Podcasts

Podcast: Een marketingplan voor jouw praktijk

Podcast: Een marketingplan voor jouw praktijk

23 jul 2021

Marguerite Gevers Deynoot

In dit artikel ga ik het hebben over marketing. Op het gebied van marketing zijn er zoveel verschillende dingen die jij kunt doen voor jouw bedrijf. Het is daarom niet gek dat je niet precies weet waar te beginnen. Naar aanleiding van de Reis van de Ondernemer podcast heeft Kim ons daarom de volgende vraag gesteld:

“Wat zijn nu de must-do’s bij het opstarten van je praktijk, gericht op Social Media, website, foto shoot, weggever e-mail marketing etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer, alles lijkt me waardevol, maar ik krijg het simpelweg niet van de grond.”

Je kunt deze en alle andere afleveringen van de Reis van de Ondernemer Podcast altijd terugvinden op Spotify, Google Podcasts of Apple Podcasts, dus zorg dat je daar op de volgen knop klikt zodat je geen aflevering mist!

In dit artikel ga ik haar vraag beantwoorden waarbij deze informatie niet alleen voor startende ondernemers is, maar voor iedereen in het algemeen, ongeacht hoe ver je bent met jouw praktijk. Ik neem je middels een stappenplan mee in waar je moet beginnen op het moment dat je aan de slag wilt gaan met je marketing, we gaan kijken naar het nul punt en geef ik je tenslotte een concrete opdracht mee.

Om te beginnen is het logisch dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien, wanneer je dit allemaal tegelijkertijd van de grond probeert te krijgen. Het is daarom belangrijk dat je er de tijd voor neemt en dit stapje voor stapje gaat doen. Op het moment dat je namelijk alles tegelijkertijd wilt gaan toepassen, dan komt er uiteindelijk niets van terecht. Je hebt dan voor al die onderdelen een klein beetje je focus en aandacht, in plaats van het goed opzetten van 1 onderdeel waar je ook daadwerkelijk resultaat mee kunt bereiken.

Om je hierbij te helpen hebben we vanuit Bloom een duidelijk stappenplan opgesteld waarin we aangeven welke volgorde je kunt aanhouden. Maar voordat ik daar aan ga beginnen, is het belangrijk om te bepalen voor jezelf hoe actief en hoe groot je de onderwerpen wilt gaan toepassen die ik met je ga behandelen in dit artikel. Wil je bijvoorbeeld 1 dagdeeld per week aan jouw praktijk werken of zet je 5 volle dagen per week in? Bedenk wat je wilt bereiken met je marketing en op basis daarvan kun je de strategie en het stappenplan gaan uitwerken.

Bij elke stap van het stappenplan ga je kijken wat dit toevoegt aan je doel. Wanneer je bijvoorbeeld 10 cliënten in een week wilt hebben en je gaat een advertentie draaien waar je 3 cliënten per week mee binnenhaalt, dan weet je dat je in de volgende stap iets moet gaan toevoegen waardoor je die andere 7 per week kunt behalen. Doordat je reflecteert, kun je gaan kijken waar je staat en wat je concreet moet toevoegen om ervoor te zorgen dat je jouw doel kunt gaan behalen.

Doel van de marketing:

Op het gebied van marketing is er zoveel wat je kunt doen. Daarom is het niet gek dat je niet precies weet waar te beginnen. Maar dat is het niet alleen, want waar draait het überhaupt om? Het belangrijkste wat je wilt bereiken met de marketing is om regelmatig in contact te komen met iemand. Je hebt namelijk meerdere contactmomenten nodig om vertrouwen op te bouwen voordat iemand cliënt bij je wordt en daar heb je verschillende middelen en plekken voor nodig. Met verschillende plekken bedoel ik dat mensen de ene keer op Social Media kunnen zitten, de andere keer checken ze hun e-mail of zien ze een advertentie. Maar wanneer je kijkt naar de basis, is de website altijd de kern van alles wat je gaat doen met je marketing. Of je nou advertenties gaat draaien, Social ​Media posts gaat plaatsen of e-mail marketing gaat toepassen. Het doel is altijd om mensen naar je website toe te trekken.

Hier zijn 3 redenen voor:

1. Jouw website is de plek waar je daadwerkelijk verbinding kunt maken met de mensen. Waar je vertrouwen kunt opbouwen.

Voor Facebook is het doel om mensen zo lang mogelijk binnen Facebook te houden. Dus alles wat zij laten zien, is om ervoor te zorgen dat de mensen niet weggaan. Dit betekend dus ook dat mensen worden afgeleid door advertenties, berichten van anderen, een video waarin ze geïnteresseerd zijn etc. Door al die afleiding zorgen ze ervoor dat mensen op dezelfde plek blijven en ze vervolgens niet op jouw website komen.

2. De reden dat je mensen naar je website wilt trekken is omdat dit de plek is waar jij ook je dienst kunt gaan verkopen. Dit is de plek waar je je e-mail inschrijving kunt doen, waardoor je ook op langere termijn vertrouwen met mensen kunt gaan opbouwen.

3. Alles wat je doet op Social Media en de volgers die jij opdoet, die zijn ‘geleend’. Jij bent niet de eigenaar van jouw volgers. Als Facebook besluit om er iets anders mee te doen of bijvoorbeeld besluit dat jij de regels overtreedt, dan kan jij niet meer bij deze volgers. Terwijl als je kijkt naar de bezoekers op je website, maar voornamelijk ook de mensen die zich inschrijven op jouw mailinglijst via jouw website, ben jij eigenaar van die mailinglijst. Jij kunt hen altijd benaderen wanneer je dat wilt. Zelfs als je bijvoorbeeld al je marketing op een platform doet als Instagram aan de hand van story’s, moet je deze mensen uiteindelijk alsnog naar je website sturen met een betaalpagina om jouw dienst af te kunnen nemen. Social Media is dus een middel om al je verkeer naar naar je website toe te sturen.

Het stappenplan voor de marketing van jouw praktijk

Stap 1: De doelgroep

De eerste stap is om je doelgroep te bepalen. Ga bepalen voor wie jij je marketing gaat voeren. Welke mensen help jij met jouw diensten. Wanneer je dat weet kun je jouw diensten gaan opbouwen, je teksten goed gaan schrijven en op Social Media gaan bepalen wat je gaat delen. Dit gaat je ook helpen om de teksten te schrijven voor op je website, omdat je even stil kunt staan bij die persoon uit je doelgroep en bepalen waar diegene nou behoefte aan heeft. Het gaat om wat jouw ideale cliënt wilt lezen, niet om wat jij graag wil delen. Wanneer je geen doelgroep hebt, gaat wat je deelt misschien wel helemaal niemand aanspreken. Ook als je geen starter bent en je hebt nog geen doelgroep gekozen, dan is dit echt de eerste stap om mee te beginnen voor een succesvolle marketingstrategie.

Soms komt het voor dat je meerdere doelgroepen wilt gaan helpen. In dat geval is het beter om ze niet allebei proberen aan te spreken op je website. Voor elke extra groep, moet je namelijk alle stappen doorlopen die ik beschrijf in dit artikel. Zeker als starter, richt je in eerste instantie op 1 groep. Met Bloom zijn we ooit begonnen met alternatief werkende therapeuten en dat is uiteindelijk uitgegroeid tot een veel bredere doelgroep. Op het moment dat je klein begint kun je die stappen die je gaat doen ook klein houden. Je kunt het daardoor sneller van de grond krijgen dan dat je de hele wereld wilt gaan helpen.

Je maakt het voor jezelf een stuk gemakkelijker, waardoor je ook meer gefocust te werk kunt gaan. Maar daarnaast heb je ook het voordeel voor jouw bezoeker of voor jouw volger op Social Media. Als iemand namelijk op jouw website komt, bijvoorbeeld een zwangere vrouw op zoek naar zwangerschapsyoga en daar staat iets over stoppen met alcoholverslaving sluit dat natuurlijk niet lekker aan. Wanneer er dan dus meerdere diensten en doelgroepen op je website staan dan zal dat niet matchen met waar deze vrouw op zoek naar is en zal ze vervolgens weggaan.

In een aantal seconden wordt er al bepaald of de persoon op de juiste plek is gekomen. Wanneer zij dus iets ziet van tekst gerelateerd aan een andere groep, dan zal ze ook niet verder gaan zoeken of waar zij op zoek naar is op de website staat. Door een doelgroep te kiezen en te zeggen ‘ik ben er voor jou’, kun je je als het ware bijna specialistisch opstellen voor die persoon en weet die persoon ook dat je ervaring hebt met mensen zoals zij.

Stap 2: Het Product

Op het moment dat je jouw doelgroep hebt gekozen, is het belangrijk dat je producten en diensten hierop aansluiten. Je moet dus een dienst gaan creëren die specifiek is voor die doelgroep met die ene klacht waar zij mee lopen of de behoefte die zij hebben. Het is natuurlijk niet zo dat je een totaal andere studie moet gaan doen, maar je kunt kijken of je in je communicatie en in het totaal plaatje wat je aanbiedt iets kunt maken wat concreet aansluit op waar zij behoefte aan hebben. Je kunt nog steeds dezelfde methode gebruiken, maar je maakt er als het ware een cadeautje van voor die mensen. Je kiest je doelgroep niet om je volledige dienst of methode aan te passen maar meer voor de communicatie. Op het moment dat je jouw dienst goed hebt opgezet, kun je het vervolgens natuurlijk in de markt gaan zetten.

Stap 3: De website

In de basis wil je dat je website zo snel mogelijk online gaat. Daarna kun je altijd nog veranderingen maken en toevoegingen doen. Maar hoe eerder jij online bent hoe eerder jij verkopen kunt gaan realiseren en hoe eerder jouw website geïndexeerd kan worden door Google en je daarop ook meer resultaat kunt gaan bereiken. Door de vorige stappen wordt het vullen van de website ook makkelijker. Omdat je jouw dienst goed hebt bepaald weet je namelijk veel beter wat je op je website en op je Salespage moet zetten.

Een mooie manier om vervolgens te checken hoe datgene wat jij opgezet hebt wordt ontvangen door je doelgroep, is door advertenties in te zetten.

Stap 4: Advertenties op het product

Wanneer je de vorige stappen hebt doorlopen, ben je klaar om daadwerkelijk marketing te gaan voeren. Je kunt e-mail marketing gaan toepassen, je kunt gaan bloggen, social media strategieën gaan opzetten, webinars geven etc. Maar, in eerste instantie moet je verificatie hebben of de dienst die je hebt ontwikkeld, de teksten die je hebt geschreven en de afbeeldingen en kleuren die je hebt gekozen ook aansluit bij jouw doelgroep. De makkelijkste en snelste manier om hier achter te komen is om te gaan adverteren. Hiermee kun je voor een klein budget in ieder geval al de juiste mensen gaan targeten. Eerst zichtbaar worden bij die mensen, en vervolgens kijken of mensen ook geïnteresseerd zijn in jouw dienst. Dit is een hele snelle feedback-loop.

Op het moment dat je er een hele marketingstrategie om heen gaat bouwen en elke dag berichtjes op Instagram gaat posten, heb je in eerste instantie nog geen volgers en zal het daarom heel lang duren voordat je feedback krijgt op hetgeen wat je gemaakt hebt. Wanneer je bijvoorbeeld €50 investeert in een advertentie die je een aantal dagen laat draaien, kun je kijken of je daar 1 dienst uit kunt verkopen. Vervolgens kun je dit gaan opschalen en kijken wat er gebeurd wanneer je €100 investeert. Kun je daar dan 2 mensen uit halen? Op die manier kun je het vrij gemakkelijk met een niet zo heel groot budget gaan testen.

Deze initiële test is voornamelijk bedoeld voor Social Media omdat je daar meer met content adverteert in de vorm van een berichten. Hierdoor kun je kijken hoe er gereageerd wordt op de communicatie die je daarmee hebt staan.

Dat, terwijl je met Google meer ingaat op een zoekopdracht. Dit zijn meer korte en krachtige termen en op basis daarvan wil je bovenaan komen wanneer iemand zoekt naar datgene wat jij biedt. Hierdoor heb je in de basis al veel minder communicatie in de advertentie, waardoor dit een minder goede check is. Daarnaast kan voor Google advertising de kosten uiteindelijk hoger uitvallen omdat de concurrentie op sommige zoektermen hoger is.

Voordat je het gaat testen is het belangrijk dat je goed weet hoe adverteren op Facebook bijvoorbeeld in zijn werk gaat. Wanneer je geen ervaring hebt, dan is de kans namelijk groot dat je niet weet wat je moet doen als er vervolgens geen reactie op je advertentie komt. Er zijn zoveel dingen waar dat dan mis kan gaan. Was je doelgroep niet goed of titel niet goed, was je tekst niet helder, sloot de pagina niet aan waar mensen op komen etc. Daarom is het ook verstandig om eens te kijken of je dit samen met iemand kunt doen of een cursus kunt gaan volgen om dit goed op te zetten. 

Stap 5: De inschrijving

Met deze stap wil ik laten zien hoe je op langer termijn verbinding kunt maken met mensen. Advertenties zijn goed en werken direct en concreet, alleen moet je er geld en tijd in blijven steken om er resultaat uit te halen. Soms kan een advertentie weken of zelfs maanden goede conversies bereiken, alleen zal je moeten blijven betalen. Je moet dan gaan kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je een marketingstrategie kunt opzetten die op regelmatige basis een inkomensstroom kan gaan genereren.

Begin allereerst met e-mail marketing en zorg ervoor dat je een gratis weggever op je website neer zet. Dat kan een e-book zijn, een video, een checklist oid. Zo hebben we bij Bloom ook een soort e-book in de vorm van onze startersgids. Op www.bloomsite.nl/startersgids kun je een mooi voorbeeld zien van wat zo’n gratis weggever kan zijn. Deze gratis weggever ruil je voor de naam en het e-mailadres van jouw potentiële volgers. Dit doe je om ervoor te zorgen dat je een e-mail lijst hebt van mensen waar jij ten alle tijde contact mee kunt opnemen en waar het ook zeker is dat die data ook bij jou blijft.

Daarnaast zijn deze gegevens van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in datgene wat jij doet. Het idee van de gratis weggever is dus ook dat je iets weggeeft wat aansluit op jouw dienst, waarbij mensen die dit downloaden waarschijnlijk ook behoefte hebben aan jouw dienst. Dit is een belangrijke volgende stap om te zetten, omdat je hiermee echt aan het bouwen bent aan jouw basis; een kapitaal. Hoe meer mensen op je mailinglijst komen, hoe meer mensen bijvoorbeeld bij een aanbieding potentieel jouw product of dienst kunnen gaan kopen. Dat wil je creëren.

Stap 6: Advertenties op de inschrijving

Op het moment dat je dit hebt gedaan, kun je vervolgens je gratis weggever heel goed gaan promoten via advertenties. Je zult dan ook zien dat een inschrijving op je mailinglijst veel goedkoper is dan een conversie op je betaalde dienst. Het is wat in-directer, maar alle mensen die op je mailinglijst komen te staan kun je weer omvormen tot betalende klanten.
De volgende stap is dan ook om de zichtbaarheid verder te gaan verspreiden en ervoor te zorgen dat je steeds minder afhankelijk wordt van die betaalde advertenties.

Stap 7: Social Media opbouwen

Wanneer je jouw marketing stapsgewijs wilt opbouwen en hebt besloten om er echt voor te gaan, is het belangrijk om in deze stap een Social Media strategie op te gaan zetten. Ga aan de hand van een plan aan de slag. Denk na over wat je wilt gaan bereiken en ga niet zomaar een postje her en der plaatsen want dat biedt geen resultaat. Daarnaast wil je niet alle Social Media platformen tegelijkertijd inzetten, maar door het bepalen van je doelgroep kies je het platform waar zij zich bevinden. Wanneer je bijvoorbeeld meer de zakelijke markt bedient, is de kans groot dat ze meer op Linkedin zitten, terwijl jongeren tegenwoordig meer op TikTok zitten en het gros van de mensen op Facebook. Ga dus na waar je doelgroep zit en bedenk hoe jij ze het best kunt bereiken en met welke content.

Stap 8: Start met SEO

In eerste instantie wil je content hebben op je website om te gaan delen op Social Media kanalen, maar tegelijkertijd bouw je hier ook jouw kapitaal mee op. Eigenlijk wil je mensen constant een reden geven om naar jouw website toe te komen. Daarnaast wil je in je blog artikelen tips en strategieen gaan delen en andere mensen helpen door interessante artikelen te schrijven. Dit moet je gaan optimaliseren voor Google zodat je uiteindelijk ook organisch, gratis bezoekers gaat krijgen vanuit Google.

De blog artikelen die je schrijft plaats je op je website en maken hierdoor de waarde van je website groter. Ze zorgen ervoor dat je meer kennis deelt, wat continu ook opbouwt. Wanneer je alleen een website hebt met een dienst pagina en over mij pagina is het vrij gecentreerd rondom jou. Maar als je daarin ook nog waardevolle content gaat delen, zoals antwoorden op vragen die jouw potentiële cliënten stellen, is die website veel waardevoller dan degenen met alleen de dienst en over mij pagina. Dit is niet alleen in onze ogen, maar ook in de ogen van Google. Dus een contentstrategie, een strategie om de content op je website te vergroten, werkt heel efficiënt. Zeker op langer termijn om dat kapitaal op te gaan bouwen. Blogs van een jaar geleden kunnen nog steeds bezoekers aantrekken vanuit Google, terwijl een Facebook post van een jaar geleden nooit meer zal teruggevonden worden.

De stappen uit dit stappenplan zijn opgebouwd om het snelst resultaat te bereiken, waarbij je met SEO op langer termijn een hele stabiele stroom aan bezoekers krijgt. Wanneer je dat combineert met e-mail marketing en een goede dienst dan kun je daar veel sales uit verkrijgen. Maar het is belangrijk om te beseffen dat dit een langer termijn strategie is. Wanneer je geen goede content op je website hebt en niet die autoriteit gaat opbouwen dat je website steeds waardevoller wordt, dan is het niet zo dat je in een keer op Google gaat komen. Op Google is het voor jou letterlijk een miljoen anderen, dus de vraag is wat gaat jou uniek maken.

Om dit plan samen te vatten is het dus belangrijk dat je eerst gaat kijken naar hoeveel tijd je hier aan wilt en kunt besteden. Wanneer jij drie dagen per week met cliënten wilt werken maar je hebt nu pas 2 cliënten per week, ga die drie dagen per week dan wel gewoon werken. Laat je niet afleiden, blok die uren en ga al die uren steken in het opzetten van dit plan. Totdat je alle uren hebt gevuld met cliënten, ben je eigenlijk non stop bezig met het aantrekken van die cliënten. Zeker wanneer je start met je praktijk. Ga er dan niet meteen vanuit dat je vanaf het begin vol zit met cliënten en dat dat het werk is wat je doet. Je bent in die tijd nog meer ondernemend, marketing en sales persoon dan dat je therapeut bent.

Hopelijk heb ik je met dit artikel kunnen laten inzien hoe de marketing voor jouw praktijk in zijn werk gaat en middels deze stappen kunnen stimuleren om aan de slag te gaan volgens een plan. Ik wens je heel veel succes!

Concrete opdracht:

Eerder in het artikel had ik het al even over de nul meting. Ongeacht of je net begint met je praktijk of dat je al jaren bezig bent kun je dit gaan doen voor jezelf.

De concrete opdracht is: zet op papier voor jezelf hoeveel cliënten je nu per week gemiddeld aantrekt en hoeveel cliënten je in de meest ideale situatie wilt gaan helpen wanneer je volledig voor je praktijk kunt gaan. Als alles kan en mag, wat wil jij dan uiteindelijk bereiken. Bedenk dan vervolgens hoeveel nieuwe cliënten je per maand zou moeten aantrekken om dat te vervullen. Op basis daarvan kun je gaan kijken vanuit dat 0 punt, wat dit dan inhoud en wat je moet doen om dit te bereiken. Op basis daarvan kun je gaan kijken hoeveel omzet dit met zich mee kan brengen, wat voor vrijheid die omzet geeft in jouw praktijk en in jouw leven en welk stukje je daarvan weer kan investeren in de volgende stap om je groei te bewerkstelligen.

Het laatste wil ik nog het volgende meegeven. Dit kan een hele nieuwe wereld voor je zijn en idealiter wil je deze reis eigenlijk niet alleen doen. Ga daarom op zoek naar mensen die je daarbij kunnen helpen. Voor je website hebben we met Bloom een heel mooi platform, wat echt gericht is op coaches en therapeuten. Voor de kennis hebben we een lidmaatschap met alle trainingen die je precies stapje voor stapje met video’s en opdrachten vertellen wat je kunt gaan doen. Hier komen al de onderwerpen ook in voor waar ik het in dit artikel over heb gehad. Wil je hier meer over weten kijk dan op Bloomsite.nl voor zowel de website en de kennis die we je kunnen bieden.

Delen
Gepubliceerd door:
Arthur Jansen