Home » Artikelen » Goede website » Hoe kies ik een goede domeinnaam

Hoe kies ik een goede domeinnaam

17 jun 2021

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Marguerite Gevers Deynoot

Wanneer je wilt gaan starten met je eigen onderneming, dan heb je ook een goede website nodig. En een goede website kan niet zonder een domeinnaam. Het bedenken en realiseren van een effectieve domeinnaam die past bij je onderneming is een belangrijke taak. Een goed bedachte domeinnaam kan het verschil maken tussen een website die verdwijnt in de massa van het internet en een succesvolle website die veel bezoekers genereert. De domeinnaam is namelijk de eerste indruk die je bezoekers krijgen tijdens het bezoeken van de website, maar een domeinnaam kiezen die de identiteit van je onderneming beschrijft en waarmee je ook nog eens goed gevonden wordt is geen gemakkelijke taak. Daarom ga ik je in dit artikel een aantal ankerpunten geven om je hierbij te helpen, zodat ook jij een pakkende en heldere naam kunt verzinnen, waarop je kan worden gevonden.

In dit artikel ga ik de volgende onderdelen met je doornemen:

1. Wat is een domeinnaam
2. Waarom is het belangrijk een eigen domeinnaam te hebben
3. Wat zijn de eisen voor een domeinnaam
4. Hoe kies ik een goede domeinnaam

Wil jij weten hoe je aan de beste domeinnaam komt? Lees dan snel verder!

1. Wat is een domeinnaam

Een domeinnaam is de naam van een website en een deel van de URL die bezoekers gebruiken om een website te bezoeken. Een domein (de omgeving waar jouw website op staat) heeft een lang nummer als adres: het IP-adres. Omdat zo’n nummer lastig te onthouden is, zijn de domeinnamen bedacht. Het domeinnaamsysteem (DNS) vertaalt het IP-adres naar een domeinnaam. DNS zorgt voor het verkeer op het internet door domeinnamen te koppelen aan daadwerkelijke webservers. Wanneer je een eigen domein hebt, heb je onder andere de mogelijkheid tot het bouwen van je eigen website op dit adres, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om het te koppelen aan een e-mail adres om zo jouw professionele e-mails vanuit je bedrijf te sturen.

Een domeinnaam is verdeeld in twee delen: het eerste deel is de werkelijke naam en het tweede deel is de domeinextensie. De naam kun je helemaal zelf verzinnen, maar bij het kiezen van de domeinextensie heb je keuze uit een bepaalde selectie vaststaande extensies. In ons geval is, is de werkelijke naam Bloomsite en de extensie .nl

2. Waarom is het belangrijk een eigen domeinnaam te hebben

Vroeger was een domeinnaam belangrijk voor zoekmachines. Wanneer je een zoekwoord in je domeinnaam gebruikte, kwam je vaak hoger in Google, maar tegenwoordig is de inhoud op je website belangrijker dan hoe je domeinnaam heet. Het is met name belangrijk dat de inhoud van je domeinnaam overeenkomt met dat wat er op jouw website staat. Zo vindt Google het erg belangrijk dat de inhoud van de website zo relevant mogelijk is voor de persoon die een zoekopdracht invoert op Google. De domeinnaam draagt daar natuurlijk wel iets aan bij, maar is tegenwoordig dus niet meer doorslaggevend voor een goede positie in de zoekresultaten.

Daarnaast straalt een eigen domeinnaam professionaliteit uit. Het is je online identiteit en draagt uit wie jij bent en wat jouw diensten zijn. De domeinnaam is het eerste wat de bezoeker ziet binnen de zoekresultaten of bij het intypen van de URL. Gebruikers hechten veel waarde aan een domeinnaam en brengen deze vaak in direct verband met de inhoud van de website.

3. Aan welke eisen moet een domeinnaam voldoen

Ondanks dat je keuze voor het kiezen van een domeinnaam en deze te registreren helemaal vrij is, zijn er toch een aantal basisregels en eisen vastgesteld waar jouw domeinnaam aan moet voldoen.

Allereerst moet de domeinnaam bestaan uit minimaal 2 karakters en max 63 tekens. Dit is exclusief de extensie. Daarnaast moet de naam bestaan uit letters van het alfabet. Je mag hierin cijfers en het koppelteken gebruiken, maar let op; je mag een koppelteken alleen gebruiken tussen 2 letters of cijfers en niet beginnen of eindigen met een koppelteken. Verder zijn hoofdletters, spaties of andere vreemde tekens uitgesloten. En als laatste zijn bepaalde woorden ook uitgesloten. Dit komt doordat ze in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde. Je kunt er vast wel een aantal bedenken ;-).

Wanneer je volledig hebt voldaan aan bovenstaande eisen, is er nog één laatste regel. De desbetreffende domeinnaam moet beschikbaar zijn. Om hier achter te komen kun je jouw zelf verzonnen domeinnaam invoeren bij een hosting partij zoals bijvoorbeeld HostEasy. Zij kunnen je laten zien of iemand de domeinnaam al in gebruik heeft of dat jij de naam kunt toe eigenen voor jouw website.

4. Hoe kies ik een goede domeinnaam

Allereerst zorg je natuurlijk voor een unieke domeinnaam. De domeinnaam mag niet worden verward met een andere website. Daarnaast kan het nuttig zijn in de zoekmachines, een unieke naam zal namelijk weinig andere resultaten naar voren brengen waardoor alle bezoekers gelijk bij jouw domein uitkomen. Je kunt dus best wat creativiteit inbrengen.

Vervolgens is het belangrijk om je te focussen op verwachtingen. Zorg voor een domeinnaam die aansluit bij de boodschap van jouw website. Hierdoor krijgt de bezoeker een goed beeld van de website voordat hij deze daadwerkelijk bezocht heeft en creëer je realistische verwachtingen. Bezoekers haken snel af wanneer de website niet overeenkomt met de verwachtingen. Wanneer je een website gaat opzetten wil je daar natuurlijk je diensten op aanbieden en mensen helpen middels de methode die jij hebt geleerd. Maar vaak lopen mensen met een probleem en zijn ze opzoek naar een oplossing. Het is daarom verstandiger om in jouw domeinnaam de oplossing te vermelden die jij deze mensen kunt geven in plaats van de methode die jij gebruikt. Soms kan namelijk een bepaalde methode niet voor iedereen duidelijk zijn, of weten ze überhaupt niet dat zij die methode nodig hebben.

Hierin is relevantie dus ook belangrijk. Wees specifiek. Hoe specifieker de beschrijving, hoe groter de kans ook is dat de domeinnaam beschikbaar is.

Lengte en spelling: Kies voor een korte domeinnaam. Als je een lange domeinnaam kiest vergroot je de kans op spelfouten. Zorg dat jouw gekozen domeinnaam makkelijk te typen is en te onthouden. Des te meer het namelijk gedeeld kan worden. Het helpt daarom als de uitspraak eenvoudig is.

Extensie: Bij de keuze voor een extensie is de belangrijkste vraag die je moet stellen: Waar bevindt mijn doelgroep zich? Richt je je alleen op de Nederlandse of Belgische markt, dan hebben een .nl of .be extensie zeker de voorkeur. Bij internationale websites is vooral .com als extensie aan te raden.

Vervolgens zijn er ook een aantal zaken die je moet vermijden. Hippe woorden, straattaal of vakjargon kun je beter vermijden tijdens het kiezen van een domeinnaam. Deze woorden zijn vaak niet toekomstbestendig en waarschijnlijk over een paar jaar alweer uit de maatschappij verdwenen of de bezoeker weet niet hoe je het schrijft of kan het niet onthouden. Cijfers en streepjes kun je in principe gebruiken maar is niet perse aan te raden. De uitspraak van een cijfer kan bijvoorbeeld verwarring opleveren. Zoals een cijfer 0 die op een letter O lijkt. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld fit4you.nl, waarbij je altijd zal moeten vertellen dat de ‘for’ een 4 is. Hierbij zul je veel bezoekers mislopen die naar de concurrent op fitforyou.nl staat. Hetzelfde geldt dan bij een verbindingsstreepje. Je kunt je voorstellen dat een bezoeker eerder naar ontspanningsmassage.nl gaat dan dat hij ontspannings-massage.nl zal gaan. Je maakt dus gratis reclame voor de concurrent en zal de domeinnaam altijd moeten uitleggen wanneer je hem aan iemand vertelt. Wanneer je engelstalige woorden gebruikt die op verschillende manieren geschreven kunnen worden, bijvoorbeeld u of you, is er ook kans dat het niet goed gaat. Probeer dit dus te vermijden,

Als laatste zien we vaak dat mensen het woord ‘praktijk’ in hun domeinnaam gebruiken. Maar eigenlijk zegt het woord ‘praktijk’ helemaal niks over wat jij de mensen kunt bieden en met name welke oplossing jij kan geven. Het zorgt er daarom voor dat je domeinnaam onnodig lang wordt en het biedt over het algemeen geen toegevoegde waarde.

Je kan bij het kiezen van een goede domeinnaam gemakkelijk dingen over het hoofd zien of verblind raken door een naam die ideaal lijkt. Vraag daarom in je omgeving aan een aantal mensen wat zij er van vinden en of het inderdaad een verbintenis oproept met jouw dienst.

Hopelijk heb je met dit artikel wat meer houvast kunnen geven bij het kiezen van jouw eigen nieuwe domeinnaam.

Ben jij nu bezig met het kiezen van een domeinnaam, ga jij een eigen praktijk starten of ben je net begonnen als therapeut of coach? Dan hebben wij momenteel iets heel moois voor jou. Wij hebben namelijk de meest uitgebreide gratis startersgids opgezet die jou kan helpen bij het begin van jouw nieuwe praktijk! Deze gids geeft je inzichten en tips over verschillende onderwerpen waar je mee te maken krijgt bij het starten van een praktijk. Daarnaast staat het vol met links naar waardevolle tools, websites en informatie zodat je direct met de geleerde kennis aan de slag kunt voor jouw praktijk. Wil jij deze hulp ook? Meld je dan gratis aan voor de startersgids en krijg direct toegang!

Gerelateerde artikelen

Google Analytics AVG proof maken

Google Analytics AVG proof maken

Vanaf 25 mei zal de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), van kracht zijn. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU.
Hier moet je bij het gebruik van Google Analytics rekening mee houden, omdat je met je website dus persoonsgegevens verzameld. Ook is het vanaf dan verplicht om een geavanceerde cookiemelding te hebben. Daarom is het dus nu super belangrijk om je Google Analytics AVG proof te maken.

Lees meer
Cookiemelding AVG proof maken (deel 1)

Cookiemelding AVG proof maken (deel 1)

Wil jij weten wat het beste cookiemelding systeem is om te voldoen aan de nieuwe AVG wetgeving? Dan zit je hier goed!
In dit artikel zal ik je uitleggen (1) wat voor soort cookies er zijn, (2) waaraan je moet voldoen volgens de AVG als het gaat om cookies, (3) hoe je gemakkelijk kunt voldoen en welk systeem ik daarvoor aanbeveel! Dit is dus echt een compleet blog, die alles over cookiemeldingen in combinatie met de AVG behandeld.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *