Hoe maak je een Facebook bedrijfspagina aan?
Tim Menting
Ben jij Therapeut of Coach en heb je geen idee hoe je jouw bedrijf via Facebook moet gaan promoten? Wil je een facebook bedrijfspagina aanmaken, maar weet je niet precies hoe?
Dan zit je hier op de goede plek! In dit artikel deel ik namelijk wat het voordeel is van een Facebook bedrijfspagina. Ook laat ik je zien hoe je deze precies aanmaakt.
Misschien denk je; waarom zou ik als Therapeut of Coach een Facebook bedrijfspagina maken?
Dat is een hele goede vraag!
Waarom zou je een Facebookpagina willen hebben?
Ik durf met zekerheid te zeggen dat veel van jou (potentiële cliënten) dagelijks gebruik maken van Facebook.
Tenzij je doelgroep 70+ oud is en/of digibeet zijn ;-).
Door middel van Facebook kun je echt een verbinding gaan opbouwen met je cliënten. Je kunt veel vaker contact met ze hebben, dan als je bijvoorbeeld alleen e-mailmarketing gebruikt. Het is namelijk veel gebruikelijker op Facebook om op regelmatige basis berichten van een bedrijf voorbij te zien komen.
Dit betekent dat je veel meer korte contactmomenten kunt hebben met je (potentiële) cliënten.
Hierdoor kun je echt een band met ze gaan opbouwen en leren ze je kennen.
Op Facebook is het ook veel makkelijker voor mensen om op je vragen of berichten te reageren. Hierdoor kun je een gesprek met ze aangaan en vertrouwen opbouwen.
Dit zou je ook met je persoonlijke profiel kunnen doen, maar op het moment dat je zakelijk gaat gaan communiceren op Facebook, dan zal je profiel op een geven moment geblokkeerd worden.
Daarnaast geeft het ook een professionele uitstraling als je een zakelijke pagina op Facebook hebt. Op je pagina kunnen mensen dan bijvoorbeeld ook een aanbeveling achterlaten wat andere mensen dan weer kunnen zien.
Een Facebook bedrijfspagina aanmaken
Hoe doe ik dit?
Dit is een vraag die wij vaak hebben gekregen de afgelopen jaren van Therapeuten en Coaches. Daarom hebben we hieronder een stappenplan voor je gemaakt, waarin je precies ziet hoe je een pagina aanmaakt voor jouw bedrijf. Het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina is overigens helemaal gratis.
Profielpagina:
Het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina kan alleen op het moment dat je een Facebook profielpagina hebt. Heb jij nog geen Facebook profiel? Kijk dan even op de hulppagina van Facebook zelf.
Pagina aanmaken:
Een zakelijke pagina aanmaken kan alleen op het moment dat je bent ingelogd met je Facebook profiel.
Helemaal rechts in het menu van Facebook zie je als je bent ingelogd een pijltje staan. Op het moment dat je hierop klikt, klapt eronder een menu uit. Helemaal bovenaan zie je staan “Pagina maken”. Klik hierop.
Zodra je op “Lokaal bedrijf of lokale plaats” klikt, wordt je direct gevraagd om een aantal gegevens in te vullen.
Je moet bijvoorbeeld aangeven wat voor categorie de pagina in valt. Dit doe je door op “Kies een categorie” te klikken. Je krijgt dan een hele lange lijst waar je uit kunt kiezen. Zoek de categorie uit waar jij het best in past en klik daar op.
Vul vervolgens de naam van de pagina in, je adres, de plaats, de postcode en je telefoonnummer.
Als je de gegevens correct hebt ingevuld, kun je op “Aan de slag” klikken om door te gaan. Het kan even duren voor je doorgaat naar de volgende pagina.
Hierna kom je op het volgende scherm. Hier wordt gevraagd of je een profielfoto wilt toevoegen aan je pagina. Hier zou je bijvoorbeeld je logo kunnen toevoegen, of een foto van jezelf. Eventueel kun je deze stap overslaan, mocht je even geen foto bij de hand hebben. Ik raad wel aan om dit toe te voegen.
Op het moment dat je op “Upload a profile picture” klikt, wordt de mappenstructuur op je computer geopend. Hier kun je dan door alle mappen op je computer heen zoeken. Als je de foto gevonden hebt die je wilt gebruiken dan klik je deze aan. Vervolgens klik je op de knop rechts onderin om de afbeelding te uploaden.
Zodra je een afbeelding gekozen hebt, ga je direct door naar de volgende stap.
In deze stap kun je een omslagfoto toevoegen aan je Facebook bedrijfspagina. Dit is een grote afbeelding die bovenaan je pagina getoont wordt. Ook deze stap kun je eventueel overslaan, maar ik raad aan om hier wel iets toe te voegen. Hier zou je bijvoorbeeld een foto van jouw bedrijfsruimte, jezelf of een leuke sfeerfoto die past bij wat je doet kunnen toevoegen.
Ook hier kun je door alle mappen in je computer zoeken naar een afbeelding die je hiervoor wilt gebruiken.
Na je een afbeelding hebt gekozen of je hebt de stap overgeslagen kom je voor het eerst op jouw eigen Facebook bedrijfspagina.
Je krijgt daar direct de mogelijkheid om vrienden uit te nodigen om je pagina leuk te vinden. Dit kun je direct doen, maar dit kun je ook overslaan. Wat ik aanraad is om eerst de pagina helemaal in orde te maken en misschien al een post te plaatsen, voor je mensen gaat uitnodigen.
Overigens kun je het beste alleen cliënten en potentiële cliënten uitnodigen en niet jouw vrienden. Je wilt namelijk dat de berichten die je deelt zoveel mogelijk bij jouw potentiële cliënten terecht komen. Elk bericht dat je deelt komt maar bij een klein percentage van jouw volgers, dus hoe meer mensen jou volgen die geen potentiële cliënten zijn, hoe groter de kans is dat jouw potentiële cliënten jouw berichten niet zien.
Daarna krijg je de optie om je eerste bericht te plaatsen. Zoals ik hierboven ook aangaf raad ik aan om eerst je profiel compleet te maken voor je een bericht plaatst op je pagina.
Mochten mensen dan op de pagina komen, dan ziet alles er goed uit ;-).
Vervolgens is het tijd om je Facebook bedrijfspagina in orde te gaan maken. Onder je omslagfoto zie je de melding staan: “Welkom bij je nieuwe pagina”. Hier worden tips gedeeld om je pagina te verbeteren.
Je kunt gewoon op 1 van deze tips klikken en dan kun je de gevraagde gegevens direct invullen. Op het moment dat je 1 tip hebt gedaan, zal er een nieuwe verschijnen tot je ze allemaal gedaan hebt.
Ik raad aan om alle tips te doorlopen.
Ook kun je hier klikken op “Alle paginatips bekijken”. Zodra je hierop klikt zie je alle tips onder elkaar staan en kun je daar de hele lijst afwerken.
Na je alle tips gedaan hebt, is het tijd om mensen te gaan uitnodigen voor je Facebookpagina.
Begin met het uitnodigen van al je (oud) cliënten en potentiële cliënten. Heb je al cliënten of oud cliënten? Zoek deze dan op Facebook op en nodig die uit om je pagina leuk te vinden.
Ook kun je jouw Facebook pagina gaan promoten op je website, door het op je homepage of blogpagina te plaatsen.
Bovenin onder de blauwe Facebook balk zie je nog een balk met; Pagina, Postvak in, Meldingen, Statistieken en Publicatietools.
Kijk hier even rond om te kijken wat je hier allemaal kunt vinden. Op het moment dat iemand een bericht stuurt via Facebook naar je pagina, dan zul je hier meldingen van ontvangen.
Je kunt jouw Facebook bedrijfspagina altijd vinden door op het pijltje helemaal rechtsboven te klikken. Als je hierop klikt, dan kom je weer op je bedrijfspagina.
Door middel van je Facebook bedrijfspagina kun je meer lezers krijgen op je blogartikelen.
Heel erg veel succes met het maken van een echt Facebook bedrijfspagina!
Denk jij dat mensen in je omgeving veel aan dit bericht hebben? Deel het bericht dan via de onderstaande knoppen.
0 reacties