Goede blog artikelen; 3 tips voor meer resultaat

19 okt 2020

Tim Menting: Projectmanger & Klantsucces

Arthur Jansen

Misschien schrijf jij al een tijdje artikelen of heb je gehoord dat het schrijven van blogs je goed kan helpen om meer uit jouw website te halen. Dan ben je zeker op de juiste plek. In dit artikel ga ik je namelijk uitleggen waarom het schrijven van blogartikelen zo belangrijk is voor het succes van jouw website en ik geef je 3 tips voor het schrijven van goede blog artikelen.

Dit helpt je om het meeste uit jouw blog te halen, zodat je niet alleen meer vertrouwen kunt opbouwen met jouw potentiële cliënten, maar ook om meer verkeer aan te trekken vanuit zoekmachines zoals Google.

Dit zijn de punten die ik allemaal ga behandelen in dit artikel:

  1. Waarom bloggen belangrijk is
  2. Blogartikelen schrijven om vertrouwen op te bouwen
  3. Beter vindbaar door goede blog artikelen te schrijven
  4. 3 tips voor goede blog artikelen
  5. Tip 1: Waar moet ik blog artikelen over schrijven?
  6. Tip 2: Hoe vaak moet ik bloggen?
  7. Tip 3: Hoe lang moet een artikel voor mijn blog zijn?

Wil jij dus meer uit jouw artikelen halen?

Let’s go!

Waarom bloggen belangrijk is

Voordat we gaan kijken naar de 3 punten die jij moet weten om goede artikelen te schrijven, is het goed om eerst eens even te kijken naar waarom het goed is om te bloggen.

Waarom zou jij tijd moeten steken in het schrijven van al die waardevolle artikelen? De twee hoofdredenen om te beginnen met het schrijven van blogartikelen hebben namelijk ook invloed op de artikelen zelf. Logisch; want door het doel waarom je schrijft in gedachten te houden tijdens het schrijven, kun je de inhoud beter op dit doel laten aansluiten.

Blogartikelen schrijven om vertrouwen op te bouwen

Een van de redenen om artikelen op jouw website te delen is omdat dit helpt om vertrouwen op te bouwen met jouw potentiële cliënten. Doordat je met de kennis die je deelt al klachten kunt gaan verlichten, zullen de bezoekers van jouw website blij zijn met wat je ze te bieden hebt.

Dit zorgt er niet alleen voor dat jij dus mensen met jouw artikelen kunt gaan helpen, maar dit is ook een essentieel onderdeel om ervoor te zorgen dat jij meer en meer gezien gaat worden als de expert die je bent.

Je kunt je namelijk wel voorstellen dat een website met alleen wat pagina’s over de behandeling(en) die je te bieden hebt aangeven wat jij kan betekenen voor iemand.

Een website waar ook nog eens heel veel waardevolle tips, voorbeelden, oefeningen of andere kennis op wordt gedeeld geeft echter een vertrouwd gevoel. Er wordt aandacht gestoken in het helpen van iedereen en niet alleen de mensen die betalen en het laat zien dat je een actief bedrijf hebt.

Ook zorgt dit ervoor dat je meer content hebt dat je kunt gaan delen op bijvoorbeeld social media. Hierdoor heb je gelijk ook weer wat waardevols dat de moeite waard is om jou voor te volgen.

Denk er in dat geval wel aan dat je niet de inhoud van het hele artikel zelf op jouw social media kanalen wilt plaatsen. In dat geval heeft iemand namelijk geen reden meer om op jouw website te komen. Jouw website is juist de plek waar iemand jouw dienst af kan nemen en nog andere waardevolle artikelen kan vinden of zich kan inschrijven voor een gratis meditatie of een aantal video’s met tips. Jouw website is dus bedoeld om een verbinding te maken, waarbij social media goed werkt om met nieuwe mensen in contact te komen.

Deel dus eerder een bericht waarin je kort vertelt over het nieuwe artikel en uitlegt wat iemand er aan heeft om het artikel te lezen. Je wilt iemand dus echt gretig maken om meer te lezen. En wat doe je vervolgens? Onderaan de post op Facebook of Instagram zet je dan een link naar het blogartikel, waar jouw volger het hele artikel kan lezen.

Goed ik dwaal af…

Beter vindbaar door goede blog artikelen te schrijven

De tweede en misschien zelfs wel meest prominente reden om artikelen te schrijven is omdat het jou super goed kan helpen om beter vindbaar te worden op Google.

Dit komt doordat mensen Google veel gebruiken om antwoorden te zoeken voor de vragen die ze hebben. Natuurlijk wordt het ook gebruikt om direct een dienst of bepaalde oplossing te zoeken, maar de meeste mensen zoeken naar antwoorden.

Wanneer je dan gaat kijken naar wat logische resultaten zijn voor Google om weer te geven aan haar gebruikers, dan kom je er al snel achter dat dit waarschijnlijk niet jouw dienstpagina of homepagina is. Deze pagina’s beantwoorden namelijk niet de vraag die jouw potentiële cliënt heeft, omdat deze gaat over de dienst die jij biedt. Daar komt bij dat het ook nog eens zo kan zijn dat jouw potentiële cliënt nog helemaal niet weet dat jouw methode of behandeling hem of haar kan helpen met de klachten die ze ervaren.

Voor al die mensen, wat een groep is die vele malen groter is dan de groep die direct op zoek is naar een behandeling, wil jij vindbaar worden.

En een van de beste manieren om dit te doen is door hun vragen te gaan beantwoorden in jouw blogartikelen. Met deze artikelen kun je vervolgens vertrouwen opbouwen en wordt de kans groot dat ze natuurlijk ook even verder gaan kijken op jouw website en eventueel zelfs een dienst bij je afnemen. Kortom, door jouw kennis te gaan delen en vragen van potentiële cliënten te gaan beantwoorden in blogartikelen, wordt jouw website een plek die ook daadwerkelijk de moeite waard is om te bezoeken en die cliënten voor je kan gaan aantrekken. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dit artikel.

Ik wil je met de kennis die ik hierin deel inzichten geven over het nut van bloggen en wat tips meegeven die je helpen om meer uit deze strategie te halen. Doordat ik deze kennis nu met je deel ben jij bij ons op de website gekomen en wellicht dat ik je ook nog wel andere waardevolle tips kan geven.

Over waardevolle tips gesproken; Heb je al gezien dat we een boek hebben geschreven waarin we je leren hoe jij een website kunt opzetten die cliënten voor je aantrekt? Dit boek geven we gratis weg, het enige dat jij betaalt zijn de verpakking en verzendkosten!

Ontdek hier alles over ons goed ‘De goed presterende website’ en bestel hem direct!

Bestel het boek hier >>>

Verder kan ik me ook goed voorstellen dat er misschien andere blogs zijn die je volgt om op de hoogte te blijven van alles wat er gebeurt in jouw vakgebied of dat je wel eens een artikel zoals dit leest wanneer je ergens informatie over zoekt. Denk dus eens voor jezelf na; Wie volg jij nu al?

3 tips voor goede blog artikelen

Nu je weet wat de waarde is van het bijhouden van een blog met interessante artikelen, wordt het tijd om te gaan kijken naar 3 vragen die ik bijna altijd krijg op het moment dat ik het heb over bloggen en het schrijven van artikelen als strategie voor jouw website.

De 3 vragen waar ik het over ga hebben zijn:
Tip 1: Waar moet ik blog artikelen over schrijven?
Tip 2: Hoe vaak moet ik bloggen?
Tip 3: Hoe lang moet een artikel voor mijn blog zijn?

Kijk je mee?

Tip 1: Waar moet ik blog artikelen over schrijven?

De vraag die het vaakste aan mij wordt gesteld is “Waar moet ik blog artikelen over schrijven?” en als vervolg komt dan vaak de vraag “Heb ik niet op een gegeven moment alles al verteld?”

Als eerste is het goed om te weten dat Tim in het verleden al een artikel heeft geschreven dat je hier ook een aantal goede tips voor geeft. Je kunt het artikel hier vinden: “Onderwerpen bedenken voor Blogartikelen”

Eigenlijk is het heel makkelijk om te bedenken waar je over moet schrijven; jouw huidige en potentiële cliënten hebben namelijk vragen, zoals ik eerder ook al vertelde.

Vragen over de klachten waar ze nu tegenaan lopen, vragen over de pijn die voortkomt uit die klachten; dus bij rugklachten is een pijn bijvoorbeeld dat je niet goed kunt slapen of niet geconcentreerd kunt werken door die rugklachten.

Ook kunnen vragen gaan over het resultaat dat ze willen behalen, dus dat ze juist wel weer goed kunnen slapen of dat ze wel weer lekker kunnen werken zonder klachten. Al deze vragen zullen ze niet alleen aan jou in de praktijk stellen, maar deze zullen ze ook op Google intypen. Door al dit soort vragen te beantwoorden, kun jij jouw cliënten al helpen om hun pijn te verlichten en bouw je dus direct vertrouwen op.

Bedenk maar eens voor jezelf: “wat is de vraag die jij het vaakst te horen krijgt over de klacht van jouw cliënt?”

Deze kun je beantwoorden in jouw artikel en op die manier dus meer verkeer uit Google halen. Het artikel kun je dus ook delen op social media zoals ik eerder al uitlegde en je kunt deze zelfs gebruiken voor cliënten om bijvoorbeeld na te sturen.

En wat betreft het punt of je op een gegeven moment niet alles al hebt beantwoord in de artikelen die je schrijft; dat lijkt me sterk. De kans is groot dat jij een opleiding van een paar jaar hebt gevolgd om alles te leren over jouw methodes en technieken. Daar komt dan ook nog eens werkervaring bij en inzichten die je daar op doet.

Wanneer je hier allemaal over gaat delen dan kun je letterlijk honderden blogs schrijven die jouw potentiële cliënten hebben om hun klachten te verlichten. Heb je even geen inspiratie meer over wat je zelf kunt delen, dan kun je altijd nog case studies beschrijven, mensen interviewen in jouw branche, tips of oefeningen delen, of waardevol nieuws uit de markt delen. Desnoods kijk je eens op de website van een van je conculega’s om te zien waar die over schrijven en gebruik je dit als inspiratie voor jezelf 😉 Genoeg om dus over te schrijven volgens mij.

Tip 2: Hoe vaak moet ik bloggen?

De tweede vraag die we vaak krijgen is: “Hoe vaak moet ik blog artikelen schrijven” Eigenlijk is het zo dat je niet te vaak artikelen op jouw website kunt delen, maar je kunt wel te weinig plaatsen.

Wanneer iemand op jouw website komt en je hebt maar 5 artikelen staan, dan ziet het ernaar uit dat je eigenlijk pas net met jouw praktijk begonnen bent, niet zoveel kennis te delen hebt of er niet echt tijd aan besteedt. Dat straalt natuurlijk niet echt expertise en professionaliteit uit.

Daar komt ook bij dat wanneer je maar 1 artikel per maand schrijft en je deze gaat deze delen, dat iemand je na 1 maand alweer vergeten is. Ik raad dus aan om ernaar te streven om in ieder geval 2 artikelen per maand te publiceren, maar liever 1 of 2 per week om zo ook de moeite waard te blijven om vaker op jouw website terug te komen.

Dit hoef je niet jarenlang zo vaak vol te houden, maar om in ieder geval initieel de moeite waard te zijn en te werken aan een website die ook in de ogen van Google waardevol is om naar te verwijzen, zou ik zeggen dat je hier wel een aantal maanden voor wilt gaan. Dit laat zien dat jij jouw business serieus neemt en zorgt er gelijk voor dat je ook een heleboel vragen van potentiële cliënten kunt beantwoorden.

 

Tip 3: Hoe lang moet een artikel voor mijn blog zijn?

De derde vraag die we vaak krijgen is “Hoe lang moet een artikel voor mijn blog zijn?”: een blogartikel moet minimaal 300 woorden zijn. Wanneer een artikel korter is dan 300 woorden is het artikel waarschijnlijk inhoudelijk niet heel diepgaand en zal ook Google dit op deze manier beschouwen.

Betekent dit dan dat je beter hele lange artikelen kunt schrijven om zo beter vindbaar te worden met deze artikelen?

Deels; een lang artikel met veel waardevolle inhoud (dus ook bijvoorbeeld met een of meerdere afbeeldingen of video’s die de tekst ondersteunen) zal in veel gevallen goed scoren op Google. Maar dat zijn niet de enige artikelen die je wilt schrijven, omdat niet iedereen altijd op zoek is naar zulke uitgebreide informatie. Soms is het ook gewoon fijn om in wat hapklare tips de informatie te vinden die je zoekt.

Ik kan dus zeker aanraden om ook diepgaande artikelen op jouw website te plaatsen, maar wissel deze wel af met leuke en kleinere artikelen. Zo heb je voor ieder wat wils. Ik hoop dat ik je met dit artikel een aantal mooie inzichten heb kunnen geven en ben benieuwd of jij al bezig bent met het schrijven van goede blog artikelen.

Wil jij nog meer uit jouw website halen? Bestel dan vandaag nog ons boek “De goed presterende website” en ontdek de beste strategie achter een Wervende Website!