In Google Analytics kun je de resultaten zien van je website. Daarmee worden een aantal basisresultaten in het dashboard van jouw website weergegeven. Dit is essentiële informatie om te kunnen zien hoe succesvol jouw website eigenlijk is en of hetgeen dat je ermee doet ook resultaat biedt.
Maar wat betekenen al die verschillende blokken, cijfers en pictogrammen? En hoe moet je deze gegevens interpreteren? Kortom; hoe werkt Google Analytics en wat kun je ermee?
In dit artikel ga ik jullie aan de hand van afbeeldingen gebaseerd op resultaten van onze website Bloomsite.nl, uitleggen waar je precies op moet letten bij het lezen van deze gegevens en hoe je ze vervolgens kunt toepassen om hier meer resultaat uit te halen.
Zo ziet de pagina eruit waar je op binnenkomt. Je ziet hier verschillende onderdelen staan die ik verder in dit artikel zal gaan uitleggen aan de hand van voorbeelden.
De volgende punten ga ik in het artikel behandelen:
1. De Google Analytics-homepage
2. Waar vandaan komen de bezoekers
3. Het aantal bezoekers op basis van tijd en dag
4. Op welke pagina’s komen de bezoekers
5. Wat is het gedrag van de bezoeker
6. Op welk apparaat kijkt de bezoeker
Wil jij beter begrijpen hoe Google Analytics werkt? Lees dan snel verder!
Per blok kun je zien over welke periode het gaat en dit vervolgens ook aanpassen naar de periode die jij wilt bekijken.
Je kunt dit aanpassen door links onderin de afbeelding op de knop te klikken waar ‘afgelopen dagen’ staat. Er ontvouwt zich dan een lijst met opties waar je uit kunt kiezen.
In de eerste afbeelding wordt er een onderscheid gemaakt tussen 4 onderwerpen:
De gebruikers, dit is het aantal unieke bezoekers, vanuit verschillende computers, tablets of mobiele telefoons, op jouw website. De Sessies, dit meet het aantal keren dat de bezoekers op jouw website zijn geweest. Het Bouncepercentage is het percentage van bezoekers die na 1 pagina bekijken weer weggaan van jouw website en de Sessieduur is hoelang de bezoekers op jouw website blijven.
Schrik niet wanneer het bouncepercentage wat hoger ligt. Het is namelijk niet gek als dit boven de 60 procent is. Wanneer de bezoeker zich bijvoorbeeld inschrijft en vervolgens de pagina verlaat kan het zijn dat Google dat namelijk ziet als een bounce, maar daardoor heb je middels de inschrijving er wel een conversie uit gehaald. Het ligt dan niet perse aan de pagina. Wanneer het percentage omlaag gaat is dat een goed teken goed.
Maar wat kan je hier dan mee?
In de afbeelding zie je dat er twee lijnen worden weergegeven. De dikgedrukte lijn gaat over de huidige periode en de gestreepte lijn gaat over de periode ervoor. Je kunt deze twee periodes met elkaar vergelijken en op die manier kun je kijken wat jouw website doet.
Stel, je bent net drie maanden bezig geweest met 2 blogartikelen per week publiceren. Dan kun je hierin bekijken hoeveel meer verkeer het plaatsen van deze artikelen trekt in vergelijking met de periode ervoor waar je bijvoorbeeld maar 1 blog artikel schreef. Je kunt hiermee zien of de bepaalde strategie waar jij op dat moment mee werkt ook daadwerkelijk werkt en resultaat levert.
Om je nog een voorbeeld te geven, wij geven elke dinsdag een Webinar waarin we een aanbod voorleggen. Je kunt uit bovenstaande afbeelding meten dat wat we doen ook werkt. Mensen blijven namelijk langer op de website hangen en er zijn meer bezoekers op dat moment en dat is ook het doel van het Webinar. Hierdoor kunnen we zien dat de marketing die we voeren in combinatie met het Webinar er duidelijk voor zorgt dat we meer bereiken dan op het moment dat we de promotie niet doen. We kunnen namelijk in de statistieken zien van afgelopen maand dat we meer verkeer krijgen.
Het bron/medium laat zien vanaf welke bron de bezoekers van jouw website komen.
Zoals je kunt zien krijgen wij verkeer uit Google, maar ook bijvoorbeeld vanuit direct bezoekers of Facebook.
Het aantal gebruikers op basis van tijd en dag spreekt redelijk voor zich. Maar hier wil ik je een tip over geven. Op basis van deze cijfers kun je namelijk zien wat de beste tijd is om bijvoorbeeld je nieuwste blog te plaatsen zodat je het drukste moment mee kunt pakken, omdat dan de meeste bezoekers op je website zijn en het vervolgens direct kunnen lezen.
Bonus tip: dit soort informatie kun je ook vinden op social media kanalen zoals Facebook, waardoor je daar ook kunt kijken op welke dagen en tijden je het beste kunt posten.
In dit blok worden de pagina’s weergegeven die jouw bezoekers het meest hebben bezocht in de gekozen periode.
De pagina “ / ” is de Homepage, want deze staat altijd op de basis domeinnaam. In dit geval kun je dus zien dat in de gekozen periode er 217 mensen op de homepage zijn geweest en bijvoorbeeld 27 mensen op de inschrijfpagina voor het webinar. Ook hierdoor kunnen we dus kijken of bepaalde strategieën die we toepassen ervoor zorgt dat het verkeer naar het webinar wordt vergroot.
Tip: Wanneer je doorklikt op een pagina, dan kom je bij het Gedrag. Hier kun je kijken wat de specifieke aspecten zijn van de pagina. Om een voorbeeld te geven, 40 procent van de mensen komen alleen op de pagina die ik hieronder in het voorbeeld laat zien en gaan daarna weg. Je kunt hieruit bij jezelf afvragen, is de pagina dan wel voldoende informerend voor de bezoekers?
Wanneer je in aan de linkerkant van het scherm op “Gedrag” klikt en vervolgens op “Gedragsstroom”, kun je zien op welke pagina de bezoeker begint en wat de vervolgstap is waar de bezoeker naar toe gaat vanuit zijn eerste pagina. De eerste kolom is de eerste stap, de tweede kolom de tweede stap en zo verder. Op basis van de bewegingen van de bezoeker kun je bijvoorbeeld het volgende opmaken:
Stel, je ziet hier dat vanaf de Salespagina die je op je website hebt, mensen direct naar de contactpagina gaan. Je kunt dan bedenken om bijvoorbeeld je contactgegevens op de salespagina te zetten om het zo gemakkelijker voor de bezoeker te maken of beter nog; gelijk een contactformulier of aanmeldmogelijkheid. Zo hoeven ze een stap minder te doen en maak je de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk.
Je kunt uit deze gegevens lezen wat de populairste apparaten zijn van waar de bezoekers jouw website bekijken.
Tip: wanneer je bijvoorbeeld ziet dat veel bezoekers een mobiele telefoon gebruikt om jouw website te bekijken, check dan even of jouw website er op je mobiel nog helemaal goed uitziet. Of alles nog op de juiste manier staat.
Ik hoop dat ik je met dit artikel meer duidelijkheid heb kunnen geven hoe Google Analytics werkt en hoe je het kunt gebruiken en toepassen om meer resultaat te behalen met jouw website.
Naast Google Analytics heb je ook de tool Google Search Console waar je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google kunt bijhouden en onderhouden. Ik vertel hier meer over in het artikel: Hoe gebruik je Google Search Console.
Hoeveel bezoekers heb jij in de afgelopen dertig dagen gehad? Laat het achter in een reactie!