Hoger in Google met zoekwoorden

4 sep 2019

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Arthur Jansen

SEO Specialist

Zoekwoorden, je hebt er vast wel eens over gehoord. Die dingen die je ontzettend vaak in je website teksten moet verwerken, zodat Google je bovenaan zet in de zoekresultaten. Voor veel mensen is het echter een raadsel; want hoe kom je hoger in Google met zoekwoorden? In dit artikel gaan we het daarom hebben over wat zoekwoorden zijn en hoe jij weet op welke termen je het beste kunt gaan inzetten.

Voordat je jouw websitepagina’s wilt gaat optimaliseren op die beruchte keywords (waar ik in dit artikel meer over vertel: Je website beter vindbaar maken), moet je namelijk eerst goed weten wat zoekwoorden precies zijn en hoe je de juiste zoekwoorden bepaalt!

 

Hoger in Google met zoekwoorden (keywords)

Zoekwoorden, ook wel zoektermen of keywords genoemd, is de term die bij zoekmachine optimalisatie gebruikt wordt voor hetgeen waarop jij gevonden wilt worden met jouw website.

Het zoekwoord is gelijk is of deels gelijk aan wat iemand invult op het moment dat hij gaat zoeken op Google.

Dit klinkt misschien nog wat verwarrend, dus laten we daar wat verduidelijking in aanbrengen.

In het nederlands noemen we het vaak een zoekwoord, maar het is beter bekend als een ‘keyword’. Dit is alleen nogal verwarrend, want een keyword kan ook uit meer dan 1 woord bestaan. Dus wanneer ik het in dit artikel heb over een keyword, zoekwoord of zoekterm, dan bedoel ik daarmee de term waarop jij gevonden wilt worden met een specifieke pagina.

Het hoeft dus niet een woord te zijn, maar zoekwoorden kunnen dus ook bestaan uit meerdere woorden of zelfs hele zinnen.

De eerste stap voor het optimaliseren van jouw website voor Google; ook wel Search Engine Optimisation (SEO) genoemd, is dus ontdekken welke termen jouw potentiële klanten invullen op Google.

Als je namelijk op de verkeerde termen gaat inzetten, kom je natuurlijk nooit hoger in Google met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

In dit artikel ga ik je daarom leren over de volgende punten:

  1. Welke zoekwoorden moet je kiezen
  2. Hoe moet ik beginnen met zoekwoorden
  3. De lijst met zoekwoorden uitbreiden
  4. Goede zoekwoorden filteren
  5. De Goed Presterende Website

Welke zoekwoorden moet je kiezen

Jouw potentiële klanten zijn continu op internet aan het zoeken naar antwoorden op hun vragen. Dit doen ze op allerlei verschillende manieren, want ze zoeken bijvoorbeeld volledig uitgetypte vragen, een paar worden en soms zelfs maar 1 woord.

Om te beginnen met de zoekmachine optimalisatie van jouw website (of het gelijk goed neerzetten ervan) voor Google moet je er dus achter komen welke zoekopdrachten jouw ideale cliënt doet om van de klachten af te komen die jij verhelpt.

Op deze zoekopdrachten wil jij er dan voor zorgen dat jij tussen de resultaten op de eerste pagina staat.

Er wordt me vaak gevraagd of wij kunnen helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Ik kan je hier natuurlijk tips voor geven (bijvoorbeeld met dit artikel), maar de belangrijkste persoon die deze zoekwoorden kan kiezen, dat ben jij!

Jij kent jouw bedrijf en jouw klanten van binnen en van buiten. Een groot gedeelte van de lijst met zoekwoorden waarop je kunt gaan optimaliseren kan je daarom waarschijnlijk opmaken uit kennis die je al hebt over jouw bedrijf, klanten en misschien zelfs wel over jouw concullega’s.

Hoe moet ik beginnen met zoekwoorden

Er zijn verschillende onderdelen voor het bedenken van de juiste zoekwoorden. Je wilt bijvoorbeeld een hoofd zoekwoord kiezen en onderliggende zoekwoorden voor de categorieën binnen jouw website. Ik zal je hier meenemen in de eerste 3 stappen van een zoekwoordenonderzoek;

Stap 1: het zoekwoord voor jouw website

De eerste keer dat je een zoekwoordonderzoek gaat doen is de eerste stap het bedenken van de belangrijkste term voor jouw website. Dit mag nog een vrij algemene term zijn, aangezien alles dat er straks op jouw website staat onder deze term moet vallen.

Wanneer jij bijvoorbeeld lifestyle coach bent en je helpt mensen om uit hun burn-out te komen, dan kan de eerste term bijvoorbeeld burn-out zijn. Eigenlijk staat de term die je hier kies voor de categorie waarbinnen alles op jouw website zal gaan vallen.

Elke pagina, elk artikel, elke Gratis Weggever, alles.

Deze term wil je nog vrij kort houden, dus 1 a 2 woorden, omdat je bij meer woorden al veel specifieker gaat. Bedenk dus hoe je in 1 of 2 woorden jouw bedrijf kunt categoriseren.

Om je een voorbeeld te geven van onze diensten:
Bloom (bloomsite.nl): website maken
Premium (wervendewebsite.com): cliënten aantrekken (via het internet)
LearnSpot (learnspot.online): Online trainingen

Stap 2: Subcategorieën bedenken

De twee stap is om 4-6 subcategorieën te bedenken die onder jouw hoofdterm zouden komen te vallen. Wanneer je nu al regelmatig blogt, dan zouden de categorieën op jouw blog bijvoorbeeld overeenkomen met deze subcategorieën. Binnen deze categorieën zal straks namelijk alles op jouw website komen te vallen.

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld een bedrijf dat vrouwen met darmklachten helpt. De categorieën op de blog zijn; gezonde leefstijl, klachten en symptomen, lab onderzoek en voeding.

Dit zouden allemaal termen kunnen zijn waarop je de website kan gaan onderverdelen en daarbinnen kan je gaan zoeken naar zoektermen om de website op te optimaliseren.

Stap 3: Zoekwoorden bedenken

Nu kom je echt bij de kern om hoger te komen in Google met zoekwoorden. Nadat je dit namelijk hebt gedaan wordt het tijd om die categorieën te gaan vullen. Dit gaan we doen met alle mogelijke keywords waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn om op gevonden te worden binnen die categorie.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de gezonde leefstijl categorie van net, dan vallen hier natuurlijk allemaal verschillende zoektermen onder:
Tips voor een gezonde levensstijl
Hoe kan ik gezond leven
Wat is een gezonde leefstijl
Hoe kom ik erachter of mijn leefstijl gezond is

Wanneer dit jouw vakgebied is dan kun je hier vast nog tientallen of honderden andere zoektermen onder bedenken.

Omdat dus 1 keyword meerdere woorden kan bevatten, helpt het kiezen van een korte zin, in plaats van een enkel woord, je te vermijden dat je veel te breed gaat inzetten.

Verder is het van belang dat iemand meestal niet op zoek gaat naar jouw therapie. De kans is groot dat jouw ideale cliënten zelfs nog nooit heeft gehoord van jouw therapie, laat staan wat het inhoud of, nog belangrijker, wat de resultaten zijn!

Dus in plaats van alleen “massage” te kiezen kan je kiezen voor keywords als “Hoofdpijn vrij”, “ soepele nek” en “Hoofdpijn therapie”. Natuurlijk is het ook altijd goed om wel een aantal specifieke woorden te gebruiken om ook de mensen aan te spreken die wel jouw therapie kennen zoals“voetreflex massage therapie praktijk”. Zorg er goed voor dat je de resultaten van jouw therapie duidelijk krijgt.

Wil je leren hoe je bovenaan kunt komen op Google?

Kijk dan ons GRATIS webinar over de 3 grootste game changers op het gebied van zoekmachine optimalisatie en wordt dit jaar nog goed gevonden met jouw website!

De lijst met zoekwoorden uitbreiden

Als de basis van je lijst eenmaal staat dan wordt het tijd om deze uit te breiden. Dit is hèt moment om eens te gaan kijken naar alle informatie die je al hebt.

Bekijk bijvoorbeeld eens vragen van cliënten, de dienstenpagina van jouw praktijk maar ook bij diensten van anderen. Al deze informatie kan belangrijke keywords voor jouw website bevatten.

Als volgende stap kan jij in de huid van jouw cliënten gaan kruipen. Praat met ze over jouw praktijk en dienst en vraag ze wat voor zoekopdracht zij zouden doen om een oplossing te vinden voor de problemen die jij verhelpt.

De beste zoekwoorden zijn letterlijk de termen die jouw potentiële klanten zouden gebruiken.

Goede Zoekwoorden filteren

Nu je een grotere lijst van zoekwoorden hebt weten te maken, kan je gaan kijken hoeveel zoekopdrachten er eigenlijk op deze keywords worden gedaan en hoe groot de concurrentie is.

Dit kan je bijvoorbeeld doen met een Keyword Planner of in Google Search Console. Deze tools kunnen je ook ideeën geven voor keywords die je misschien nog niet had bedacht.

De meeste keyword planners werken ongeveer hetzelfde: Je stopt er een paar woorden in en je krijgt automatisch gerelateerde woorden terug inclusief het zoekvolume en de concurrentie. Ondanks dat deze tools erg handig kunnen zijn, blijven het machines die misschien niet altijd de beste resultaten voor jouw praktijk zullen geven. Ga dus altijd uit van je instinct als je het niet helemaal vertrouwd.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van Yoast Suggest of Ubersuggest.

Google Search Console kan je vertellen welke keywords mensen hebben gebruikt waardoor ze uiteindelijk bij jou zijn uitgekomen. Voordat je deze informatie kunt achterhalen zal je echter wel eerst jouw website moeten koppelen met Google Search Console.

Een goed beeld van jouw keywords is van belang voor het optimaliseren van jouw website om hoger in Google te komen. Hierdoor weet je precies waar jouw doelgroep op zoekt en waar jij op gevonden moet worden.

Om de keywords zo goed mogelijk te maken is het van belang dat je goed weet wat de pijnpunten en behoefte van jouw potentiële klanten zijn. Alleen dan kun kom je hoger in Google met zoekwoorden; de juiste zoekwoorden.

Het bovenstaande proces is echter maar een klein onderdeel van een goede werkende website. Daarom hebben we dit jaar een boek geschreven; ‘De goed presterende website’.

Het doel van dit boek is om jou te helpen bij het creëren van een website die klanten voor je gaat aantrekken.

De goed presterende website

Dit boek hebben wij speciaal geschreven voor therapeuten en coaches die graag meer uit hun website willen halen, meer cliënten in hun praktijk willen en met meer mensen in contact willen komen.

Maar de principes die we delen in dit boek zijn veel breder in te zetten dan alleen voor therapeuten en coaches. Ook als jij een ander soort ondernemer bent, kun je alle stappen inzetten voor jouw bedrijf! (lees simpelweg ‘ondernemer’ ipv ‘therapeut’ en ‘bedrijf’ ipv ‘praktijk’)

In dit boek leer je hoe je:

Z

een Wervende Website kunt creëren;

Z

meer bezoekers kunt aantrekken op jouw website;

Z

vertrouwen kunt opbouwen met de bezoekers;

Z

de bezoekers kunt geven waar zij naar op zoek zijn;

Z

een expert-status kunt creëren binnen jouw vakgebied;

Z

bezoekers kunt transformeren tot cliënten;

Z

het A.C.V. Model succesvol kunt gaan toepassen.

Het mooie van dit boek is, dat je niet alles meteen hoeft te implementeren om resultaten te behalen. Wanneer je start met de onderdelen die voor jou het makkelijkst toe te passen zijn, zal je snel zien dat je al enorme vooruitgang boekt.

Je zult met meer mensen in contact komen en meer aanvragen in jouw praktijk binnenkrijgen. Begin dus stap voor stap en werk zo toe naar een website die actief voor jou cliënten aantrekt!

Wil jij een website die klanten voor je aantrekt?

Bestel dan nu ons boek en ontdek hoe jij klanten kunt aantrekken met je website!