Goede website

Goede website? Dit zit erin!

Goede website? Dit zit erin!

29 apr 2022

De meeste therapeuten en coaches die al even bezig zijn hebben tegenwoordig wel een website. Ze hebben hem laten maken of zijn zelf aan de slag gegaan om hun eigen website te bouwen. Wat natuurlijk super goed is, want het is in deze tijd behoorlijk lastig om nog cliënten aan te trekken, zonder gebruik te maken van het internet! Maar een echt goede website hebben de meesten nog niet.

Een mooie website misschien… maar goed?

Wat is een goede website?

Een goede website is niet alleen maar een online visitekaartje, het is een machine om (meer) cliënten aan te trekken.

Je wilt immers niet onder de stapel visitekaartjes komen te liggen. Visitekaartjes belanden doorgaans namelijk in de prullenbak en daar wordt nooit meer naar gekeken. Terwijl jouw website actief voor jou aan de slag kan om cliënten aan te trekken…

Om te voorkomen dat jouw website ook een kartonnetje wordt, dat bij het oud papier hoort, ga ik je in dit artikel een overzicht geven van de belangrijkste functionaliteiten die echt niet kunnen ontbreken op een goedwerkende website. Zo kun je direct aan de slag met een website die daadwerkelijk cliënten voor jou aantrekt.

In dit artikel gaan we het dus hebben over:

  1. De beste begeleiding
  2. Een goede website heeft blogartikelen
  3. Gekoppeld met jouw e-mail marketingsysteem
  4. Met een goede website kom je hoger in Google
  5. Online afspraken laten maken
  6. Een goede website accepteert online betalingen
  7. Sales funnels bouwen
  8. Een goede website kun je zelf beheren
  9. Aan de slag

1. De beste begeleiding

Laten we heel eerlijk zijn; je bent geen websitebouwer en hebt waarschijnlijk ook geen ambitie om dat te worden. Het in elkaar klikken van een leuk uitziende website is tegenwoordig een eitje (sorry webdesigners), maar het maken van een website die ook daadwerkelijk voor jou gaat werken doe je niet zonder de juiste kennis.

Ik zei natuurlijk dat ik je ging vertellen over de beste functionaliteiten die jij nodig hebt, maar toch wil ik dit nog even meegeven: je moet zorgen voor de juiste begeleiding wanneer je aan de slag gaat met jouw website.

En nee; waarschijnlijk is die ene vriend die wel eens websites maakt of het nichtje dat op het grafisch lyceum heeft gezeten niet de juiste keuze. Wat jij nodig hebt is een partij die verstand heeft van webpsychologie, conversieoptimalisatie en neuromarketing. Iemand die weet hoe je jouw bezoeker zo goed mogelijk kan begeleiden om de juiste keuze te maken.

Daarnaast wil je natuurlijk ook begeleiding bij het gebruik van de software, zodat als je ergens in vastloopt, je zo snel mogelijk weer door kunt.

Wist je dat wij een 4,9 van de 5 sterren krijgen van onze 500+ tevreden klanten? We horen vaak dat we snel, enthousiast, meedenkend en zeer behulpzaam zijn!

Een eigen praktijk starten? Download hier de gratis startersgids >>

2. Een goede website heeft blogartikelen

Ik bel wekelijks met meerdere therapeuten en coaches en ik hoor zo vaak dat ze graag beter gevonden willen worden op Google. Want ja, als je goed gevonden wordt in zoekmachines, is de kans groot dat je veel meer cliënten aantrekt!

Ik vertel ze dan het volgende;

“Als je dat graag wilt, wil ik je aanraden om te starten met het schrijven van blogartikelen. Elk blogartikel kan namelijk gevonden worden op Google, wanneer je die optimaliseert op de juiste zoektermen. Dan kun je echt werken aan een goedwerkende website”

In die twee zinnen zitten al twee grote uitdagingen voor de meeste mensen:

Bloggen

Veel websitesystemen hebben standaard geen mogelijkheid om artikelen te kunnen plaatsen. Dat, terwijl een blog echt niet kan ontbreken op een goede website. In blogartikelen kun je namelijk heel veel vragen beantwoorden die jouw potentiële cliënten op het internet stellen. Artikelen zullen doorgaans ook veel beter aansluiten op deze vragen dan de pagina’s die gaan over jouw diensten.

“Kan ik dan niet gewoon een blog starten naast mijn website, op een losse website?”

Nee!

De waarde van een blog is niet alleen dat je ontzettend veel mensen kunt helpen met de informatie die jij deelt. De waarde van een blog is namelijk ook dat elk gepubliceerd artikel gevonden kan worden door zoekmachines zoals Google.

Je wilt dus geen losse blog naast jouw website, want dan zal jouw blog wel gevonden worden, maar jouw website niet. Je wilt de artikelen dus publiceren op jouw eigen website.

Zoekmachineoptimalisatie

Elke pagina op jouw website kun je optimaliseren, zodat deze beter gevonden zal worden.
Hiervoor heb je echter wel een websitesysteem (Content Management Systeem, of ook wel CMS) nodig dat je in staat stelt om dit te doen.

Een goedwerkende website geeft je dus naast het plaatsen van artikelen, ook de mogelijkheid om de pagina’s en artikelen in de website te optimaliseren voor een goede vindbaarheid. Daarnaast zijn er nog meer Search Engine Optimisation (SEO) functies die belangrijk zijn, maar daar kom ik zo op terug.

Kies overigens ook nooit voor een goedkope oplossing wanneer je een website systeem aan het zoeken bent, want dit kan alleen maar problemen met zich meebrengen! Hierover heb ik ook een artikel geschreven, om je te behoeden voor de nachtmerries van een goedkope website: Goedkope Website? Liever niet!

3. Gekoppeld met jouw e-mailmarketingsysteem

Een mailinglijst is nog steeds een van de meest waardevolle dingen die je kunt hebben voor jouw bedrijf. Een mailinglijst met 1000 contacten is bijvoorbeeld vele malen waardevoller dan 10.000 volgers op een social media kanaal. De adressen op de mailinglijst zijn namelijk van jou, maar de volgers op social media? Die leen je van het platform en als die besluiten om iets anders te gaan doen, ben je alles kwijt.

Daarom is het enorm belangrijk dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om jouw website gemakkelijk aan een e-mailmarketingsysteem zoals MailBlue te kunnen koppelen. Een goede website heeft bijvoorbeeld ook functies waarmee je gemakkelijk inschrijfformulieren kunt maken.

4. Met een goede website kom je hoger in Google

Ik had het net al even over de vindbaarheid van jouw website op Google. Veel websitesystemen bieden je wel basistools om je pagina’s te optimaliseren, maar bijna allemaal missen ze de echt waardevolle functies.

Deze waardevolle functies vatten wij samen onder de term SEO Boosters. Functies die de vindbaarheid van jouw website een enorme boost geven. Een van deze SEO Boosters is de Mini Wiki. Een soort Wikipedia kennisbankfunctie die je binnen jouw website kunt opbouwen. Hiermee kun je een web aan waardevolle pagina’s maken, die vragen van jouw (potentiële) cliënten beantwoorden binnen jouw website. Een andere SEO tool is de Linkbooster, die ervoor zorgt dat je automatisch interne links binnen jouw website genereert, waardoor je allemaal waardevolle links krijgt.

Dat zijn functies waar je zelf mee aan de slag kunt, maar op technisch gebied zijn er ook dingen die belangrijk zijn. Zo moet je website snel laden, wil je dat hij bestaat uit ‘schone code’ en zijn Accalerated Mobile Pages (AMP) tegenwoordig ook enorm belangrijk. Ik zal je niet vermoeien met hoe dit allemaal werkt, want het is behoorlijk technisch, maar je wilt dat jouw websitebouwer hier in ieder geval rekening mee houdt. Nog beter natuurlijk als dit standaard al in de software zit waar je mee gaat werken.

Binnen de Bloomsite websitesoftware zitten al deze functionaliteiten al en krijg je ook nog eens de juiste begeleiding hoe je hiermee kunt werken. Een perfecte oplossing dus om direct goed aan de slag te kunnen.

5. Online afspraken laten maken

De meeste therapeuten en coaches die wij spreken werken nog graag met een papieren agenda. Wanneer je echter meer dan 4 afspraken per week gaat krijgen, zal de overstap naar digitaal afspraken laten plannen je al minimaal 1 uur per maand gaan besparen.

Die tijd besteed je toch liever aan het werken met cliënten of samen met je familie en vrienden? Hier heeft Marguerite trouwens een mooi voorbeeld over geschreven in haar artikel Hoe Francien meer tijd voor haar familie kreeg.

In haar artikel Waarom Truus geen nee hoeft te verkopen legt ze ook uit hoe je met een online afspraken systeem in de website de cliënt een betere ervaring kunt geven. Het is dus goed om er bij stil te staan dat er website software bestaat waar je direct afspraken in kunt laten plannen. Dit bespaart jou tijd, geeft een betere ervaring aan de cliënt en biedt dus nog veel meer voordelen.

6. Een goede website accepteert online betalingen

Net als dat het online laten plannen van afspraken je enorm veel tijd bespaart en een betere ervaring voor de klant geeft, geldt dit ook voor online betalingen.

Hoe lekker zou het zijn als de cliënt bij jou in de praktijk komt en al heeft betaald, zodat jij je gewoon bezig kunt houden met de sessie zelf?

Wanneer je direct de facturatie en betalingen van jouw diensten en producten via de site kunt laten lopen, hoef jij je hier maar 1x mee bezig te houden. Het moet opgezet worden, maar wanneer het eenmaal staat gaat de rest vanzelf. Daarnaast bespaart het waarschijnlijk ook enorm veel tijd en is het lekker voor je cashflow. Want als je zelf factuurtjes moet maken en achter de cliënt aan moet om te zorgen dat deze betaald wordt, kost dat niet alleen tijd en geld maar ook een hoop frustratie.

7. Sales funnels bouwen

De eerste reactie die we vaak krijgen als we beginnen over sales funnels is; “ik vind het zelf ook nooit prettig wanneer er met dat soort dingen wordt gewerkt, het is niet integer.”

Of je dit wel of niet integer toepast ligt natuurlijk helemaal aan hoe je dit inzet. Het is echter onbetwist dat het goed toepassen hiervan jouw cliënt een betere ervaring biedt en het jou zelfs meer dan 30% meer omzet kan opleveren.

En dat allemaal op een liefdevolle en integere manier.

Hoe?

Dat wordt uitgebreid uitgelegd in het artikel Waarom een upsell liefdevol is en De kracht van een kassakoopje.

8. Een goede website kun je zelf beheren

Ook iets wat ik nog steeds veel te vaak hoor is:

“Voor elke vraag die ik stel over mijn website of aanpassing die ik graag wil laten doen, ben ik afhankelijk van mijn websitebeheerder. Daarvoor moet ik dan ook nog eens betalen!”

Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel mooie mogelijkheden als het gaat om het (laten) maken van een website. Je hoeft niet meer afhankelijk te zijn van een websitebouwer om jouw website te beheren. Dat is ook helemaal niet handig!

Stel dat jouw websitebouwer op vakantie gaat, dan moet je dus wachten tot hij terug is, voordat je aanpassingen kunt laten doen. Er bestaan nu systemen waarin jij zelf jouw website kunt beheren, wat net zo makkelijk gaat als het bewerken van een Word-bestand. Je kunt dus alles zelf in de hand houden! Wanneer je voor zo’n systeem kiest en daarmee een goede website maakt, zorg er dan wel voor dat je er eentje kiest waarin de begeleiding en ondersteuning zit inbegrepen. Je vindt bij echt goede systemen vaak uitgebreide online begeleiding, waarin je meestal ook online al jouw vragen kunt stellen over het systeem.

Het is dus helemaal niet meer nodig om afhankelijk te zijn van iemand die jouw website beheert en je hoeft al helemaal niet meer voor elke kleine aanpassing of vraag los te betalen.

9. Aan de slag

Om jou te helpen om direct een goede website te creëren, hebben wij het websitesysteem Bloomsite ontwikkeld. Deze software hebben we speciaal voor therapeuten en coaches gemaakt, zodat jij hier alles in vindt wat je nodig hebt.

Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk de website visueel beheren. Het is dus bijna alsof je in een word document werkt. Natuurlijk kun je ook op een makkelijke manier blogartikelen plaatsen en jouw pagina’s optimaliseren voor een betere vindbaarheid.

Daarnaast biedt een Bloomsite nog veel meer en helpt het je om gemakkelijk en snel jouw website online te krijgen, dus…

Wil jij gemakkelijk en snel een goede website maken?

Meld je dan nu gratis aan voor jouw eigen Bloomsite >>>

Ben je starter of ga je een eigen praktijk starten? Download dan hier de gratis startersgids! >>

Delen
Gepubliceerd door:
Arthur Jansen