Home » Artikelen » Succesvolle praktijk » Een eigen praktijk starten als therapeut of coach

Een eigen praktijk starten als therapeut of coach

31 mrt 2022

80% van alle ondernemers die een eigen praktijk starten als therapeut of coach, moet binnen 5 jaar hun deuren weer sluiten omdat ze het niet redden om hun bedrijf winstgevend te maken. Ga jij een eigen praktijk starten, dan wil je natuurlijk bij die 20% horen die het wel redt om een winstgevende praktijk te creëren.

Met winstgevend bedoel ik dat je bovenop het salaris dat je uit jouw onderneming kunt krijgen, ook nog winst maakt. Deze winst helpt je namelijk om in overvloed te kunnen leven zodat je kunt delen met de mensen om je heen en natuurlijk ook zodat je weer kunt investeren in de groei van jouw praktijk. Hoe meer mensen jij kunt helpen, des te groter de impact die jij kunt maken met jouw praktijk.

In dit artikel gaan we daarom kijken naar het opzetten van een goede basis voor jouw praktijk, zodat jij bij de ondernemers kunt horen die een eigen praktijk starten en het wel redden om een gezond bedrijf op te bouwen.

Klaar voor?

We gaan het in dit artikel hebben over;

Let’s go!

Een eigen praktijk starten als therapeut

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; Een van de grootste redenen waarom de meeste coaches en therapeuten het niet redden om hun eigen praktijk op te bouwen, is omdat ze hun praktijk aanpakken als een hobbyist.

Er wordt doorgaans geen strategie gehanteerd of een plan met meetbare doelen opgesteld. Bijna alles wordt zelfstandig aangepakt, zonder enige ervaring of kennis over ondernemerschap, marketing en sales en er wordt niet geïnvesteerd in de groei van de praktijk. Het is dus eigenlijk een betaalde hobby, zonder dat er echt wordt gekeken naar de onderneming die erachter zit. Dat is natuurlijk leuk wanneer je niet je inkomen uit de praktijk hoeft te halen, maar ik ga er vanuit dat jij 100% voor je bedrijf wilt gaan en hier dus ook lekker van wilt kunnen leven.

Om dieper in de punten te duiken die ik al even kort benoemende; een van de belangrijkste dingen die je moet hebben om een winstgevende praktijk op te kunnen zetten is een concrete strategie. Hiermee doel ik dan niet op een plannetje om 1x per week een blog op de site te zetten of af en toe wat posts op social media te doen. Ik heb het hier over een overkoepelende strategie waar alle onderdelen van jouw bedrijf aan bijdragen om het een succes te maken. Een strategie voor meer bezoekers, leads en klanten, die je stap voor stap kunt gaan uitvoeren om meer mensen te bereiken en je omzet te laten groeien. Er zijn talloze verschillende vormen en strategieën die je kunt gaan toepassen en belangrijk hierbij is dat je iets kiest dat bij jou past. Vind je het fijn om te schrijven, dan kan een contentstrategie goed bij je passen. Merk je dat het grootste gedeelte van de mensen die je aan de lijn hebt klant bij je worden? Dan kan het slim zijn om te gaan werken met inzicht sessies en daar ook de rest van je communicatie op te sturen. Het is dus belangrijk om te onderzoeken wat goed bij jou past en wat goed kan werken voor jouw doelgroep.

Wanneer je een strategie hebt bepaald, wordt het tijd om een plan te maken en hier meetbare doelen aan te hangen. Hierdoor weet je ten eerste wat je elke week moet gaan doen en het fijne is dat je aan het einde van elke week of maand bijvoorbeeld ook kunt gaan onderzoeken of datgene wat je doet succesvol is. Wanneer je de hele week dingen hebt gedaan en aan het einde van de week blijkt het dat het niets oplevert, kun je gaan bijsturen of andere processen gaan opzetten.

Daarnaast kan ik het iedere ondernemer aanraden om een coach in te schakelen die hen helpt met hun onderneming. Zeker wanneer je een eigen praktijk start als therapeut of coach dan komt er een heleboel op je af en mis je veel waardevolle kennis. Een businesscoach kan je helpen om groter te denken en een breder perspectief te krijgen, wat je zelf alleen krijgt na jarenlange ervaring. Het kan een hele investering zijn, maar een goede coach verdient zichzelf sneller terug dan dat je dit zelf voor elkaar kunt krijgen.

Zo heeft laatst bijvoorbeeld een startende coach bij ons een coaching traject afgenomen die haar meer kostte dan haar totale omzet van de maanden daarvoor. Een enorme investering voor haar dus, maar ze heeft al in de 1e coachsessie zoveel inzichten gehad en zoveel aangepast aan haar business, dat ze dat hele traject binnen 1 maand weer heeft terugverdiend. Deze inzichten en manier van werken had ze anders pas met jaren ervaring gekregen en was dus ook veel langer blijven aanmodderen.

Pro tip: wanneer je de prijzen van jouw diensten gaat bepalen, bereken deze dan zo dat je alles wat je hierin doet door iemand anders zou kunnen laten doen die net zo goed of beter is dan jij. Doe dit terwijl je ook nog winst overhoudt aan de uren die deze persoon maakt. Dit gaat dus niet alleen om het leveren van je dienst, maar bijvoorbeeld ook het voeren van marketing, de sales gesprekken en eventuele nazorg, etc. Wanneer je dit allemaal in je prijs meeneemt, kun je direct vanaf het begin jouw bedrijf al opzetten zodat het groter kan groeien dan jijzelf.

Wat we verder ook vaak zien is dat de motivatie niet in lijn is met wat een echt succesvol bedrijf nodig heeft. In het artikel Waarom jouw praktijk niet werkt heb ik het hier ook over. Een praktijk wordt vaak gestart om met cliënten te werken en dat heeft de focus, terwijl jij geen werknemer van jouw eigen praktijk kunt zijn. Wanneer jij je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, ben je in de eerste plaats een ondernemer en daarna pas de medewerker die daadwerkelijk de sessies uitvoert. Je zult dus het grootste gedeelte van jouw uren moeten besteden aan ondernemen en niet aan het toepassen van de door jou geleerde methodes en technieken.

De Nationale Beroepengids definieert een ondernemer als volgt; “Een ondernemer is iemand die uit eigen initiatief, individueel of in samenwerking met anderen, een bedrijf creëert of in stand houdt; over het algemeen met als doel uit deze onderneming inkomen te genereren.” Jij bent dus een ondernemer en moet dus ‘ondernemen’ wat er nodig is om een winstgevend bedrijf te creëren.

Voor wie doe jij wat je doet

Een strategie is niet belangrijk, een plan met meetbare doelen gaat je niet helpen en een coach voegt niets toe.

Maar Arthur, je spreekt jezelf wel heel erg tegen nu?!

Klopt, want dit alles doet er niet toe wanneer jij niet weet voor wie je doet wat je doet. Jouw doelgroep bepaalt alles, maar dan ook letterlijk alles dat je doet in jouw praktijk. Je kunt namelijk niet bedenken hoe jouw dienst er uit ziet, zonder stil te staan bij de persoon waar dit voor is.

En dan heb ik het niet over ‘ik help vrouwen met stressklachten’

Super nobel van je, maar dat zijn er letterlijk een paar miljoen in Nederland, dus je bent nog steeds net zo breed als dat je helemaal geen doelgroep kiest. Het moet specifiek, extreem specifiek. Want hoe specifieker jij jouw doelgroep gaat kiezen (in ieder geval voor de komende periode), hoe beter jouw dienst gaat aansluiten op de behoefte van deze mensen.

Door met een specifieke doelgroep te werken leer je de mensen binnen deze groep ook beter kennen. Wat zijn de pijnen die voortkomen vanuit de klacht die ze ervaren, waar hebben ze behoefte aan. Ook dingen zoals wat horen deze mensen over de klacht die zij ervaren wanneer ze in de supermarkt staan of op het schoolplein bij hun kinderen. Dit helpt je om in de huid te kruipen van jouw potentiële klanten en hen precies te bieden wat zij nodig hebben.

Het maakt het dus eigenlijk heel makkelijk om bijvoorbeeld je website teksten te schrijven, zelfs als je het nu lastig vindt om te schrijven. Het zorgt er ook voor dat de bezoekers van jouw website zich gehoord voelen, jouw teksten spreken hen aan en kloppen met de situatie waar zij op dit moment in zitten. Dit soort teksten kan je alleen schrijven wanneer je een echt specifieke doelgroep hebt en in de schoenen van jouw ideale cliënt bent gaan staan.

Ook jouw dienst, de locatie van je praktijk (of misschien wel helemaal geen eigen locatie), de prijzen die je vraag en alle andere dingen binnen jouw praktijk kun je inrichten op basis van jouw doelgroep. Wanneer jij je bijvoorbeeld gaat richten op zelfstandig ondernemer, dan hoef je misschien wel helemaal geen praktijkruimte te hebben, maar ga je bij hen langs. Eigenlijk is het dus heel logisch om eerst na te denken wie je gaat helpen, voordat je de rest gaat bepalen.

Overigens hebben wij een super uitgebreide training hoe je de doelgroep voor jouw praktijk kunt vinden, die je helemaal gratis kunt volgen. Het enige dat je hoeft te doen is je aanmelden voor ons premium lidmaatschap op de Bloom Academy, waar je de eerste maand gratis toegang krijgt tot al onze online trainingen. Een van de trainingen die je daarin kunt volgen is De basis voor jouw praktijk en het mooie aan deze proefperiode is dat je deze training dus helemaal gratis kunt volgen! Ga jij een eigen praktijk starten als therapeut of ben je net gestart als coach, dan is dit een perfecte stap om jouw onderneming naar een volgend niveau te tillen.

Goed, hoe nu verder?

De droom voor jouw praktijk

Nu jij er klaar voor bent om jouw praktijk aan te gaan pakken als een echte ondernemer en je weet hoe belangrijk het is om een specifieke doelgroep te bepalen, wordt het tijd om te gaan kijken naar wat jij als droom voor jouw praktijk hebt.

Je bent jouw praktijk waarschijnlijk gestart omdat je zoveel mogelijk mensen wilt helpen om een beter leven te kunnen leven. Nu je aan het begin staat van jouw reis als ondernemer, is het slim om na te denken over wat jij voor jouw praktijk in de toekomst ziet.

Als je nou eens heerlijk zou zitten dagdromen over jouw praktijk, hoe zou die er dan uitzien in zijn perfecte staat? Door de droom voor jouw praktijk op papier te zetten kun je de stappen om die droom te bereiken concreet gaan maken en hier stap voor stap naartoe gaan werken.

Zo is een vriendin van mij bezig om een spirituele tattoo dag op te zetten. Ze begon met de gedachten om gewoon tattoos te gaan zetten, om later dan ‘ooit eens wanneer ze groot zou zijn’ zo’n soort dag te gaan organiseren.

Waarom zou je pas in de toekomst gaan toewerken naar je grote droom in plaats van hier direct al de stappen voor te zetten?

Denk dus eens na over of je ‘later, wanneer ik groot ben’ ook misschien wel
meerdere therapeuten in jouw praktijk wilt laten werken of dat je zou willen spreken voor groepen of misschien wil je wel iets anders tofs bereiken. Of wil je gewoon hier en daar wat cliënten helpen en is jouw praktijk meer een ‘uitgebreide hobby’. Dit is natuurlijk ook helemaal goed, maar sta hier dan ook bij stil zodat je de beslissingen in jouw praktijk ook in lijn met deze droom kunt maken. Bedenk je dus wat het grootste zou zijn waar jij nu over kunt dromen voor jouw praktijk en zet dit op papier.

Wat is jouw missie voor jouw praktijk

Het is natuurlijk altijd fijn om te dromen over de toekomst, maar het is ook goed om helder voor jezelf en vooral ook voor jouw potentiële cliënten te hebben wat de missie is van jouw praktijk.

Wat wil jij bereiken met jouw praktijk en wat draagt dit bij aan de wereld om je heen? Waar sta jij voor met jouw praktijk? Door dit op papier te zetten kun je dit gaan delen met de mensen die cliënt bij jou willen worden. Zo kun je ervoor zorgen dat je mensen
aantrekt die richting hetzelfde doel werken.

Overigens kan deze missie over de jaren ook veranderen en kun je op een gegeven moment bijvoorbeeld ook kijken naar wat jouw persoonlijke missie is. Zo is het op dit moment onze missie om gemotiveerde ondernemers met een eigen praktijk te helpen om winstgevend te worden, om zo in overvloed te kunnen leven en te kunnen delen met de mensen om hun heen. Mijn persoonlijke missie hierbij is met de coaching sessies die ik doe inzicht te geven en structuur te bieden om ditzelfde doel te bereiken.

Doordat ik onze missie kan delen, heb jij direct een idee wat wij willen bereiken en kun je kijken of dit ook in lijn ligt met waar jij voor wilt gaan. Wanneer jij bijvoorbeeld jouw praktijk meer zou zien als een hobby en hier dus maar een paar cliënten per week mee wilt helpen, dan zullen onze diensten waarschijnlijk niet aansluiten bij jouw behoefte en past onze missie dus ook niet bij jou.

Wanneer jij echter full-time voor jouw praktijk wilt gaan, dan is het een heel ander verhaal. Ondanks dat je nu misschien nog niet ziet hoe het mogelijk is om volledig en in overvloed van jouw praktijk te kunnen leven, kan dit wel in lijn liggen met jouw doelen.

Schrijf dus duidelijk voor jezelf op wat jouw missie is, zodat je dit ook kunt gaan communiceren. Overigens wordt het opstellen van een missie ook behandeld in de Basis voor jouw praktijk training waar ik het eerder over had. Je kunt hier gratis starten met de training.

Wat maakt jou uniek

Het laatste onderwerp dat we gaan behandelen in dit artikel is wat jou uniek maakt van al die andere concullega’s die dezelfde opleiding(en) hebben gevolgd als jij. Wat maakt jou uniek ten opzichte van al die andere methodes die ook dezelfde klachten kunnen verhelpen?

Wanneer je bijvoorbeeld een hypnotherapeut bent, dan kunnen jij samen met die paar duizend andere hypnotherapeuten allemaal ongeveer hetzelfde bereiken. Van het stoppen met roken tot een virtuele maagband, allemaal één pot nat.

Maar waarom zou ik bij jou komen voor de oplossing van mijn klacht? Niet alleen alle collega’s die dezelfde opleiding hebben gedaan kunnen mij hiermee helpen, maar ook een heleboel andere complementaire en reguliere methodes kunnen hier waarschijnlijk de oplossing voor bieden.

Als acupuncturist geldt hetzelfde, honderden al dan niet duizenden lichamelijke en zelfs geestelijke klachten kunnen verholpen worden.

Er zijn verschillende dingen die jou kunnen onderscheiden van de concurrentie. Alleen al door het kiezen van een hele specifieke doelgroep kun je al een heel eind komen. Neem een voorbeeld aan ons; wij bieden een kant en klaar pakket voor website software. Nou zijn er daar niet perse heel veel van in Nederland met de mogelijkheden die wij bieden, maar wij zijn in ieder geval de enige die dit specifiek voor therapeuten en coaches biedt.

Een ander goed voorbeeld is Bernadette Klepper van lichenherstel.nl, een klant van ons die acupuncturist is. Ze zou zich kunnen richten op al die klachten die je kunt aanpakken met acupunctuur, maar in plaats daarvan heeft zij zich volledig gericht op het verhelpen van Lichen Sclerosus. Een vaginale aandoening die doorgaans eigenlijk niet echt verholpen kan worden vanuit de reguliere zorg. Doordat zij een unieke oplossing biedt, is ze uniek in Nederland en heeft daardoor een zeer goed lopende praktijk. In dit geval is de specialisatie van Bernadette dus gebaseerd op de behoefte van haar klant, wat haar dus uniek maakt en direct ook invult wie haar doelgroep is.

Denk dus eens na over wie jouw doelgroep is en wat jij kunt doen om jezelf uniek te maken voor deze mensen. Steek juist je kop boven het maaiveld uit en zorg dat jij niet hetzelfde bent als al die anderen die precies hetzelfde doen als jij. Wees niet nog zo’n ‘burn-out coach die vrouwen die veel ballen in de lucht moeten houden helpt om weer in hun kracht te komen staan’. Ik kan je vertellen vanuit mijn ervaring; daar zijn er genoeg van en het zegt helemaal niets. Wees dus specifiek en concreet en zorg ervoor dat je helder hebt waarom jij doet wat je doet, wie je helpt en wat jou uniek maakt.

Ben je overigens benieuwd naar meer dingen waar je aan moet denken wanneer je een eigen praktijk start? Speciaal voor jou hebben wij onze Startersgids geschreven. Een 26 pagina dikke gids met meer dan 30 onderwerpen waar je aan moet denken bij het starten van een praktijk. Ga jij een eigen praktijk starten als therapeut of coach of ben je net begonnen met jouw praktijk? Download dan nu gratis de startersgids!

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 4.7 / 5. Aantal stemmen: 3

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *