Hoe kies je als (online) coach het juiste e-mailmarketing systeem?

3 apr 2020

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Dagmar Snoeren

E-mail Marketing Automation Specialist

Ben je er al achter dat het voor jou als therapeut of coach waardevol is om aan de slag te gaan met e-mailmarketing, maar raak je verloren in de keuze voor het meest geschikte systeem? Lees dan vooral verder! Je vindt hier een vergelijking van de meest gebruikte e-mailmarketing systemen voor (online) coaches in Nederland en wat de voor- en nadelen van de verschillende systemen zijn.

Nog niet helemaal zeker wat e-mail marketing voor je kan doen? Je kunt e-mail marketing software inzetten om je communicaties per mail met je prospects en klanten te automatiseren. Het kan je onder andere helpen in het beheren van je mailinglijsten, bij het regelmatig uitsturen van klantgerichte nieuwsbrieven en om de effectiviteit van je e-mail marketingcampagnes te meten.
Met behulp van een goed e-mail marketing systeem kun je gericht segmenteren en altijd het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment sturen. Tevens is een geavanceerder systeem ook te gebruiken voor je relatiebeheer en andere effectieve marketing- en sales activiteiten.

Ben je er klaar voor om je netwerk van klanten te vergroten? En er voor te zorgen dat je bestaande klant meer binding krijgt met jouw product en/of dienst? Dan is dit hét moment om te kiezen voor een geschikt e-mailmarketing systeem. Ik help je graag bij het maken van de juiste keuze ?.

Er zijn tegenwoordig namelijk veel verschillende softwarepakketten beschikbaar. Wat het beste systeem voor jou is, is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de eisen die je stelt aan de functionaliteiten van het programma, de kennis die je zelf al wel of niet bezit en het budget dat je te besteden hebt. Op basis van die drie peilers zijn de beste aanbieders vergeleken. Daarbij zijn al de systemen die opgenomen zijn in deze vergelijking in meer of mindere mate wel geschikt voor jou als therapeut of coach. We nemen dan ook de toepassing voor coaches er bij in acht.

De systemen die vergeleken worden:
1. MailChimp
2. Enormail
3. Autorespond
4. Aweber
5. MailBlue

.. of lees direct de Conclusie.

 

1. MailChimp

Laagdrempelig

Als je jezelf al eens verdiept hebt in e-mail marketing software dan is de kans groot dat je wel eens van MailChimp gehoord hebt. De grootste reden waarom MailChimp zoveel gebruikers kent is omdat het gratis te gebruiken is. Althans, tot op zeker hoogte. Waarom tot op zekere hoogte? Er zitten namelijk best een aantal restricties op deze gratis versie; de vraag is of dit een hick-up gaat vormen voor je business of (nog) niet. Doe je nog niets met e-mailmarketing, dan is het natuurlijk een laagdrempelige manier om er alvast mee in aanraking te komen. Want het grote voordeel blijft: het is gratis, mits je minder dan 2.000 contacten hebt én onder de 10.000 e-mails per maand blijft.

Wel goed om te weten: in de gratis versie zal onderaan iedere verzonden mail de ‘branding’ van MailChimp staan. Hierbij zien je ontvangers dus dat de mail vanuit MailChimp verzonden is. Het is niet mogelijk om die ‘branding’ weg te halen. Uiteraard is dit minder wenselijk voor de ‘branding’ van je eigen bedrijf. Er wordt naar een ander systeem verwezen in je mail wat af kan leiden én waardoor je mail natuurlijk een stuk minder persoonlijk over komt. Juist in een vakgebied als therapeut of coach, ben je toch op zoek naar die persoonlijke uitstraling om vertrouwen te winnen met je potentiële klanten.

Functionaliteiten en gebruiksgemak

Doordat de functionaliteiten binnen MailChimp wat beperkter zijn, is het voor veel mensen wel overwegend gemakkelijk in gebruik. De meningen zijn hierover overigens wel verdeeld. Er zijn systemen die veel visueler zijn, zoals MailBlue, waarbij de gebruikers die van MailChimp uiteindelijk overgestapt zijn naar MailBlue aangeven dat MailBlue veel gebruiksvriendelijker werkt.

MailChimp is meer een autoresponder dan werkelijk software waarin je uitgebreide automatiseringen (funnels) kunt bouwen. Ben je op zoek naar meer functionaliteiten, dan is het verstandig om een geavanceerder systeem te overwegen. Ook goed om te weten: de automatiseringen (maar dus eerder een autorespond functie) kun je binnen MailChimp niet dupliceren naar een andere mailinglijst. Het is erg tijdrovend om alles opnieuw klaar te moeten zetten voor andere segmenten.

Alles is Engelstalig; inclusief de beschikbare tutorials. Het kan je daardoor meer tijd en energie kosten om uit te zoeken hoe MailChimp werkt. Als je (technisch) minder onderlegd bent in de Engelse taal is het voor jou mogelijk prettiger om te werken met een Nederlandse tool.

Startende marketeers en ondernemers kunnen het prettig vinden om te starten met deze gratis tool. Hou er echter wel rekening mee dat je met de gratis versie van MailChimp dus wat beperkingen hebt. Er zijn sinds mei 2019 een aantal wijzigingen geweest in de verschillende pakketten van MailChimp en daaruit blijkt dat er binnen het gratis pakket steeds minder mogelijk is geworden.

Koppelingen

Er zijn veel directe koppelingen te leggen tussen MailChimp en andere applicaties; dat is een groot voordeel aan dit systeem.

Prijs

Je hebt, indien je de gratis optie van MailChimp te beperkt vind, een “Essentials” abonnement vanaf $9.99 per maand (maximaal 500 contacten). Dit zijn de restricties binnen het Essentials pakket;

  • Je kunt maximaal 5.000 mails per maand verzenden.
  • Er zit een maximum aan het aantal lijsten (audiences) dat je kunt beheren.
  • Je betaalt voor dubbele, uitgeschreven én onbevestigde contactpersonen. Dit betekent vaak dat je alsnog al snel op hogere kosten komt in verhouding met andere e-mailmarketing systemen. Het kan snel oplopen als één mailadres op meerdere lijsten staat en daarin dus ‘dubbel’ gerekend wordt.
  • Je kunt alleen met creditcard betalen.

 

2. Enormail

Weinig bijzonderheden

Overweeg je dit systeem? De informatie over de mogelijkheden binnen automatiseringen is op de site van Enormail erg beperkt. Ik kan je één ding verklappen: automatiseringen zijn nou nét datgene waarin een e-mail marketing systeem zich kan onderscheiden en jij je voordelen kunt behalen. Zorg er dus voor dat je duidelijk hebt welke functies jij wilt gebruiken, want dan kun je in de proefperiode van 30 dagen onderzoeken of Enormail voldoende is voor je of niet.

Functionaliteiten en gebruiksgemak

Pluspunt: Ernomail is Nederlands, dus ook de helpdesk met artikelen en hun klantenservice is volledig Nederlandstalig. Wel zo prettig!
Ook werkt de software prima en gebruiksvriendelijk, al zijn de functionaliteiten dus wat beperkter ten opzichte van bijvoorbeeld MailBlue. Wel kun je met de standaard functionaliteiten goed op weg. Hierbij kun je denken aan: een autoresponder, opt-in formulieren, segmentatie opties (maar dan wel beperkter) en personalisaties.

Koppelingen

Een nadeel van Enormail is dat er maar een beperkt aantal integraties mogelijk is. Een aantal grote applicaties ontbreken in dit lijstje. Denk hierbij bijvoorbeeld aan WooCommerce, Shopify en ClickFunnels.

Daarnaast is er geen mogelijkheid om Facebook advertenties te combineren met Enormail.
Ook is het niet mogelijk om Enormail automatiseringen aan website gedrag te koppelen. Dit kun je eventueel wel oplossen via Zapier, maar dan heb je dus wel een extra stukje software nodig. Dit kost je meer tijd en maakt het er ook niet makkelijker op.

Prijs

Het verschil zit vooral in de extra’s bij Enormail. Een al iets hoger pakket bij hen, ‘Mammoet’, heeft extra’s die bij MailBlue bijvoorbeeld al gewoon bij de basis functionaliteiten horen. Maar we richten ons op de vanaf prijs, daarmee zit je nog niet in het hogere ‘Mammoet’ pakket, en betaal je vanaf €12,50 per maand.

 

3. Autorespond

Niet zo geavanceerd

Goed om te weten is dat Autorespond niet het meest geavanceerde e-mail marketing systeem is. Zo heeft Autorespond bijvoorbeeld geen site tracking. Met behulp van site tracking kun je het gedrag van je contacten op je website vastleggen. Daardoor kun je gerichter segmenteren en in een automatisering op basis van iemand zijn / haar interesses splitsingen maken en relevante mailings versturen. Wil je dus echt relevante mailings sturen en met segmentatie aan de slag, dan zou het advies zijn een ander systeem te overwegen.

Functionaliteiten en gebruiksgemak

Positief aan dit e-mail marketing systeem is dat ze winkelwagen software aanbieden. Daar moet je -in tegenstelling tot bijvoorbeeld MailBlue- bij hen wel extra voor betalen, maar het is zeker een waardevolle functie. Daarnaast is Autorespond een Nederlands bedrijf met Nederlandse support. Dat schakelt natuurlijk bijzonder prettig! Verder bieden ze cursussen en een aantal e-books aan, dus ze zijn ook betrokken bij het verbeteren van de klant zijn of haar resultaat.

Een ander groot voordeel aan Autorespond is dat je er landingspagina’s in op kunt bouwen.

Koppelingen

Hierin zien we helaas een gemiste kans: er is namelijk geen connectie met Facebook Ads mogelijk. Facebook is natuurlijk een ideale plek om mailadressen te verzamelen. Je kunt dit overigens oplossen via Zapier, maar dan heb je dus wel een extra applicatie nodig. Er zijn systemen op de markt waarbij je wél een directe koppeling kunt leggen tussen Facebook Ads en het e-mail marketing systeem, zoals binnen het Plus pakket van MailBlue. Zo zou je automatisch bepaalde contacten toe kunnen laten voegen aan je Facebook Custom Audiences.

Prijs

De prijs-kwaliteit verhouding lijkt bij dit systeem wat uit balans. Het is namelijk niet het meest geavanceerde systeem, wat de vanaf-prijs dan best hoog maakt. De prijs: vanaf € 27 per maand (tot 500 contacten).

 

4. Aweber

Sinds het begin van het e-mailmarketing tijdperk

AWeber bestaat al lang: sinds 1998. Ooit was het één van de meest vooruitstrevende en geavanceerdere e-mail marketing systemen. Maar inmiddels zijn ze ingehaald door een aantal systemen: zoals ActiveCampaign (en het Nederlandse MailBlue). Het wordt nog wel regelmatig aangeboden en door veel marketeers gebruikt en aangeraden, aangezien het vroeger de nummer 1 was.

Functionaliteiten en gebruiksgemak

Het opzetten van een account en het importeren van contacten is zo gebeurd. Maar de mogelijkheden in de software zelf zijn wat beperkt. Bijvoorbeeld op het gebied van het toekennen van tags (labels) aan contacten. ​Zo kun je in ActiveCampaign / MailBlue op basis van het gedrag van je contacten op je website automatisch een tag (of label) toekennen. Tussen AWeber en je website is er echter helemaal geen communicatie mogelijk.

Ook bij het opzetten van automatiseringen kun je tegen beperkte functionaliteiten aan lopen. Het is daarnaast sowieso even wennen hoe je in AWeber een funnel (automatisering) opbouwt. Het kan wat langer duren voordat je dat goed onder de knie hebt. Waar je in MailBlue een automatisering of funnel in een prettig visueel overzicht ziet, is dit bij AWeber niet het geval. Het werkt daardoor wat minder overzichtelijk.

Wel zijn ze bij AWeber inmiddels bezig met ontwikkelingen omtrent de tags en het segmenteren. Ook kun je tegenwoordig de resultaten van je campagne bekijken via een app. Ze zijn dus onlangs wel met een inhaalslag begonnen. Ze hebben een volledig Engelstalig bedrijf (en support), maar een groot pluspunt is wel dat zij 24/7 bereikbaar zijn via e-mail, chat en telefoon. Dat doen ze dus behoorlijk goed.

Koppelingen

Doordat ze zo lang bestaan, biedt AWeber redelijk wat integraties aan. Het volledige overzicht (met meer dan 100 applicaties) vind je terug op hun site. De belangrijkste integraties hierbij zijn: GoToWebinar, WordPress, PayPal, Wix en Salesforce.

Prijs

AWeber zit in het middensegment qua prijs en wordt opmerkelijk duurder op het moment dat je meer contacten krijgt. Het is daarmee dus zeker niet de goedkoopste aanbieder op de markt. Wanneer je meer dan 50.000 contacten hebt, wordt AWeber letterlijk één van de duurste opties op het gebied van marketing automation software. Een pakket tot 500 contacten heb je vanaf $19,- per maand. Je kunt AWeber eerst ook 30 dagen gratis uitproberen.

 

5. MailBlue

Geavanceerd en volwassen

MailBlue is de grootste Europese reseller van de software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Ze helpen kleine en middelgrote bedrijven met hun e-mail marketing. Het is meer dan een standaard e-mail marketing systeem. Je kunt er marketing- en salesfunnels in bouwen en -vanaf een plus pakket- dit combineren met een ingebouwd CRM systeem. Het voordeel van deze Nederlandse reseller is dat er een groot (Amerikaans) team aan technische developers achter zit. Zij blijven de software continu doorontwikkelen. Daarmee hebben ze duidelijk de andere Nederlandse marketing automatisering systemen, maar ook een MailChimp, gepasseerd.

Functionaliteiten en gebruiksgemak

De kracht van MailBlue zit in de bijbehorende Nederlandstalige support. De support is namelijk vriendelijk, accuraat én snel. Je kunt bij ze terecht per mail, je vragen stellen in de levendige Facebook Community en zo sparren met andere gebruikers (waaronder veel therapeuten en coaches), bij urgente vragen kun je schakelen per telefoon, de veelgestelde vragen zijn terug te vinden in een uitgebreide online kennisbank én het eerste jaar profiteer je van de gratis MailBlue Academy. Deze waardevolle online leeromgeving biedt je praktische en strategische tips om nét dat stapje extra binnen je e-mailmarketing te kunnen zetten.

Het is één van de meest uitgebreide systemen op de markt en tegelijkertijd ook één van de meest gebruiksvriendelijke systemen. Je kunt de automatiseringen / funnels letterlijk in een soort stroomdiagram bouwen. Het sterk visuele proces zorgt er voor dat het een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk systeem is.

Een groot voordeel zijn de nieuwsbrief sjablonen / templates en automatiseringen die je kant-en-klaar kunt inladen. Uiteraard kun je deze eenvoudig naar eigen wens aanpassen. Het systeem werkt met een eenvoudig ‘drag en drop’ systeem.

Je kunt goed segmenteren in MailBlue, mede dankzij site tracking: hiermee kun je de contacten op je website volgen en gericht op hun interesses verder opvolgen.

Koppelingen

Een groot voordeel is dat je MailBlue kunt koppelen aan meer dan 270 andere integraties en applicaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan WordPress, Salesforce, Shopify en WooCommerce. Ook kan er een koppeling gelegd worden met Facebook Ads, waardoor je automatisch bepaalde contacten op basis van bepaalde acties en gedrag aan een Custom Facebook Audience toe kunt laten voegen.

Als coach of therapeut is de kans groot dat je met Calendly werkt om je geboekte afspraken in te plannen en dat je daarnaast een online (leer)omgeving hebt, zoals Huddle of Wishlist. Je wilt je wijsheid immers kunnen delen met je klanten en dit gebeurd tegenwoordig steeds meer online. Mogelijk werk je al met WebinarGeek voor je online webinars. Al deze genoemde systemen zijn goed te koppelen aan MailBlue. Het is niet voor niets dat veel (online) coaches en therapeuten al gebruik maken van dit systeem.

Prijs

MailBlue kost je vanaf €9,- per maand, waarbij je al heel veel functionaliteiten kunt gebruiken. MailBlue biedt tevens een gratis proefperiode van 14 dagen aan.

 

Conclusie

Ongeacht welk systeem je gebruikt voor je e-mailmarketing: het is een ontzettend krachtige manier om de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon te kunnen sturen én je processen te automatiseren. Er is weinig investering voor nodig en je krijgt er veel voor terug: meer potentiële klanten die converteren naar een betalende klant én bestaande klanten die meer betrokken zijn met jouw dienst en/of product.

Indien je gerichte mailings wilt sturen is het segmenteren van je contacten belangrijk. De mogelijkheid om bezoekers op je site te kunnen volgen is niet bij ieder systeem vanzelfsprekend. Als (online) coach is het prettig dat de systemen waar je mogelijk al mee werkt goed te koppelen zijn en dat je een vertrouwensband kan creëren met je potentiële klanten. MailBlue komt dan het beste uit de vergelijking. Met MailBlue heb je gegarandeerd voor een prima prijs een geavanceerd en gebruiksvriendelijk systeem. En prettig: de support bij MailBlue is Nederlandstalig, snel én accuraat.

Nieuwsgierig geworden?

Vraag dan een gratis proefperiode aan en ontdek het zelf!

Dagmar Snoeren

Dagmar Snoeren

E-mail Marketing Automation Specialist bij MailBlue

MailBlue is een Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van ActiveCampaign. In de breedste zin van het woord helpt ze daar het flink groeiende klantenbestand van diverse ondernemers met hun e-mailmarketing. Ze is daarnaast verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt aan de online leeromgeving MailBlue Academy én ze verzorgt de MailBlue Workshop.