Het einde van 2022 is in zicht en de financiële balans wordt opgemaakt…
Het afgelopen jaar is alles duurder geworden en de inflatie (gemiddeld 10.03% over 20221) is in tijden niet zo hoog geweest.
Misschien denk jij erover na om door de inflatie jouw tarieven te verhogen, maar heb je rondom dit onderwerp allemaal vragen.
Dat is niet gek, want uit onderzoek van ‘IkGaStarten’ blijkt dat bijna de helft van de ondernemers in Nederland zijn tarief heeft verhoogd of gaat verhogen2.
In deze blog gaan we jou helpen bij het bepalen met hoeveel procent jij je tarief moet gaan verhogen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je hier nog extra klanten aan overhoudt ook!
Daarnaast zijn we erg benieuwd naar hoe jij hiermee omgaat, dus horen we dat graag in een reactie onderaan de blog.
De voornaamste reden van de torenhoge inflatie is het gigantisch bijdrukken van euro’s voor de Europese noodfondsen voor het herstel van de corona crisis, die weer het gevolg is geweest van het beleid van de Europese Unie en lokale overheden.
Alleen al in 2020 is het bijdrukken van geld opgelopen tot maar liefst 1850 miljard euro3 en de geldkraan staat nog steeds wagenwijd open.
Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne effect op de stijgende energieprijzen4.
Hier moet je als ondernemer van een gezond bedrijf op anticiperen.
Bedrijven als Shell, Unilever en Heineken zagen hun winsten afgelopen jaren flink stijgen5, doordat zij (bijna wekelijks) hun prijzen fors verhoogde vanwege de inflatie.
Het is oneerlijk verdeeld, want terwijl de consument en kleine ondernemers (zoals jij en ik) het steeds zwaarder krijgen behaalde Shell in 2022 record winsten; in het 2e kwartaal van 2022 alleen al 18 miljard dollar.
Omdat alles duurder is geworden zijn de kosten voor het voeren van jouw praktijk waarschijnlijk ook behoorlijk gestegen. Denk hierbij aan de huur van je praktijkruimte, kosten van je boekhouder, gas en elektra en ga zo nog maar even door…
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de privé kosten die waarschijnlijk net zo hard zijn gestegen, zoals je dagelijkse boodschappen en kopje koffie buiten de deur. Eigenlijk is alles wat je koopt in prijs gestegen.
Dit alles zorgt ervoor dat je praktijk minder winst zal maken en je koopkracht zal dagen als je zelf niets verandert aan jouw tarief.
Je koopkracht daalt wanneer de prijzen stijgen en de lonen gelijk blijven of de prijzen harder stijgen en de stijging van de lonen achterblijft.
Zo werkt het ook als ondernemer; als al jouw kosten stijgen en jij verhoogt jouw tarief niet (voldoende), dan daalt je koopkracht en kun je dus minder kopen.
Je gaat er dan zowel zakelijk en persoonlijk op achteruit.
Je wilt er dus idealiter voor zorgen dat jouw tarieven even snel stijgen als de inflatie en in ieder geval even snel als de gestegen kosten.
Als je in loondienst bent is het heel normaal dat je salaris elk jaar een klein beetje stijgt. Dit is afhankelijk van stijging in cao-lonen of contractuele lonen.
Maar als zelfstandig ondernemer denk je er misschien niet elk jaar aan om jouw tarieven te verhogen. Toch is het verstandig om dit elk jaar in ieder geval in overweging te nemen en te bekijken wat de gemiddelde loonstijging is.
Zeker nu de inflatie dusdanig hoog is, kun je er eigenlijk niet meer onderuit om jouw tarieven te gaan verhogen. Anders moet je komend jaar harder werken om je eigen koopkracht gelijk te houden en dat is niet waarom je ondernemer bent geworden, toch?
Hoe bepaal ik hoeveel procent ik mijn tarief kan verhogen?
Wij adviseren 2 manieren waarop jij de stijging van jouw tarieven kunt bepalen:
Wanneer je wilt bepalen hoeveel jij jouw tarieven moet verhogen kun je kijken naar de stijging van de CAO-lonen. Deze data is gemakkelijk te vinden in deze tabel op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Je moet alleen wel even weten hoe je deze data moet lezen om het te kunnen gebruiken. Daarom heb ik hieronder een paar rekenvoorbeelden gegeven.
In dit voorbeeld neem ik de datum dat jij voor het laatst een verhoging hebt doorgevoerd.
Rekenvoorbeeld 1:
Wanneer jij jouw prijzen in december 2021 voor het laatst hebt gewijzigd en je wilt je tarieven verhogen op basis van de stijging van de CAO-lonen (eerste rij van tabel op website CBS), dan kun je de prijsstijging als volgt berekenen:
Op dit moment is de nieuwste data van november 2022, dus nemen we daarvan het indexcijfer: 125,3
Omdat we in dit voorbeeld als laatste een prijswijziging hebben doorgevoerd in december 2021, lezen we daar het indexcijfer vanaf: 120,3
Formule:
Nieuw indexcijfer / oud indexcijfer *100 – 100 = procentuele loonstijging
De berekening is dus als volgt:
125,3 / 120,3 * 100 – 100 = 4,16%
Wanneer jouw tarief dus nu €80 per maand is dan wordt je nieuwe tarief €83,33 met een prijsstijging van 4,16%
Dit bereken je als volgt:
€80 * 1,0416 = €83,33
Rekenvoorbeeld 2:
Wanneer jij jouw prijzen vorig jaar voor het laatst hebt gewijzigd en je wilt je tarieven verhogen op basis van de stijging van de contractuele-lonen, (tweede rij van tabel op website CBS), dan kun je de prijsstijging als volgt berekenen:
Op dit moment is de nieuwste data van november 2022, dus nemen we daarvan het indexcijfer: 129,4
Omdat we in dit voorbeeld als laatste een prijswijziging hebben doorgevoerd in december 2021 lezen we daar het indexcijfer vanaf: 123,7
Formule:
Nieuw indexcijfer / oud indexcijfer *100 – 100 = procentuele loonstijging
De berekening is dus als volgt:
129,4 / 123,7 * 100 – 100 = 4,60%
Wanneer jouw tarief dus nu €80 per maand is dan wordt je nieuwe tarief €83,33 met een prijsstijging van 4,60%
Dit bereken je als volgt:
€80 * 1,046 = €83,68
De prijsstijging van de CAO lonen zeggen natuurlijk niets over de stijging van jouw privé- en bedrijfskosten.
Als ondernemer is het waarschijnlijk handiger om de stijging van jouw tarieven te baseren op de stijging van jouw kosten. Het kan natuurlijk zo zijn dat de zakelijke kosten veel sneller stijgen dan de indexering van de CAO-lonen.
Als ondernemer met een eigen praktijk moet jij er ook over nadenken om jouw prijzen te verhogen en wij adviseren met klem om dit te doen, want het kan niet zo zijn dat alles duurder wordt door inflatie en jij dat met jouw bedrijf gaat proberen op te vangen.
Je moet flexibel zijn en meebewegen met de financiële trent.
Daarom willen we je daar graag bij helpen met een kleine oefening en voorbeeld:
Maak een overzicht van alle kosten en hoeveel deze het afgelopen jaar zijn gestegen en/of komende jaar zullen stijgen. Bekijk wat de gemiddelde prijsstijging is en bepaal voor jezelf hoeveel je daarvan door wilt berekenen aan jouw klanten.
Onze leveranciers hebben aangegeven dat ze hun prijzen gaan verhogen (sommige hebben dit al gedaan):
Domeinnaam leverancier: 5,4%
Boekhouder: 10%
Loonadministratie: 10%
Huur Kantoor: 8,95%
Verzekeringen: 9,5%
Algemene inflatie op artikelen: 10%
Gemiddeld stijgen onze kosten in 2023 (zover we nu weten) met 8,97% ten opzichte van afgelopen jaar.
Wij hebben ervoor gekozen om dit niet volledig door te berekenen op onze klanten, omdat wij weten dat ook zij het zwaar hebben in deze tijd.
Het verhogen van je prijzen kan een mooie marketingactie zijn. Hieronder beschrijf ik een een aantal ideeen over hoe je dit kunt aanpakken.
Een goede manier om een prijsverhoging door te voeren is om dit van te voren aan te kondigen dat het gaat gebeuren. Zo kunnen oude en nieuwe cliënten nog tot een bepaalde datum voor de ‘oude prijs’ een afspraak inplannen.
Dit zorgt er waarschijnlijk voor dat je voor die datum extra aanmeldingen krijgt!
Een andere manier is om alleen jouw huidige klanten bijvoorbeeld een paar maanden nog te laten boeken voor de ‘oude’ prijs en de prijzen op je website al te verhogen voor nieuwe klanten. Dit is wel wat meer administratief werk, maar zo beloon je wel de trouwe klanten die al langer bij je komen.
Wanneer je dit doet heb je ook een goede reden om jouw huidige/oud cliënten weer eens te mailen en te heractiveren om een afspraak bij je te maken. Zo maak je van een noodzakelijk kwaad een mooie marketingactie!
Je zou ervoor kunnen kiezen om een strippenkaart aan te bieden van 3, 5 en/of 10 behandelingen die afgenomen kunnen worden tot een bepaalde datum. Het voordeel hiervan is dat je direct een X aantal behandelingen verkoopt en dat je ook jouw cliënten de mogelijkheid geeft om nog met een korting – ten opzichte van de nieuwe prijs – te boeken.
Wij hebben ervoor gekozen om onderdeel te zijn van de oplossing!
Onze kosten zijn gemiddeld gestegen met 8,97% en hierdoor gaan wij zelf ook onze prijzen verhogen. We gaan deze kostenstijging niet volledig doorberekenen aan onze klanten, maar voeren een stijging door van slechts 5% en ook alleen bij abonnementen die kortingen hebben op de normale prijs. Hierdoor hoeven we onze normale tarieven niet te wijzigen en maken we het voor iedereen zo eerlijk mogelijk!
Wij geloven er namelijk in dat als elke ondernemer een klein stukje van de verhoging zelf zou opvangen en dus een kleiner percentage zou doorberekenen dat dit een remmend effect zal hebben op de inflatie.
Wanneer elk bedrijf dit zou doen, zou de consument het in ieder geval minder voelen in zijn portemonnee! @AlbertHeijn, @Shell en @Heineken doen jullie mee? 😉
Hoe ga jij om met de verhogingen van jouw bedrijfskosten door inflatie?
Bereken je dit (volledig) door aan jouw klanten of ga jij hier anders mee om?
En op welke manier ga jij dit doorvoeren?
Laat het ons weten in een reactie onder deze blog.
Wij zijn heel benieuwd en hopen je te hebben geïnspireerd!
Bekijk reacties
Heb mijn tarief met 2,3% verhoogd. Ahum, ja, veel te weinig gezien de huurstijging van mijn praktijk (12%!) en verhoging boekhouder (5%) bijvoorbeeld en de andere stijgingen die je in het artikel benoemd. Ik ga er dus op achteruit ....
Ik ga juist niet mee met deze ‘trend’ omdat ik juist vind dat deze bubbel niet gevoed hoeft te worden. Ik ben op de eerste plaats therapeut en geen ondernemer. Wel denk ik dat ik andere betaal opties, denk bijv. aan locale munten of de Florijn. Zolang ik vakwerk lever zullen er altijd mensen komen