Home » Artikelen » Podcasts » Podcast: Van hobbyist naar ondernemer

Podcast: Van hobbyist naar ondernemer

27 mei 2021

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Marguerite Gevers Deynoot

In ‘de Reis van de Ondernemer’ podcast vertellen Arthur Jansen en Joas Schurer wat zij hebben meegemaakt als ondernemers, vertellen ze over de keuzes die zij hebben moeten maken om te komen waar ze nu zijn en gaan ze in gesprek met andere ondernemers.

Twee goede vrienden die van kleins af aan plezier haalden uit websites bouwen en nu met passie coaches en therapeuten helpen met cliënten aantrekken en online zichtbaar worden en al lerende hun kennis overdragen aan hun volgers en klanten. Een twee wekelijkse podcast met boeiende gesprekken, handige tips en leuke anekdotes.

Je kunt deze en alle andere afleveringen van de Reis van de Ondernemer Podcast altijd terugvinden op Spotify, Google Podcasts of Apple Podcasts, dus zorg dat je daar op de volgen knop klikt zodat je geen aflevering mist!

Welkom bij de Reis van de Ondernemer podcast. De show waarin Arthur en Joas met elkaar en met andere ondernemers in gesprek gaan over alles wat er komt kijken bij het ondernemerschap. Zowel uitdagingen als successen, maar ook onzekerheden komen aan bod.

Vandaag gaan we het hebben over onze reis als ondernemer. We beginnen bij een mooi begin in deze allereerste aflevering van de Reis van de Ondernemer, want hoe toepasselijk het is zijn wij oorspronkelijk in de achtertuin bij de ouders van Arthur begonnen met ondernemen en op dit moment zitten wij wederom in de achtertuin. Dit keer wel een ander soort achtertuin dan waar we ooit zijn begonnen. De eerste achtertuin was namelijk in Bergen, Noord-Holland en op dit moment zitten wij in de Franse Pyreneeën tegen de Spaanse grens aan in het zonnetje. Vandaag gaan we terugblikken op hoe wij ooit begonnen zijn en welke stappen wij hebben doorlopen. We gaan het hebben over de uitdagingen en ook een beetje over het proces van Hobbyist naar Ondernemer. Want zo is het wel gegaan.

We kunnen het nog herinneren als de dag van gisteren. Dat we in het hokje achter in de achtertuin zaten en we waren bezig met het bouwen van een website voor een schoolfeestje voor de feestcommissie. Daar is het eigenlijk allemaal gestart.

Voor de mensen die ons nog niet kennen is het leuk om nog eerst een stapje terug te gaan. Wij zijn namelijk al vrienden, nog net niet uit de wieg, sinds we 3 jaar oud waren en elkaar voor het eerst ontmoeten. Sinds dat moment zijn we dikke maten geworden en zijn wij samen onze reis op deze wereld begonnen en eigenlijk altijd samen gebleven. We hebben samen op schoolfeestjes muziek gedraaid en op een gegeven moment samen websites gemaakt. Arthur voornamelijk de visuele kant en Joas meer de codering en daar zijn we ongeveer op ons 14e mee begonnen. Met name omdat we het ontzettend leuk vonden om het te doen, maar eigenlijk konden we er niet zo heel veel van. Als we daar nu op terug kijken was dat niet de hoogste kwaliteit die we konden leveren, maar het was wel iets waar we heel veel plezier uit haalden.

Op een gegeven moment maakten we een website voor Joas zijn moeder en ook voor de ouders van Arthur. Tot het moment dat de vader van Arthur met de vraag kwam of we een website voor een van zijn cliënten konden maken, een coach, waar we vervolgens voor aan het werk gingen.

Toen we bijna klaar waren zei ze: “kan ik de BTW ook terugvragen van de belastingdienst?” Volwassen als we waren, wisten we natuurlijk wat dat inhield… not.

Dus wij gingen snel Googlen, gelukkig bestond dat toen al, en dat is eigenlijk een beetje hoe wij ons hele bedrijf ook ontwikkeld hebben. Door gewoon dingen op te zoeken en veel autodidactisch er zelf mee aan de slag te gaan. En ja hoor daar stond het, dan moet je ingeschreven staan bij de kamer van Koophandel. Dat was niet meer toen we 14 waren, maar eerder 18/19. Dus wij sprongen op ons fietsje richting Alkmaar, hadden ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en toen waren we ineens een echt bedrijf en officieel ondernemers.

Maar wanneer je ingeschreven staat bij de KvK ben je eigenlijk alleen maar ondernemer op papier. In ons voorbereidend document wat nu voor ons ligt staat ook de vraag ‘hoe hebben jullie je voorbereid op het ondernemerschap’ en daarop is het antwoord eigenlijk; niet.

We hadden geen idee. Het is echt ontstaan door die eerste coach die bij ons een website wilde afnemen. Vanaf dat moment wilde wij dit eigenlijk vaker gaan doen, we waren tenslotte ondernemer en ons bedrijf stond ingeschreven, dus laten we dan ook websites gaan verkopen.

Vervolgens zijn we naar Amsterdam verhuisd. We werkten in de horeca en we studeerden allebei toen nog. Daaruit kwamen af en toe via via mensen die een website nodig had waar wij dan een website voor bouwden en dat was eigenlijk ons bedrijf.

Maar ondertussen hadden gewoon ons vaste leven; we studeerden en eigenlijk verdienden we helemaal niks met ons bedrijf. De eerste paar websites maakten we 80 uur voor een klant en daar vroegen we dan €100 voor, dus we werkten volledig in de horeca om onze huur te kunnen betalen.

Eigenlijk was het dus geen bedrijf. We waren aan het hobbyen en kregen daar wat geld voor. Als we er zo op terug kijken, is dat niet iets wat alleen bij ons gebeurt. Bij heel veel startende ondernemers is het zo dat je vanuit het idee begint ‘ik wil mensen helpen’ en daar ga je dan mee aan de slag.

Maar ja, wat voor een prijs moet je dan vragen, hoe kom je aan nieuwe cliënten etc. Dat is natuurlijk een ontzettende zoektocht. Oftewel hét ondernemen, en eigenlijk waren wij bezig met een soort van het uitvoeren van ons beroep zoals je dat ook gewoon voor een werkgever zou doen. We waren bezig met het bouwen van de website maar helemaal niet met de dingen die er om heen kwamen kijken. Geen administratie, niet bezig met het aantrekken van nieuwe klanten of dat soort dingen.

Hoe is dat eigenlijk veranderd?

We waren heel erg aan het zoeken naar de juiste vorm. We hadden allerlei ideeën, want zo waren we ook wel weer. We sprongen van het een naar het ander. Op een gegeven moment hebben we er ook aan gedacht om een webshop te starten voor allerlei boutique winkeltjes in Amsterdam. Om daar een platform voor op te richten. Dat werd ineens zo’n groot project. We wisten eigenlijk helemaal niet waar we aan begonnen waren, dus dat was het niet geworden. Maar dat was wel hét moment dat we het echt serieuzer begonnen te nemen. We hadden een begroting gemaakt en zijn langs de winkels gegaan om te kijken of ze interesse hadden en er was ook daadwerkelijk animo voor. Maar voor de kleine jongetjes die we toen waren, was het een veel te groot project, met een begroting van een paar ton om het goed op te zetten. We zijn toen via de ouders van Arthur in contact gekomen met therapeuten.

Hoe is dat verder gegaan?

Vanaf jongs af aan is het eigenlijk met de paplepel ingegoten bij ons beide. De moeder van Joas was er al enigszins mee bezig en vanuit de praktijk van de ouders van Arthur. Zij zijn later een opleidingsinstituut gestart voor medische en psychosociale basiskennis. De opleiding die je nodig hebt om geaccrediteerd te zijn als therapeut en dus ook vergoed te kunnen worden. Op die manier zagen we een hele grote markt die net zoals wij ook geen idee hadden waar ze mee bezig waren. Vanuit een ideaalbeeld andere mensen willen helpen, maar nadat de opleiding tot coach of therapeut klaar is, eigenlijk geen idee hebben hoe ze dan ook daadwerkelijk de cliënten kunnen gaan helpen.

Vanaf dat moment hebben wij een knop omgezet en heel duidelijk voor onszelf gesteld dat we deze groep mensen gaan helpen. We zijn gestopt met onze studie, we zijn cursussen gaan volgen over online marketing en hoe je een doelgroep moet kiezen en we zijn een lening aangegaan om 100% voor ons bedrijf te kunnen gaan. Van deze lening konden we zelf leven waardoor we konden stoppen met werken in de horeca. We waren op een gegeven moment namelijk op het punt dat we al 5 dagen per week voor ons bedrijf werkten, maar dusdanig weinig inkomen hadden dat we ook nog 3 dagen per week in de horeca aan het werk waren en dat was niet houdbaar. Vandaar zijn we de beslissing aangegaan. We zijn ons voornamelijk gaan focussen op het ondernemende gedeelte en hoe we dat zowel zelf konden leren als erachter komen wat we nodig hadden om ervoor te kunnen zorgen dat onze onderneming succesvol werd.

Maarja wat zijn dan dingen waar je mee aan de slag moet gaan?

Alles wat wij onszelf zijn gaan leren, wat we überhaupt geleerd hebben in die periode hebben we tegelijkertijd naar gekeken of dit interessant is voor de mensen die wij willen helpen. Want dat zijn ook de mensen die van hun opleiding afkomen, thuis zitten in hun praktijk, te wachten totdat er mensen komen en er komt niemand. Die kennis heeft ons heel goed gedaan, want daardoor zijn wij gaan groeien omdat we ons zichtbaar zijn gaan maken.

We zijn heel veel blog artikelen gaan schrijven, we zijn redelijk actief geworden op social media, verschillende andere strategieën met e-mail marketing gaan toepassen en alles waarvan we merkten dat we er iets mee konden bereiken zijn we ook weer gaan communiceren met de mensen die ons volgden. Mensen die eigenlijk in de stappen achter ons aan liepen en onze tips en inzichten zijn gaan toepassen. We waren gaan onderwijzen wat wij op dat moment aan het leren waren, “practice what you preach”.

Dit zijn allemaal onderwerpen waar we het uitgebreider in volgende afleveringen ook zeker over zullen hebben, want we willen in deze podcast voornamelijk in verhalende vorm het gesprek aan gaan maar we gaan ook zeker concrete tips en marketing strategieën delen.

Want dat gaat er uiteindelijk voor zorgen dat jij als ondernemer succesvol wordt. De concrete tip voor deze aflevering is:

“Stap uit die hobby fase en neem een concrete beslissing dat als je hiervoor wilt gaan, dan moet je er ook echt voor gaan”.

Daar komt meer bij kijken dan alleen maar het daadwerkelijk beoefenen van je beroep. Toen wij die knop hadden omgezet, is er ook daadwerkelijk echt iets gaan veranderen en is het gaan stromen. Vooral als je startende bent, maar ook voor als je al een aantal jaar bezig bent maar nog niet je draai hebt kunnen vinden.

Neem dat besluit.

Neem jezelf serieus, neem je onderneming serieus en ga er voor!

Wat wij in de afgelopen jaren ook best wel vaak hebben bij onze klanten is dat we mailtjes krijgen van “he jongens, bedankt voor…” bijvoorbeeld een training die ze hadden gevolgd, “ik heb het besluit genomen om mijn baan op te zeggen en ik ga nu 5 dagen volle bak met mijn praktijk aan de slag”.

Dat zijn de mensen die je een jaar later tegenkomt en die grote stappen vooruit hebben gezet en niet alleen in de onderneming zelf, maar ook op persoonlijk vlak zie je dan grote ontwikkelingen.

De Reis van de Ondernemer is natuurlijk de naam van de podcast, maar het is niet alleen de reis in de onderneming, maar ook van de ondernemer zelf. We merken dat ook aan onszelf, de manier waarop we in het leven staan en de inzichten die wij krijgen uit het ondernemen heeft ons ontzettend veranderd. Je groeit daar ook door.

Een klein stapje voorwaarts. De meeste mensen die de podcast luisteren zullen ons wel kennen, maar er zijn natuurlijk mensen die ons nog niet kennen. Wij zijn de oprichters van Websites voor Therapeuten en hebben een website systeem ontwikkeld dat Bloom heet en is ontstaan vanuit Websites voor Therapeuten.

Wij zijn zijn heel erg specifiek begonnen met het helpen van therapeuten, dus we hebben echt die niche gekozen om ervoor te zorgen dat wij dé experts waren op het gebied van websites en online marketing voor therapeuten.

Ondertussen zijn we veel verder gegroeid en helpen we coaches, trainers, adviseurs, allerlei ondernemingen en ondernemers die met hun dienst 1 op 1 of in groepsverband andere mensen helpen om persoonlijk of zakelijk te kunnen groeien. We zijn Bloom nu bijna 3,5 jaar geleden gestart en we hebben momenteel meer dan 500 mensen mogen helpen met hun website. Als we daar op terugkijk, naar alle mensen die we daarmee hebben kunnen helpen, dan is het heel fijn om op die manier bij te kunnen dragen. De stappen die we daarvoor hebben moeten zetten zijn heel interessant. Dat is waar we ook graag mensen in willen meenemen tijdens deze podcast en de komende afleveringen en dat brengt ons ook wel bij het volgende punt.

Als we heel eerlijk zijn, wat we eerder ook al hadden gezegd, hadden we geen idee waar we mee bezig waren tijdens die hele reis en zeker niet aan het begin, toen we begonnen.

Zo voelen we ons soms nog steeds, want hoe meer klanten je hebt hoe groter je groeit. Personeel, uitdagingen, er komt elke keer weer iets op je pad waarvan je denkt ik heb het ondernemen wel onder de knie, maar nee hoor. Er zijn altijd uitdagingen die er weer bij komen waarbij je je afvraagt hoe je dit nou weer moet aanpakken.

Die vragen die je hoe dan ook hebt, als starter of wanneer je er over na aan het denken bent om te starten, die onzekerheden zijn niet voor jou alleen. Die hebben wij allemaal als ondernemer. Dus maak je daar vooral niet druk over.

Speciaal voor jou als starter hebben we nu ook iets heel tofs. Want toen wij begonnen hadden we ons natuurlijk ingeschreven bij de KvK en we moesten daarnaast allemaal andere dingen doen. Dus als je er nu over nadenkt om een onderneming te starten, dan heb je waarschijnlijk honderdduizenden vragen van wat je allemaal moet gaan doen. Belastingdienst, marketing voeren, een website, noem het maar op en speciaal voor jou als starter maar misschien ook als je al een tijdje bezig bent en nog niet hebt bereikt wat je wil bereiken, hebben wij een startersgids ontwikkeld.

Dit is de meest uitgebreide startersgids geworden voor in ieder geval coaches en therapeuten en gerelateerde ondernemers. Het gaat van inschrijven bij de KvK tot administratieve zaken tot je website tot eigenlijk alles wat erbij komt kijken in ieder geval dat eerste jaar en alle dingen waar je aan moet denk waar je mee bezig wilt zijn.

We hebben aan het einde een bonus toegevoegd en dat is een stappenplan waarin je precies te zien krijgt hoe je jouw eerste cliënten kunt gaan aantrekken. Vooral als je nu aan het nadenken bent om te gaan starten of echt in die eerste fase zit dan is dit top. Je krijgt een uitgeschreven stappenplan om je eerste sessie in te kunnen boeken. Wat heel waardevol is. De startersgids is 26 pagina’s dik met 30 onderwerpen die worden behandeld en is gratis te downloaden op Bloomsite.nl/startersgids.

Voor alle mensen die startende zijn of al langer bezig zijn, het lijkt ons heel erg leuk om met jou in contact te komen. Als je nu vragen hebt of onderwerpen waar je tegenaan loopt. Of je hebt misschien een plan voor je onderneming en je zou daar eens iemand anders over willen horen om te kijken wat die er van vindt, dan hebben we de mogelijkheid om met ons in contact te komen. Op Bloomsite.nl/podcast hebben we een pagina via waar je met ons in contact kunt komen. Daar kun je jouw vragen achterlaten of de onderwerpen die je leuk lijkt zodat we die kunnen bespreken in een van de volgende podcast afleveringen. Dus laat het daar vooral weten.

Tipje van de sluier

Tipje van de sluier voor wat betreft de inschrijving voor de startersgids. Op het moment dat je je daarvoor hebt ingeschreven, dan bieden we je daarna om mee te doen aan een challenge en dat is iets wat wij toen wij waren gestart heel erg graag zouden willen hebben gehad.

Het allerbelangrijkste wanneer je start met je onderneming is dat je je eerste euro’s gaat verdienen. Je moet de eerste omzet gaan verdienen, want anders heb je geen onderneming. Wat we in die challenge doen is dat we je in 14 dagen meenemen om een basis website op te zetten, waarin je 1 pagina hebt waar je jouw dienst op kunt aanbieden. Een heel concreet aanbod, waarmee je meteen na 14 dagen de eerste cliënten mee kunt gaan aantrekken via de website die je dan gaat opzetten. Het is heel concreet en stap voor stap opgezet en er is op dit moment geen makkelijkere manier om zo snel online te komen. Je maakt het in ons website systeem Bloom waar je dan gratis toegang toe krijgt. We bieden de challenge aan, nadat je je hebt aangemeld voor de startersgids op Bloomsite.nl/startersgids.

Om de aflevering vandaag samen te vatten, wat is nou echt het allerbelangrijkste als je start met ondernemen?

De mindset, neem jezelf serieus, neem je onderneming serieus.
Ga weg van “ik ben een hobbyist, ik vind het leuk om mensen te helpen en dat is het enige dat ik doe”. Want alleen mensen helpen werkt niet, zeker niet in het begin en daardoor kun je dus ook niet zoveel mensen helpen.

Als jij echt graag mensen wilt helpen en je hebt een gave, een skill geleerd op je opleiding om daadwerkelijk mensen te kunnen helpen, neem dan ook de verantwoordelijkheid om jezelf zichtbaar te maken. Want alleen op die manier weten die mensen dat jij ze kunt helpen.

Ga daar 100 procent voor.

Die beslissing en die mindset gaan er echt voor zorgen dat je gaat groeien en dat je kunt gaan delen met de buitenwereld.

Opdracht voor thuis

We gaan nog een concrete opdracht met je delen die we veel in trainingen van ons doen voor starters. Schrijf eens voor jezelf op hoeveel uur jij in jouw onderneming zou willen werken met cliënten. Dat kan voor iedereen anders zijn, succes is voor iedereen anders.

Als jij dit naast je baan wilt gaan doen en 2 dagen in de week cliënten wilt helpen is dat natuurlijk net zo goed als dat je 5 dagen in de week volle bak er in zit. Hoeveel uur is dat per week en schrijf dat eens voor jezelf op en neem het besluit dat je vanaf nu ook die aantal uren gaat werken aan je onderneming.

Je hebt waarschijnlijk nu nog niet genoeg cliënten om al die uren te vullen, maar ga dan die uren blokken en ga er dan ook aan werken dat je die aantal uren gevuld krijgt. Neem jezelf daarin dus ook serieus. Als de buurvrouw langs komt voor een kopje koffie, geef dan aan “nee, ik ben aan het werk”. Je zit misschien wel thuis in plaats van dat je voor je werkgever ergens op kantoor zit waar je niet afgeleid kan worden, maar neem jezelf net zo serieus als dat je dat voor jouw baas zou doen.

Als laatste willen we nog delen dat we niet alleen met elkaar in gesprek gaan in deze podcast, maar ook met andere ondernemers. Succesvolle ondernemers, beginnende ondernemers en alles wat daar tussenin zit om ook te kijken wat nou de uitdagingen zijn bij anderen. Wat zijn keuzes die zij hebben gemaakt in hun bedrijf om te komen waar ze nu zijn.

Ben jij ondernemer. Startend, intermediate heel succesvol noem het maar op en lijkt het je leuk om met ons in gesprek te gaan over jouw reis als ondernemer dan kun je via diezelfde pagina jezelf aanmelden en dan lijkt het ons heel leuk om in gesprek te gaan. Wij zijn groot geworden onder Websites voor Therapeuten, maar deze podcast is niet alleen voor therapeuten en coaches maar voor alle soorten ondernemers die gewoon lekker willen ondernemen.

We komen aan het einde. We hopen dat je mooie inzichten uit deze aflevering hebt gehaald en dat je ons wat beter hebt leren kennen. Wij hebben ontzettend veel zin om aan deze reis te beginnen, onze podcast reis. Mocht je vragen hebben of leuke onderwerpen, onzekerheden of uitdagingen waarmee je worstelt ga dan naar Bloomsite.nl/podcast en stel je vraag daar of vul je onderwerp in en dan kunnen we die in de volgende podcast wellicht gaan behandelen.

Tot de volgende aflevering van de Reis van de Ondernemer!

p.s. Vond je dit leuk en heb je waardevolle tips uit deze podcast gehaald? Google dan even naar Websites voor Therapeuten en laat rechtsonder een review achter. Dat helpt ons enorm om meer mensen te bereiken en op die manier meer tips te kunnen delen met meer mensen. Daarnaast is het op sommige podcast apps ook mogelijk om ons te volgen, zodat je geen aflevering mist!

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een podcast

Hoe start ik een podcast

Het proces van een podcast opzetten gaat in verschillende stappen. In dit artikel ga ik je laten zien hoe je de eerste stappen zet, waar je op moet letten en wat belangrijke keuzes zijn die jij zal moeten maken zodat ook jij een podcast kunt gaan starten!

Lees meer
Podcast: Een marketingplan voor jouw praktijk

Podcast: Een marketingplan voor jouw praktijk

Op het gebied van marketing is er zoveel wat je kunt doen voor jouw praktijk. Daarom is het niet gek dat je niet precies weet waar te beginnen. In dit artikel laat ik je zien middels een stappenplan, welke eerste stappen jij moet zetten bij het opstarten van jouw praktijk op het moment dat je aan de slag wilt gaan met je marketing.

Lees meer
Podcast: Gratis waarde vs. verkopen

Podcast: Gratis waarde vs. verkopen

In deze aflevering gaan we het hebben over een onderwerp waar veel (startende) ondernemers mee worstelen: ‘Hoe kun je zorgen voor balans tussen een waardevolle contentstrategie en een commerciële insteek, waardoor je ook je producten en diensten kunt verkopen?’

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *