Een goede coach worden is niet hetzelfde als een succesvol coach worden, want een goede coach is niet per se succesvol. Ben jij al tevreden over jouw kwaliteiten als coach, maar wil je meer cliënten helpen, meer winst behalen en een relaxte ondernemer worden? Lees dan ons andere artikel: Hoe word ik een succesvol coach?
Ben jij daarnaast nog startend coach?
Check dan ook vooral onze gratis startersgids over het starten van een eigen praktijk >>
Wanneer jij jezelf afvraagt hoe je een goede coach wordt, ben je niet de enige. Alle coaches hebben zich wel eens afgevraagd wat de kenmerken van een goede coach nou eigenlijk precies zijn.
Zeker in het begin ben je wellicht nog wat onzeker over jouw kwaliteiten als coach en wil je deze graag verbeteren. Maar ook als je al jaren in het vak zit is het wijselijk om continu bezig te zijn met het verbeteren van jouw kernkwaliteiten.
Natuurlijk kun je niet alle coaches over één kam scheren, maar elke coach heeft wel een aantal kwaliteiten nodig die hen/haar een goede coach maakt.
Deze kenmerken zal ik in dit blog met je delen.
Maar eerst even dit…
Wist jij dat maar 18,4% van alle coaches daadwerkelijk een winstgevende praktijk weet te creëren?
Uit cijfers van de KvK blijkt namelijk dat meer dan 60% van alle startende coaches binnen een jaar de deuren weer moet sluiten. De overige 21,6% blijft een beetje aanmodderen, wordt eigenlijk nooit echt winstgevend en stopt uiteindelijk gemiddeld na 5 jaar.
Maar 18,4% lukt het dus om winstgevend te worden…
Dat is echt zonde, want er zitten zoveel goede coaches tussen!
Iedereen kan zichzelf ‘coach’ noemen, want het is geen beschermd beroep, maar niet iedereen die zichzelf coach noemt is ook een goede coach. Sterker nog er zijn helaas onwijs veel coaches die helemaal niet zo goed zijn…
Sta jij op het punt om coach te worden of ben jij al even bezig maar weet je dat er ruimte is voor verbetering?
Ben je op zoek naar een manier om een super goede coach te worden? Zorg er dan voor dat jij deze 5 kenmerken ontwikkeld of toepast en je zult een mega goede coach worden!
Een ‘gemakkelijke’ manier om je te onderscheiden als coach is door een opleiding te volgen. Er zijn namelijk ontzettend veel coaches die ervaringsdeskundigen zijn maar geen opleiding hebben gevolgd tot volwaardig coach.
Dit zegt natuurlijk niet dat deze ‘coaches’ anderen niet goed kunnen helpen, maar er is wel een wezenlijk verschil in kwaliteit.
Het beste is, als je het ons vraagt, een combinatie tussen die twee; ervaringsdeskundige + opgeleid coach.
Daarom raden wij altijd aan om een goede en erkende coachopleiding te volgen. Niet alleen om te kunnen laten zien dat je erkend coach bent, maar in eerste plaats om ervoor te zorgen dat jij jouw cliënten beter leert begeleiden.
Wanneer je in Google gaat zoeken naar een coachopleiding dan krijg je ontzettend veel resultaten. Er is een grote verscheidenheid aan soorten opleidingen, maar ook in de kwaliteit van de opleidingen.
Als jij dus een gecertificeerd coach wilt worden, let er dan bij het kiezen van een opleiding op of deze een EQA-keurmerk heeft.
Op deze pagina vind je een lijst met opleiders die deze certificering hebben: https://www.nobco.nl/overzicht-eqa-opleidingen
Omdat jij jezelf coach mag noemen zonder enige opleiding te volgen is er ontzettend veel verschil in kwaliteit. Daarom zijn verschillende beroepsverenigingen ontstaan om bijvoorbeeld cliënten helderheid te geven over het niveau van de coaches die bij de beroepsverenigingen zijn aangesloten.
Wanneer jij lid wilt worden van een beroepsvereniging moet je dus aan allerlei verschillende eisen voldoen om een bepaald niveau te kunnen garanderen. Vaak zitten er verschillende niveaus in. Zo heb je bijvoorbeeld bij de NOBCO 4 niveaus in het EIA-keurmerk:
Elk niveau staat voor bepaalde praktijkervaring, ontwikkeling, kwalificaties en deskundigheid.
Het heeft natuurlijk vele voordelen om je aan te melden bij een beroepsvereniging. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende zaken:
Oke, misschien is duizend uur een beetje overdreven, maar het is ontzettend belangrijk om zoveel mogelijk vlieguren te maken. Ga dus werken met ‘oefen-klanten’, waardoor je niet alleen een goede coach bent op papier, maar ook in de praktijk voldoende ervaring hebt.
Zeker wanneer je startend bent is het ontzettend handig jouw dienst aan te bieden tegen een gereduceerd tarief, omdat je nog lerende bent. Een bijkomend voordeel hierbij is dat je gemakkelijker een klantenbasis kunt opbouwen doordat je nog niet zoveel ervoor vraagt. Omdat deze klanten ook weten dat je met hen gaat oefenen, kun je ook om eerlijke feedback vragen om jezelf en jouw diensten te verbeteren.
Hiermee bouw je ook direct een Track Record op, dat je weer kunt gebruiken in de communicatie op je website en in je marketing.
Een win-win-win situatie dus!
Dit borduurt een beetje voort op het vorige punt, want door te oefenen ontwikkel je de nodige ervaring. Naast ervaring is het ook belangrijk dat je bepaalde expertise in huis hebt.
We zien vaak dat coaches hun klanten willen helpen met vele uiteenlopende klachten of vraagstukken. Echter is een coach die van alles wat weet of overal bij kan ondersteunen geen expert in een bepaald vakgebied.
Stel je voor: er is een coach die zowel stellen begeleid bij de zwangerschap, kinderen met leerproblemen op school en tegelijkertijd CEO’s van grote bedrijven helpt bij het vergroten van de winst.
Je kunt je voorstellen dat deze coach veel minder interessant is voor een CEO van een groot bedrijf, dan een andere coach die gespecialiseerd is in het werken met CEO’s en al tientallen bedrijven heeft geholpen bij het behalen van hun doelen.
Zorg er dus voor dat jij ervaring en expertise opbouwt in een niche markt en daarin de expert wordt!
“ A good coach can change a game, a great coach can change a life ”
Wanneer jij een goede coach wilt zijn (en blijven) moet je je continu blijven ontwikkelen, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Het is dus belangrijk dat jij als mens én als coach constant bezig bent met persoonlijke groei.
Naast de ontwikkeling als mens en coach, is het ook erg belangrijk dat je je blijft ontwikkelen op het gebied van jouw expertise. Dit kun je doen door na- of bijscholingen te volgen en altijd te blijven lezen over ontwikkelingen in de markt waar jij in zit.
Zo zorg je ervoor dat de informatie die je deelt en de adviezen die je geeft gebaseerd zijn op de meest actuele data en inzichten in jouw vakgebied.
Houd bijvoorbeeld zo nu en dan interventies met collega coaches om elkaars cases en technieken met elkaar te bespreken, vraag feedback aan andere professionals en volg cursussen om te blijven groeien als coach.
Ga zelf ook op zoek naar een coach die jou helpt met de zaken waar jij jezelf nog het meest kunt ontwikkelen. Dat is fijn voor je cliënten, maar ook zeker voor jezelf!