Home » Artikelen » Goede website » Google Analytics AVG proof maken

Google Analytics AVG proof maken

15 mei 2018

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Tim Menting

Projectmanger Bloom

In dit artikel ga ik je leren hoe je jouw Google Analytics AVG Proof kunt maken, zodat jij dit kunt blijven gebruiken op je website!

Het is super belangrijk voor een website om Google Analytics te gebruiken. Doormiddel van Google analytics, kun je namelijk zien hoeveel website bezoekers jij hebt, welke pagina’s het meeste bezocht worden en op welke wijze bezoekers door je website heen navigeren. Aan de hand van deze data kun je jouw website op allerlei verschillende manieren gaan verbeteren. Het is dus een tool die niet kan ontbreken.
Google Analytics kan deze gegevens verzamelen, door een cookie te plaatsen op de computer van de bezoeker.
Vanaf 25 mei zal de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht zijn. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU.
Hier moet je bij het gebruik van Google Analytics rekening mee houden, omdat je met je website dus persoonsgegevens verzameld. Ook is het vanaf dan verplicht om een geavanceerde cookiemelding te hebben. Daarom is het dus nu super belangrijk om je Google Analytics AVG proof te maken.

Welke stappen moet je ondernemen om Google Analytics AVG Proof te maken

Door het doorlopen van de onderstaande stappen, zorg je ervoor dat je geen toestemming hoeft te vragen om een Google Analytics cookie op de bezoeker zijn computer te plaatsen. Dit komt omdat, na het doorlopen van deze stappen, je geen persoonsgegevens meer verzameld van de bezoeker.

De volgende stappen worden besproken:

  1. Gegevensbehoud opslaan
  2. Aanpassing van de gegevensverwerking accepteren
  3. Amendement gegevensverwerking updaten
  4. IP adressen anonimiseren
  5. Gegevens niet delen met Google
  6. Advertentie gegevens verzameling uitschakelen
  7. Toevoegen aan privacyverklaring

Gegevensbehoud opslaan

Google heeft nieuwe beheersopties gelanceerd voor het gegevensbehoud die op 25 mei 2018 van kracht worden. Op het moment dat je bent ingelogd in Google Analytics, dan zie je deze melding bovenaan de pagina staan. Dit doen zij om je te helpen om je Google Analytics AVG proof te maken.

Als eerste is het belangrijk dat je deze instellingen even opslaat, zodat dit is ingesteld en de melding verdwijnt.

Zo kom je op de pagina, waar je dit moet opslaan:

  1. Klik links in het menu op “Beheerder”
  2. Klik vervolgens in de middelste kolom (onder de property) op “Trackinginfo” en kies “Gegevensbehoud”
  3. Hier kun je vervolgens kiezen hoelang je wilt dat de gegevens bewaard moeten worden en klik zodra je klaar bent op “Opslaan”

Gegevensbehoud google

Zodra je dit hebt gedaan, dan verdwijnt de melding en krijg je een nieuwe melding. Hier wordt aangegeven dat je de aanpassing van de voorwaarden voor gegevens verwerking moet accepteren.

Aanpassing van de gegevensverwerking accepteren

Voor de AVG is het belangrijk dat je de voorwaarden voor gegevensverwerking van Google accepteert en dat je de amendement gegevensverwerking update.

“De Voorwaarden voor gegevensverwerking van Google-advertenties zijn bedoeld voor bedrijven die zijn gevestigd in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER) of in Zwitserland, of die om andere redenen onder het bereik van de nationale implementaties van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vallen.”

Volg de volgende stappen om de nieuwe voorwaarden te accepteren:

  1. Ga terug naar de beheerderspagina
  2. Klik in de linker kolom op “Accountinstellingen” en scroll vervolgens helemaal naar beneden tot je bij “Aanpassing van de gegevensverwerking” bent.
  3. Onder de uitleg zie je een knop staan “Aanpassing bekijken”, klik hierop om de nieuwe voorwaarden te openen.
  4. Je kunt de nieuwe voorwaarden dan doorlezen en/of op accepteren.

Je kunt hierna op deze pagina blijven, omdat je de volgende stap ook op deze pagina doorvoert.

Amendement gegevensverwerking updaten

Door deze stap te volgen kun je de contacten en de juridische entiteiten van je organisatie updaten en voltooien.

Volg de volgende stappen:

  1. Als het goed is dan zit je nog op de pagina “Accountinstellingen”
  2. Onder de plek waar je de nieuwe voorwaarden hebt geaccepteerd voor de gegevensverwerking, vind je recht een link waar staat; “DPA-GEGEVENS BEHEREN” (rechts).
  3. Op het moment dat je daar op klikt, dan kun je een Rechtssubject en een Contact toevoegen.
    • Klik in het vak van rechtssubject, vul daar de entiteitnaam van je bedrijf in en klik rechtsboven op “Opslaan”.

      “Een juridische entiteit is de geregistreerde naam van uw bedrijf die wordt gebruikt voor de adressering van financiële en juridische aangelegenheden. Uw bedrijf kan meerdere juridische entiteiten hebben.”

    • Klik rechtsboven in het contacten vak op het blauwe plusje, vul de gevraagde gegevens in, vink de 3 vinkjes aan onder rollen en klik rechtsboven op “Toevoegen”.
    • Sluit de geopende pagina af en klik helemaal onderaan op de pagina op “Opslaan”

Zodra je hiermee klaar bent, kun je door naar de volgende stap!

IP adressen anonimiseren

Dit is een van de belangrijkste stappen die je kunt doorlopen om je Google Analytics AVG Proof te maken. Op het moment dat iemand jouw website bezoekt, dan wordt het IP adres van de bezoekers naar Google Analytics verstuurd. Op deze wijze kun je zien waar deze persoon zich bevindt. Om je Google Analytics AVG Proof te maken zul je deze IP adressen anoniem moeten maken. Op het moment dat de gegevens van de bezoekers dan naar Google worden verstuurd, dan wordt het IP adres niet opgeslagen.
Hierdoor voorkom je dat je persoonsgegevens opslaat en voldoe je aan de nieuwe privacywetgevingen.

Er zijn 2 manieren om dit te doen;

  • 1 manier is voor mensen die hun Google Analytics doormiddel van een script hebben gekoppeld aan hun website
  • De andere manier is uitsluitend voor mensen die een Bloomsite hebben.

Gekoppeld met een script (niet Bloomers)

Op het moment dat je geen Bloomsite hebt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk Google Analytics gekoppeld doormiddel van en script “Algemene sitetag (gtag.js)” toe te voegen aan je website.

Deze code ziet er als volgt uit:

Om de IP adressen anoniem te verwerken, zul je een stukje aan deze code moeten toevoegen:
, { ‘anonymize_ip’: true }
Kopieer het het stukje code wat hier bovenstaat en plak het in je website in het script erbij! Typ het niet over.

Dit moet je op de volgende plek toevoegen:

(Het script kun je in je Google Analytics account vinden bij: Beheer > Trackinginfo > Trackingcode)

Heb jij een Bloomsite?

Als je een Bloomsite hebt, die online staat en waar je Google Analytics al hebt gekoppeld, kun je deze stappen volgen:

  1. Ga naar de achterkant van je website
  2. Klik links in het menu op (Google) Analytics
  3. Ga naar het tabblad “Tracking”
  4. Klik op “Demographics
  5. Check het vinkje aan bij “Anonymize IP addresses?”
  6. Sla het op door op “Save changes” te klikken.

Heb jij geen Bloomsite, maar een andere website bij ons?

Zoek dan in de kennisbank naar “Google Analytics code plakken in <body> van website“, dan vind je daar een kennisbank artikel waarin we uitleggen hoe je dit kunt doen.

Maak je gebruik van Google Tag Manager?

Dan moet je in de instellingen van Google Tag Manager instellen dat de IP-adressen anoniem worden verzameld. Kies bij het kopje “More Settings” > “Basic configuration” en hier zie je de Anonymize IP functie staan.

Gegevens niet delen met Google

Zodra je een Analytics account aanmaakt, dan kun je instellen welke gegevens je met Google wilt delen. Waarschijnlijk heb je deze allemaal aangevinkt omdat hier ook bij staat dat dit aanbevolen is.
Om zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van de AVG, is het goed om deze uit te zetten.

Dit doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar Beheer en klik op Accountinstellingen
  2. Vink alle vinkjes onder “Instellingen voor gegevens delen” uit en klik onderaan de pagina op “Opslaan”.

Denk er aan dat je pagina opslaat!

Advertentie gegevens verzameling uitschakelen

“Als u Advertentiefuncties inschakelt, kan Google Analytics naast de gegevens die via de standaardimplementatie van Google Analytics worden verzameld, ook gegevens over uw verkeer verzamelen.”

Het is belangrijk om even te controleren of deze uit staan.

Je vindt deze onder Beheer > Trackinginfo > Gegevensverzameling
Mochten je deze uit zetten, denk er dan aan dat je de pagina opslaat, door onderaan op “Opslaan” te klikken.

Toevoegen aan privacyverklaring

Als laatste is het van belang dat je de stappen die je hebt doorlopen, om te voldoen aan de AVG, toe te voegen aan je privacyverklaring.

De volgende zaken kun je hier nu in plaatsen:

  • Dat je Google Analytics gebruikt
  • Dat je een bewerkersovereenkomst hebt met Google
  • Dat de IP adressen anoniem worden verstuurd
  • Dat gebruikersgegevens niet met Google of diensten van Google worden gedeeld

Hopelijk waren de stappen helder en is het jou gelukt om je Google Analytics AVG Proof te maken!

Ga verder met het AVG proof maken door aan de slag te gaan met je Cookies!

Gerelateerde artikelen

Hoe kies ik een goede domeinnaam

Hoe kies ik een goede domeinnaam

Het kiezen van een domeinnaam voor je website kan soms best lastig zijn. Want waar moet je op letten en wat moet je wel en niet doen? In dit artikel geef ik je informatie en tips over hoe jij de beste domeinnaam voor jezelf kunt bepalen.

Lees meer
Ik heb tips gehad over mijn website, wat nu?

Ik heb tips gehad over mijn website, wat nu?

‘Ik heb tips gehad over mijn website, wat nu?’. Je realiseert je al langere tijd dat je website niet helemaal de functie vervuld waar je hem eigenlijk voor hebt laten bouwen. Hoe ga jij hiermee om? Je hebt besloten een kennis die er verstand van heeft naar je website laten kijken, die je vervolgens een aantal tips heeft gegeven. Maar eigenlijk weet je niet zo goed hoe je nu met deze feedback en tips om moet gaan, want zoveel verstand heb je er ook weer niet van, of weet je niet waar je moet beginnen.

Lees meer
Welke styling fouten zijn funest voor je website?

Welke styling fouten zijn funest voor je website?

We willen graag dat een website er “mooi” uitziet. Alleen laten we wel wezen, “mooi” is natuurlijk erg subjectief. Wat ik mooi vind, vind jij misschien wel helemaal niet mooi. Tegenwoordig zie ik websites die wel heel functioneel zijn, maar waar cruciale styling fouten zijn gemaakt. Hieronder vind je een aantal die je beter kunt vermijden.

Lees meer

4 Reacties

  1. Mariyanne

    ha Tim,

    Dankjewel voor het stappenplan. Volgens mij heb ik alles goed doorlopen,.
    Allen nog voor de duidelijkeheid een vraagje…….maak ik gebruik van Google tag manager?

    Hartelijk egroet
    Mariyanne

    Antwoord
    • Tim Menting

      Hoi Mariyanne,

      Geen dank! Fijn dat het lukt om alles te doorlopen.
      Ik denk dat je geen gebruik maakt van Google Tag Manager. Ik raad wel aan om het script dat nu in je website staat, mocht dit het geval zijn, te verwijderen. Kopieer dan opnieuw het script uit Google Analytics, plak deze in je website en voeg het stukje code toe om de IP-adressen anoniem op te slaan.

      Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

      Groetjes,
      Tim Menting

      Antwoord
  2. Berna Mulder

    Hallo Tim,

    Begrijp ik het goed dat zowel google analytics als de cookiebot pas geinstalleerd kunnen worden nadat je website live is gegaan?

    En ik heb geen accunt bij google analytics. Moet ik dat dan eerst aanmaken? Zover ben ik helaas tot op heden nog niet gekomen. Hebben jullie daar ook een blog over?

    Antwoord
    • Tim Menting

      Hoi Berna,

      Inderdaad, deze hoeven pas geïnstalleerd te worden na de lancering van je website.
      Dit zal tegen die tijd dan ook in de training zitten, in de na lancering stap.
      In deze stap wordt ook in een video uitgelegd hoe je een Google Analytics account aanmaakt.

      Groetjes,
      Tim Menting

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *