020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Zoekmachine Optimalisatie » Je website beter vindbaar maken (gratis)

Je website beter vindbaar maken (gratis)

5 sep 2019

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Arthur Jansen

Je website beter vindbaar maken op zoekmachines zoals Google wordt vaak gezien als iets ingewikkelds, tijdrovends en ontzettend duurs. Toch is het mogelijk om gratis en zonder al teveel moeite jouw website hoog te laten scoren in de zoekresultaten.

Wanneer je namelijk beschikt over wat basiskennis van zoekmachine optimalisatie, wat ook wel Search Engine Optimisation of SEO wordt genoemd, kun je al vrij gemakkelijk hogere posities op Google krijgen.

In dit artikel wil ik je daarom een aantal tips geven over hoe jij gratis aan de slag kunt met het beter vindbaar maken van jouw website. Het is alleen wel belangrijk dat je een goed beeld hebt van de woorden waarop je moet gaan optimaliseren.

Ik kan je dus aanraden om eerst mijn artikel ‘Hoger in Google met zoekwoorden’ te lezen, zodat je straks precies weet op welke termen jouw potentiële klanten zoeken.

Als je dat artikel hebt gelezen en je de juiste zoekwoorden hebt verzameld, wordt het tijd om te gaan kijken wat jij allemaal op jouw pagina kunt verbeteren voor een goede ranking in Google.

Ik ga je in dit artikel namelijk uitleggen hoe je met de volgende punten al een hele sterke fundering kan maken voor jouw zoekmachine optimalisatie:

 

3 gouden regels van zoekwoord optimalisatie

Wanneer je straks met jouw pagina’s aan de slag gaat, zijn er een paar belangrijke vuistregels waar je altijd aan wilt denken.

1. Hoe verder naar voren, hoe belangrijker voor Google

De belangrijkste regel wanneer je jouw pagina gaat optimaliseren is; hoe verder het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden naar voren staat, hoe belangrijker dit is voor Google. Dit geldt voor alle plekken waar je een keyword in wilt gebruiken. Zorg er dus altijd voor dat je het zoekwoord in een titel bijvoorbeeld zo ver mogelijk naar voren plaatst.

2. Schrijf voor de bezoeker, niet voor Google

De tweede regel is dat je altijd, maar dan ook altijd blijft schrijven voor de bezoeker van jouw website en dat je niet gaat schrijven voor Google. Zorg dat de tekst lekker te lezen is en maak geen rare zinnen om de zoekterm maar naar voren te laten komen voor Google.

3. Doe nooit aan Keyword spamming

Je wilt dat het keyword zo nu en dan op de pagina terug komt, maar houdt punt 2 wel in gedachten en stop de tekst niet helemaal vol met het keyword. Hier en daar in de tekst verwerken is voldoende om al goed te optimaliseren.

Kopteksten beter vindbaar maken

De titel van een pagina, ook wel de Heading 1 of H1 genoemd, is de belangrijkste en makkelijkste plek om te beginnen met het optimaliseren van jouw pagina. In deze titel kun je namelijk direct jouw zoekwoord kwijt.
Er zijn een aantal redenen waarom paginatitels belangrijk zijn voor de positie van je website in de zoekresultaten. De paginatitel;

Z

vertelt de bezoeker wat hij kan gaan verwachten wanneer hij de pagina bezoekt;

Z

is standaard zichtbaar in de zoekresultaten;

Z

wordt opgeslagen in de favorietenlijst wanneer een bezoeker de website als favoriet bewaart;

Z

bepaalt voor een belangrijk deel de waarde van je website en daarmee de positie in de zoekresultaten.

De belangrijkste les hierbij is, dat je maximaal maar 1x een H1 tag per pagina mag gebruiken. De H1 is namelijk de titel van de pagina en als je er dus meerdere gebruikt, weet Google niet meer wat de titel van de pagina is.

De H1 wil je dus eigenlijk ook zo ver mogelijk naar boven en vooraan van de pagina plaatsen, zodat direct duidelijk is wat de titel van de pagina moet zijn. Dit maakt het niet alleen duidelijk voor Google, maar ook de gebruiker weet dan direct wat hij kan verwachten.

Titel tag en meta omschrijving

Als je het hebt over zoekmachine optimalisatie dan heb je het vaak al snel over de metatags. Wikipedia beschrijft metatags als volgt:

Metatags zijn bedoeld om (niet normaal zichtbare) informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina. Hiertoe wordt in de code van de pagina eerst een aanduiding opgenomen van het soort informatie, en daarna de informatie zelf. Die laatste kan beschrijvend van aard zijn, of kan een opsomming van trefwoorden bevatten

Metatags zijn dus kleine stukjes tekst in de code van je website.

Die kleine stukjes code daar heb je meestal twee varianten van; de titel tag en meta omschrijving. Deze zijn bedoeld om op google te laten zien waar jouw pagina over gaat en om mensen aan te sporen om op jouw site te klikken’

De titel tag is de titel die wordt weergegeven op google, dus je ziet in de afbeelding dat het ‘Websites voor Therapeuten – Cliënten aantrekken via het internet’ is.

De Meta omschrijving, ook wel meta description genoemd, is de toelichting op google, dus dat is in de afbeelding ‘Wij begeleiden Therapeuten en Coaches bij het succesvol aantrekken van cliënten via het internet, zodat ze hun praktijk kunnen laten stralen. Wil jij meer …’

In beide tags wil je idealiter ook jouw zoekwoord verwerken en het liefste zo ver mogelijk naar voren. Wanneer je deze dan gaat optimaliseren, zijn er twee dingen waar je aan wilt denken:

De titel tag
De titel tag mag maximaal 70 karakters lang zijn en is de belangrijkste factor voor mensen om op jouw link te klikken vanaf de zoekresultaten. Wanneer de titel niet overeenkomt met wat iemand zoekt, zal er niet op jouw link worden geklikt en is de kans heel klein dat iemand de meta omschrijving leest.

De meta omschrijving
In de meta omschrijving kun je maximaal 320 karakters kwijt voordat het wordt afgekapt door Google. Op mobiele zoekresultaten is dit zelfs al bij 180 karakters. met deze beschrijving wil je iemand overtuigen dat hij op jouw link klikt.

Goed geschreven website teksten

Ook de teksten op jouw website zijn, naast de kopteksten, de titel tag en meta omschrijving en de links, belangrijke onderdelen om jouw zoekwoord in te verwerken voor zodat je jouw pagina beter vindbaar kunt maken.

De belangrijkste tip hierbij is dat je jouw teksten altijd schrijft voor de lezer en nooit voor de zoekmachine!

Hiermee bedoel ik dat de teksten op jouw website dus op een vloeiende manier moet lopen en dat het niet compleet is vol gestopt met de door jou gekozen zoekwoorden. Gebruik dus niet te veel zoekwoorden, want hierdoor wordt het lezen van de teksten onprettig en komen ze ongeloofwaardig over.

Zoekmachines zijn ontzettend slim en hebben dus door wanneer teksten alleen maar gericht zijn op zoekmachine optimalisatie. Uiteindelijk bepaalt jouw websitebezoeker hoe waardevol je website is.

Maak alinea’s ook altijd met duidelijke titels en subtitels. Lezers scannen vaak de titels om te zien waar de pagina over gaat. In de titels kan je ook weer de belangrijkste zoekwoorden plaatsen.

Zorg er verder ook voor dat je bij langere teksten (2000+ woorden) eerst een korte samenvatting schrijft, zodat iemand direct ziet waar het artikel over gaat. Hiermee kan je mensen overhalen om verder te lezen. Natuurlijk kan je hier ook een aantal zoekwoorden in verwerken.

In die lange artikelen is het ook goed om een goede verhouding te hebben tussen de lengte van een tekst en het aantal zoekwoorden wat daarin voorkomt. Bij meer tekst kun je natuurlijk ook meer zoekwoorden kwijt.

Gratis je website beter vindbaar maken

Dit zijn een aantal van de dingen die jij kunt doen om de pagina’s op jouw website te optimaliseren zodat je beter vindbaar wordt.

Het is natuurlijk heel goed om hiermee aan de slag te gaan, maar dit zijn wel voornamelijk lange termijn dingen. 6 jaar geleden zat ik bijvoorbeeld in hetzelfde schuitje als jij… We hadden een website, maar die werkte eigenlijk niet echt voor ons. We hadden maar een handje vol bezoekers per maand omdat onze website ergens op pagina 354 van google begraven lag.

Jarenlang hebben wij onze eigen website en die van onze klanten geoptimaliseerd om stukje bij beetje hoger te komen in Google, totdat we op een aantal zoekwoorden de eerste plek hadden bereikt. We waren natuurlijk super trots, maar dit koste ons wel best wel veel moeite, geduld en tijd voordat we echt meer bezoekers uit Google kregen.

Dit ging zo door, totdat we in 2018 de 3 SEO Game Changers ontdekte, waardoor onze resultaten dusdanig veranderde dat we zelf bijna niet geloofden wat we zagen.

In korte tijd werden we op meer dan 1000 verschillende zoekwoorden gevonden en hadden we 100den top 3 posities in Google behaald.

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 4 / 5. Aantal stemmen: 1

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

3 SEO Game Changers: Alle vragen beantwoord

3 SEO Game Changers: Alle vragen beantwoord

In dit artikel beantwoord ik alle vragen die gesteld zijn in het webinar: “De SEO Game Changers”.
Heb jij dit webinar nog niet gezien, maar wil jij wel de 3 meest effectieven SEO strategieën leren van dit moment? Meld je dan nu aan via dit artikel.

Lees meer

3 Reacties

  1. Erwin

    Hallo Arthur. Ik heb de volledige online training doorlopen voor SEO optimalisatie, je videotrainingen zijn duidelijk en to the point, dank hiervoor! Ik heb er reeds veel van opgestoken en een pak to-do punten genoteerd om toe te passen op mijn website. Eén ding heb ik echter geen duidelijkheid rond: Wat als je website momenteel nog black-hat SEO technieken heeft (met dank aan de vorige webdesigner die zich op 5minuten van het SEO-verhaal wou afmaken. Wist ik toen maar wat ik nu van jou heb geleerd). Meer specifiek gaat het om verschillende landinsgspagina’s met telkens hetzelfde zoekwoord maar telkens met verschillende gemeentenamen. Zullen inspanningen om de website volledig volgens de white-hat SEO te heropbouwen dan wel werken? Die black-hat landingspagina’s kunnen maar beter zo snel mogelijk verwijderd worden? Of toch maar een 410 erop zetten? Benieuwd naar jouw idee hierrond.

    Antwoord
    • Bloomsite

      Hoi Erwin, ik reageer even voor Arthur! Wat leuk om te horen dat je zo veel inzichten uit de training hebt gehaald en fijn dat je hier nu ook mee aan de slag kunt. Het gaat er in dit geval vooral om dat je nu zoveel mogelijk de goede stappen gaat zetten. Op zich zijn deze onderdelen niet heel schadelijk, maar door de dubbele content zal die inhoud gewoon niet bijdragen aan een betere positie. Ik zou je dus aanraden om te kijken of je variaties van de inhoud per pagina kunt schrijven met andere locaties en zoektermijn in de tekst verwerkt. Het kan in de tussentijd denk ik geen kwaad om ze online te laten staan, het zal er niet slechter op worden zeg maar. Je kunt het vanuit nu alleen maar beter maken door het stap voor stap unieke pagina’s te gaan maken.

      Hopelijk kun je zo weer aan de slag!

      Antwoord
      • Erwin

        Bedankt voor de nuttige tips! Ik laat jullie zeker weten wat de resultaten zijn na het harde werk de voorbije weken!

        Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!