Een Google review krijgen
Een Google review is enorm krachtig voor de expertstatus van jouw bedrijf, omdat jouw potentiële klanten kunnen zien wat bestaande klanten van je vinden zonder dat jij de aanbeveling kan hebben aangepast. Daarnaast draagt dit ook bij om jouw website beter vindbaar te maken op Google. Actief inzetten op het verzamelen van Google reviews kan dus enorm bijdragen aan het succes van jouw bedrijf en daarom gaan we in dit artikel alles bespreken dat je moet weten over het verzamelen van die waardevolle aanbevelingen op Google.
In dit artikel gaan we het dus hebben over de Google review en in het specifiek over:
Waarom Google reviews belangrijk zijn
Zoals ik in de introductie al vertelde helpt een Google review je om de waarde van jouw producten en diensten te onderbouwen doordat andere mensen over hun ervaring met jou praten. Daar komt bij dat als jij tientallen of uiteindelijk zelfs honderden aanbevelingen op Google verzamelt, dit een steeds grotere waarde heeft. Wanneer je een 4,8 van de 5 sterren hebt op basis van 230 reviews, dan is de kans groot dat jij wel goed moet zijn, omdat zoveel mensen enthousiast over je zijn.
Overigens is het doorgaans niet erg als je een paar reviews hebt die geen 5 sterren zijn, omdat het vaak nogal gemaakt voelt als jij alleen maar uitstekende cijfers haalt.
De aanbevelingen die je op Google verzamelt kun je vervolgens natuurlijk ook weer op jouw website gebruiken. Reviews over jouw dienst kun je op de pagina over die dienst plaatsen om daar de waarde van te onderbouwen en aanbevelingen over jouw service zouden bijvoorbeeld op de ‘Over mij’ pagina kunnen staan. Wanneer dit direct van Google komt (straks meer over hoe je direct je Google Reviews op je pagina’s kunt weergeven), dan komt dit natuurlijk ook veel geloofwaardiger over dan als je zelf een stukje tekst op de website zet. Die aanbeveling kan je namelijk makkelijk zelf geschreven hebben, waarbij je waarschijnlijk niet tientallen accounts gaat aanmaken om maar een Google review achter te laten op jouw eigen bedrijf.
Daarnaast helpen reviews die op Google worden geplaatst ook om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Doordat Google snapt dat de aanbevelingen bij de domeinnaam horen die jij opgeeft, gaan zij ook de waarde van jouw producten en diensten hoger waarderen.
Alleen al om deze redenen is het dus aan te raden om jouw klanten te vragen of ze hun aanbeveling willen achterlaten als een Google review en bijvoorbeeld niet op Facebook of via de mail.
Het is daarnaast ook mogelijk dat Google de beoordelingen van jouw bedrijf gaat weergeven in de zoekresultaten. Zo zie je bijvoorbeeld in de onderstaande afbeelding dat Google het aantal sterren laat zien, het cijfer dat we krijgen en op basis van hoeveel reviews dit cijfer is. Dit zorgt er ten eerste natuurlijk voor dat deze link veel meer opvalt dan andere resultaten op de resultatenpagina van Google, maar daarnaast helpt het ook nog eens om vertrouwen op te bouwen met de potentiële bezoekers.
Het kan trouwens wel lang duren voordat de reviews op deze manier bij de zoekresultaten worden weergegeven, maar je kunt Google hier een handje in helpen. Wij gebruiken hiervoor de tool EmbedReview van EmbedSocial. Dit helpt je niet alleen om alle reviews van verschillende platformen bij elkaar te bundelen, maar maakt het ook nog eens super makkelijk om specifieke reviews over een bepaald product bijvoorbeeld alleen weer te geven op de pagina van dat product. Zo heb je altijd de nieuwste aanbevelingen op je website en kun je ook nog eens laten zien dat deze op Google zijn geplaatst en niet zomaar zelf in elkaar gekrabbeld. Daarnaast kun je met deze tool dus ook een stukje code in jouw website plaatsen die ervoor zorgt dat je jouw totale beoordeling die je op alle platformen bij elkaar hebt, direct kunt weergeven in de zoekresultaten.
Wanneer je trouwens bij je aanmelding voor een van de producten van EmbedSocial de couponcode BLOOM invult, krijg je 50% korting op de eerste maand of 1 maand gratis bij een jaarabonnement. Wel een lekkere korting dus 👍
Hoe kan ik Google reviews verzamelen
Je kunt reviews op Google gaan verzamelen zodra je een Google Mijn Bedrijf account hebt. Dit is de zakelijke pagina van jouw bedrijf bij Google en hierin kun je van alles regelen. Van het aanmaken van je adres, zodat mensen jouw locatie kunnen vinden in Google maps, tot het toevoegen van de openingstijden zodat ze kunnen vinden wanneer ze langs kunnen komen.
In het artikel Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is leggen we je precies uit wat je hier allemaal nog meer mee kunt doen en hoe je hier een gratis account voor aan kunt maken.
Zodra dit account eenmaal is aangemaakt en goedgekeurd door Google, zal jouw bedrijf een uitgelichte weergave krijgen aan de rechterkant van de zoekresultaten. Dit valt niet alleen direct goed op, maar het geeft ook bijna bovenaan die sectie de reviews die direct op Google zijn achtergelaten weer. Verder naar onderen worden ook aanbevelingen weergegeven van bijvoorbeeld Facebook. Je kunt hierbij (zover ik kon vinden) niet specifiek aangeven van welke Facebook pagina deze vandaan komen, maar het lijkt er op dat wanneer in de Facebookpagina dezelfde website URL staat ingesteld, dit automatisch wordt opgehaald.
Op het Google Mijn bedrijf account kun je vervolgens de aanbevelingen gaan verzamelen. Mensen kunnen een aanbeveling achterlaten wanneer ze bovenaan op de aanbevelingen klikken. Er verschijnt dan een pop-up met alle aanbevelingen en bijvoorbeeld de mogelijkheid om te filteren op woorden die vaker worden gebruikt in de aanbevelingen of sorteren op Meest relevant, Nieuwste, Hoogste en Laagste.
Daar is bovenaan ook een knop te vinden via waar jouw klanten een review achter kunnen laten indien ze zelf ook een Google account hebben (het hebben van een gratis Gmail is al voldoende).
Wanneer mensen verder naar beneden scrollen in de zoekresultaten dan staat er in het uitgelichte stuk ook een knop via waar mensen direct een review kunnen achterlaten.
Overigens ziet dit er voor jou anders uit wanneer je bent ingelogd met het account dat beheerder is van het Google Mijn Bedrijf account dat wordt weergegeven. Als je wilt zien hoe dit er voor een gebruiker uit ziet, dan kun je jezelf opzoeken in een incognito venster.
Hoe krijg ik meer Google reviews
Wanneer dit eenmaal voor jouw bedrijf mogelijk is, is het natuurlijk aan te raden om hier zoveel mogelijk op te gaan sturen, zodat je er zoveel mogelijk verzamelt. Je kunt bijvoorbeeld direct na elke sessie die je met iemand hebt gedaan vragen om een aanbeveling. De kans is echter groot dat iemand die niet op dat moment gaat schrijven, het waarschijnlijk alweer vergeten is wanneer hij eenmaal thuis is aangekomen.
Dit betekent niet dat je er niet op dat moment naar moet vragen, maar dit betekent dat je iemand vooral nog even een herinnering moet sturen na een aantal dagen. Daarbij is het bijvoorbeeld ook slim om ervoor te zorgen dat er standaard na de koop van een product of dienst een mail wordt verstuurd waarin je vraagt naar dit soort reviews.
Eventueel kun je ook een beloning geven voor het schrijven van reviews. Verloot bijvoorbeeld elke maand een leuk cadeau onder iedereen die in die maand een review heeft geschreven. Op die manier maak je het net nog even wat aantrekkelijker om de moeite er in te steken om een echt goede aanbeveling te schrijven.
Het krijgen van goede reviews is trouwens ook een kunst. Standaard complimenten zijn vleiend, maar helpen jouw potentiële klanten niet om een goede beslissing te maken. Het is veel waardevoller wanneer de klant bijvoorbeeld vertelt over de uitdaging waar hij mee liep en hoe jouw dienst heeft geholpen om deze op te lossen. Meer over hoe je goede aanbevelingen kunt krijgen vind je in ons artikel Hoe zorg je voor goede aanbevelingen.
Maak het trouwens wel zo makkelijk mogelijk, door jouw klanten een link te sturen via waar ze direct de review kunnen achterlaten. Hoe je dit kunt doen, vertel ik in het volgende stuk meer over.
Hoe maak ik een Google review link
Wanneer je bent ingelogd in Google met het account dat eigenaar is van het Google Mijn Bedrijf profiel en je zoekt jouw eigen bedrijf op, dan krijg je ook een sectie over jouw bedrijf in de rechterkolom. Zoals ik al vertelde zijn de opties die je hier ziet anders dan wanneer je niet bent ingelogd als eigenaar van het profiel.
Wanneer je omlaag scrolt naar het stuk waar ‘Reviews van internet’ en ‘Reviews’ staat, dan zie je hier een knop met ‘Meer reviews ontvangen’. Als je hier op drukt krijg je de optie om jouw link te delen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en via e-mail en je kunt hier ook een link vinden. Dit is jouw persoonlijke Google review link.
Deze link kun je gebruiken in al jouw communicatie wanneer je vraagt naar een aanbeveling en maakt het extra makkelijk voor mensen om iets te schrijven over jouw bedrijf.
Waar vind ik mijn google reviews
De Google reviews die nu al over jouw bedrijf zijn geschreven vind je onder andere wanneer je jouw eigen bedrijf zoekt via Google. Een betere manier is echter om in te loggen in Google Mijn Bedrijf. In het menu aan de linkerkant vind je vervolgens een kopje met Reviews staan. Hier vind je alle aanbevelingen die op Google zijn geschreven over jouw bedrijf en je kunt ook zien op welke reviews jij bijvoorbeeld nog niet hebt gereageerd.
Het is aan te raden om op alle aanbevelingen even een persoonlijke reactie achter te laten, zodat je ook laat zien dat het gelezen worden en je serieus neemt wat mensen over jouw bedrijf zegt. Wanneer je bijvoorbeeld een minder goede review krijgt, kun je vanuit hier ook in contact komen om te kijken hoe jij jouw service kunt verbeteren.
Hoe verwijder ik een google review
Als je Google wilt vragen om een ongepaste review uit het overzicht te verwijderen, kan je de review melden bij Google zodat ze ernaar kunnen kijken. Google kan reviews verwijderen die hun beleid schenden. Er zijn verschillende redenen waarom een bericht het beleid kan schenden zoals bijvoorbeeld omdat het spam of valse content bevat, het niet-relevante content is, content waarvoor beperkingen gelden, illegale content, terroristische content, seksueel expliciete content of bijvoorbeeld aanstootgevende, gevaarlijke of denigrerende content is. Daarnaast kijken ze ook naar dingen zoals het nabootsing van identiteit of belangenverstrengeling. Hoe dit precies allemaal werkt kan je lezen in het beleid van Google over Google reviews.
Wanneer je een review wilt melden, houd dan rekening met het volgende:
- Meld alleen reviews die het beleid van Google schenden.
- Meld een review niet alleen maar omdat je die niet leuk of onterecht vindt.
- Google mengt zich niet in meningsverschillen tussen bedrijven en klanten.
Er is geen betrouwbare manier om te bepalen wie er gelijk heeft over een bepaalde klantervaring. - Wees geduldig. Het kan een paar dagen duren om een review te beoordelen.
Het melden van de review kan je doen door naar Google Mijn Bedrijf te gaan, het kopje Reviews aan te klikken en vervolgens bij de review die je wilt melden op het icoon met de 3 bolletjes te klikken. Daar kun je de review melden en vervolgens kun je een reden geven waarom deze ongepast zou zijn. Google gaat vervolgens de review bekijken en deze eventueel verwijderen.
Nu je alles weet over waarom Google Reviews belangrijk zijn, hoe je deze kunt gaan verzamelen, hoe je een Google review link kunt maken, waar je jouw eigen Google reviews kunt vinden en hoe je eventueel een review die niet aan het beleid van Google voldoet kunt laten verwijderen, wordt het tijd om aan de slag te gaan.
Ga zoveel mogelijk reviews op Google verzamelen, hoe meer hoe beter!
0 reacties