020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Goede website » Welkom op mijn website, de website killer

Welkom op mijn website, de website killer

3 mrt 2023

Staat er bij jou: “Welkom op mijn website”? Stop! Dit is een van de meest gemaakte fouten online!

Jij wil als beschaafde therapeut natuurlijk jouw bezoeker welkom heten. Toch is dit een van de meest gemaakte fouten door website eigenaren. Het is dan ook erg makkelijk om een tekst neer te zetten zoals;

“Welkom op mijn website”

of

“Welkom op de website van praktijk X”.

Het plaatsen van een welkomstboodschap is natuurlijk goed bedoeld, maar het voegt niets toe aan jouw website. Sterker nog; het werkt averechts! Als bezoeker lees je hier vaak overheen, als je niet welkom zou zijn dan zou de website wel afgesloten zijn, toch? Daarnaast word je met een welkomsttekst minder goed gevonden op Google en kost het waardevolle ruimte bovenaan je website.

Maar wat moet je dan wel bovenaan op jouw website plaatsen? Iets waar de bezoeker naar opzoek is, daar wordt hij nog eens blij van: direct vinden waarnaar hij zoekt!

Welkom op mijn website

Meestal, als je een website bezoekt, ben je ergens naar opzoek. Iets specifieks. Als er bovenaan de website een welkomsttekst staat dan lees je hier snel overheen want daar ben je meestal niet naar op zoek.

Uit de tekst “Welkom op de website van praktijk X” kan je dan ook eigenlijk maar twee dingen opmaken:

  1. Je bent op de website van praktijk X
  2. Je bent welkom

Wanneer je een website van een praktijk bezoekt, weet je al dat je op de website van die praktijk terechtkomt. Wanneer je naar Google gaat weet je immers ook dat je op de website van Google terecht bent gekomen. Hoe? Door het grote logo dat, als het goed is, in beeld staat.

Daarnaast weet je dus dat je welkom bent, maar dit is logisch. Wanneer je niet welkom zou zijn dan zou je de website waarschijnlijk niet kunnen bezoeken.

Wanneer jij bij iemand thuis komt, voel jij je dan meer welkom wanneer degene die de deur voor je open doet “welkom” zegt? Waarschijnlijk niet. Het gevoel dat je ergens welkom bent komt namelijk door de openheid van de persoon, de sfeer die er wordt gecreëerd en het drankje dat je krijgt aangeboden (en misschien wel de warme knuffel die je wordt toegereikt).

Welkom Google, of toch liever niet?

Ook Google voelt zich niet méér welkom wanneer je “Welkom op mijn website” op jouw homepagina plaatst. Sterker nog, je wordt er slechter door gevonden! Google bekijkt namelijk alle aspecten van jouw website en kan lezen wat jij daarop plaatst. Wanneer je met grote letters bovenaan jouw website een welkomsttekst plaats, betekent dit voor Google dat jouw website over “Welkom” gaat.

Als jij op de homepagina goed duidelijk weet je maken wat jouw Unique Selling Point is en wat de resultaten zijn die jij kan bieden, kan je hier al snel beter mee gaan mee scoren in Google. En dan bedoel ik natuurlijk niet bovenaan komen in Google op de zoekterm “Welkom op mijn website”, maar op termen die ertoe doen voor jouw praktijk.

Tip: Plaats de titel bovenaan op jouw homepage als H1 koptekst. Dit leest Google als eerste en kan ervoor zorgen dat je als snel hoger in Google komt!

De 3 seconden regel

Een website bezoeker bepaalt tegenwoordig binnen zo’n 3 seconden of de website die ze bezoeken hen de juiste resultaten kan bieden. 3 seconden, besef je goed dat het lezen van de zin hierboven gemiddeld bijna twee keer zo lang duurt!

Het is dus van belang dat jij alle ruimte op jouw website zo goed mogelijk benut om ervoor te zorgen dat de bezoeker direct vindt waarnaar hij op zoek is, de resultaten die jij biedt! Het is overigens sowieso goed om eens te kijken of jouw website teksten wel zo geschreven zijn dat ze de bezoeker bieden wat hij zoekt. Misschien schrikt jouw website potentiële cliënten wel af?

Hoe creëer je dan wel het welkomstgevoel?

Zoals ik hierboven al vertelde, komen de bezoekers met een specifiek doel op jouw website. Hoe makkelijker dit doel wordt bereikt, des te prettiger de ervaring. Zorg er dan ook voor dat je de navigatie van jouw website zo makkelijk mogelijk maakt.

Verder heb je natuurlijk nog dat drankje dat je aan iemand aanbiedt die langs komt. Helaas is het nog niet zo dat je via jouw website de bezoeker een lekker kopje thee kan geven, maar je kan ze wel iets anders bieden.

Een gratis weggever bijvoorbeeld.

Dit zorgt ervoor dat je meer geeft dan dat er verwacht wordt. Wanneer je als bezoeker een heerlijke gratis mediatie of een waardevol eBook wordt aangeboden, dat bijdraagt aan het doel waarvoor je een website bezoekt, dan zal je hier altijd een fijn gevoel bij krijgen.

Als eigenaar van jouw website krijg je hierdoor ook nog eens de kans om in contact te komen met deze bezoeker, doordat zij in ruil voor de gratis weggever hun e-mailadres achterlaten.

Meer tips voor een goede website?

Lees dan het beste websiteboek voor therapeuten en coaches!

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 4.9 / 5. Aantal stemmen: 9

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Hoe zorg je voor goede aanbevelingen

Hoe zorg je voor goede aanbevelingen

Iedereen oriënteert zich online bij de keuze van een bedrijf, product of dienst. Deels wordt er af gegaan op de aanbevelingen van anderen om snel tot de juiste keuze te komen. Maar hoe kom je aan goede aanbevelingen?

Lees meer
Ik heb tips gehad over mijn website, wat nu?

Ik heb tips gehad over mijn website, wat nu?

‘Ik heb tips gehad over mijn website, wat nu?’. Je realiseert je al langere tijd dat je website niet helemaal de functie vervuld waar je hem eigenlijk voor hebt laten bouwen. Hoe ga jij hiermee om? Je hebt besloten een kennis die er verstand van heeft naar je website laten kijken, die je vervolgens een aantal tips heeft gegeven. Maar eigenlijk weet je niet zo goed hoe je nu met deze feedback en tips om moet gaan, want zoveel verstand heb je er ook weer niet van, of weet je niet waar je moet beginnen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!