In dit artikel ga ik het hebben over bloggen. Ik zal je vertellen waarom het schrijven van blogs zo belangrijk is en hoe je er meer bezoekers op je website uit krijgt. Daarnaast geef ik je antwoorden en tips op vragen zoals ‘hoe schrijf ik nou een goed blog artikel’, ‘hoe bedenk ik onderwerpen voor mijn blog’, ‘hoe structureer ik mijn blog’ en nog veel meer.
Heb jij een onderwerp waar wij in een volgende aflevering over in gesprek zouden moeten gaan, heb je dringende vragen of wil jij jouw verhaal delen in een van de volgende afleveringen? Deel dan hier jouw vraag met ons.
Je kunt deze en alle afleveringen van de Reis van de Ondernemer Podcast altijd terugvinden op Spotify, Google podcast of Apple podcast, dus zorg dat je daar op de volgen knop klikt zodat je geen aflevering mist!
De volgende onderdelen ga ik met je doornemen:
1. Wat is een blog
2. Waarom is bloggen belangrijk
3. Kwaliteit over kwantiteit
4. Het onderwerp voor een blog
5. Het doel van een blog
6. De structuur van een blog
7. Hoe vaak schrijf je een blog
8. Concrete opdracht
Wil jij ook een expert worden in het schrijven van blogs? Lees dan snel verder!
Een blog is een plek waar je artikelen plaatst op jouw website. Dit kunnen interessante, leuke, informatieve artikelen zijn om mensen te informeren over van alles en nog wat. Een blog is dus voornamelijk tekst, maar er kan ook een afbeelding of een video bij staan. Het woord blog komt oorspronkelijk van weblog, eigenlijk dus een soort van dagboek waar het oorspronkelijk vandaan komt. Tegenwoordig wordt het meer gebruikt om kennis te delen. Bijvoorbeeld over de dingen die je meemaakt binnen je praktijk of een aantal handige tips.
Bloggen is in eerste instantie een hele goede manier om content op je website te zetten die je vervolgens kunt gaan delen. Het delen kan op allerlei verschillende manieren. Bijvoorbeeld via je mailinglijst of op Social Media. Daarnaast is bloggen dé manier om zoekmachine optimalisatie toe te passen, om gevonden te worden op Google. Dit kun je doen door het artikel rondom een bepaald onderwerp of vraagstuk te schrijven. Wanneer je dat vraagstuk beantwoordt in je blog en de juiste zoekwoorden daarvoor instelt, dan is de kans groot dat het artikel dan ook op die manier gevonden wordt op Google.
De belangrijkste reden om te starten met een blog is omdat je website simpelweg waardevoller wordt voor zowel de bezoeker als wel voor Google. Wanneer je een website hebt met alleen een dienst, over mij en contact pagina, is dat veel minder interessant en minder waardevol voor een bezoeker (en dus ook voor Google), dan een website waar hetzelfde op staat met ook nog eens interessante tips, oefeningen, casestudies en verhalen waar je iets aan hebt. Die website is dan de moeite waard om vaker op terug te komen.
Elk blogartikel dat je schrijft kan jarenlang gevonden worden door Google. Wanneer je het artikel na een paar maanden gaat optimaliseren, kan het zelfs zo zijn dat het nog beter gevonden wordt. Daarnaast kun je het artikel eens in de zoveel tijd blijven posten op Social Media en op die manier recyclen. Vergeleken met het schrijven van een post op Facebook bijvoorbeeld, zal het schrijven van een blog wel wat meer tijd en moeite kosten. Echter de tijd die je er in investeert wordt steeds waardevoller op langer termijn.
Het is dus aan te raden om blogs te gaan schrijven om de waarde van je website te vergroten, expertstatus op te bouwen, meer deelbaarheid te hebben en een betere vindbaarheid te krijgen op zoekmachines zoals Google. Middels de stapjes die ik met je ga delen in dit artikel, gaan we er voor zorgen dat ook jij gemakkelijk blogs kunt gaan schrijven.
Ontdek hoe de Bloom Academy jou hierbij kan helpen en je een plek kan geven om gestructureerd aan jouw praktijk te werken.
Voor de vindbaarheid geldt de regel ‘hoe meer er op je website staat, hoe meer er gevonden kan worden’, maar voor bloggen gaat het meer om kwaliteit boven kwantiteit. Je wilt liever dat het goede artikelen zijn, dan dat je 100 artikelen hebt waar net niets in staat.
Bij Bloom raden we daarom ook altijd aan om minstens 3 artikelen op je website te hebben staan voordat je live gaat met je website. Het bloggen is natuurlijk iets waar je in moet groeien. Het is dus helemaal niet gek dat de eerste 3 artikelen niet van allerhoogste kwaliteit zijn, maar laat je er vooral niet van weerhouden om het te doen. Want met elk artikel wat je schrijft, zorgt ervoor dat je er uiteindelijk beter in wordt. Tevens krijg je met het stappenplan in dit artikel er structuur in en weet je precies welke stappen je straks moet doorlopen om een goed blogartikel te schrijven.
Uiteindelijk schrijf je de artikelen voor de mensen die jij als klant wilt hebben. Het is daarom belangrijk dat je je gaat inleven in de vraagstukken die de mensen uit jouw doelgroep hebben. Ga dus een keer zitten en maak een lijstje met vragen rondom jouw dienst die de mensen uit jouw doelgroep op Google zouden intypen. Sta even stil bij de persoon uit je doelgroep voor wie je dit artikel schrijft. Leef je in diegene in. Wat zou die persoon dan in zijn situatie willen lezen. Misschien kun je dit al doen aan de hand van vragen die er in jouw praktijk zijn gesteld. Wanneer je deze vragen gaat beantwoorden, dan heb je in principe al je blog artikel.
De meeste coaches en therapeuten passen hun dienst aan op de methode die ze toepassen en maken daar een dienstenpagina voor, maar het is aan te raden om een dienst te maken op basis van het resultaat en niet op basis van de methode die je toepast. Daarentegen kun je wel blog artikelen maken over je methodes. Bijvoorbeeld ‘wat is acupunctuur’, ‘waar kan acupunctuur bij ingezet worden’, ‘bij welke klachten kan acupunctuur helpen’. Je hebt dan al rondom je methode 3 artikelen die je kunt schrijven. Daarnaast kun je per klacht die je kunt verhelpen ook weer een uitgelicht artikel schrijven.
Ongeacht wat voor artikel je schrijft. Doe het altijd voor de persoon die het gaat lezen. Schrijf niet voor Google, schrijf niet voor jezelf, maar schrijf voor jouw ideale cliënt.
Wanneer je hebt bedacht over welk onderwerp je wilt schrijven kun je gaan nadenken over wat voor soort artikel je wilt gaan schrijven. De ene keer kan dat een kort stukje content zijn vergelijkbaar met wat je doet op Social Media. De andere keer kun je echt een uitgebreid expertartikel schrijven met een paar duizend woorden waar je heel erg de diepte in gaat. Afhankelijk van wat de achterliggende gedachte is van wat jij gaat schrijven, kun je voorstellen dat het ook ligt aan de situatie waar jouw client op dat moment in zit en waar diegene op zoek naar is. Wanneer je bijvoorbeeld boodschappen aan het doen bent in de supermarkt en je hebt even snel een recept nodig, dan wil je niet een artikel van 3000 woorden. Terwijl als je iets erg interessant vind, en je wilt er meer over weten, dan kan het juist wel interessant zijn om die diepte in te gaan en bijvoorbeeld een uitgelichte video met nog meer uitleg toe te voegen. Door vooraf daar bij stil te staan kun je de structuur van het artikel bepalen en indelen. Vervolgens kun je stukken schrappen of bijschrijven wanneer nodig. Voor elk soort artikel dat je gaat schrijven is de aanpak net weer anders.
Allereerst moet je het onderwerp voor jouw artikel hebben bedacht en voor ogen hebben wat voor soort artikel je gaat schrijven. Bijvoorbeeld ‘5 manieren om je rugklachten te verminderen tijdens het zitten aan een bureau’. De vervolgstap is om dan te gaan bedenken wat die 5 manieren zijn. Wanneer je een expert artikel wilt gaan schrijven, dan moet je gaan bedenken wat de hoofdstukken gaan worden van het artikel. Wat zijn de belangrijkste onderdelen die je wilt gaan beschrijven. Wanneer je die puntsgewijs voor jezelf hebt opgeschreven dan is de vervolgstap om al die stukjes uit te schrijven. Doe dit stukje voor stukje. Naderhand kun je er een verhaal van maken door het gebruik van koppelstukjes naar het volgende punt. Probeer hierin de lezer te blijven betrekken. Een andere aanpak is om niet vooraf voor jezelf al het aantal manieren aan te geven, maar te beginnen met X aantal manieren. Je kunt daardoor gemakkelijker brainstormen en gaandeweg bekijken op hoeveel manieren je uitkomt.
Daarna kun je de introductie gaan schrijven. Hierin wil je in de eerste paraaf al direct duidelijk maken wat iemand er aan heeft en waar het artikel over gaat. Waarom zou iemand door willen lezen. Zeker op het internet, waar mensen snel zijn afgeleid en tijd schaars is wil je dit zo concreet mogelijk benoemen. Dit draagt ook goed bij aan de vindbaarheid, omdat Google kijkt naar wat er wordt gezegd in de introductie en of de rest van het artikel daar bij aansluit.
Voor wat betreft de outro, kun je de punten samenvatten en in het kort beschrijven wat je hebt besproken. In elk blogartikel is het belangrijk om iets van een oproep tot actie te doen. Ofwel wanneer er bijvoorbeeld een ander artikel is waar het onderwerp op aansluit kun je daar naar toe verwijzen. Zeker wanneer iemand dit artikel ook gaat lezen blijft diegene langer op de website, wat weer bijdraagt aan je vindbaarheid. Een andere oproep tot actie kan een verzoek zijn om een reactie achter te laten op de blog, het te delen op Social Media of het inschrijven op je gratis weggever.
Als laatste ga je een goede titel bedenken voor jouw blog artikel. Je kunt beginnen met een tijdelijke ‘working title’ en wanneer je artikel meer vorm heeft gekregen en je weet waar je het allemaal over hebt, is het makkelijker om op basis daarvan de titel te herschrijven. Zorg ervoor dat de titel kort en krachtig is, dat het uitnodigt en nieuwsgierig maakt. Idealiter wil je voor de vindbaarheid ook dat de vraag die jij behandelt in het blog artikel, ook in de titel staat. Je wilt hiermee zorgen dat wanneer iemand deze vraag intypt op Google, automatisch de titel van jouw artikel tevoorschijn komt en daarop aansluit.
Wanneer je het artikel uiteindelijk in je website gaat plaatsen kom je bij het onderdeel categorieën. In principe bepaal je dit vooraf. Bedenk hiervoor 1 hoofdcategorie, ondanks dat het onderwerp deels ook in een andere categorie kan vallen. Meerdere categorieën werkt namelijk juist averechts. Probeer het zo specifiek mogelijk te houden, niet alleen voor de lezer maar ook voor je vindbaarheid.
Eigenlijk is het in de regel hoe meer hoe beter, maar je kunt je beter focussen op het aanbrengen van consistentie zodat je zeker weet dat je elke maand een blog kunt schrijven en jezelf daar toe kunt zetten. Het kan namelijk best een commitment zijn.
Neem een realistisch doel voor jezelf. Zeker wanneer je een mailinglijst hebt en je 1 keer in de twee weken een mail stuurt. Dan is het een mooi doel om een keer in de twee weken een blogartikel te schrijven zodat je die kunt gaan delen met je mailinglijst. Die consistentie zorgt er uiteindelijk voor dat je ook je website continu waardevoller gaat maken voor Google en je gaat bouwen aan dat stukje kapitaal. Hoe meer artikelen, hoe sneller je die waarde kunt gaan opbouwen.
Raken de onderwerpen op een gegeven moment niet op? Wanneer je het gevoel hebt dat je door je onderwerpen heen bent en je niks meer kunt bedenken, dan kun je jouw oude artikelen gaan herschrijven of optimaliseren om die beter vindbaar te maken. Daarnaast kun je ook Monsterartikelen gaan schrijven over meerdere artikelen die je al hebt. Wanneer je 5 artikelen hebt die een beetje op elkaar aansluiten, dan kun je daar 1 groot artikel over schrijven waarin je dat allemaal samenvoegt. Je kunt het ook andersom toepassen. Wanneer je een artikel hebt waarin je 5 tips hebt gegeven, 5 losse artikelen schrijft over elk een tip. Op die manier kun je meerdere artikelen maken.
Je hoeft niet bang te zijn dat er een moment komt waarop je niks meer te schrijven hebt. Onderwerpen kunnen namelijk in zoveel verschillende kleinere sub onderwerpen worden onderverdeeld. Wel is het mogelijk dat je een ‘writersblok’ krijgt waarin je op dat moment even niet meer weet waarover je moet schrijven. Een manier om daar uit te komen is om aan de slag te gaan met de onderstaande oefening of om eens te kijken naar wat de concrete onderdelen zijn die je toepast in je praktijk en daar wat meer over uitleggen.
Bijvoorbeeld casestudies. Bepaalde situaties of cliënten die heel interessant zijn waarbij de cliënt in een bepaalde situatie zat, met jou aan de slag is gegaan en nu in een betere situatie zit. Dit kun je gaan beschrijven. Dus waar liep diegene tegenaan, wat zijn jullie toen gaan doen en hoe is dat nu. Je kunt hiermee herkenning en erkenning creëren voor anderen.
En desnoods; vraag het letterlijk aan je cliënten. Stuur bijvoorbeeld een mail en geef aan dat je iemand verder wilt helpen en vraag aan hen wanneer ze een artikel lezen waar ze dan graag over zouden willen lezen. Wat vind je interessant. Of concreet vragen rondom dit onderwerp, wat zou jij invullen op Google.
Als laatste kun je eens kijken wat voor onderwerpen jouw concurrent behandelt in de blog artikelen die zij schrijven en wanneer jij zelf in Google iets intypt kijk dan eens naar de gerelateerde zoekopdrachten die opkomen onderaan de pagina. Op die termen wordt gezocht en kun je dus ook iets over gaan schrijven.
Ga zitten, pak een pen en een leeg papier en ga alle vragen van potentiële cliënten, huidige cliënten of vorige cliënten opschrijven. Eigenlijk alles wat je maar gesteld hebt gekregen of zelf kunt bedenken dat zij zouden kunnen stellen wil je op papier zetten.
Daarbij is het goed om te beseffen dat geen een vraag te simpel is. Wat voor jou heel voor de hand liggend kan zijn, kan voor jouw potentiële cliënt de grootste openbaring van zijn leven zijn. Sommige hele kleine tips of dingetjes die je benoemt kunnen de grootste inzichten creëren, en dat is wat je wilt bereiken in je blog artikel. Je kunt die lijst met vragen er vervolgens elke keer bij pakken wanneer je weer een blog wilt schrijven.
Hopelijk heb ik je met dit artikel kunnen stimuleren om op constante basis blog artikelen te gaan schrijven voor jouw website en de juiste tools gegeven zodat je weet hoe je dat precies moet doen.
Wil je leren hoe binnen 1 uur al op een gemakkelijke manier een artikel kunt schrijven? Meld je dan aan voor de Bloom Academy en behaal maandelijks meer resultaat met jouw praktijk!