Twee weken geleden heb ik met jullie een artikel gedeeld: Hoe werkt Google Analytics, cijfers en resultaten begrijpen. Als vervolg gaan we het nu hebben over het gebruik van het programma Google Search Console.
Het grote verschil tussen deze twee tools is dat Google Analytics gebruikersgericht is en gegevens levert met betrekking tot degenen die jouw website bezoeken en er interactie mee hebben. Google Search Console daarentegen is gericht op zoekmachines en biedt tools en inzichten die website-eigenaren kunnen helpen de zichtbaarheid en aanwezigheid te verbeteren in de pagina die een zoekmachine toont wanneer er een zoekopdracht is ingegeven.
Het is aan te raden om inhoudelijk met Search Console pas aan de slag te gaan wanneer je zeker 3 tot 6 maanden aan data hebt, omdat je anders te weinig informatie hebt om mee te werken. Alle gegevens die worden weergegeven in Google Search Console staan in verhouding tussen Google en jouw website. In dit artikel zal ik je een paar onderdelen laten zien en tips geven over het gebruik van deze tool aan de hand van onze site Bloomsite.nl.
Ik ga de volgende onderdelen in dit artikel behandelen:
1. Prestaties: de klikken afkomstig van online zoekopdrachten
2. Dekking: de fouten door pagina’s die niet goed geïndexeerd kunnen worden
Wil je meer weten over het gebruik van Google Search Console? lees dan verder!
De eerste pagina die je ziet wanneer je inlogt op Google Search Console is de Homepage met daarop het Dashboard en dat ziet er als volgt uit. Let op dat je inlogt met je Google account wat is gekoppeld aan jouw website.
Op deze pagina zie je meerdere modules met grafieken, waarvan er twee belangrijk zijn en die ik verder in dit artikel zal behandelen. Dit zijn Prestaties en Dekking. In deze modules kun je het aantal klikken zien wat vanuit Google op je website komt en het aantal fouten op de pagina’s die niet geïndexeerd kunnen worden.
Wanneer je door rechts bovenaan de module ‘Prestaties’ op ‘Rapport openen’ drukt, kom je uit bij vier verschillende onderwerpen.
In de linkerbovenhoek kun je filteren op zoektype, waarin je kunt kiezen om alleen de zoekopdrachten te bekijken vanuit het web, afbeeldingen of videobestanden en de periode waar je de gegevens van wilt zien. Dit zijn ook de opties die jij in Google zelf kunt aanklikken om op te zoeken:
De vier onderwerpen bestaan uit het totaal aantal klikken, wat staat voor hoe vaak een iemand heeft doorgeklikt naar jouw website. Het totaal aantal vertoningen, staat voor hoe vaak jouw website wordt weergegeven voor de bezoeker in de zoekresultaten van Google.
Het Gemiddelde CTR is het aantal mensen die van de weergave ook daadwerkelijk klikt op de link, dus het totaal aantal vertoningen gedeeld door het totaal aantal klikken, en de Gemiddelde positie is de gemiddelde positie van jouw website in de zoekresultaten. Dit is gebaseerd op de hoogste vertoning mogelijk van die pagina.
Wanneer je kijkt naar de voorbeeld foto, zie je bij de gemiddelde positie 32,1 staan. Van alle weergave staan we gemiddeld op die plek. Dit betekend gemiddeld op de 4e pagina met zoekresultaten omdat elke pagina ongeveer 10 zoekresultaten heeft. Dit staat los van het aantal advertenties en maps.
Let hierbij wel op, dat het niet altijd alles zegt. Dit komt doordat bijvoorbeeld je Algemene Voorwaarden op de 40e pagina kunnen staan en dit dan ook wordt meegeteld met het gemiddelde.
Als je meer informatie over het desbetreffende onderwerp wilt weten dan kun je de muis op het vraagteken plaatsen en zie je alle informatie die er bij hoort. Vervolgens komt er een uitgebreide uitleg.
Maar wat doe je nu met deze informatie?
Met de informatie die je uit het eerste deel hebt verkregen kun je bijvoorbeeld zien hoe aantrekkelijk de pagina’s zijn door het aantal clicks. Mocht dit nou laag zijn, kun je kijken wat er gebeurd wanneer je aanpassingen maakt, dus hoe goed het werkt. Hier zal ik later meer over vertellen.
Wanneer je naar beneden scrolt, kom je uit bij onderstaande module.
Je kunt hierin zien welke pagina’s je hebt, welke pagina’s het goed doen en welke je beter kunt maken.
De Zoekopdrachten laat zien op welke termen er wordt gezocht, hoeveel vertoningen in de zoekresultaten (dus hoe vaak de link in de zoekresultaten is weergegeven) en hoeveel klikken de term heeft gekregen (hoe vaak iemand heeft doorgeklikt naar je website).
Wanneer het aantal totale weergave en aantal klikken laag is van een bepaalde zoekopdracht, kan dit komen doordat de inhoud van jouw website niet goed aansluit bij de term van die zoekopdracht.
Je kunt hieraan bekijken wat nou de zoektermen zijn die relevant zijn voor je. Je kunt namelijk doorklikken op de termen in deze lijst om hier meer informatie over te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld op “wat zijn tags” klikt en vervolgens naar de pagina’s, dan zie je waar het om gaat.
Het komt wel eens voor dat het aantal klikken heel laag is versus de weergave die heel hoog zijn. Blijkbaar spoort het niet aan voor mensen om door te klikken of komt de titel en beschrijving van die pagina niet overeen met de verwachting die mensen hebben bij de zoekopdracht. In dit geval moet je bedenken of je de pagina op een bepaalde manier interessanter kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld de titel tag aanpassen, een video te plaatsen voor media bereik of door bijvoorbeeld de term vaker te laten terugkomen in de tekst om zo de pagina te laten stijgen in de resultaten.
Wanneer je hier niets aan doet kan dit er namelijk ook voor zorgen dat, hoe langer dit zo is, hoe lager de pagina weergegeven zal worden, dus hoe meer de positie zal gaan dalen.
Een alternatief wat je kunt doen is kijken naar de pagina’s in plaats van de zoekopdrachten. Dit doe je door rechts van de zoekopdrachten op pagina’s te klikken. En daar kun je hetzelfde principe toepassen. Je kunt dan kijken naar wat zijn pagina’s met veel vertoningen maar weinig klikken. Je kunt dat dus gaan verbeteren door bijvoorbeeld de titel en meta omschrijving aan te passen om daar meer resultaat uit te kunnen halen en ervoor te zorgen dat je op die eerste pagina gaat komen.
Een andere optie die je zowel voor de zoekopdrachten als voor de pagina’s kunt toepassen is het filteren op de positie. Je kunt dit doen door eerst bovenaan de pagina de “gemiddelde positie” aan te vinken, waardoor er vervolgens rechtsonder de categorie “positie” verschijnt.
Wanneer je tweemaal op positie klikt, zie je de posities van de hoogste naar de laagste. Wat je hierbij kunt doen voor bijvoorbeeld pagina’s die veel vertoningen hebben, wat betekent dat er best vaak op gezocht wordt, is om die te verbeteren zodat de pagina van die positie naar de eerste positie kan gaan stijgen. Waardoor de klikken als gevolg omhoog gaan. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen doen door de pagina waardevoller te maken met meer informatie, afbeeldingen, video of andere soorten media. Daarnaast kun je ook kijken of je de tekst kun verbeteren op betere vindbaarheid.
Op deze manier kun je kijken naar wat zijn pagina’s en blog artikelen die ik op dit moment heb, die met kleine aanpassingen of verbeteringen meer resultaat kunnen gaan leveren.
Let op: sta je bijvoorbeeld op de 18e plek, krijg je hier waarschijnlijk bijna geen verkeer uit. Mensen kijken voornamelijk alleen op pagina 1 of 2 en wanneer ze dan niet vinden wat ze zoeken, passen ze hun zoekopdracht aan.
Wanneer we dan terug gaan naar de homepage en kijken bij het onderdeel “Dekking”, dan kun je zien of er fouten op je pagina’s staan waardoor de pagina niet goed geïndexeerd kan worden. Het is dan goed om te kijken waar deze fouten liggen.
Geen paniek als er iets staat, het hoeft namelijk niet altijd meteen te betekenen dat de pagina helemaal fout is. Het blijft algoritme.
Kijk hier dus even naar of er bepaalde fouten zijn en ga hiermee aan de slag om je website beter te maken.
Ik hoop dat ik je met dit artikel meer duidelijkheid heb kunnen geven hoe Google Search Console werkt en hoe je het kunt gebruiken om meer resultaat te behalen met jouw website.
Wat zijn jouw ervaringen met Google Search Console? Laat het achter in een reactie!