Heb je een website met redelijk wat bezoekers maar merk je dat zij niet overgaan tot aankoop van je product of dienst? Gemiste kans! Zorg er met een gratis weggever voor dat je deze geïnteresseerde websitebezoekers niet direct weer verliest.
Binnen de online marketing betekent een gratis weggever dat je iets op je site aanbiedt wat je bezoekers gratis kunnen ontvangen. Natuurlijk wel in ruil voor hun naam en mailadres, want daarmee staan ze vervolgens op je maillijst. Nu is deze bezoeker bij jou in beeld en verlies je diegene niet meteen wanneer ze de site wegklikken.
Geef je bezoekers iets weg van waarde, waardoor zij graag hun mailadres achterlaten. Vervolgens kun jij ze per mail benaderen. Let er wel op dat je binnen de e-mailmarketing rekening dient te houden met de Wet AVG. Dit betekent voornamelijk dat een bezoeker expliciet toestemming moet geven voor het ontvangen van je mails. Je mag diegene dan enkel benaderen over datgene waarvoor hij/zij zich bewust ingeschreven heeft.
Stap 1: Je maakt de weggever. Bijvoorbeeld: je schrijft het e-book of neemt een video op.
Stap 2: Je zet de weggever (indien van toepassing) online. Zorg er voor dat niet iedereen zomaar hier terecht kan komen; dit is exclusief voor de aanvragers.
Stap 3: Je maakt een pagina op je site waar bezoekers zich in kunnen schrijven.
Stap 4: Je maakt een bedankpagina op je site waar bezoekers na inschrijving op terecht komen. Hier kun je eventueel al direct de downloadlink in plaatsen.
De bedankpagina heeft ook een belangrijke functie bij het meten van de conversie van je weggever. Wanneer je bijvoorbeeld adverteert via Facebook dan kun je middels de bedankpagina meten hoeveel mensen zich inschrijven en wat de uiteindelijke conversie is. Ofwel: hoeveel geld een inschrijver je kost.
Stap 5: In het e-mail marketing systeem waar je mee werkt, maak je een aparte lijst voor de inschrijvers van deze weggever.
Stap 6: Hier koppel je vervolgens een automatisering aan. Dit is een geplande mailreeks, ook wel funnel genoemd, die je in kunt stellen in je e-mail marketing systeem. De eerste mail hierin bevat dan bijvoorbeeld het gedownloade e-book. Vervolgens houd je de geïnteresseerden ‘warm’ met een aantal mails waarin je jezelf voorstelt, vertrouwen opbouwt en op het eind van de funnel je (betaald) aanbod doet.
Dit hangt natuurlijk af van het type weggever en hoeveel tijd (en/of geld) je hier in wenst te steken.
Hiervoor maak je een aparte pagina op je website. Binnen de e-mail marketing wordt dit ook wel een opt-in pagina genoemd. Alles op deze pagina is gericht op de actie dat mensen hun gegevens achterlaten. Op deze opt-in pagina plaats je dan ook een inschrijfformulier. In de meeste e-mail marketing systemen kun je een dergelijk formulier ontwikkelen zodat je ze ook via dat systeem automatisch op kunt volgen. Ook zijn er vele plugins te vinden of biedt jouw website mogelijk al standaard een formulieroptie aan die je kunt koppelen met jouw e-mailmarketing systeem.
Licht op de opt-in pagina toe wat iemand ontvangt nadat hij/zij zich ingeschreven heeft.
?: Plaats een afbeelding van je weggever er bij, zo wordt het visueel. Maak het voor de bezoeker aantrekkelijk om zijn/haar gegevens achter te laten.
?: Er zijn online mock-up tools beschikbaar, waarmee je vaak gratis je e-book er als een visueel boek uit kan laten zien. Met een paar klikken op de knop heb je zo een prachtige cover voor je e-book, checklist of video weggever.
Allereerst heb je natuurlijk e-mailmarketing software nodig. Bij stap 5 in het bovengenoemde stappenplan vind je een link naar de meest gebruikte software systemen in Nederland. Nu er inschrijvers op je maillijst terecht komen, wil je ze natuurlijk op kunnen volgen. Gelukkig kan dat met een dergelijk systeem geautomatiseerd gebeuren. Dat scheelt een hoop handmatig werk; tijd is tenslotte ook geld!
Wanneer iemand je e-book in de mail ontvangen heeft kun je instellen dat hij of zij na 2, 3 of bijvoorbeeld 5 dagen een tweede mail krijgt met extra informatie over wie je bent en wat je aanbiedt. Je kunt hierin ook instellen dat je het e-book nogmaals wilt sturen naar de contacten die je eerste mail per ongeluk gemist hebben.
Hieronder een voorbeeld van een funnel in MailBlue:
Een dergelijke funnel biedt voordelen omdat je jouw website bezoekers stap voor stap kennis kunt laten maken met wie je bent. Je kunt mensen na het juiste aantal contactmomenten uitnodigen voor een kennismakingsgesprek, korting geven op een product of ze uitnodigen voor een webinar. Gemiddeld heeft iemand 7 tot 12 contactmomenten nodig met je bedrijf voordat zij klaar zijn voor een aankoop; via e-mailmarketing kun jij op een hele directe manier deze contactmomenten sturen.
Na het lezen van deze blog weet je wat een gratis weggever is en hoe je dit maakt. Het grote voordeel hiervan is dat je jouw websitebezoekers, de voorheen onbekende mensen die wel interesse tonen in je product of dienst, op een hele directe manier op kunt volgen en warm kunt houden tot zij wél klaar zijn om op aankoop over te gaan. Ga dus aan de slag met bovengenoemde tips en bouw je eigen geautomatiseerde mailreeks op!
E-mail Marketing Automation Specialist bij MailBlue
MailBlue is een Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van ActiveCampaign. In de breedste zin van het woord helpt ze daar het flink groeiende klantenbestand van diverse ondernemers met hun e-mailmarketing. Ze is daarnaast verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt aan de online leeromgeving MailBlue Academy én ze verzorgt de MailBlue Workshop.