Home » Artikelen » Goede website » Waarom branding belangrijk is voor je website

Waarom branding belangrijk is voor je website

3 dec 2021

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Marguerite Gevers Deynoot

Hoewel een website bedoeld is om praktische waarde over jou en jouw onderneming over te brengen, is het ook de plek om emotionele banden op te bouwen met jouw doelgroep. Het uiterlijk, het gevoel en de persoonlijkheid van jouw website zijn net zo krachtig als de informatie op je site als het gaat om het aantrekken van potentiële klanten. De foto’s, kleuren informatie en tone of voice die je kiest kunnen de perceptie van mensen over jouw persoonlijkheid bepalen.

Website branding is het uiterlijk, het gevoel en de toon die je op jouw site overbrengt. Het laat jouw (potentiële) klant kennismaken met wie jij bent en waar jouw diensten en onderneming over gaan. Website branding speelt daarom een cruciale rol op jouw website. Het toont jouw karakter en helpt vaak om de juiste eerste indruk te maken. Als de branding van jouw website drastisch afwijkt, of als er geen strategie voor is, kan dit van invloed zijn op de prestaties van de website.

Branding en het bouwen van een website gaan daarom hand in hand. Er zijn een aantal zaken die te maken hebben met website branding, die allemaal van belang zijn om een consistentie op jouw gehele website neer te zetten. Een website die consistent is met jouw uitgangspunten, wat je wilt overbrengen en je persoonlijkheid is namelijk veel effectiever dan een website die er gewoon goed uitziet.

Wat kan branding voor je doen

Branding zijn de kenmerken die jouw onderneming een stem en unieke eigenschappen geven die je onderscheiden van andere bedrijven. Als het gaat om website-ontwerp, zal goede branding effectief een look, feel, esthetiek en berichtgeving beheersen die je klant vertelt waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn, waarom jij degene bent die hen kan helpen en waarom zij met jou samen moeten werken. Goede branding zorgt ervoor dat je de juiste associaties oproept bij je klanten, vertrouwen biedt en je de exacte doelgroep aantrekt die jij wilt gaan helpen.

Fonts, kleuren & vormen en wat ze ons vertellen

Zoals ik al eerder in dit artikel vertelde, zijn er een aantal onderdelen met betrekking tot branding van belang. Hieronder licht ik er een paar voor je uit:

Lettertype

Het juiste lettertype voor je bedrijf vinden is toch niet zo makkelijk als de meeste denken. Een websitebezoeker wil in enkele seconden vinden waar ze naar op zoek zijn, hierna beslissen ze of ze alles gaan lezen. Daarom moet je tekst duidelijk zijn om te lezen en aantrekkelijk en iedere lettertype straalt iets anders uit.

Verschillende letterstijlen roepen (vaak onbewust) bepaalde associaties op in het hoofd van een lezer. De letterstijl is daarom een belangrijke maar vaak over het hoofd geziene factor. Er zit een psychologie achter die door Amerikanen de ‘psychology of fonts’ genoemd wordt.

Hier zijn enkele voorbeelden van de diverse font categorieën en hoe dat vertaalt naar persoonlijkheid:

Serif fonts hebben een lijn aan het eind van elke uiteinde van een letter. Dit wordt gezien als stabiel, betrouwbaar en beleefd. Het is een wat klassieker lettertype en wordt gekoppeld met professioneel. Een schreeflettertype is namelijk al heel erg oud, daarom wordt dit lettertype ook geassocieerd met klassiek en luxe. Voorbeelden: Times New Roman, Baskerville, Georgia, Garamond.

Sans serif fonts hebben geen lijn aan het eind. Dit wordt gezien als modern, eenvoud, fris en tijdloos. Voorbeelden zijn: Helvetica, Verdana, Arial, Century Gothic, Calibri.

Script (handgeschreven) fonts wordt gezien als vrouwelijk, creatief, speels en spontaan. Een paar voorbeelden zijn: Pacifico, Lucida, Brush Script, Mistral etc.

Display fonts hebben vaak een unieke, diverse uitstraling en wordt gebruikt voor creatieve uitingen. Deze zijn vaak opvallend en decoratief. Voorbeelden zijn: Balloon, Banco, Jim Crow, San Francisco.

Branding is belangrijk voor je website

Kleuren

Kleuren hebben een grote invloed op hoe de klant de identiteit en de website van de onderneming ervaren. Naast het zien van de kleur krijgen wij mensen namelijk ook een gevoel bij de kleur. Het gevoel dat je krijgt is deels bepaald door je ervaring met de kleur.

Kleurenpsychologie kan soms ver gaan. Het is een goed onderzocht onderwerp dat van invloed kan zijn op de perceptie van klanten van jouw bedrijf en zijn intenties. Groen wordt bijvoorbeeld geassocieerd met de natuur, het milieu, vernieuwing en gezondheid terwijl geel staat voor energiek, gedurfd en vrolijkheid. Een zwart-wit kleurenpalet daarentegen komt verfijnd en tijdloos over.

Je kiest op basis van wat je uit wil stralen je huisstijl-kleuren. Kleuren zijn de primaire trigger voor emotie en het gebruik van het juiste kleurenpalet kan een bericht sturen en een gevoel van vertrouwdheid opwekken. Er zijn daarom enkele richtlijnen voor het gebruik van kleuren:

Eén primaire kleur – Gebruik een primaire kleur voor links, primaire call-to-actions en koppen.
Secundaire kleuren – Gebruik als accenten voor specifieke acties, zoals succes, info, waarschuwing, fout.
Daarnaast heb je neutrale kleuren nodig voor tekst, om contrast te creëren voor belangrijke elementen, of als achtergrondkleuren.

De functie van neutrale kleur in modern webdesign lijkt veel op die van witruimte – om lezers een pauze te geven en hen tijd te geven om informatie op de pagina beter te verwerken en prioriteit te geven. Om nog even terug te komen op kleuren en associaties zal ik hieronder nog een aantal voorbeelden geven:

Rood kan meerdere gevoelens opwekken. Het is een kleur met een positieve en een negatieve kant. Het is een warme kleur en staat voor intens, levendig en krachtig. Tegelijkertijd brengt rood ook associaties met zich mee als woede, gevaar en arrogantie.

Blauw zie je veel in de zakelijke wereld. Zowel grote corporates als ondernemers kiezen voor de kleur blauw in hun branding. Blauw is een koele kleur die staat voor betrouwbaarheid. Het is een kleur die rustig overkomt en symboliseert daarom ook wijsheid, vertrouwen en autoriteit. Veel overheidsinstanties gebruiken de kleur blauw. Zoals bijvoorbeeld de politie.

De associaties bij de kleur wit zijn licht, kalmte, rust en ruimte. Het symboliseert jeugd, onschuld, zuiverheid, balans en neutraliteit. Dit zie je bijvoorbeeld in tandartspraktijken.

Roze staat voor creativiteit, motivatie, daadkracht en intuïtie. Een kleur die gebruikt wordt wanneer je veel op je gevoel doet.

Vormen

Naast kleuren en fonts heb je ook te maken met vormen. Zo kun je gebruik maken van hoekige vormen, strakke vormen, ronde vormen of bijvoorbeeld hele creatieve vormen. Elke vorm straalt iets anders uit. Hierbij een aantal voorbeelden:

Cirkels staan voor eenheid, liefde, relaties en vriendschap. Rondingen worden meer geassocieerd met vrouwelijkheid, beweging, geluk en plezier. Wanneer je rechthoeken gebruikt straal je vertrouwen, vrede en uniformiteit uit. Dan heb je de driehoek en verticale lijnen die beide worden gekoppeld aan mannelijkheid, energie, doelgericht en kracht. Terwijl horizontale lijnen juist gerelateerd worden aan community, kalmte en rust.

Alles wat je naar buiten brengt zegt iets over jou en jouw onderneming. Doe dit dus niet zomaar, maar denk er goed over na en zorg ervoor dat alles in lijn ligt met wat je wilt uitstralen. Je zult zien dat je hiermee ook gelijk de juiste doelgroep en dus de juiste klanten aantrekt.

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Google Analytics AVG proof maken

Google Analytics AVG proof maken

Vanaf 25 mei zal de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), van kracht zijn. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU.
Hier moet je bij het gebruik van Google Analytics rekening mee houden, omdat je met je website dus persoonsgegevens verzameld. Ook is het vanaf dan verplicht om een geavanceerde cookiemelding te hebben. Daarom is het dus nu super belangrijk om je Google Analytics AVG proof te maken.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *