De kracht van een kassakoopje
Marguerite Gevers Deynoot
In het dagelijkse leven kom je kassakoopjes tegen op meerdere plekken. Bijvoorbeeld wanneer je in de rij staat voor de kassa en je meerdere kleine producten ziet uitgestald boven de loopband. Tegenover wat je al in je winkelwagen hebt liggen is het qua prijs verwaarloosbaar en op dat moment heb je er opeens zin in.
Het kan ook zijn dat er een mand met afgeprijsde artikelen op de route naar de kassa staat. Ondanks dat je het misschien niet nodig hebt geef je er toch aan toe, want een korting is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Tot slot heb je de kassamedewerker die je op het laatste moment bij het afrekenen toch nog even vraagt of je misschien niet ook 2 pakjes kauwgom erbij wilt.
In de online wereld kom je ook kassakoopjes tegen en heb je de mogelijkheid om deze zelf toe te voegen aan je website of webshop. Een kassakoopje (ook wel order bump) is een vorm van upselling waarbij je een relatief kleine extra aanbieding doet terwijl je klant jouw product aan het afrekenen is. Dit kan bijvoorbeeld op je betaalpagina of in je webshop zijn. De klant is al klaar met shoppen, komt op de betaalpagina terecht en ineens is daar een mooie aanbieding. De klant moet het product direct in één klik in het winkelwagentje toe kunnen voegen. Het product is gerelateerd aan het hoofdproduct en vult het hoofdproduct ook vaak aan. Het aanvinken van een checkbox is genoeg om het product toe te voegen aan de bestelling. Vaak kun je deze kassakoopjes met een korting krijgen waardoor de kans groter wordt dat het kassakoopje wordt toegevoegd, ofwel de prijs staat een impulsaankoop toe. De klant hoeft er niet eens voor van de betaalpagina af. Als de klant het product niet wil, dan zet hij of zij geen vinkje, maar klikt gewoon op betalen. Je biedt dit dus aan op het moment dat de klant gaat afrekenen.
Doordat mensen het kassakoopje pas toevoegen aan het eind van hun ‘customer journey’, hoef jij hier geen extra moeite voor te doen. Je marketingkosten zijn al gemaakt, je funnel heeft zijn werk gedaan en de bezoeker heeft al besloten om klant te worden.
Wanneer je nieuwe bezoekers moet aantrekken, uitleggen wat je doet en moet overtuigen van de waarde die je biedt is dat veel meer moeite dan wanneer je iemand die sowieso als iets bij je koopt iets extra’s aanbiedt.
Het kan zijn dat iemand denkt bij het zien van het scherm waarop het kassakoopje wordt aangeboden ‘’Ja ho eens even. Ik meld me net aan voor jullie challenge. Laat eerst maar eens zien wat je in huis hebt voordat je me weer wat aanbiedt. Ik blijf de pinpas niet trekken!’’ wat onnodig kan irriteren. Het is dus van belang dat je het juiste moment kiest om het kassakoopje aan te bieden en niet te vroeg in het proces.
Er zijn verschillende manieren om het kassakoopje aan te pakken.
Binnen Bloom hebben we ervoor gekozen om het kassakoopje bij de challenge op een manier in te zetten dat het de persoon juist meer keuze geeft. Zoals de mogelijkheid om de opnames van de challenge te kopen zodat ze deze op hun eigen tempo of op een later moment nog eens kunnen bekijken. We wilde hiermee de optie creëren waarbij ze kunnen kiezen of ze de opnames wel of niet nemen, in plaats van alles in een keer te moeten kopen.
Een ander voorbeeld is de verkoop van ons boek waarbij we de mogelijkheid bieden om tijdens de betaling een losse training te kopen die er bij past. Dit omdat we hadden bedacht dat het voor mensen potentieel ook interessant kan zijn om zich te verdiepen in de informatie die gerelateerd is aan het boek. Daarnaast is dit ook een manier om aan de mensen kenbaar te maken dat deze training überhaupt bestaat en wij deze aanbieden. In deze opzet hebben wij ervoor gekozen de kosten van de training hoger te maken dan de kosten van het boek, wat ook goed kan werken.
In principe wil je het kassakoopje voor zoveel mogelijk mensen een goede aansluiting laten hebben op de initiële aankoop en door het goedkoper te maken, maak je de drempel natuurlijk lager om het toe te voegen. Doordat wij echter een duurder product toevoegen, deze training, hoeven we er minder van te verkopen om dezelfde omzet er uit te kunnen halen. Daarnaast was de training een product dat we nog hadden liggen, waardoor we niet iets nieuws hebben moeten ontwikkelen speciaal voor daarbij. Je kunt het dus op meerdere manieren gebruiken.
Mocht je zelf een kassakoopje willen verzinnen en je biedt bijvoorbeeld online trainingen met opdrachten aan, dan zou je als kassakoopje een gedrukte versie van de hand-out en opdrachten kunnen maken, die je als klant kunt toevoegen aan de bestelling en thuisgestuurd kunt krijgen. Op die manier heeft de klant alle informatie die diegene nodig heeft bij elkaar, wat je gemakkelijk bij de computer kunt neerleggen en in kunt werken. Daarnaast kun je tijdens het kijken van de training ook gemakkelijk meekijken in het handboek, wat het makkelijker maakt om te volgen.
Zo kun je dus op een relatief makkelijke manier de waarde voor jouw klant vergroten en de omzet verhogen, zonder dat je daar heel veel extra werk in hoeft te steken.
Wil jij ontdekken hoe jij een kassakoopje kunt opzetten voor jouw praktijk en daarmee tot wel 30% meer omzet in jouw praktijk kunt behalen?
Meld je dan nu aan voor de challenge en ga de uitdaging aan! >>>
In de 30% meer omzet challenge die op maandag 4 oktober start, gaan we je een week lang elke dag begeleiden bij het opzetten van een nieuwe sales-funnel. Hierin leren we je onder andere hoe jij een goed en liefdevol kassakoopje kunt maken voor jouw praktijk, zodat je hier stap voor stap mee aan de slag kunt.
Ik wens je veel succes en hopelijk zien we jou bij de challenge!
0 reacties