020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Succesvolle praktijk » 3 fouten die elke startende praktijk maakt

3 fouten die elke startende praktijk maakt

21 okt 2022

Voor jouw startende praktijk wil je het natuurlijk direct goed aanpakken. Honderden therapeuten en coaches zijn je al voor gegaan, waarvan het grootste gedeelte het niet heeft gered om een winstgevende praktijk te creëren. Dat wil je anders doen en daarom deel ik met jou de 3 grootste fouten die elke startende praktijk maakt.

In de afgelopen jaren heb ik namelijk met duizenden therapeuten en coaches gewerkt en hierdoor heb ik gezien wat ervoor zorgt dat sommigen van hen een echt winstgevende praktijk kunnen opzetten, terwijl anderen jarenlang aanmodderen. In dit artikel gaan we daarom samen 3 fouten doornemen die ervoor zorgen dat jij niet winstgevend kunt worden.

Aan het einde van het artikel hoop ik dat je een goed beeld hebt van wat jij anders moet doen voor jouw startende praktijk, zodat jij een stralende onderneming kunt creëren. Daarnaast vertel ik je ook wat jij nog meer kunt doen om je praktijk tot een succes te maken.

In dit artikel gaan we de volgende 3 fouten bespreken:

  1. Geen winstgevende strategie voor jouw startende praktijk
  2. Verkoop het resultaat, niet de methode
  3. Geen keuzes durven maken

1. Geen winstgevende strategie voor jouw startende praktijk

Het gebeurt maar zelden dat ik met een therapeut of coach spreek die een winstgevende strategie heeft. Een strategie die stap voor stap ervoor zorgt dat er cliënten worden aangetrokken.

Ik heb het dan niet over; ‘ik plaats elke week een berichtje op instagram’ of ‘ik schrijf wekelijks een blog’. Dat zijn processen om meer verkeer naar je website te krijgen. Ik heb het over een strategie die je concreet meer aanvragen oplevert en waar je wekelijks aan kunt werken om er meer uit te halen.

De eerste en een van de belangrijkste fouten waardoor we zien dat 80% van alle ondernemers die een praktijk start faalt in het creëren van een winstgevende onderneming; is dat er geen winstgevende strategie wordt gevoerd.

Je kunt namelijk wel leuk elke week een story op instagram plaatsen of een blog op je website of LinkedIn delen, maar zonder dat daar een groter plan achter zit, is het verdomd lastig om daar echt veel succes uit te halen.

Het actiepunt waar jij dus direct mee aan de slag moet, is ervoor zorgen dat je een strategie gaat toepassen, waarvan je weet dat het je succes zal opleveren.

Er zijn natuurlijk een heleboel strategieën die je kunt gaan toepassen en het is hierbij belangrijk dat je op zoek gaat naar een strategie die goed voor jou werkt en bij je past.

Wij onderwijzen bijvoorbeeld verschillende strategieën waarvan wij weten dat ze een hele hoge succesratio hebben. Wij weten bijvoorbeeld vrijwel zeker dat wanneer je inzichtsessies echt actief gaat toepassen, dit je gegarandeerd meer klanten gaat opleveren. Het mooie hieraan is dat het ook niet uitmaakt of je bijvoorbeeld fysiek met mensen werkt of online je diensten aanbiedt, dit kan je sowieso toepassen.

En zo zijn er verschillende strategieën die bij verschillende mensen passen, want niet alles werkt voor iedereen.

2. Verkoop het resultaat, niet de methode

Fout nummer 2 waar bijna iedere ondernemer in trapt is het verkopen van je methode in plaats van het resultaat. Zoals ik ook al uitleg in het artikel Jouw methode doet er niet toe, maakt het helemaal niet uit welke methode jij gebruikt om jouw cliënten te helpen.

Ik weet bijna zeker dat als ik jouw website zou bezoeken, dat de focus ligt op de methode of de technieken die je gebruikt en dat de teksten geschreven zijn vanuit wat jij hebt geleerd op jouw opleiding.

Als je een lekkage hebt in de badkamer, zou het jou dan uitmaken wat voor tang de loodgieter zou gebruiken wanneer die langs zou komen om de lekkage te repareren?

Natuurlijk maakt het je niet uit wat voor gereedschap de loodgieter gebruikt, zolang het probleem maar wordt opgelost.

Dit geldt ook voor jouw cliënten; het maakt hen helemaal niet uit welke maniertjes en technieken jij hebt geleerd op jouw opleiding; ze zijn op zoek naar de oplossing van hun probleem. Hoe jij die oplossing voor elkaar krijgt, dat is aan jou en is eigenlijk pas interessant wanneer iemand jouw dienst al heeft afgenomen.

Wanneer jij daadwerkelijk in de schoenen van jouw potentiële cliënten gaat staan en nadenkt wat het zou zijn dat zij graag zouden willen weten om een weloverwogen beslissing te kunnen maken, dan kun je pas gaan communiceren wat er echt toe doet.

Wat is het grootste resultaat dat jij biedt met jouw dienst en waarom zou ik dit resultaat bij jou moeten halen in plaats van bij die tientallen of misschien wel honderden concurrenten?

Wanneer je dat weet te communiceren, zal je direct zien dat je mensen aantrekt die beter bij je passen en die ook betere resultaten zullen gaan behalen.

Je moet dus direct stoppen met het verkopen van je methodes; daar is de opleiding die je hebt gevolgd al voor. Wat jij moet gaan verkopen is het resultaat.

Ik zeg hiermee niet dat je niets moet laten weten over de technieken die je toepast, maar die zijn dus in ieder geval niet de kern van wat jij verkoopt. Net als dat de tools die de loodgieter gebruikt ook niet de kern is van wat hij verkoopt.

3. Geen keuzes durven maken

Om resultaatgericht te kunnen communiceren, is het natuurlijk wel belangrijk dat je een doelgroep kiest. Dat zou eigenlijk misschien wel een losse fout kunnen zijn, maar fout nummer 3 is ‘geen keuzes durven maken’.

Ik neem aan dat jij bij de 20% van de startende praktijken wilt horen die niet faalt. Ik ga er dus vanuit dat je al een doelgroep hebt gekozen of in ieder geval bezig bent om je doelgroep te specificeren.

Dit deelt namelijk iedere business coach op internet en dat is in elk ondernemersplan een van de eerste stappen die je gaat nemen. Niet wat voor product ga ik aanbieden of hoe ga ik dat doen, dat is eigenlijk helemaal niet belangrijk totdat je weet wie jij gaat helpen.

Een doelgroep is altijd de basis van het voeren van marketing en sales, dus mocht je nu nog steeds te eigenwijs zijn om geen doelgroep te kiezen, dan heb je vast een andere manier gevonden om een winstgevend bedrijf te runnen en heb je alle tips die ik in dit artikel geef waarschijnlijk helemaal niet nodig. 😉

Als jij nog geen doelgroep hebt gekozen, dan geef ik je nu gratis een extra tip: het eerstvolgende dat jij moet doen is een specifieke doelgroep kiezen en als je niet weet hoe dat moet, dan moet je daar nu hulp bij inschakelen.

Maar dat is dus maar een deel van de oorzaak, want het kiezen van een doelgroep zelf is niet perse een probleem, überhaupt het maken van keuzes is een probleem.

We zien nog steeds dat het grootste deel van alle ondernemers waar wij mee in contact komen een heleboel verschillende diensten aanbieden die voor een heleboel verschillende doelgroepen van toepassing zijn.

Als jij niet durft te kiezen, dan zal er ook niet voor jou gekozen worden.

Het is zo vaak dat ik op een website kom en dat daar dan een lap aan klachten wordt vernoemd waar allemaal bij geholpen kan worden.

  • ontspanning
  • stress
  • nek en schouder klachten
  • rugklachten
  • roken
  • zwangerschapsklachten
  • overgewicht
  • prikkelbare darmsyndroom
  • opvliegers
  • eczeem
  • etc.

Ik kan je nu al vertellen dat wanneer ik last zou hebben van opvliegers, ik al afgehaakt zou zijn bij het 4e punt. Ik zou terug gegaan zijn naar Google om te kijken of ik mijn zoekopdracht specifieker zou kunnen maken om betere zoekresultaten te krijgen.

Wanneer ik namelijk kan kiezen voor iemand die zich 100% richt op het verhelpen van opvliegers, dan kies ik daar altijd eerder voor dan iemand die van alles een beetje doet. Jouw cliënt kies voor de beste oplossing en iemand die van alles een beetje doet is sowieso niet de beste oplossing.

Ik weet vrijwel zeker dat wanneer jij de komende 12 weken je 100% gaat richten op 1 kernproduct voor 1 specifieke doelgroep en daar alles voor doet om dat te verkopen, dat jij binnen die 3 maanden waarschijnlijk meer omzet draait dat de 12 maanden ervoor.

Als jij durft te kiezen voor jouw klanten, dan zullen jouw klanten ook voor jou kiezen.

Waarom maar 18,4% winstgevend wordt

De 3 fouten die ik in dit artikel met je heb behandeld, zijn maar 3 van de 10 belangrijkste oorzaken die we in de afgelopen jaren hebben ontdekt. Deze 10 fouten zorgen ervoor dat maar 18,4% van alle ondernemers die start met een eigen praktijk echt winstgevend kan worden.

Jij wilt natuurlijk bij deze groep horen, daarom ben je waarschijnlijk ook dit artikel gaan lezen. Om je nog verder te helpen hebben we een gratis interactieve online masterclass ontwikkeld waarin je in 2 uur tijd compleet wordt meegenomen in deze 10 punten.

Zo ga je ontdekken wat jouw #1 gewoonte is die je weerhoudt om een écht winstgevende praktijk te creëren en leer je hoe je binnen 1 jaar winstgevend kunt worden met jouw praktijk.

Samen kunnen we er voor zorgen dat jij een praktijk creëert waar je een fantastisch leven door kan leiden.

Je kunt je nu nog gratis aanmelden voor de volgende masterclass via: https://bloomsite.nl/masterclass

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 3 / 5. Aantal stemmen: 5

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!