020 24 44 829 info@bloomsite.nl
Home » Artikelen » Goede website » Zelf een website maken? Jouw tijd is waardevol!

Zelf een website maken? Jouw tijd is waardevol!

28 apr 2022

Ik ga zelf een website maken, zo kan ik namelijk een hoop kosten besparen

Een welbekende uitspraak die we vaak horen bij veel therapeuten en coaches.

Wij vinden het niet gek dat iemand zonder ervaring in het maken van websites denkt dat je vrij gemakkelijk een website kunt maken, zeker door de systemen die er tegenwoordig beschikbaar zijn.

Helaas is het in de realiteit echter vaak een veel grotere investering dan je initieel zou denken. Daar komt ook nog eens bij dat zo’n zelfgebouwde website waarschijnlijk niet wordt wat het zou moeten zijn.

Je moet ontzettend veel tijd steken in het uitzoeken van alle systemen, het bedenken van de inhoud en als je vragen hebt moet je vaak zelf op zoek naar de antwoorden.

Wanneer je toch nog twijfelt over of je het zelf gaat doen, wil ik je in dit artikel meenemen in wat belangrijke punten waar je bij stil moet staan voordat je hier aan gaat beginnen.

Zo ga ik het met je hebben over:

  1. Zelf een website maken kost veel tijd
  2. Wat voor websitesoftware moet ik kiezen
  3. Wat voor thema ga ik gebruiken voor mijn website
  4. Welke functionaliteiten heb ik nodig in mijn website
  5. Het technische gedoe
  6. Zelf een website maken met de minste inspanning

1. Zelf een website maken kost veel tijd

Om cliënten een afspraak te laten maken, moeten ze jou eerst kunnen vinden. Vervolgens moet je ze ook nog interesseren om de behandeling bij jou af te nemen. Juist daarvoor kun je jouw website heel goed gebruiken.

De uitdaging hierbij is dat het maken van een website die actief cliënten voor jou gaat aantrekken, niet zomaar in elkaar geklikt is. De pagina’s in elkaar klikken is niet zoveel werk en het klopt inderdaad dat het tegenwoordig vrij makkelijk is om iets te maken dat er aantrekkelijk uit ziet.

Een website kan echter zo veel meer zijn dan alleen een online visitekaartje dat alleen maar over jou gaat. Het kan een marketingmachine zijn die elke dag aan het werk is om nieuwe mensen te bereiken en cliënten aan te trekken.

Het is voor de meeste praktijken zelfs een van de belangrijkste bronnen om cliënten aan te trekken en als jouw praktijk meer moet zijn dan alleen een hobby, dan wil je dit dus niet “zomaar even in elkaar klikken”.

Zelf een website maken is dus niet aan te raden, omdat jouw website straks een enorme verantwoordelijkheid heeft op het succes van jouw praktijk. Je moet je onder andere inlezen in wat het inhoudt om een echt effectieve website te maken. Net als dat je misschien wel jaren hebt gestudeerd voor de methodes en technieken die je toepast in jouw praktijk, is de kennis die je nodig hebt voor het maken van een effectieve website ook niet zomaar iets.

Het is niet voor niets dat er hele studies zijn over webpsychologie, neuromarketing en conversieoptimalisatie.

Daarnaast zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een website. Ik zal de belangrijkste hieronder met je doornemen.

Ga je een eigen praktijk beginnen? Download hier onze gratis startersgids! >>>

2. Wat voor websitesoftware moet ik kiezen

Er zijn tientallen systemen om zelf een website te maken. Voordat je begint wil je dus eerst goed uitzoeken welk systeem er past bij jouw behoeftes. Kies je bijvoorbeeld voor een simpel websitesysteem, maar zit je dan vast aan wat daar aangeboden wordt, waardoor je mogelijk belangrijke functionaliteiten mist? Of kies je voor een groot content management systeem (CMS) zoals WordPress en wordt je overdonderd door alle mogelijkheden?

In de basis raden wij altijd aan om te gaan voor een kant-en-klaar pakket voor de software, omdat dit je enorm veel tijd en gedoe gaat besparen. Hier straks meer over.

Systemen zoals WordPress geven je enorm veel vrijheid en functionaliteiten, maar het zal daardoor ook veel meer tijd kosten om iets goeds op te zetten. Daarnaast zal je dan zelf ook moeten denken aan dingen zoals de beveiliging van de website en gegevens van jouw (potentiële) cliënten en natuurlijk ook aan de snelheidsoptimalisatie, zodat de website lekker blijft werken.

3. Wat voor thema ga ik gebruiken voor mijn website?

Wanneer je dan eenmaal hebt gekozen voor een passend systeem, kom je bij de volgende uitdaging; Een thema uitkiezen. In de meeste websitesystemen kun je kiezen uit verschillende thema’s. Maar welk thema past bij jouw praktijk? Kun je in het thema wel een lay-out kiezen die jouw bezoeker op de juiste manier door jouw website begeleidt en kun je er de uitstraling in creëren die jouw praktijk representeert?

In dit artikel raad ik het dus af om helemaal zelf je website te bouwen, maar als je toch eigenwijs bent: Wij zijn persoonlijk fan van het thema DIVI, omdat dit enorm veel flexibiliteit geeft en continu blijft ontwikkelen.

4. Welke functionaliteiten heb ik nodig in mijn website?

Naast dat een thema voor een groot deel zorgt voor de uitstraling van jouw website, bevatten de meeste thema’s ook vaak belangrijke functionaliteiten. Functionaliteiten die je in staat stellen om gemakkelijk en visueel de website te beheren bijvoorbeeld. Zo hoef je niet te ploeteren in een lastige website-omgeving en kun je zo snel mogelijk aan de slag.

De mogelijkheden die DIVI biedt (het thema waar ik het net over had), zijn enorm fijn. Dit is ook een van de redenen waarom we dit aanraden wanneer je er toch voor kiest om zelf je website te bouwen.

5. Het technische gedoe

Wanneer je zelf een website gaat maken, komt daar nog een hoop meer bij kijken dan de punten die ik net noemde. We hebben het namelijk nog niet eens gehad over dingen zoals bijvoorbeeld de hosting, die snel en betrouwbaar moet zijn. De installatie van alle systemen is ook zoiets. Vaak heb je hier toch wel enigszins wat technische kennis voor nodig en ook de beveiliging en het onderhoud zijn meestal niet zo makkelijk!

Daarnaast is dus ook de beveiliging van de website zelf en het versleutelen van de gegevens die worden verstuurd via contactformulieren bijvoorbeeld enorm belangrijk.

Voordat jij zelf een website hebt gebouwd en online hebt staan, ben je rustig een half jaar verder en de kwaliteit is maar zelden goed genoeg om het een winstgevende website te noemen. Vaak zijn dit soort websites dus ‘mooie visitekaartjes’, maar in de realiteit is het alleen maar een dure kostenpost en levert het nauwelijks iets op.

Zo loop je veel cliënten en dus ook omzet mis…

Overigens heb ik een ander artikel geschreven over wat een aantal belangrijke onderdelen van een goede website zijn. Je kunt het artikel hier lezen: Goede Website? Dit zit erin!

6. Zelf een website maken met de minste inspanning

Zelf een website maken en bijhouden is voor veel zelfstandig therapeuten en coaches dan ook niet echt een leuk klusje.

Zoals ik al zei raad ik daarom aan om voor een kant-en-klaar systeem te kiezen. Kies dan niet voor een goedkoop systeem, want dat brengt een hoop narigheid met zich mee! Daar vertel ik meer over in dit artikel: Goedkope Website? Liever niet!

Er bestaan systemen waarin jouw hele website al voor je klaar staat. Systemen waarin je intensief begeleid wordt en waarmee je wordt ontzorgd van alle ongemakken die je op jouw pad tegenkomt bij het maken van een eigen website. Het enige wat je hoeft te doen is dan:

Het kiezen van kleuren, lettertypes en de uitstraling van jouw website. Het creëren van de inhoud van jouw website, het plaatsen van tekst en afbeeldingen en de instellingen voor jouw zoekmachine optimalisatie wijzigen.

De rest wordt voor je geregeld en zelfs bij de 4 dingen die je zelf moet doen kun je begeleiding krijgen door middel van online trainingen.

Met zo’n systeem staat je website vaak al na 3 weken online en ben je dus niet maanden aan het ploeteren.

Ga dus niet zelf een website maken, want jouw tijd is waardevol!

Vraag:
Hoe vind jij het als jouw cliënten zelf gaan zoeken naar mogelijke oplossingen voor hun aandoening? Zelf wat aanklooien omdat ze wel eens een video hebben gekeken of een webinar hebben bijgewoond, maar daardoor juist nog jaren blijven lopen met hun klachten? Jij bent de expert met de oplossing, toch?

Geef daarom werkzaamheden waarvoor jij niet bent opgeleid ook uit handen. Het kost je echt onnodig veel tijd en geld om het allemaal zelf uit te zoeken hoe jij een website kunt maken en jouw tijd is geld waard.

Wanneer je kiest voor een kant-en-klaar pakket, dan zal het meeste hiervan of misschien wel alles al zijn geregeld. Dit scheelt je dus enorm veel tijd en zorgt er gelijk voor dat jouw website niet houtje touwtje in elkaar is gezet.

Omdat we jarenlang hebben gezien hoe waardevol een effectieve website kan zijn voor het succes van een praktijk, is het belangrijk dat jij zo goed mogelijk ondersteund wordt. Jij hebt de kans om het leven van honderden mensen te veranderen, maar alleen wanneer je voldoende cliënten aantrekt.

Daarom hebben we Bloomsite ontwikkeld. Dit is de beste websitesoftware voor therapeuten en coaches die hun praktijk professioneel willen aanpakken.

Met een Bloomsite voor jouw praktijk zorgen wij ervoor dat je alles hebt dat nodig is om effectief cliënten aan te trekken, zodat je zo min mogelijk tijd kwijt bent aan je website en je kunt focussen op het werken met cliënten.

Het zou zonde zijn als jij maanden aan het ploeteren bent om zelf een website te maken, terwijl je deze tijd ook kunt gebruiken om cliënten te helpen om van hun klachten af te komen!

Wij zijn overtuigd dat een Bloomsite de beste keuze is voor therapeuten en coaches die hun praktijk succesvol willen maken en daarom kan jij nu gratis starten met jouw eigen Bloomsite.

No strings attached…

Je hoeft niet eens je betaalgegevens in te vullen om aan de slag te kunnen.

Maak jij een succes van jouw praktijk en ben je op zoek naar een systeem die je alles biedt dat je nodig hebt?

Meld je dan nu aan om jouw eigen Bloomsite gratis te proberen >>>

Of download hier onze gratis startersgids! >>>

Hoe waardevol was dit artikel voor je?

Klik op de sterren om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht beoordeelt.

We willen dit artikel zo goed mogelijk maken.

Wat zouden we hieraan kunnen verbeteren?

Gerelateerde artikelen

Google Analytics AVG proof maken

Google Analytics AVG proof maken

Vanaf 25 mei zal de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), van kracht zijn. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU.
Hier moet je bij het gebruik van Google Analytics rekening mee houden, omdat je met je website dus persoonsgegevens verzameld. Ook is het vanaf dan verplicht om een geavanceerde cookiemelding te hebben. Daarom is het dus nu super belangrijk om je Google Analytics AVG proof te maken.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer bezoekers, klanten en omzet?!

Ontdek in deze gratis gids hoe jij jouw website winstgevend kunt maken, zodat hij aan de lopende band zorgt voor meer klanten.

You have Successfully Subscribed!