Als ondernemer, zzp’er of zelfstandige kan het zijn dat vanaf het begin van jouw bedrijf de uitvoerende taken meestal op de voorgrond hebben gestaan. Wil je jouw bedrijf juist laten groeien en ontwikkelen, dan is het belangrijk dat je meer op de achtergrond actief bent. Je hebt minder een uitvoerende functie en meer een strategische rol in het bedrijf. Dit kan een bijzonder verschil maken voor de uiteindelijke resultaten. Of je nu al een tijdje aan het ondernemen bent, of nog moet beginnen: om te kunnen groeien, zul je geld, tijd en liefde moeten investeren. Om succesvol te zijn met je bedrijf moet je je blijven ontwikkelen om steeds weer de aansluiting te vinden bij veranderingen die in jouw branche en in de wereld plaatsvinden. Bij het draaiende houden van je bedrijf komt er vaak ook van alles steeds weer tussendoor, waardoor tijd nemen om te blijven ontwikkelen als ondernemer vaak in het gedrang komt.
Maar hoe doe je dat dan? Hoe kun je ook als ondernemer jezelf blijven ontplooien? Waar haal je je informatie vandaan en hoe doe je dat zonder kostbare tijd te verliezen?
Om dit makkelijker voor je te maken ga ik je in dit artikel een aantal tips geven die jou kunnen helpen en stimuleren om je te ontwikkelen op onderwerpen die een positief resultaat gaan bieden voor jouw praktijk. Ik ga het niet hebben over het verbreden van kennis in jouw vakgebied, maar juist daarbuiten en daarvoor zal je soms uit je comfortzone moeten gaan treden.
Benieuwd naar deze tips die jou kunnen helpen om te groeien? Lees dan snel verder!
Vandaag de dag zijn er meer zelfstandig ondernemers dan ooit in Nederland. Nederland kent maar liefst 1,1 miljoen zzp’ers. Grote kans dus dat je in je werkveld met veel concurrenten te maken hebt.
Om interessant te blijven voor potentiële klanten is het daarom aan te raden om je te blijven ontwikkelen als ondernemer. Op die manier kun je net iets anders zijn en net wat anders aanbieden dan andere mensen in jouw werkveld. Daarnaast is het voor jezelf een goede investering om je te blijven ontwikkelen. Hoe meer kennis jij hebt van het vak dat je uitoefent hoe geloofwaardiger je overkomt op je potentiële klanten, maar dat niet alleen. Juist het investeren en ontwikkelen van meer kennis op gebieden waar je nog niet zoveel vanaf weet is belangrijk. Als ondernemer moet je namelijk van heel veel markten thuis zijn. Niet alleen moet je jouw dienst goed kunnen uitvoeren, maar je moet je daarnaast ook bezig houden met de sales en de marketing voor je bedrijf, de administratie, ontwikkeling van je product of dienst en nog zoveel meer.
Met de onderstaande tips geef ik je meer inzicht op welke manier en welke plekken je deze kennis kunt verkrijgen om zo jezelf en je praktijk naar een hoger level te tillen.
Blok tijd in in je agenda om in alle rust de verzamelde informatie tot je te nemen. Doe dit op een moment waar je daadwerkelijk de rust kunt pakken om de informatie te absorberen. Tussen afspraken door, tijdens een afspraak en andere momenten dat je eigenlijk te onrustig bent, zijn geen goede momenten. ‘s Morgens vroeg tijdens je kop koffie of vlak voor het slapen gaan zijn betere momenten om bijvoorbeeld artikelen te lezen. Bij grote investeringen voor ontwikkeling, kun je het beste van tevoren een plan maken. Wat kan het je opleveren? Wat wil je dat het je oplevert? Neem even de tijd om dit goed te definiëren. Je beïnvloedt hiermee je mindset ten opzichte van de investering, en je kunt ook eventuele risico’s uitsluiten.
Nieuwsbrieven staan vaak volop interessante en nieuwe informatie waar je wat mee kunt. Het kan zijn dat je er soms op dat moment geen tijd of geen headspace voor hebt. Zorg er dan voor dat je alles gemakkelijk kunt opslaan op één plek zodat je dit op een later moment op je gemak kunt lezen.
De reden dat mensen gratis weggevers creëren in de vorm van het delen van een stukje kennis waar diegene verstand van heeft, is om zo potentiële klanten naar zich toe te trekken. Door dit te downloaden krijg je gratis informatie van experts op onderwerpen waar jij nog niet zoveel over weet, maar wat jouw onderneming uiteindelijk wel kan helpen. Binnen Bloom hebben we als gratis weggever een startersgids geschreven. In deze startersgids behandelen we meer dan 30 verschillende onderwerpen waar je aan moet denken bij de start en de groei van jouw nieuwe praktijk. Je kunt onze startersgids downloaden op Bloomsite.nl/startersgids.
Een van de manieren is door je aan te sluiten bij een partij die je een goede richting kan geven. Door bijvoorbeeld met een marketing coach aan de slag te gaan zorg je er voor dat je weet welke stappen je kunt gaan zetten. De Bloom Academy is een goed voorbeeld van zo’n partij. Hierin begeleiden en motiveren we je en geven we je de juiste kennis en tools om succesvol te kunnen ondernemen. Voor meer informatie kun je kijken op bloomsite.nl/academy.
Je kunt heel veel tijd en frustratie kwijt zijn aan zelf het wiel proberen uit te vinden, maar soms is het beter om hier hulp bij in te schakelen. Dat kan zijn door iets volledig uit te besteden, zoals de boekhouding, het schrijven van teksten voor je website, het bouwen van je website of het opzetten van je e-mail marketing funnels. Of je kunt er bijvoorbeeld een cursus in volgen, zodat je er in het vervolg minder tijd aan kwijt bent. Zorg er dan voor dat je zelf niet alleen maar gratis Youtube filmpjes gaat kijken en blogs gaat lezen, want dan mis je het concrete deel en het kost je daarnaast heel veel tijd. Het is dan beter om te investeren in een goede gestructureerde (betaalde) training waarmee je opdrachten gaat maken en je jouw kennis vergroot.
Veel mensen zijn bang om geld uit te geven aan bijvoorbeeld marketing uit angst dat het niks oplevert. Het gevolg is dat er halfslachtige pogingen gedaan worden om ‘iets met social media’ te doen, er hier en daar een advertentie wordt geplaatst en dat men aan het einde van de rit inderdaad niks bereikt heeft. Online marketing is een slimme manier om te beginnen. Het voordeel is namelijk dat je de resultaten kan volgen en dat je waar nodig bij kunt sturen. Begin met een kleine investering in online marketing, evalueer en ga verder. Doe je echter helemaal niets aan marketing, verwacht dan ook geen spontane groei in je verkopen.
Waarom investeren ondernemers? Om er zelf beter van te worden, om hun kennis te vergroten, om hun klanten beter van dienst te kunnen zijn, noem maar op. En dat is precies wat je vervolgens uitstraalt. Vind je Sales moeilijk, volg dan een salescursus. Je zelfvertrouwen zal op dat gebied gaan groeien en als resultaat zul je zien dat je vervolgens ook beter gaat verkopen.
Heb je niet de middelen om te investeren in de diensten van een business coach? Dan kun je proberen of je met andere ondernemers kunt sparren om wat van ze te leren. Hiervoor kies je idealiter een ondernemer met wat meer ervaring of een jonge ondernemer die het in het bloed heeft en al snel succes heeft geboekt. Beiden kunnen je wat leren over succesvol ondernemen.
Maar, je kunt hier ook de stap zetten om je aan te sluiten bij een community met gelijkgestemden. Als zelfstandig werkend therapeut, coach of trainer moet je alles binnen jouw praktijk zelf doen, wat je het gevoel kan geven dat je er helemaal alleen voor staat. Het is daarom belangrijk om een groep met andere ondernemers, die in hetzelfde schuitje zitten en snappen in welke positie jij zit, om je heen te verzamelen. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd en geïnspireerd wordt om al jouw ideeën uit te werken en om er werkelijkheid van te maken.
Deze gelijkgestemde ondernemers vind je bijvoorbeeld in de Bloom Academy, waar ik net ook al kort over vertelde. Hierin zitten nu al meer dan 1000 andere gemotiveerde therapeuten en coaches, die elkaar stimuleren om het beste uit hun praktijk te halen. Samen creëer je namelijk meer.
Een kennisplatform kan bijvoorbeeld een plek zijn met allerlei verschillende trainingen. Het voordeel van een lidmaatschap op trainingen is dat je niet voor elke training apart hoeft te betalen. Je hebt dan alle kennis bij de hand die je nodig hebt. Daarnaast zijn wederkerende live sessies enorm stimulerend. Door het groepseffect krijg je namelijk een kijkje in de keuken bij andere praktijken en kan iedereen van elkaar leren, zodat je onder begeleiding van een expert fantastische resultaten kunt gaan bereiken.
Binnen de Bloom Academy kun je deze voordelen krijgen. Hierbij krijg je alle kennis, begeleiding en motivatie die je nodig hebt om jouw praktijk te laten groeien en om succesvol te kunnen ondernemen. Het is dé plek om samen met gelijkgestemde ondernemers te werken aan de groei van jouw praktijk en te sparren over de problemen waar men tegenaan lopen.
Vind jij onderwerpen als ondernemerschap, marketing en sales lastig? En merk je dat je wel gemotiveerd bent om jouw praktijk te laten stralen maar elke keer dat je iets probeert kom je erachter dat het niet écht werkt, of maar even en daarna niet meer?
In de Bloom Academy vind je 10 uitgebreide online trainingen, live (online) coachingsessies en premium business challenges, die ervoor zorgen dat jij alle kennis en tools krijgt die nodig zijn om jouw praktijk te transformeren naar een succesvolle onderneming. Wil je meer weten over wat de Bloom Academy voor jou kan betekenen, kijk dan op Bloomsite.nl/Academy of plan een bel afspraak met ons in via deze link.