Je website beter vindbaar maken op zoekmachines zoals Google wordt vaak gezien als iets ingewikkelds, tijdrovends en ontzettend duurs. Toch is het mogelijk om gratis en zonder al teveel moeite jouw website hoog te laten scoren in de zoekresultaten.
Wanneer je namelijk beschikt over wat basiskennis van zoekmachine optimalisatie, wat ook wel Search Engine Optimisation of SEO wordt genoemd, kun je al vrij gemakkelijk hogere posities op Google krijgen.
In dit artikel wil ik je daarom een aantal tips geven over hoe jij gratis aan de slag kunt met het beter vindbaar maken van jouw website. Het is alleen wel belangrijk dat je een goed beeld hebt van de woorden waarop je moet gaan optimaliseren.
Ik kan je dus aanraden om eerst mijn artikel ‘Hoger in Google met zoekwoorden’ te lezen, zodat je straks precies weet op welke termen jouw potentiële klanten zoeken.
Als je dat artikel hebt gelezen en je de juiste zoekwoorden hebt verzameld, wordt het tijd om te gaan kijken wat jij allemaal op jouw pagina kunt verbeteren voor een goede ranking in Google.
Ik ga je in dit artikel namelijk uitleggen hoe je met de volgende punten al een hele sterke fundering kan maken voor jouw zoekmachine optimalisatie:
Wanneer je straks met jouw pagina’s aan de slag gaat, zijn er een paar belangrijke vuistregels waar je altijd aan wilt denken.
De belangrijkste regel wanneer je jouw pagina gaat optimaliseren is; hoe verder het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden naar voren staat, hoe belangrijker dit is voor Google. Dit geldt voor alle plekken waar je een keyword in wilt gebruiken. Zorg er dus altijd voor dat je het zoekwoord in een titel bijvoorbeeld zo ver mogelijk naar voren plaatst.
De tweede regel is dat je altijd, maar dan ook altijd blijft schrijven voor de bezoeker van jouw website en dat je niet gaat schrijven voor Google. Zorg dat de tekst lekker te lezen is en maak geen rare zinnen om de zoekterm maar naar voren te laten komen voor Google.
Je wilt dat het keyword zo nu en dan op de pagina terug komt, maar houdt punt 2 wel in gedachten en stop de tekst niet helemaal vol met het keyword. Hier en daar in de tekst verwerken is voldoende om al goed te optimaliseren.
De titel van een pagina, ook wel de Heading 1 of H1 genoemd, is de belangrijkste en makkelijkste plek om te beginnen met het optimaliseren van jouw pagina. In deze titel kun je namelijk direct jouw zoekwoord kwijt.
Er zijn een aantal redenen waarom paginatitels belangrijk zijn voor de positie van je website in de zoekresultaten. De paginatitel;
vertelt de bezoeker wat hij kan gaan verwachten wanneer hij de pagina bezoekt;
is standaard zichtbaar in de zoekresultaten;
wordt opgeslagen in de favorietenlijst wanneer een bezoeker de website als favoriet bewaart;
bepaalt voor een belangrijk deel de waarde van je website en daarmee de positie in de zoekresultaten.
De belangrijkste les hierbij is, dat je maximaal maar 1x een H1 tag per pagina mag gebruiken. De H1 is namelijk de titel van de pagina en als je er dus meerdere gebruikt, weet Google niet meer wat de titel van de pagina is.
De H1 wil je dus eigenlijk ook zo ver mogelijk naar boven en vooraan van de pagina plaatsen, zodat direct duidelijk is wat de titel van de pagina moet zijn. Dit maakt het niet alleen duidelijk voor Google, maar ook de gebruiker weet dan direct wat hij kan verwachten.
Als je het hebt over zoekmachine optimalisatie dan heb je het vaak al snel over de metatags. Wikipedia beschrijft metatags als volgt:
“Metatags zijn bedoeld om (niet normaal zichtbare) informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina. Hiertoe wordt in de code van de pagina eerst een aanduiding opgenomen van het soort informatie, en daarna de informatie zelf. Die laatste kan beschrijvend van aard zijn, of kan een opsomming van trefwoorden bevatten”
Metatags zijn dus kleine stukjes tekst in de code van je website.
Die kleine stukjes code daar heb je meestal twee varianten van; de titel tag en meta omschrijving. Deze zijn bedoeld om op google te laten zien waar jouw pagina over gaat en om mensen aan te sporen om op jouw site te klikken’
De titel tag is de titel die wordt weergegeven op google, dus je ziet in de afbeelding dat het ‘Websites voor Therapeuten – Cliënten aantrekken via het internet’ is.
De Meta omschrijving, ook wel meta description genoemd, is de toelichting op google, dus dat is in de afbeelding ‘Wij begeleiden Therapeuten en Coaches bij het succesvol aantrekken van cliënten via het internet, zodat ze hun praktijk kunnen laten stralen. Wil jij meer …’
In beide tags wil je idealiter ook jouw zoekwoord verwerken en het liefste zo ver mogelijk naar voren. Wanneer je deze dan gaat optimaliseren, zijn er twee dingen waar je aan wilt denken:
De titel tag
De titel tag mag maximaal 70 karakters lang zijn en is de belangrijkste factor voor mensen om op jouw link te klikken vanaf de zoekresultaten. Wanneer de titel niet overeenkomt met wat iemand zoekt, zal er niet op jouw link worden geklikt en is de kans heel klein dat iemand de meta omschrijving leest.
De meta omschrijving
In de meta omschrijving kun je maximaal 320 karakters kwijt voordat het wordt afgekapt door Google. Op mobiele zoekresultaten is dit zelfs al bij 180 karakters. met deze beschrijving wil je iemand overtuigen dat hij op jouw link klikt.
Voor jouw vindbaarheid is het goed om, vooral binnen jouw blogartikelen, zowel interne als externe links te gebruiken. Ik bedoel hiermee dat je dus binnen jouw artikel links maakt naar zowel andere pagina’s of blogartikelen binnen jouw website, als wel links naar andere websites.
Je zult misschien denken ’waarom zou ik mensen van mijn artikel weg willen sturen met een link naar een andere website?’.
Dat is een goede vraag;
De reden is omdat je met deze links eigenlijk alleen maar de gebruikerservaring voor de bezoeker beter maakt. Dit komt omdat je linkt naar een waardevolle bron die dus extra ondersteuning geeft voor hetgeen dat je in het artikel beschrijft. Eigenlijk zeg je tegen de lezer van jouw artikel; ‘Ik deel deze kennis met je en onderbouw dit met de informatie van deze andere website’.
Jouw artikel wordt dus waardevoller door het plaatsen van interne en externe links en je onderbouwt hiermee dus ook hetgeen dat je zegt met extra informatie.
Dit is ook precies de reden waarom Google het fijn vindt als je links plaatst. Google wil namelijk haar gebruikers een zo’n goed mogelijke ervaring geven. Dus als het artikel waar de gebruiker van Google op komt een goed en waardevol artikel is en de kennis die er in staat wordt onderbouwd door andere interne en externe informatie, dan wordt dat beloond door Google.
Jouw artikel hoeft niet helemaal vol te staan met links, maar het is dus zeker aan te raden om in jouw artikel in ieder geval 1 of 2 interne en externe links te plaatsen. Het helpt namelijk zeker bij het beter vindbaar maken van jouw website.
Interne links zijn dus links die gaan naar pagina’s of blogartikelen op jouw eigen website. Eigenlijk zijn dit soort van aanbevelingen van de ene pagina naar de andere pagina, waarmee je zegt; deze content is ook waardevol! Wanneer de link niet waardevol zou zijn, zou je anders geen link plaatsen namelijk.
Maar wat voor links zou je dan kunnen maken? Je kunt bijvoorbeeld in een artikel linken naar een ander artikel dat aansluit op de kennis van dit artikel. Wanneer je een artikel hebt met 5 tips over het voorkomen van een burn-out, kun je bijvoorbeeld een link plaatsen naar jouw artikel waarin je beschrijft wat een burn-out is.
Ook zou je bijvoorbeeld onderaan jouw blog artikelen een link kunnen plaatsen naar een eBook of andere Gratis Weggever die aansluit bij het artikel.
Een link naar een externe website kan een pagina ook beter vindbaar maken, omdat je hiermee dus een pagina kunt ondersteunen in waarden. Google is inmiddels wel zo slim dat het verbanden legt tussen de websites die naar elkaar linken en snapt wat de waarde is van de link.
Een link naar wikipedia is bijvoorbeeld waardevol omdat Wikipedia zelf groot en waardevol is. De link moet dan wel te maken hebben met het artikel, omdat een link vanuit een burn-out coach naar een tenniswinkel niet echt logisch is, tenzij tennissen tegen burn-out helpt. ?
Wees dus niet bang om links te gebruiken binnen jouw artikel. Zorg ervoor dat je de bezoeker een zo’n goed mogelijke ervaring geeft. Je kunt namelijk beter zelf een link plaatsen als je het ergens over hebt, waardoor de bezoeker niet zelf van jouw website weg hoeft te gaan om op te zoeken waar je het over hebt.
Ook de teksten op jouw website zijn, naast de kopteksten, de titel tag en meta omschrijving en de links, belangrijke onderdelen om jouw zoekwoord in te verwerken voor zodat je jouw pagina beter vindbaar kunt maken.
De belangrijkste tip hierbij is dat je jouw teksten altijd schrijft voor de lezer en nooit voor de zoekmachine!
Hiermee bedoel ik dat de teksten op jouw website dus op een vloeiende manier moet lopen en dat het niet compleet is vol gestopt met de door jou gekozen zoekwoorden. Gebruik dus niet te veel zoekwoorden, want hierdoor wordt het lezen van de teksten onprettig en komen ze ongeloofwaardig over.
Zoekmachines zijn ontzettend slim en hebben dus door wanneer teksten alleen maar gericht zijn op zoekmachine optimalisatie. Uiteindelijk bepaalt jouw websitebezoeker hoe waardevol je website is.
Maak alinea’s ook altijd met duidelijke titels en subtitels. Lezers scannen vaak de titels om te zien waar de pagina over gaat. In de titels kan je ook weer de belangrijkste zoekwoorden plaatsen.
Zorg er verder ook voor dat je bij langere teksten (2000+ woorden) eerst een korte samenvatting schrijft, zodat iemand direct ziet waar het artikel over gaat. Hiermee kan je mensen overhalen om verder te lezen. Natuurlijk kan je hier ook een aantal zoekwoorden in verwerken.
In die lange artikelen is het ook goed om een goede verhouding te hebben tussen de lengte van een tekst en het aantal zoekwoorden wat daarin voorkomt. Bij meer tekst kun je natuurlijk ook meer zoekwoorden kwijt.
Dit zijn een aantal van de dingen die jij kunt doen om de pagina’s op jouw website te optimaliseren zodat je beter vindbaar wordt.
Het is natuurlijk heel goed om hiermee aan de slag te gaan, maar dit zijn wel voornamelijk lange termijn dingen. 6 jaar geleden zat ik bijvoorbeeld in hetzelfde schuitje als jij… We hadden een website, maar die werkte eigenlijk niet echt voor ons. We hadden maar een handje vol bezoekers per maand omdat onze website ergens op pagina 354 van google begraven lag.
Jarenlang hebben wij onze eigen website en die van onze klanten geoptimaliseerd om stukje bij beetje hoger te komen in Google, totdat we op een aantal zoekwoorden de eerste plek hadden bereikt. We waren natuurlijk super trots, maar dit koste ons wel best wel veel moeite, geduld en tijd voordat we echt meer bezoekers uit Google kregen.
Dit ging zo door, totdat we in 2018 de 3 SEO Game Changers ontdekte, waardoor onze resultaten dusdanig veranderde dat we zelf bijna niet geloofden wat we zagen.
In korte tijd werden we op meer dan 1000 verschillende zoekwoorden gevonden en hadden we 100den top 3 posities in Google behaald.
Bekijk reacties
Hallo Arthur. Ik heb de volledige online training doorlopen voor SEO optimalisatie, je videotrainingen zijn duidelijk en to the point, dank hiervoor! Ik heb er reeds veel van opgestoken en een pak to-do punten genoteerd om toe te passen op mijn website. Eén ding heb ik echter geen duidelijkheid rond: Wat als je website momenteel nog black-hat SEO technieken heeft (met dank aan de vorige webdesigner die zich op 5minuten van het SEO-verhaal wou afmaken. Wist ik toen maar wat ik nu van jou heb geleerd). Meer specifiek gaat het om verschillende landinsgspagina's met telkens hetzelfde zoekwoord maar telkens met verschillende gemeentenamen. Zullen inspanningen om de website volledig volgens de white-hat SEO te heropbouwen dan wel werken? Die black-hat landingspagina's kunnen maar beter zo snel mogelijk verwijderd worden? Of toch maar een 410 erop zetten? Benieuwd naar jouw idee hierrond.
Hoi Erwin, ik reageer even voor Arthur! Wat leuk om te horen dat je zo veel inzichten uit de training hebt gehaald en fijn dat je hier nu ook mee aan de slag kunt. Het gaat er in dit geval vooral om dat je nu zoveel mogelijk de goede stappen gaat zetten. Op zich zijn deze onderdelen niet heel schadelijk, maar door de dubbele content zal die inhoud gewoon niet bijdragen aan een betere positie. Ik zou je dus aanraden om te kijken of je variaties van de inhoud per pagina kunt schrijven met andere locaties en zoektermijn in de tekst verwerkt. Het kan in de tussentijd denk ik geen kwaad om ze online te laten staan, het zal er niet slechter op worden zeg maar. Je kunt het vanuit nu alleen maar beter maken door het stap voor stap unieke pagina's te gaan maken.
Hopelijk kun je zo weer aan de slag!
Bedankt voor de nuttige tips! Ik laat jullie zeker weten wat de resultaten zijn na het harde werk de voorbije weken!