt je klanten opbellen en een kort gesprek met ze voeren waarin je door kunt vragen en sneller persoonlijke reacties krijgt of je stuurt je klanten bijvoorbeeld een link naar een formulier op je website. Voor het verzamelen van aanbevelingen is naast je eigen website, Google de meest waardevolle plek. Dit komt doordat het bijdraagt aan de vindbaarheid en de geloofwaardigheid van je website. Aanbevelingen die je zelf op je website plaatst zou je namelijk zelf kunnen schrijven. Terwijl een screenshot van een aanbeveling op Google op jouw website moeilijk ‘gemaakt’ kan zijn. Houd er echter wel rekening mee dat Google deze screenshot niet ‘kan lezen’ omdat het een afbeelding is. Daarom zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een tool zoals EmbedReview, waarin je al jouw aanbevelingen van allerlei verschillende platformen in kunt verzamelen, categoriseren en op verschillende manieren kunt weergeven op jouw website. Dit maakt het niet alleen makkelijk om bijvoorbeeld automatisch de meest actuele reviews die op Google en Facebook worden geplaatst op de juiste plekken op je website weer te geven, maar Google kan deze ook nog eens lezen, wat weer bijdraagt aan je vindbaarheid op Google.

EmbedReview is het complete beoordelingsbeheerplatform. Je kunt hiermee automatisch sociale media + google reviews genereren en tonen op elke website, waarbij je alles op één plek verzameld. Het gebruikt Google Places- of Google Maps-locaties om klantrecensies op te halen. Ze integreren met tal van andere apps, e-commerce platforms (Shopify of Magento) en webbouwers. Er zijn ook native apps beschikbaar. Officiële API-integraties met alle grote sociale-medianetwerken plus ingebouwde recensie bronnen (reviews sources).

Deze tool is met name bedoeld voor de mensen met een al lopende praktijk en die meerdere cliënten per week helpen. Wanneer het namelijk al lekker gaat lopen met je praktijk is het aan te raden om daarop in te zetten en actief mensen op te volgen voor reviews. Je kunt daarmee je bedrijf waarde onderbouwen en laten zien waar je voor staat en met behulp van deze tool wordt dat je een stuk makkelijker gemaakt.

De belangrijkste voordelen:
1. Je kunt dynamisch alle aanbevelingen van Google en Facebook automatisch op jouw site laten verschijnen en een aanbeveling over een training taggen zodat deze automatisch op de pagina van die training komt te staan.

2. Daarnaast heb je de mogelijkheid om je review rating bij de zoekresultaten op Google te laten zien. De reviews zijn gevalideerde reviews van alleen gebruikers van Google en Facebook met een account. Ook is de plaatsing van de tijd en datum actueel te zien.

De uitdagingen als je hier niet mee werkt is dat je niet weet waar de aanbevelingen bij horen en waar het op jouw site staat. Er is geen overzicht meer waar wat precies staat wanneer je groter wordt.

De belangrijkste features:
Het programma heeft veel handige en mooie features. Hierbij licht ik de belangrijkste uit.
1. Zo kun je Google-verkeer genereren met eenvoudige SEO-snippets. Ontvang verzamelde ster beoordelingen voor de Google-zoekresultaten van je product. Sluit één regel in, eenvoudige schema code en zie hoe het aantal webbezoekers toeneemt.

2. Daarnaast heb je verschillende instellingen om het uiterlijk van je recensie widgets te bepalen. Gebruik geavanceerde aanpassing opties om ervoor te zorgen dat je widgets passen bij jouw website lay-out. Wijzig kleuren, lay-outs, bestel, verwijder of toon delen van de widgets zoals datums, social media-logo’s en dergelijke.

3. Verder heb je alles op één plek. Ontvang meldingen, modereer en beantwoord meerdere accounts. Beheer je bedrijf met één of meerdere locaties vanaf één plek.

4. Je kunt je klanten foto’s van jouw producten in actie laten delen. Hoger rangschikken door middel van een speciale pagina met recensies en je kunt al je reviews van alle bronnen op één webpagina tonen die hoger kan ranken in Google Search. Bovendien krijg je een unieke URL die je met klanten kunt delen en meer beoordelingen kunt verzamelen op jouw eigen bedrijfsvermelding pagina.

Abonnements mogelijkheden:
Met het programma EmbedReview kun je starten met een proefperiode. Vervolgens kun je ervoor kiezen om een maand of jaar abonnement af te sluiten. Er zijn drie verschillende opties: Pro, Pro Plus en Premium. Maandelijks Pro €26, Pro Plus €43 en Premium voor €87. Ook kun je een jaar abonnement afsluiten waarbij je 20% korting krijgt. Per maand betaal je dan voor Pro €21, Pro Plus €35 en Premium €70.

Korting vanuit Bloom:
Bloom is affiliate van Embedsocial en dus ook van de tool EmbedReview. Wij mogen daarom jullie klanten nu ook de eerste maand gratis bieden als je gaat voor een maandabonnement of 1 maand gratis als je gaat voor een jaarabonnement (waar standaard al 20% korting op zit). Dit kun je krijgen door simpelweg de couponcode bloom te gebruiken bij de checkout. Meer informatie over deze tool vind je op: https://embedsocial.com/products/reviews/

Google organiseert recensies (reviews) onder de Google Mijn Bedrijf functie. Het is dus belangrijk dat je jouw eigen bedrijf hebt toegevoegd bij Google. Hier heb je een Google account voor nodig. Wanneer lezers in Google zoeken op jouw bedrijfsnaam, dan verschijnt je bedrijf rechts in beeld. Heb je meer dan vijf recensies verzameld, dan worden deze in dat vlak getoond met sterretjes. Meer informatie over Google mijn Bedrijf en hoe je jouw bedrijf hiervoor kunt aanmelden vind je in het blog artikel Waarom Google mijn bedrijf belangrijk is.

Een goede website heeft op elke belangrijke pagina aanbevelingen staan om de teksten te ondersteunen. Pagina’s waar het van belang is om een aanbeveling te plaatsen zijn bijvoorbeeld de homepage, dienstpagina en over mij pagina.

4. Hoe zorg je ervoor dat mensen een waardevolle aanbeveling achterlaten?

Allereerst; maak het zo makkelijk mogelijk voor de mensen om een aanbeveling bij je achter te laten. Google kan je hier al een beetje bij helpen. Wanneer je namelijk inlogt op Google en je gaat naar jouw Mijn Bedrijfspagina, staat daar een kopje ‘meer reviews ontvangen’. Daar kun je een directe link kopiëren en wanneer mensen daarop klikken gaan ze direct naar jouw Google pagina waar vervolgens een pop-up open springt. De mensen kunnen daarna in 1 klik een aanbeveling achterlaten. Stuur mensen nadat ze een cursus of dienst bij jou hebben afgerond een mail met die link waar ze de aanbeveling kunnen achterlaten. Zorg ervoor dat de drempel zo laag mogelijk is. Vraag niet te veel persoonsgegevens en houd het beknopt.

Wie goed doet, goed ontmoet. Koester je relaties en probeer zo waar mogelijk te helpen en iets extra’s te doen. Als je vervolgens vraagt of zij jou willen helpen met een aanbeveling, dan zullen ze hier eerder toe bereid zijn. Wanneer de aanbevelingen niet helemaal vanzelf komen, dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een beloning of iets in ruil bieden om het aantrekkelijker te maken.

Mensen laten aanbevelingen achter zodat jij je product of dienst kan verbeteren. Op het moment dat je altijd reageert op de aanbevelingen en er ook daadwerkelijk wat mee doet, dan zijn mensen eerder geneigd om een aanbeveling achter te laten. Doe dit dus ook altijd. Vergeet daarnaast de mensen vooral niet te bedanken voor hun feedback.
Het is daarnaast van belang wanneer je om een aanbeveling vraagt dat je naar heel specifieke inhoud vraagt. Je klanten vragen om “een stukje tekst te schrijven voor je website” is een beetje als iemand vragen om on the spot een spreekbeurt te houden zonder zich voor te bereiden. Het voelt vooral ongemakkelijk en levert instant black-outs op.

Buiten dat de ervaring met jou en je bedrijf erg leuk was, is het voor klanten vaak moeilijk om daar zonder sturing een tekst over te schrijven die jou ook daadwerkelijk iets oplevert. Een compliment en ‘dat het zo fijn was’ is niet perse heel waardevol voor andere cliënten. Het liefste heb je dus dat jouw cliënt in de aanbeveling vertelt over de uitdaging waar hij of zij mee liep, wat ze toen met jou zijn aangegaan en wat nu het behaalde resultaat is. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen die nu in dezelfde situatie zitten zich daarin zullen herkennen en makkelijker een besluit kunnen nemen of ze bij jou op de juiste plek zijn. ‘Wil je me aanbevelen?’ is dus niet genoeg. Denk aan meer specifieke vragen zoals: ‘Welke inzichten heb ik je gegeven’, ‘welk probleem heb ik voor je opgelost’, ‘wat is er veranderd in je leven’? Dit maakt het veel duidelijker voor diegene die de aanbeveling moet schrijven en geeft daarnaast uiteindelijk ook veel meer inhoud aan de aanbeveling zelf.

5. Hoe gebruik je aanbevelingen?

Je ziet vaak dat aanbevelingen worden verzameld en op een algemene aanbevelingen pagina worden geplaatst. In de meeste situaties werkt dit niet, omdat mensen niet perse een pagina met aanbevelingen gaan lezen. Wat je beter kunt doen is ze gebruiken op de pagina bij de dienst waar het over gaat. Op die manier kun je de desbetreffende pagina beter maken doordat het de rest van de inhoud op de pagina versterkt en/of aanvult.

Bied je bijvoorbeeld verschillende behandelingen aan? Plaats dan een aanbeveling over die bepaalde behandeling op de pagina waarop je jouw behandeling aanprijst. Ervaringen over jou als persoon zou je vervolgens op de ‘Over mij’ pagina kunnen zetten en wat meer algemene aanbevelingen op de homepage bijvoorbeeld. Plaats de beste recensies vervolgens bovenaan en onderaan, want op deze plaatsen worden recensies het meeste gelezen.

6. Wat doe je met een negatieve review?

Een eerste stap om een negatieve mening om te buigen, is er op reageren. Toon je klant dat deze negatieve review je raakt, en dat je begrip opbrengt voor zijn mening. Is de negatieve review wel terecht, bied hem dan ook je excuses aan. Vraag om in gesprek te gaan over het dispuut om samen tot een oplossing te komen. Wees je ervan bewust dat andere mensen meelezen, en dat met een dergelijke reactie een negatief verhaal toch nog een positieve twist kan krijgen. Bovendien geeft het ook vertrouwen aan andere potentiële klanten. Als zij zien hoe jij het hebt opgelost, kan dit weer zorgen voor meer vertrouwen. Verwijder negatieve reviews dus niet, tenzij ze onterecht zijn.

Als laatste wil ik nog het volgende meegeven. Hou jezelf niet tegen om te vragen naar aanbevelingen omdat je twijfelt of zij er wel op zitten te wachten. Als jij gelooft in wat je doet, resultaten met je klant hebt bereikt en jouw klant tevreden is over wat jij voor hem of haar hebt gedaan, dan willen ze jou die aanbeveling bijna altijd geven. Met plezier zelfs, maar je zult het ze wel moeten vragen want ze zullen er zelf niet snel aan denken. Niet omdat ze het jou niet gunnen, maar gewoon omdat ze druk zijn of er niet aan denken. Het zal ook voorkomen dat mensen aangeven dat ze een aanbeveling voor je schrijven, maar dit uiteindelijk niet doen. Wees niet bang om er nogmaals naar te vragen, want waarschijnlijk is dit gewoon omdat ze het vergeten zijn om te doen.

Hopelijk heb ik je met dit artikel kunnen laten zien wat het belang is van goede aanbevelingen en op welke manier je deze kunt verkrijgen. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten die jij hiermee gaat halen uit je website.

Heb ik je mooie inzichten gegeven met dit artikel? Dan is een aanbeveling in een reactie hieronder natuurlijk altijd behulpzaam en zou ik enorm waarderen!

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 4.7 / 5. Aantal stemmen: 3

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Google Analytics AVG proof maken

Google Analytics AVG proof maken

Vanaf 25 mei zal de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), van kracht zijn. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU.
Hier moet je bij het gebruik van Google Analytics rekening mee houden, omdat je met je website dus persoonsgegevens verzameld. Ook is het vanaf dan verplicht om een geavanceerde cookiemelding te hebben. Daarom is het dus nu super belangrijk om je Google Analytics AVG proof te maken.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!