Bijna iedere therapeut of coach die ik spreek, geeft aan dat wanneer ze eenmaal een potentiële cliënt aan de lijn hebben, de meeste daarvan wel klant worden. Het is in zo’n geval dus zeker de moeite waard om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk mensen aan de telefoon krijgt. Meer gesprekken betekent namelijk meer cliënten, meer omzet en dus ook meer winst. In dit artikel ga ik je daarom vertellen waarom het werken met inzichtsessies de #1 strategie is voor meer cliënten en hoe je hiermee aan de slag kunt.
In dit artikel ga ik met je doornemen
De reden waarom het voor veel ondernemers met een eigen praktijk veel makkelijker is om cliënten te halen uit de mensen die ze aan de lijn hebben, dan uit bijvoorbeeld een website, is omdat je veel makkelijker verbinding kunt maken met de mensen die je aan de telefoon hebt.
Aan de telefoon kun je namelijk precies achterhalen waar iemand tegenaan loopt en waar de behoeftes liggen. Vervolgens kun je uitleggen hoe jij de pijn kunt verhelpen en natuurlijk uiteindelijk de klant helpen om een goede beslissing te maken. De inzichtsessie waar we het in dit artikel over gaan hebben speelt hier op in.
Misschien heb je het wel eens langs zien komen; de gratis inzichtsessie of strategiesessie. Er zijn een heleboel namen voor te verzinnen, maar wat is een inzichtsessie; een inzichtsessie is een sessie die, meestal gratis, via de telefoon of Zoom wordt gegeven, waarin jouw potentiële cliënten inzicht kunnen krijgen in de klacht die zij ervaren en wat ze hieraan kunnen doen.
Het werken met inzichtsessies is overigens niet te verwarren met een intake- of kennismakingsgesprekken. De inzichtsessie is namelijk zo ingericht dat het waarde biedt voor de potentiële cliënt, zonder dat de cliënt al direct een sessie van jouw dienst of een traject moet afnemen. Een kennismakingsgesprek of een intakegesprek is daarbij veel meer gericht op mensen die al bereid zijn om een dienst bij je af te nemen. Ze zijn al overtuigd van de waarde die jij te bieden hebt en van jouw expertise. Eigenlijk zijn deze twee dus een veel minder sexy aanbod voor iemand die nog helemaal niet weet of hij zijn klacht door jou kan en wil laten verhelpen.
De inzichtsessie is een gesprek waarin je samen gaat onderzoeken waar de potentiële cliënt nu last van heeft, hoe grote impact dit heeft op zijn leven en hoe belangrijk het voor iemand is om hier iets aan te gaan doen. Vervolgens bied je de cliënt inzicht in wat er potentieel gedaan kan worden aan deze klacht.
Hoe iemand dan aan zijn klacht kan gaan werken, is door samen met jou aan de slag te gaan. Jouw dienst is dus in de basis meestal de oplossing voor de klacht waarvoor iemand zo’n inzichtsessie aanvraagt.
Ben jij nu al overtuigd van wat een inzichtsessie voor jou kan doen en zou je deze strategie onder begeleiding van ons willen opzetten?
Doe dan me met de ‘Meer cliënten in 1 week’ challenge, waarin we je stap voor stap begeleiden bij het toepassen van deze bewezen strategie. De challenge is heel praktisch opgezet, met uitgebreide uitleg en concrete opdrachten. De vorige keer dat we deze challenge organiseerden had een van de deelnemers zelfs binnen 3 dagen al een traject verkocht!
Nu we weten wat een inzichtsessie is, gaan we kijken waarom het inzetten van inzichtsessies zo extreem goed kan werken. De belangrijkste reden hiervoor is doordat jij heel goed inzicht krijgt in de situatie van de cliënt en daar specifiek op kan handelen. Het doel van de inzichtsessie is om jouw potentiële cliënt te laten inzien wat de pijn is die zij ervaren en hoe groot de impact op hun leven is. Ik heb het hierbij niet persé over fysieke pijn overigens, maar meer over wat zij ervaren in hun leven.
Om dit te ervaren hebben jouw potentiële cliënten jouw hulp nodig, want hoe eerder ze inzien wat de impact op hun leven is, hoe eerder ze besluiten om iets aan die pijn te doen. Neem bijvoorbeeld roken, daar heb je nu misschien nog niet direct de pijn van, behalve dat je een slechtere conditie hebt. Wanneer je de cliënt laat nadenken over wat voor impact dit heeft op een langere termijn, wordt de noodzaak om er iets aan te doen opeens veel helderder.
Naast dat jij dus heel goed inzicht krijgt in de behoefte van de cliënt en weet hoe groot de noodzaak is om er iets aan te doen, bied je ook gelijk een luisterend oor. De cliënt vindt het fijn om gehoord te worden en is op zoek naar een oplossing. De oplossing zelf kun je natuurlijk niet geven in zo’n kort telefoongesprek, maar je kunt de cliënt wel uitleggen hoe de oplossing bereikt kan worden.
Het mooie aan de inzichtsessie is dus ook dat jij in principe tijdens het gesprek niets aan coaching of inhoudelijk advies hoeft te geven. Het inzicht dat jij namelijk geeft, is wat iemand er aan zou kunnen doen om van de klacht af te komen. Hoe iemand van die klacht af komt, dat gaan ze uiteindelijk samen met jou in je traject bereiken. Hierdoor zouden dit soort gesprekken bijvoorbeeld ook makkelijk gevoerd kunnen worden door iemand die niet dezelfde kennis heeft als jij. Wanneer je het dus drukker krijgt in de praktijk, kun je dit vrij eenvoudig uitbesteden.
Daarnaast is de sessie dus zowel waardevol voor de cliënt als heel waardevol voor jou, omdat je heel precies je aanbod kunt laten aansluiten op de pijn en behoefte van de cliënt.
Het maakt voor deze sessie niet uit of jij met jouw diensten lichamelijk met de cliënt moet werken of niet. Deze sessie kan je in beide gevallen goed toepassen, aangezien de inzichtsessie zelf eigenlijk niets met jouw methode te maken heeft. Doordat je in de sessie niets aan de daadwerkelijke klacht gaat doen, kan het gesprek dus prima via de telefoon of via Zoom. Je gaat puur onderzoeken waar iemand mee loopt, hoe belangrijk het voor die persoon is om hier iets aan te doen en uiteindelijk het inzicht geven in wat iemand kan doen om dit op te lossen. Dit kan dus allemaal zonder iemand fysiek te zien.
Iedereen kan dit dus met succes inzetten en ik vertrouw er op dat jij dit ook kunt.
Klanten van ons die de inzichtsessie volgens onze methode inzetten, hebben soms wel 80% conversie op de inzichtsessies die zij voeren. Dit betekent dat 8 van de 10 mensen die zij in zo’n sessie spreken, een dienst afnemen. Dit is natuurlijk enorm hoog, maar het is niet uitzonderlijk om meer dan 50% van de gesprekken met succes af te ronden. Stel je voor dat jij elke week 10 mensen aan de lijn hebt waarvan er 5 een traject van meerdere sessies bij je afnemen, zou dat niet fantastisch zijn?
De resultaten van de inzichtsessie kunnen dus enorm goed zijn, maar er is wel een nadeel:
Het kost tijd…
Wij onderwijzen de inzichtsessie op zo’n manier dat je hem in principe met wat oefening in 30 minuten zou kunnen doen. Dit betekent dat je bij 10 van dit soort sessies dus wel ruim 5 uur per week moet investeren om de sessies te doen.
Wanneer je hier echter 5 cliënten uit haalt die een traject van 5 sessies bij je afnemen voor € 350, betekent dit € 1750 omzet per week. Dat is een omzet van € 70.000 op jaarbasis wanneer je 12 weken per jaar vrij neemt.
Deze strategie is dus uiterst geschikt om toe te passen wanneer je nog redelijk wat tijd in je agenda vrij hebt. Je zal natuurlijk marketing moeten voeren om deze sessies gevuld te krijgen, maar wanneer je hier eenmaal wat dingen voor hebt staan zal dit goed te doen zijn.
Op het moment dat jij het nu al drukker hebt in jouw praktijk, zou je dit alsnog goed kunnen toepassen, omdat deze sessie dus ook prima door iemand anders gegeven kan worden. Zoals ik al zei; doordat je nauwelijks inhoudelijke kennis nodig hebt, kan ook iemand zonder jouw ervaring de sessie geven. Die persoon kan zichzelf waarschijnlijk ruimschoots terugverdienen door alle sessies die hij verkoopt. Je hoeft dan alleen te zorgen dat een partij doorlopend advertenties op de sessie voor je opzet en je het een continue stroom aan nieuwe klanten.
Het klinkt nu natuurlijk allemaal vrij makkelijk, maar hoe ga dan daadwerkelijk inzichtsessies opzetten? Er zijn een aantal onderdelen nodig om de inzichtsessie effectief toe te kunnen gaan passen.
Om de sessie effectief en gericht in te kunnen zetten, is het belangrijk dat de sessie zich richt op het verkopen van 1 specifieke dienst. Hierdoor kun je er namelijk straks voor zorgen dat op de pagina waar de sessie aangevraagd kan worden, je heel specifiek kunt communiceren naar de juiste persoon waar dit gesprek goed voor is. Wanneer je hier namelijk niet specifiek kunt communiceren, zorgt dit ervoor dat je mensen aan de lijn krijgt die niet goed bij jou passen. Je zult dus meer mensen krijgen die geen dienst afnemen, waardoor het minder interessant wordt om deze strategie toe te passen. Daarnaast maakt dit het ook makkelijker om de inhoud van de sessie goed op te bouwen.
Natuurlijk moeten we ervoor zorgen dat mensen een inzichtsessie aan kunnen vragen. Hiervoor hebben we een landingspagina nodig die maar 1 doel dient; de aanmelding voor de inzichtsessie. Het enige dat mensen moeten kunnen doen is de inzichtsessie aanvragen of ze moeten de pagina verlaten wanneer dit niet is wat ze zoeken. Idealiter heeft de pagina dus geen menu bovenaan en footer onderaan de pagina. De pagina moet in ieder geval zeker geen links naar andere pagina’s hebben, want dat kan er alleen maar voor zorgen dat de klant weg gaat van de pagina.
Op de pagina is het vervolgens erg belangrijk dat deze helemaal is ingericht om het resultaat dat iemand bereikt met deze sessie te communiceren. Het gaat er dus niet om wat je in het gesprek precies gaat doen, maar om wat iemand er aan heeft om zich aan te melden. Daarnaast wil je iemand ook overtuigen waarom ze deze sessie bij jou zouden moeten doen en niet bij iemand anders.
Uit onderzoek is gebleken dat, wanneer je iemand een sessie zoals dit direct in laat plannen via een digitale agenda, er tot wel 5 keer zoveel aanvragen uit komen. Dat is natuurlijk een enorme groei en dit zal niet bij iedereen zo zijn, maar ga ervan uit dat je in ieder geval al 2 keer zoveel aanvragen krijgt met een boekingsformulier ten opzichten van een standaard contactformulier.
Het zou dus enorm zonde zijn om mensen op deze pagina enkel een contactformulier te laten zien, want je laat dan enorm veel extra sessies liggen!
De opbouw van de inzichtsessie zelf is heel belangrijk voor het succes dat je ermee kunt bereiken. We willen niet ‘gewoon maar wat doen’, want dan is de kans op succes voor de verkoop veel minder hoog.
Zoals ik al vertelde, is het doel van de sessie om te achterhalen waar de pijn van de cliënt zit en wat de noodzaak is om deze op te lossen. Hoe hoger de noodzaak, hoe makkelijker het is om jouw dienst te verkopen om deze pijn op te lossen. Door te onderzoeken waar de pijn precies zit en wat voor impact dit heeft op het leven van de cliënt, kun jij precies bieden wat de cliënt nodig heeft.
Wij werken standaard niet met een script, omdat we het gesprek juist organisch willen houden, maar hebben wel een volgorde die we aanhouden voor het gesprek. We hebben dus een lijst met vragen die we kunnen gebruiken als leidraad, om structuur in het gesprek te kunnen houden.
Hoe wij het gesprek zelf opbouwen, dat leren we je onder andere in de ‘Meer cliënten in 1 week’ challenge waar ik eerder over vertelde. Verder geven we daarin ook een heleboel tips over hoe je zo’n gesprek effectief kunt doen en daarvan wil ik er hier alvast twee met je delen.
De eerste is dat je in het begin van het gesprek altijd een intentieverklaring wilt doen. Hiermee zorg je ervoor dat voor de cliënt duidelijk is hoe lang het gesprek is en wat de cliënt kan verwachten tijdens het gesprek. Dit zorgt er dus voor dat je direct de verwachtingen van de cliënt kunt beheren.
De tweede tip is om vooraf alvast een lijst te maken met alle potentiële bezwaren die iemand kan hebben om jouw dienst niet af te nemen en hoe je deze bezwaren kunt weerleggen. Je gaat namelijk sowieso bezwaren krijgen en dit is een goed teken, want dit betekent dat jij alleen nog die drempel weg hoeft te nemen, zodat de cliënt klant kan worden. Zorg dus dat je weet welke bezwaren iemand allemaal kan geven en dat je weet wat jij kunt doen om dit bezwaar te verhelpen.
Wanneer alles dan staat en jij hebt helder hoe je jouw inzichtsessie moet doen om daar effectief verkopen uit te halen, wordt het natuurlijk tijd om de landingspagina te gaan delen. Voor snel resultaat is het heel aantrekkelijk om hier advertenties op te draaien, maar daarnaast kun je de sessie natuurlijk ook delen op social media en benoemen in blog artikelen.
Verder zou je jouw cliënten natuurlijk ook kunnen vragen of zij nog mensen kennen waarvoor deze inzichtsessie interessant zou zijn. Zo kun je jouw bestaande netwerk van blije cliënten gebruiken om meer bereik te krijgen.
Zoals ik eerder al vertelde kan jij nu ook aan de slag met onze ‘Meer cliënten in 1 week’ challenge. Hierin leren we je precies hoe je de inzichtsessie volgens onze LIEFDEVOL methode kunt gaan inzetten.
Je leert niet alleen hoe jij het gesprek van de sessie zelf heel effectief in kunt zetten, maar we nemen ook met je door hoe jij de pagina goed kunt inrichten. Je leert hoe je om kunt gaan met alle bezwaren die je gaat krijgen en je krijgt zelfs tips over hoe je over de drempel van het bellen kunt komen.
Wil jij aan de slag met het opzetten van jouw inzichtsessie?
Meld je dan nu aan voor de Meer cliënten in 1 week challenge