020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Goede website » Cookiemelding AVG proof maken (deel 1)

Cookiemelding AVG proof maken (deel 1)

18 mei 2018

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Joas Schurer

Wil jij weten wat het beste cookiemelding systeem is om te voldoen aan de nieuwe AVG wetgeving? Dan zit je hier goed!

In dit artikel zal ik je uitleggen (1) wat voor soort cookies er zijn, (2) waaraan je moet voldoen volgens de AVG als het gaat om cookies en (3) hoe je gemakkelijk kunt voldoen en welk systeem ik daarvoor aanbeveel! Dit is dus echt een complete blog, die alles over cookiemeldingen in combinatie met de AVG behandeld.

Weet jij al voldoende over de AVG en cookies, dan kun je direct naar het gedeelte waarin ik je laat zien welk systeem je hier met beste voor kunt gebruiken!

De volgende onderwerpen worden besproken:

1. Soorten cookies
2. Cookie eisen AVG
3. Cookiemelding AVG proof systeem

 

Soorten cookies

Wat cookies zijn, weet volgens mij iedereen wel.
Toch zal ik de standaard definitie nog even aanhalen voor de volledigheid van dit artikel:

“Cookies zijn kleine tekstbestanden die een website op je computer, tablet of mobiele telefoon plaatst op het moment dat je een website bezoekt. In deze cookies wordt informatie over jouw websitebezoek opgeslagen. Met het plaatsen van cookies worden persoonsgegevens verwerkt. Door het gebruik van cookies kan een website je herkennen bij een volgend bezoek aan de website. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je niet telkens opnieuw wilt inloggen bij een nieuw bezoek aan de website.”

Bron: consumentenbond

Er zijn verschillende soorten Cookiemeldingen op het internet, maar waarom gebruikt de ene website de ene cookiemelding en een andere website weer een andere?

Dit komt door het soort cookies die worden gebruikt op de website. In het stuk in deze blog “Cookie eisen AVG”, leg ik je uit wat de regels zijn rondom de soorten cookies en de AVG, maar het is eerst van belang dat je weet wat voor soorten cookies er zijn!

Categorieën cookies:

Omdat cookies allerlei verschillende doeleinden hebben zijn ze onderverdeeld in 3 verschillende categorieën: Functionele cookies, Statistiek (ook wel Analytics cookies) en Marketing cookies. Hieronder lees je wat elke categorie inhoud en of deze vermeld moet worden in de cookiemelding op jouw website.

Functionele cookies:

Om je website goed te kunnen laten functioneren heb je bepaalde cookies nodig. Als deze cookies worden uitgeschakeld werkt de website niet meer zoals hij hoort te werken. Functionele cookies onthouden bijvoorbeeld logins en zorgen ze ervoor dat je bezoekers automatisch ingelogd blijven. Om deze reden mogen deze cookies ook geplaatst worden zonder dat hier toestemming voor nodig is. Hiervoor hoeft dus ook geen cookiemelding weergegeven te worden aan de gebruiker van de website. Wel moet je de gebruikers van je website hiervan op de hoogte stellen over welke cookies je plaatst en wat ze doen. Dit kun je kwijt in een cookieverklaring.

Statistiek / Analytics cookies:

De analytics cookies zijn nodig om statistieken over je website te verzamelen. Wanneer deze cookies geen persoonsgegevens verzamelen hoef je ook voor deze cookies geen toestemming te geven. Net als de functionele cookies, moeten deze statistiek cookies wel weergegeven worden in de cookieverklaring.

Wanneer je Google Analytics op jouw website gebruikt, plaatst deze een Analytics cookie. Deze cookie verzameld onder andere een IP-adres van de bezoekers van jouw website. Een IP-adres worden gezien als persoonsgegevens, dus zou je hier toestemming voor moeten vragen. Gelukkig heeft Google een manier om anoniem bezoekers te volgen.

Hoe je dit kunt instellen hebben we voor je op een rijtje gezet in onze blog over het AVG proof maken van Google Analytics.

Deze statistiek/analytics- en functionele cookies verzamelen beiden dus géén persoonsgegevens (wanneer je Google Analytics goed hebt ingesteld) en hebben daarom ook geen toestemming nodig van de bezoeker.

Andere voorbeelden van analytics cookies zijn Social Media knoppen en koppelingen. Vaak verwerken deze wel persoonsgegevens dus moet je alsnog toestemming vragen voor deze categorie…

Marketing / Tracking cookies:

Markting- of Tracking cookies volgen de acties die mensen ondernemen op jouw website en op de rest van het internet. Dit doen ze met als doel om advertenties en bepaalde gepersonaliseerde content te tonen op basis van iemand zijn surfgedrag. De informatie die deze cookies verwerken worden opgeslagen in een database van degene die de cookies beheert. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Facebook cookie, die volgt wat je doet om vervolgens te kunnen bepalen welke advertenties relevant zijn voor jou om te zien. Ook veel E-mailmarketing programma’s (zoals ActiveCampaign) gebruiken deze vorm van cookies om te kunnen bepalen welke e-mail naar welk contact verstuurd moet worden.

Wat de regels zijn rondom deze cookies leg ik je hieronder uit, dus lees snel verder, want hier wordt het echt interessant!

Bijna elke website gebruikt wel niet-funcionele cookies, waardoor het dus verplicht is om toestemming te vragen via een cookiemelding. Direct aan de slag met een cookiemelding die jouw website AVG proof maakt?

Bekijk hier het beste cookiemelding systeem!

Het beste systeem voor een AVG proof cookiemelding:

 

Ik heb een hele dag besteed om het internet af te struinen naar het beste cookiemelding systeem dat volledig AVG proof is. Doe dit dus alsjeblieft niet zelf, want zelfs met verstand van zaken is het een hele klus kan ik je vertellen.

Waar ben ik naar op zoek gegaan?

 

Naar een systeem dat:

R

compleet voldoet aan de AVG;

R

een volledig overzicht geeft van alle cookies op je website;

R

gemakkelijk door iedereen te gebruiken is;

R

zelf veranderingen in cookies bijhoudt;

R

automatisch de cookieverklaring aanpast (bij wijzigingen);

R

gratis of goed betaalbaar is;

R

bewijs opslaat van de keuze van bezoekers;

R

een optie geeft om toestemming in te trekken.

En deze heb ik gevonden!

Direct aan de slag met het beste cookiemelding systeem dat volledig voldoet aan de AVG en super gemakkelijk te installeren is?

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Hoe zorg je voor goede aanbevelingen

Hoe zorg je voor goede aanbevelingen

Iedereen oriënteert zich online bij de keuze van een bedrijf, product of dienst. Deels wordt er af gegaan op de aanbevelingen van anderen om snel tot de juiste keuze te komen. Maar hoe kom je aan goede aanbevelingen?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!