Podcasts

Podcast: Hoe wij gratis adverteren op Facebook

Podcast: Hoe wij gratis adverteren op Facebook

17 sep 2021

Marguerite Gevers Deynoot

Vandaag ga ik het hebben over successen. Hoe wij dit binnen Bloom aanpakken en hopelijk ook jou kunnen leren. Zoals in dit geval, de manier waarop wij ons boek hebben gepromoot en wat dat uiteindelijk heeft opgeleverd. Aan de hand van een aantal slimme manieren waarmee we de mensen die het boek hebben gekocht, meer waarde hebben kunnen bieden en daarnaast 45% meer omzet hebben kunnen draaien. Waarmee we volledig de advertentie kosten hebben terugverdiend. We hebben gratis meer mensen bereikt terwijl we wel konden adverteren op Facebook.

In de loop van anderhalf jaar hebben we rond de 2700 boeken verkocht middels een bepaalde funnel die we hebben opgezet. Hierdoor hebben we een stuk minder actief marketing hoeven voeren. We hebben de boeken verkocht voor €6,95 waarbij de mensen alleen betaalde voor de verzend en drukkosten, terwijl we een gemiddelde orderwaarde hebben gehad van €10,07. Ondanks dat het product maar €6,95 was.

Hoe hebben we dat dan gedaan?

Heb jij een onderwerp waar wij in een volgende aflevering over in gesprek zouden moeten gaan, heb je dringende vragen of wil jij jouw verhaal delen in een van de volgende afleveringen? Deel dan hier jouw vraag met ons.

Je kunt deze en alle afleveringen van de Reis van de Ondernemer Podcast altijd terugvinden op Spotify, Google podcast of Apple podcast, dus zorg dat je daar op de volgen knop klikt zodat je geen aflevering mist!

We hebben advertenties gedraaid op Facebook en Instagram en in die advertenties hebben we het boek aangeboden. Omdat dit het eerste boek is wat we hebben geschreven, hebben we besloten om het boek zelf gratis weg te geven. Mensen kwamen via de advertentie op de pagina van het boek, vonden daar de informatie over het boek en besloten daar het boek te bestellen. Op het moment dat ze vervolgens op de afrekenpagina kwamen boden we daar nog iets extra’s aan, namelijk een kassakoopje. Ik zal je een voorbeeld geven van een kassakoopje:

Wanneer je bij de kassa staat van de supermarkt, dan staat daar een schap boven de band waarin er allerlei dingen tentoon worden gesteld. Zoals kauwgom, chocolade repen etc. Dingen die je eigenlijk niet wilt en waar je niet voor kwam, maar omdat ze zo tentoon worden gesteld toch soms koopt. Dat noemen we een kassakoopje. Een Sales techniek om de order waarde die je al hebt, te verhogen.

Het kassakoopje wat wij aanbieden is een training waarin we je leren hoe je een succesvolle verkoop pagina kunt maken voor je dienst. De ‘Verkopen als een Baas’ training waarin we je van A tot Z leren om een verkooppagina op te bouwen. Een training die heel goed aansluit bij wat we in ons boek beschrijven.We boden die training destijds aan voor €27 en dat hadden een X aantal mensen toegevoegd aan de bestelling van hun boek. Op het moment dat iemand het product dan afrekent komen ze op een success page, ookwel een ‘thank you’ page. Alleen deze hadden we vervangen door een upsell pagina.

Een upsell pagina is een pagina waarop je nog een aanbod doet wat goed aansluit bij hetgeen wat iemand net heeft gekocht. Om nog iets specifieker te zijn, was dit een one-click upsell. Dit betekend dat wanneer iemand op dat moment bepaald het product te kopen, niet nog een keer een Ideal betaling hoeft te doen en dat de betaling toegevoegd wordt aan de betaling van het boek en dat het bedrag automatisch wordt afgeschreven.

Hierbij bieden wij een training aan van €47, de SEO Master stappenplan training, waarin we je van A tot Z de basisprincipes van zoekmachine optimalisatie leren. Er was wederom een bepaald percentage dat dit waardevol vond en had toegevoegd aan zijn of haar bestelling. Nou is het niet zo dat iedereen dat kassakoopje of upsell altijd toevoegt, maar op deze manier kun je wel heel gemakkelijk orderwaarde toevoegen aan de verkoop die je initieel al hebt gedaan.

Wat heeft dit nou voor ons gedaan: de 45%

We hebben het boek aangeboden voor €6,95, het kassakoopje van de verkooppagina was €27 en de one click upsell van de SEO was €47. De gemiddelde orderwaarde was €10,07. Dat betekent dat de orderwaarde van die mensen die het boek hebben gekocht gemiddeld dus met 44,89 procent meer is geworden, dan dat we het niet hadden gedaan. Met een omzet van ruim €18.500 in iets meer dan een jaar dat we normaal gesproken zouden hebben gemaakt, hebben we nu €27.000 omzet gedraaid. Wat betekent dat we meer dan €8000 in onze advertenties terug hebben kunnen stoppen, waardoor dit ook is bereikt.

Het boek dat wij hebben geschreven heet ‘de goed presterende website’ en hierin nemen we ons ACV model met je door. Dit model geeft je een stappenplan voor hoe jij jouw website in kunt zetten om meer cliënten aan te trekken. Een stappenplan hoe je een goede wervende website op kunt zetten die actief voor jou aan de slag gaat. Wat we dus hebben gedaan, is het boek voorstellen als een handboek en het kassakoopje is een hele mooie aanvulling daarop. Mensen die met dat hele process aan de slag gaan willen uiteindelijk ook een betere pagina kunnen maken op hun website waarmee ze meer verkopen kunnen generen. Dus doordat ze de strategieën uit dat boek al interessant vinden sluit dat kassakoopje daar heel logisch op aan.

Wanneer we dan kijken naar de upsell die we hebben gedaan dan sluit die daar ook weer goed op aan want al die mensen die hun website willen verbeteren, daarvan weten we dat het grootste gedeelte eigenlijk wel beter gevonden wil worden. Of in ieder geval de vraag heeft ‘hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken’. Dan is het dus ook een logisch vervolg dat wanneer je dit boek gaat lezen om een betere presterende website neer te zetten, je ook vervolgens inzicht wilt krijgen in die vindbaarheid en wat voor termen je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je website beter vindbaar te maken.

De reden dat we dit doen is niet alleen om de orderwaarde te vergroten en dus daarmee de omzet te vergroten, maar ook om onze cliënten nog betere begeleiding te kunnen bieden. Op het moment dat we namelijk niet beide trainingen op die plek hadden aangeboden en niet op die manier hadden verwoord en verteld dat dit mooi aansluit op de stappen die zij al hebben gezet, dan hadden zij misschien wel nooit geweten dat dit ook bestaat en dat dit iets kan zijn wat ze zouden kunnen afnemen. Het is dé manier om ervoor te zorgen dan onze volgers en de mensen die het boek bestellen meer waarde kunnen bieden dan dat we dat anders hadden kunnen doen en er dus voor te zorgen dat zij ook betere resultaten bereiken dan de mensen die het er niet bij bestellen. Of als we dat überhaupt niet hadden aangeboden. In die zin is het dus ook een stukje onze verantwoordelijkheid en liefdevol om dit te doen zodat de mensen het ook weten en er dus ook betere resultaten mee gaan bereiken. Dat is ook het grote verschil met wat wij doen en wat wij proberen te onderwijzen met bijvoorbeeld deze blog ten opzichte van wat de Albert Heijn probeert te doen. Zij zijn alles aan het inzetten op het stukje lust en meer het beïnvloeden van.

Wanneer je bijvoorbeeld al een tijdje door de hele winkel hebt gelopen en je hebt trek, dan is die Mars of Snickers reep daar heel erg op ingespeeld. Terwijl het niet iets is waardoor je betere resultaten gaat bereiken. Datgene wat wij aanbieden doet dat wel. Het is een andere insteek van bestaande technieken.

Daarnaast hebben wij er vervolgens ook voor gekozen om alle extra gegenereerde omzet weer terug te investeren in advertenties. Niet omdat we meer geld wilde verdienen want anders hadden we dat in ons zak gestopt, maar om er voor te zorgen dat meer mensen in contact zouden kunnen komen met ons boek en dus meer mensen ook geholpen zouden worden. Een gesloten systeem waarin je de advertentie kosten terugverdient doordat je extra geld verdient met de Upsell en het kassakoopje.

Bij ons is het dus zo dat de directe betaling voor het kopen van het boek via iDeal gaat en het kassakoopje daarnaast ook direct wordt afgerekend. De upsell wordt geïncasseerd, dus dat gebeurd 2 tot 3 dagen later terwijl we Facebook maar 1 keer hoefde te betalen. Dit betekende dat we het geld voor de advertenties al binnen hadden voordat we de advertenties moesten betalen terwijl de mensen wel al binnenkwamen via de advertenties.

Het zal niet altijd zo ideaal zijn, maar wanneer je het echt goed doet dan kun je al geld verdienen aan deze funnel terwijl je ook nog advertenties op blijft schalen. Hierdoor krijg je een sneeuwbal effect: hoe meer je adverteert, hoe meer je eruit haalt, hoe meer je weer kunt adverteren. Het zorgt er in ieder geval voor dat je al een deel van je advertentie kosten eruit kunt halen, waardoor je goedkoop kunt adverteren. Goedkoper wanneer je dit niet zou doen. Het levert hoe dan ook wat op en hoe beter je aanbod aansluit en hoe effectiever je teksten zijn hoe meer je er natuurlijk ook mee gaat bereiken. Op een gegeven moment is elke euro die je er in steekt 80 cent waard waarbij je maar 20 cent voor de advertentie hoeft te betalen en als het goed gaat wordt elke euro, 2 euro waard.

Dit principe hoef je niet alleen toe te passen op een boek. Je kunt het toepassen op een ander product, maar ook bijvoorbeeld op een gratis weggever. Zoals bijvoorbeeld ons gratis webinar over het ACV model. Hier draaien we ook advertenties op. Wanneer iemand zich inschrijft komen ze vervolgens op de succespagina en daar staat het aanbod van het boek. Daarnaast zit het kassakoopje en erachter de upsell naar de SEO training.
Op die manier gebruiken we hetzelfde principe maar dan bij een gratis weggever. Dat kan bij een e-book, bij een white paper of bij een webinar. Zelfs bij een gewone inschrijving op een mailinglijst. Als je er maar voor zorgt dat je dat het product dat je aanbiedt, het kassakoopje en de upsell laat aansluiten bij hetgeen waar iemand zich initieel voor aanmeldt.

Wil jij meer bereiken met je praktijk en je cliënten beter helpen?

Meld je dan aan voor de 30% meer omzet Challenge en wordt een week lang begeleid om jouw praktijk te vergroten en meer omzet te generen.

Het kan zijn dat je nu denkt, ‘’ja maar dan ga ik nu adverteren, komen er mensen bij me en geef ik dat geld weer uit. Dus dan kom ik uiteindelijk weer uit op 0 euro uit.’’ En dat klopt, maar al die mensen die het hebben gekocht, die staan nu wel op je mailinglijst en dus komt er nog een vervolg aan. Dit noem je ook wel een front end funnel.

Het boek is een product dat wij aanbieden en daar delen we heel veel kennis in over websites. Al die mensen die het boek hebben besteld, daar weten we eigenlijk 1 van de 2 dingen over en dat is: ofwel ze willen een nieuwe website en die willen ze goed aanpakken, of ze hebben al een website en die willen ze verbeteren. Ons hoofdproduct is ons websitesysteem Bloomsite. Ons boek sluit perfect aan bij ons websitesysteem. Alle mensen die het boek dus hebben besteld, daarvan weten wij dat we het websitesysteem kunnen aanbieden om de volgende stappen te zetten met hun website.

Wat wij doen vanuit de volgende stap is de mensen die het boek hebben, uitnodigen voor het webinar en andersom ook. Uiteindelijk is het belangrijkste om ze te wijzen op het webinar, omdat we daar verbinding met de mensen kunnen maken. Zij melden zich aan voor het webinar, waarin we vervolgens nog meer kennis met ze delen over het ACV model. ACV staat voor: Aantrekken van cliënten, het Creëren van verbinding en het Verkopen van je dienst. Aan het einde van het webinar doen wij een aanbod dat heel goed aansluit op alles binnen dat webinar. Dit betekent dat we uit de front end funnel geen winst halen, behalve de winst dat we met meer mensen in contact komen en meer leren over wat wij te bieden hebben. Waarvan wij al weten dat ze potentieel interesse hebben in ons website systeem, anders hadden ze het boek niet besteld of waren ze niet bij het webinar aanwezig. Vanuit dat webinar doen wij een aanbod en daar halen we verkopen uit. Dat is uiteindelijk waar wij het grootste deel van de omzet mee binnen halen.

De front end funnel is dus voor ons puur een manier om in contact te komen met mensen waarvan wij weten dat ze potentieel interesse hebben in wat wij verder doen binnen onze business. Daar zit de waarde in. Op deze manier heb je gratis advertenties op je mailinglijst. In ons voorbeeld zijn dat 2700 mensen geweest, waarvan er nu nog steeds heel veel mensen op de mailinglijst staan, die het volgend jaar of het jaar erop alsnog nog klant kunnen worden. Of we zouden nog andere producten kunnen aanbieden aan hen. Daar zit dus ook nog een stukje winst

De Concrete opdracht

Klinkt dit voor jou nou heel tof, dan is het belangrijk om eerst naar je hoofdproduct te kijken. Wat is hetgeen wat je nou uiteindelijk wilt verkopen en of je daar dan 1 of 2 voorafgaande producten voor kunt bedenken die aansluiten bij je hoofdproduct die je voor veel minder aanbiedt. Ga voor jezelf kijken of je daar een funnel voor kunt maken.

Hoe kun jij hier nou zelf mee aan de slag? Dat hoef je niet zelf te bedenken, want op maandag 4 oktober starten wij met een gloednieuwe challenge. In de 30% meer omzet challenge, gaan wij jou precies leren hoe je dit zelf kunt gaan opzetten binnen jouw praktijk. We gaan samen nadenken over wat voor producten jij kunt gaan aanbieden en hoe je dit kunt gaan opzetten. Van A tot Z er samen mee aan de slag.

De reden dat we deze challenge hebben opgezet is omdat we het 4 jarig jubileum van ons website systeem Bloom vieren. Daarom bieden we deze challenge aan voor het symbolische bedrag van €4. Je krijgt een week lang live begeleiding om hier samen mee aan de slag te gaan.

Dus; wil jij jouw omzet vergroten, meer waarde en een betere service kunnen bieden aan jouw cliënten?

Meld je dan nu aan voor de challenge en ga de uitdaging aan! >>>

Delen
Gepubliceerd door:
Arthur Jansen