Home » Artikelen » Succesvolle praktijk » Waarom jouw praktijk niet werkt

Waarom jouw praktijk niet werkt

17 mrt 2022

Inmiddels werk ik al ruim 7 jaar met therapeuten en coaches en is het me opgevallen waarom het bij zoveel ondernemers met een eigen praktijk niet lukt om een praktijk op te zetten die winstgevend is. Een winstgevende praktijk kan honderden cliënten helpen om een beter leven te krijgen, maar toch krijgt het grootste gedeelte het niet voor elkaar.

Heb jij nog geen praktijk waar je in overvloed van kunt leven? Dan is dit je eerste stap naar een stralende praktijk.

Beginnen bij het begin

Ik wil gelijk met de deur in huis vallen; de reden waarom jij doet wat je doet, klopt waarschijnlijk niet. Hiermee bedoel ik niet dat het niet goed is dat jij graag mensen wilt helpen om een beter leven te leiden. Ik bedoel de reden dat jij een eigen praktijk bent gestart waarschijnlijk niet klopt. Over de afgelopen jaren is me namelijk opgevallen dat de meesten van jullie (ik heb het tegen jou wanneer jij een ondernemer met een eigen praktijk bent), niet de juiste motivatie hebben om zelf een praktijk te starten.

Ik zal je vertellen waarom dit zo is; bijna iedere therapeut of coach die ik in de afgelopen jaren heb gesproken (dit zijn er inmiddels duizenden), is zijn praktijk gestart omdat hij graag met cliënten wilt werken. In veel gevallen komt dit vanuit een persoonlijke ervaring en die ervaring wil je gebruiken om andere mensen te helpen die in eenzelfde situatie zitten. Het daadwerkelijke toepassen van de methode en daarmee mensen helpen is dus de motivator om een eigen bedrijf te starten.

Dit is natuurlijk een hele nobele taak, maar is in de basis geen goede ondergrond voor het bouwen van een sterk en gezond bedrijf.

Als je echt alleen maar cliënten wilt helpen om van hun klachten af te komen, dan is het misschien wel een verkeerde keus geweest om een eigen praktijk te starten. In dit geval had je namelijk veel beter in de praktijk van een ander kunnen gaan werken. Om een eigen praktijk te starten en echt een succesvolle ondernemer te zijn, zal je namelijk in de eerste plaats moeten ondernemen en is het uitvoeren van jouw dienst alleen maar een heel klein deel van wat je doet in jouw bedrijf.

Jij kunt namelijk alleen een medewerker in jouw eigen bedrijf zijn, wanneer je als ondernemer alles op orde hebt en de aanvragen binnenstromen. Toen jij je inschreef bij de kamer van koophandel schreef jij je namelijk in als ondernemer, niet als therapeut of coach. Om je dienst uit te voeren hoef je namelijk helemaal geen ondernemer te zijn.

Dit is dan ook de reden waarom het grootste gedeelte van de coaches en therapeuten niet winstgevend zijn. Met winstgevend bedoel ik dat je, naast een goed salaris uit jouw praktijk, ook nog winst overhoudt om te kunnen investeren in verdere groei en te kunnen delen met de mensen om je heen. Het is waarschijnlijk ook de reden waarom jij nog niet het aantal cliënten hebt dat je graag zou willen.

De kern van jouw praktijk

Doordat een praktijk gestart wordt om zoveel mogelijk mensen te helpen, staat de basis in de meeste gevallen niet goed. Marketing wordt maar half gedaan, met af en toe een post op social media en hooguit 2 keer per week een nieuw blogartikel, als er al waardevolle content wordt gedeeld op de website.

Deze praktijkeigenaren willen immers gewoon lekker met cliënten werken en zijn geen marketeer of salesmedewerker, laat staan dat ze echt ondernemer zijn.

Jij hebt nu echter de keuze om het anders aan te pakken, om er echt 100% voor te gaan.

Ik zal je een voorbeeld geven wat het verschil is tussen een ondernemer met een hobby mentaliteit en een doorpakker die succes wilt bereiken;

Wanneer klanten starten met onze website software, dan start je altijd vanuit een template dat wij speciaal voor therapeuten en coaches hebben ontwikkeld. Vanuit potentiële klanten krijgen ik dan vaak de vraag; worden niet alle websites hetzelfde omdat ze op dezelfde lay-out zijn gebaseerd. Het antwoord is; nee. Ze worden niet allemaal hetzelfde omdat de opbouw bij iedereen gelijk is, ze worden allemaal hetzelfde omdat de inhoud bij iedereen hetzelfde is.

Er is een overvloed aan coaches die mensen helpen om een burn-out te voorkomen en toch komen er steeds meer mensen bij die uitgebrand raken. Hoe kan dit? Een van de redenen is omdat de meeste van deze coaches hetzelfde aanbieden, voor dezelfde groep mensen, vanuit dezelfde motivatie. Er is geen echte reden om specifiek voor een coach te gaan die echt goed aansluit bij waar de cliënt echt behoefte aan heeft.

Het is allemaal maar meer van hetzelfde.

Maar hoe ga je hier dan mee om vraag je?

Ik ben een vriendin aan het coachen die tattoo artist is en ze wilt graag haar eigen shop openen. Haar plan was om toe te gaan werken naar een stroom aan tattoos om op die manier vaste inkomsten te genereren. Wat haar uniek maakte, is net als wat alle artiesten uniek maakt en dat is haar stijl. Het probleem hierbij is echter dat dit haar dus juist helemaal niet uniek maakt.

Het is meer van hetzelfde.

Ze heeft echter ook een droom om op een gegeven moment een spirituele dag op te gaan zetten, waarbij ze een dag lang samen met iemand aan de slag gaat om een reis te maken door de emoties die vaak de grondslag zijn aan een tattoo. Denk aan samen een wandeling maken in het bos, meditatie en visualisatie om vervolgens samen het design voor de tattoo te gaan maken. Echt begrip van de artiest voor het verhaal dat verteld moet worden.

Dat is uniek…

Iets dat nog nauwelijks wordt aangeboden of misschien nog wel helemaal niet bestaat in Nederland.

Dit is ook iets dat echt bijdraagt aan de ervaring en het resultaat; het is niet gewoon aan de lopende band sessies klappen.

Dit is niet hypnose aanbieden voor al die klachten die ermee geholpen kunnen worden.
Dit is niet masseren om alleen maar die ontspanning te bieden.
Dit is geen acupunctuur om maar naaldjes te zetten.

Maar waarom zou je eerst je bedrijf opbouwen op een rechttoe rechtaan manier. Waarom zou je eerst fabriekswerk opzetten, terwijl het veel beter werkt wanneer je dit ‘uiteindelijke’ idee een onderdeel maakt van wie jij bent.

De basis van de dag die ze had bedacht bestond al als idee in haar hoofd, maar dit is verder gemanifesteerd doordat ze is gaan kijken naar wie de mensen zijn waar zij graag mee wilt werken en wat hetgeen is dat ze met deze mensen wilt bereiken.

Dus; wie is de doelgroep en wat is het doel?

Wanneer je dat gaat bepalen en dit tot in de kern van jouw zijn gaat laten doordringen, dan geeft dit jou bestaansrecht. Je gaat bewust je kop boven het maaiveld uitsteken.

Op basis hiervan kan vervolgens alles in het bedrijf bepaald worden. Dit geeft je richting en structuur en kan je als grondslag gebruiken voor elke beslissing die je moet maken.

Wat moet er op de website komen? Eitje; je weet precies voor wie het is en wat ze willen bereiken, dus daar kun je de teksten, afbeeldingen, kleuren en alle andere dingen precies op laten aansluiten. Jouw website is er immers niet voor jou, maar voor jouw ideale klant.

Waar moet mijn locatie aan voldoen? Geen probleem; op basis van de behoefte van die mensen kan je dit gaan bepalen. In het geval van die vriendin betekent dit dus ook dat er in de tattooshop plek moet zijn om bijvoorbeeld een lekkere meditatie te doen. Dit geeft dus weer heel andere vereisten voor haar locatie.

Hoe moet ik een goede dienst inrichten? Ook zo gepiept; jouw dienst is niet het bieden van jouw methode, het is het bieden van de oplossing die jouw ideale cliënt zoekt. Jouw methode en technieken zijn maar hulpmiddelen. Tools om het resultaat te bereik wat de cliënt zoekt. Je hoeft dus alleen het resultaat te bepalen, dan volgt de inhoud van de dienst vanzelf.

Maar hoe dan wel

Jij hoort vast niet bij die mensen die niet willen ondernemen en alleen maar met cliënten willen werken. Jij bent vast een echte doorpakker en ziet jouw praktijk als een bedrijf waarbij ondernemen centraal ligt.

Toch blijft het wel f*cking moeilijk om hiermee aan de slag te gaan. Dit is niet alleen de grondslag van jouw bedrijf, dit is de grondslag van wie jij bent als ondernemer. Het perspectief moet veranderen, want het gaat niet meer om jouw methode. Het gaat om de klant en waar die naar op zoek is.

Dit perspectief veranderde onder andere bij klanten van ons die met hypnose werken. Ze wilde door ons een nieuwe website laten maken en met alles dat er op hun oude website stond, wilde ze eigenlijk daar nog meerdere dingen aan toevoegen. Omdat ik hier geen vertrouwen in had zijn we aan de slag gegaan met een paar coaching sessies waarin we zijn gaan kijken wat het nou eigenlijk is dat ze doen.

Op de website stonden dingen zoals hypnotherapie, ademhalingstherapie, counseling en IEMT. Zegt eigenlijk helemaal niets voor de gemiddelde persoon die niet dezelfde opleidingen hebben gedaan als hen. Mensen hebben geen idee wat ze hieraan hebben en of dit hen kan helpen om van hun klachten af te komen.

Deze methodes werden geboden voor volwassenen, kinderen, relaties en bedrijven; eigenlijk iedereen dus wel een beetje. Terwijl op de site ook dingen stonden zoals stoppen met roken en de virtuele maagband (misschien dat dit impact kan hebben op je relatie, maar dit is niet echt iets voor kids en bedrijven dus).

Door helder te krijgen met wie ze eigenlijk het liefste willen werken en waar die mensen naar op zoek zijn, is het grootste gedeelte van het aanbod nu geschrapt en kunnen ze zich focussen op dat wat die mensen nodig hebben. Dit zorgt niet alleen voor veel meer overzicht en focus voor henzelf, maar het geeft ook aan de bezoeker van de website duidelijk weer voor wie ze er zijn (en juist ook voor wie niet).

Het is dus essentieel om helder te hebben voor wie jij er bent en waar jij voor staat, want alleen op die manier kun jij echt waarde toevoegen in de wereld om je heen. Alleen door echt te kiezen voor jouw cliënten, zullen zij ook voor jou kiezen. Puur omdat je niet ‘meer van hetzelfde’ bent.

Een van de manieren hoe je hiermee aan de slag kunt gaan, is door jezelf actief te gaan ontwikkelen als ondernemer. De eerste stap daarin is om te achterhalen wat nu de valkuilen zijn waar je al in valt zonder het door te hebben.

Speciaal voor startende therapeuten en coaches hebben we een super uitgebreide startersgids geschreven die je nu helemaal gratis kunt aanvragen: https://bloomsite.nl/startersgids

Ik hoop je zo te hebben geïnspireerd om het succes van jouw praktijk in eigen handen te nemen en de kern waarom jij doet wat je doet helder te krijgen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het winstgevend maken van jouw praktijk? Neem gerust contact met ons op via de contactpagina, zodat we samen eens kunnen kletsen over wat je hieraan zou kunnen doen.

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 5 / 5. Aantal stemmen: 2

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Jouw praktijk in 1968

Jouw praktijk in 1968

Wanneer jouw praktijk in 1968 al zou hebben bestaan, zou het allemaal heel anders zijn gegaan. Niet alleen in wat je zou kunnen aanbieden, maar ook...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *