Bezoeker naar klant

3 tips waar je aan moet denken bij het starten van een praktijk

3 tips waar je aan moet denken bij het starten van een praktijk

4 jun 2021

Marguerite Gevers Deynoot

Misschien is het altijd al een kinderdroom geweest, een droom die is ontstaan tijdens je studie of een visie waar jij gaandeweg in bent gaan geloven. Maar jij hebt ervoor gekozen…

een praktijk is wat jij wilt.

Je kunt het visualiseren en aan andere vertellen over jouw ideaal, maar dan rest de vraag. Hoe kom je daar?

Waarschijnlijk heb je al wat onderzoek gedaan of sta je nu op het punt om daarmee te beginnen. Om erachter te komen wat je precies allemaal hier voor moet doen en
om het je iets gemakkelijker te maken. Heb ik alvast voor jou de belangrijkste punten verzameld.

In dit artikel ga ik 3 tips met je delen zodat je nog beter bent voorbereid op je eerste stappen om jouw droom te bewerkstelligen, jouw eigen praktijk!

De volgende onderdelen ga ik met je behandelen:
1. Stel de basis van jouw praktijk vast
2. Maak je administratie en juridische zaken op orde
3. Vorm een marketing plan

Ben jij er klaar voor? Lees dan snel verder!

Tip 1: Stel de basis van jouw praktijk vast

Om je eigen praktijk te starten moet je allereerst weten voor jezelf vanuit waar je begint. Als de basis namelijk voor jou niet helder is, hoe ga je dat dan overdragen aan de mensen die je wilt helpen. Om de basis voor jezelf vast te stellen en deze op de juiste manier naar buiten te kunnen dragen, is het verstandig om de volgende punten hierin mee te nemen en voor jezelf een duidelijk geformuleerd antwoord op te stellen.

Om te beginnen:

Wat is jouw missie. Waarom doe jij wat je doet en waarom wil jij precies je eigen praktijk starten? Wanneer je jouw missie kunt uitdragen naar de buitenwereld zorg je er namelijk voor dat je mensen aantrekt die richting hetzelfde doel werken.

Het kan zijn dat je niet de enige bent in de richting die jij op wilt. Kijk daarom eens naar wat jou uniek maakt en jouw methode doet onderscheiden van anderen. Een goede manier hiervoor is door je in jouw communicatie op een bepaald aantal punten te richten. Je kunt hierbij kiezen om je bijvoorbeeld te richten op een aantal specifieke klachten (specialiseren) of op een specifiek groep mensen (doelgroep) en deel in jouw communicatie niet alle klachten want je kunt daarmee mensen afschrikken.

Wanneer je dit voor jezelf hebt vastgesteld, moet je de keuze maken of je zo nu en dan een aantal cliënten wilt helpen of daadwerkelijk een echt bedrijf wilt opzetten om veel cliënten te helpen. Wanneer je hebt besloten er echt voor te willen gaan, ga je een commitment aan om ook bezig te zijn met onderdelen die je misschien minder leuk vindt, maar die dit wel voor je gaan realiseren. Zoals bijvoorbeeld de administratie, uitvoeren van marketing en andere werkzaamheden achter de schermen.

Dan komen we bij de meer praktische onderdelen voor de basis.
Om jezelf kenbaar te maken aan de buitenwereld heb je namelijk een naam nodig voor jouw bedrijf. Ga hierbij voor een naam die gemakkelijk te onthouden is en makkelijk te schrijven. Op die manier onthouden andere de naam van je praktijk beter.

Vervolgens ga je meer kijken naar de inhoud. Welke diensten ga je aanbieden en op welke manier? Het kan zijn dat je een aantal verschillende methodes hebt geleerd, maar cliënten zijn niet altijd op zoek naar een methode maar naar een oplossing voor hun klacht. Het kan daarom belangrijk zijn dat je een dienst opzet waarin je resultaat biedt, in plaats van de methodes te verkopen.

Daarnaast moet je uit jouw diensten natuurlijk een inkomen verdienen. Ook al draait het over het algemeen meer om het helpen van mensen dan de inkomsten die je eruit haalt, is het wel belangrijk om na te denken over wat voor verdienmodellen je gaat toepassen in je praktijk. Dat kan ongemakkelijk aanvoelen, maar hoe hoger je omzet, hoe meer mensen je kunt helpen. En is dat niet wat je wilt?

Om op de kosten verder te gaan, moet je bij het starten van een praktijk vanzelfsprekend ook denken aan investeringen. Maak een begroting van alle kosten die je maar zou kunnen bedenken voor jouw praktijk. Dit kan het terugverdienen van je studie zijn maar ook bijvoorbeeld een praktijkruimte, producten voor jouw diensten en een goede website om marketing mee te voeren.

Daaropvolgend kun je gaan kijken naar wat je moet omzetten. Hoeveel clienten per maand zou je moet helpen om een goede omzet te draaien. Je kunt dit doen door eerst een berekening te maken van hoeveel cliënten je in de eerste maanden verwacht te helpen en hoeveel sessies deze dan bij je volgen. Wanneer je dit vermenigvuldigt met het tarief van jouw sessie, weet je hoeveel je in die maand kunt gaan omzetten.

Wist je dat wij een gratis startersgids hebben geschreven?

Met meer dan 30 tips en 26 pagina’s dik is dit de meest uitgebreide startersgids voor therapeuten en coaches!

Tip 2: Maak je administratie en juridische zaken op orde

Administratieve en juridische zaken zijn geen punten van prioriteit op de lijst waar coaches en therapeuten zich het liefst mee bezig houden, waarschijnlijk de meeste mensen niet. Maar het is wel belangrijk en daarom neem ik ze mee in deze tip.

De eerste stap om je bedrijf officieel een bedrijf te laten zijn is door je aan te melden bij de Kamer van Koophandel. Dit kan op hun website en wanneer je dan bent ingeschreven zullen zij je ook aanmelden bij de Belastingdienst en krijg je een BTW-id van hen. Ben jij vrijgesteld van BTW waardoor jouw cliënten geen btw hoeven te betalen over de diensten die ze afnemen? Denk er dan aan dat jij wel gewoon BTW moet betalen bij alle diensten die jij afneemt, waardoor de kosten soms wat hoger op kunnen lopen.

Soms worden de methodes die je aanbiedt vergoed door zorgverzekeraars, maar of je dit daadwerkelijk ook wilt aanbieden aan jouw cliënten is helemaal aan jou. Wel of niet vergoed zijn heeft beide zo zijn voor en nadelen. Sta hier dus zeker even bij stil en kijk wat er bij jou past.

Bijna alle zorgaanbieders in Nederland beschikken over een AGB-registratie. Jij krijgt hierbij jouw eigen unieke AGB-code. In de AGB registratie, staat alle noodzakelijke informatie om te declareren en om het afsluiten van contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieder te kunnen realiseren. Net zoals dat het vergoeden door zorgverzekeraars zijn keerzijde kan hebben, heeft het aansluiten bij een beroepsvereniging ook zo zijn voor en nadelen. Zo verbinden ze professionals met elkaar en helpen ze je met juridische zaken, maar kunnen hier aan de andere kant ook kosten en bepaalde eisen aan verbonden zitten die het niet in alle gevallen waard zijn. Het is hierbij dus goed om dit in overweging te nemen en de voor- en nadelen te bezien alvorens een beslissing te nemen.

Verder is er een aantal juridische documenten schriftelijk en voor op je website van belang. De Algemene voorwaarden van jouw bedrijf is een van de belangrijkste documenten die je kunt hebben. Het is namelijk het document waarin je vastlegt hoe het zit op het moment dat een cliënt bijvoorbeeld een claim wilt indienen. Daar wil je natuurlijk het liefst niet aan denken wanneer je een praktijk start, maar je weet niet hoe het kan lopen in de toekomst en mocht dit het geval zijn, zul je blij zijn dat je dit zwart op wit hebt vastgelegd. Als tweede document, is het in sommige gevallen nodig dat je een VOG, verklaring omtrent gedrag, opstelt. Hierbij wordt gekeken of je strafbare feiten op jouw naam hebt staan die een risico vormen voor de functie of het doel waarvoor je de VOG aanvraagt.

Voor wat betreft het vastleggen van bepaalde zaken, is het daarnaast ook aan te raden om verzekeringen af te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rechtsbijstand, aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid.

Voor de website voor jouw praktijk is het van waarde om in de basis in ieder geval een privacyverklaring, disclaimer en cookiemelding te hebben. De privacyverklaring is wettelijk verplicht en toont aan hoe jij omgaat met de gegevens van de bezoekers van jouw website. Een disclaimer is een eenzijdige verklaring waarmee je aansprakelijkheid probeert te beperken of afwijzen en als laatste is ook de Cookiemelding verplicht wanneer jouw website cookies gebruikt waar bijvoorbeeld persoonsgegevens mee opgevraagd worden of opgeslagen. Je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat dit voor jou ook nodig is, want bijna alle websites systemen verzamelen wel iets van cookies.

Dan komen we bij het financiële deel. Wanneer je online betalingen wilt accepteren dan is het vereist om een zakelijk bankrekening te openen. Daarnaast is het om frustraties, tijd en moeite te besparen, zeker wanneer je wat meer cliënten gaat krijgen, aan te raden om een facturatieprogramma te gebruiken. Tevens kun je overwegen om met een boekhouder in zee te gaan, die jou adviezen kan geven over jouw boekhouding. In de eerste jaren is het verstandig om een urenregistratie bij te houden in verband met de startersaftrek.

Er zijn nog een aantal onderwerpen die ik hier nog niet heb behandeld, maar wil je hier nou meer over weten of dieper ingaan op de stof? Schrijf je dan in voor onze gratis startersgids!

Tip 3: Vorm een marketing plan

Nu je de beslissing hebt gemaakt om cliënten te helpen middels jouw nieuwe praktijk, is het tijd om voor jezelf duidelijk te krijgen wat jij aan marketing gaat doen om die cliënten ook daadwerkelijk aan te trekken. Welke stappen ga je zetten en welke keuzes ga je maken. Om te voorkomen dat je zomaar wat aan gaat klooien, zijn er een aantal punten die je kunt meenemen in het maken van zo’n plan.

Een van de belangrijkste pijlers waarmee je goed marketing kunt voeren is je website. Dit is namelijk dé plek waar je al het verkeer heen kunt sturen vanuit bijvoorbeeld social media en dit is ook de plek waar jij vertrouwen kunt opbouwen en mensen klant bij jou kunnen worden. Een goede website is geen visitekaartje, maar een middel dat je kunt inzetten. De verschillende social media kanalen die tegenwoordig beschikbaar zijn bieden je een hele mooie manier om in contact te komen met potentiële cliënten en hen vanuit daar door te sturen naar jouw website. Stort je niet meteen op alle platforms, maar begin er eerst met 1 of 2 om er zo het meeste uit te halen. Waarbij social media mooi is om met nieuwe mensen in contact te komen, is e-mail marketing om mensen aan je te binden en klant bij je te laten worden. E-mail marketing is dus een perfecte tool om verbinding op te bouwen en daarnaast ook wettelijk verplicht als je e-mail adressen wilt gaan verzamelen.

Het plaatsen van advertenties op bijvoorbeeld social media kunnen ervoor zorgen dat je heel efficiënt en snel cliënten kunt gaan aantrekken. Zeker met online advertenties kun je tegenwoordig heel specifiek mensen bereiken die binnen jouw doelgroep vallen en meestal kan dit ook vrij betaalbaar.

Wij hebben onderzoek gedaan naar hulpgidsen voor starters, maar hebben gemerkt dat de meeste eigenlijk geen volledig beeld geven. Daarom hebben we alle punten en onderwerpen verzameld die we hebben gevonden en de informatie bijgevoegd die nog miste. Daarvan hebben we dé startersgids gemaakt. Dus ben jij je momenteel aan het oriënteren, ben je nog een starter of je zit in het eerste jaar maar voel je je nog een starter? Dan is deze startersgids echt iets voor jou!

Ga jij een eigen praktijk starten en kun je wel wat tips gebruiken?
Vraag dan hier de startersgids aan >>>

Ik hoop dat je uit dit artikel veel inspiratie hebt kunnen halen en dat het je mooie inzichten heeft gegeven zodat jij alvast aan de slag kunt.

Zijn er nog punten waar je vragen over hebt, wil je ergens meer over weten of wil je met mij in contact komen? Laat het dan weten in een reactie. Ik sta ik voor je klaar.

Delen
Gepubliceerd door:
Arthur Jansen