Podcasts

Podcast: Gemakkelijk winsten behalen uit je onderneming

Podcast: Gemakkelijk winsten behalen uit je onderneming

8 sep 2021

Marguerite Gevers Deynoot

In dit artikel ga ik het hebben over hoe je gemakkelijk winsten kunt behalen uit je onderneming.

Hierbij ga ik het niet hebben over het standaard begrip ‘omzet – kosten = winst’, maar neem ik je mee in hoe je gemakkelijke stappen kunt zetten en vooruitgang kunt boeken om te groeien met jouw praktijk. Zo bespreek ik onderdelen die misschien heel voor de hand liggend kunnen zijn, maar waar je toch overheen kijkt.

Het doel van dit artikel, en de podcast aflevering die ik hierin ook deel, is om je op onderwerpen te wijzen die waarschijnlijk ook bij jou in jouw business spelen en je te laten zien waar je precies overheen kijkt wat je enorm veel kan opleveren.

Heb jij een onderwerp waar wij in een volgende aflevering over in gesprek zouden moeten gaan, heb je dringende vragen of wil jij jouw verhaal delen in een van de volgende afleveringen? Deel dan hier jouw vraag met ons.

Je kunt deze en alle afleveringen van de Reis van de Ondernemer Podcast altijd terugvinden op Spotify, Google podcast of Apple podcast, dus zorg dat je daar op de volgen knop klikt zodat je geen aflevering mist!

Het idee voor dit onderwerp kwam voort uit de website review die Joas deze maand heeft gegeven. Elke maand wordt er een website review georganiseerd via Zoom waarin de websites doorgenomen worden van de Premium leden van de Bloom Academy. Deze keer was de website van Suzanne aan de beurt. Suzanne deed eigenlijk al een heleboel goed. Ze had al goede Salespages staan, ze had haar doelgroep goed geformuleerd en vertaald in haar teksten, haar dienst was duidelijk en ze had een gratis weggever. Alles wat wij onderwijzen had zij al gedaan.

Joas stelde haar daarom een aantal vragen zoals ‘hoeveel bezoekers heb je nu ongeveer’, ‘hoeveel mensen staan er op je mailinglijst’ etc. Uit haar antwoorden bleek dat zij momenteel 400 mensen op haar mailinglijst heeft staan. Wat een heel mooi aantal is. Daarnaast gaf ze aan dat wanneer zij een mailtje stuurt naar al deze mensen, 80 procent van die mensen de mail daadwerkelijk ook opent. Joas en Arthur stonden hier wel even versteld van, want 80 procent is een bizar hoog aantal. Het gemiddelde ligt namelijk tussen de 20 en 40 procent, afhankelijk van hoe goed je het doet en welke markt je in zit. Hieruit kun je opmaken dat wat Suzanne mailt, waarschijnlijk zo goed aansluit bij de behoefte van haar doelgroep dat bijna iedereen deze mails opent en ze ook leest.

Maar wat deelt Suzanne dan precies?

Haar blogs, interessante verhalen, tips en tricks wat interessant is voor de doelgroep etc. Maar naarmate het gesprek vorderde bleek dat in al de informatie die zij deelt, eigenlijk nooit of zelden een oproep tot actie naar haar dienstenpagina doet. Ze schrijft wel eens een mail specifiek voor een aanbod, maar durft dat niet echt waardoor ze het ook niet zo vaak doet. Als advies heeft Joas haar meegegeven om vanaf nu onder elke mail 20 procent van de content in de mail te weiden aan het doen van een aanbod of een call to action. Zoals bijvoorbeeld ‘wil je wat meer weten over mijn diensten?’ of ‘wil je aan X probleem werken?’. Haar doelgroep is ouders met kinderen die twijfelen om te gaan scheiden, meer liefde willen ervaren en het omgaan met iemand die is vreemd gegaan. Dit zijn concrete onderwerpen waarvoor zij ook een hele concrete dienst heeft.

In dit geval is het ook haar verantwoordelijkheid, net zoals die van jou, om een aanbod te doen. Anders weten de mensen misschien niet eens dat jouw dienst bestaat. Hierdoor is het dus ook liefdevol om te doen omdat je met jouw diensten die mensen beter kunt helpen.

In de situatie van Suzanne zitten haar cliënten in een tijdgebonden onderwerp, dit is niet iets wat jaren speelt. Haar functie is om te helpen voordat de scheiding daadwerkelijk begint. Idealiter wil je daar zo snel mogelijk bij zijn om die pijn te verhelpen maar ook omdat deze mensen op een gegeven moment te ver in het proces zijn waardoor zij hen niet meer kan helpen omdat ze niet meer de doelgroep zijn waar zij mee werkt. Het is dus heel belangrijk om de 80/20 regel te hanteren. 80 procent waarde en 20 procent om te vertellen over je diensten, wat uiteindelijk ook waarde is.

In het voorbeeld van Suzanne zijn ze tijdens de website review op onderzoek gegaan naar waar zij kon verbeteren en dit bleek uiteindelijk helemaal geen moeilijke strategie of een tactiek te zijn die ze zou moet toepassen. Het ging erom dat je heel goed moet kijken naar waar het verbeterpunt zit, waar je nu het meeste uithaalt en waar je nog meer uit kunt halen. In dit geval ging haar e-mail marketing al heel erg goed, maar verkocht ze daar uiteindelijk nog niet uit.

Middels dit voorbeeld willen we dus laten zien dat er hele kleine dingen zijn zoals net even die aanpassing in de manier hoe je je mail verstuurt of wat je in je mail zet, om daar dus direct al meer mensen mee te kunnen helpen en je omzet mee te kunnen vergroten.

Wil jij meer bereiken met je praktijk en je cliënten beter helpen?

Meld je dan aan voor de 30% meer omzet Challenge en wordt een week lang begeleid om jouw praktijk te vergroten en meer omzet te generen.

Concrete tip:

Ga eens kijken naar je website, naar je mailinglijst en naar je strategieën. Wat doe je nu al en waar zou je een hele kleine aanpassing kunnen maken om wel een grote verandering mee te kunnen bereiken.

Mocht je bijvoorbeeld nog geen e-mail marketing hanteren, bekijk dan eens je dienstpagina. Wat zou dan iets kunnen zijn wat je met niet al te veel moeite kunt aanpassen en verbeteren waardoor je jouw cliënten een betere service kunt bieden en beter kunt begeleiden op die pagina. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een videootje waarin je iets uitlegt. Vanuit de marketing zien we dat video’s enorm goed werken in hoe lang iemand op de pagina blijft en hoe goed je de content kunt uitleggen. Misschien kun je de teksten verbeteren of kun je het nog iets visueler maken, door bijvoorbeeld wat afbeeldingen toe te voegen. Gewoon een paar kleine dingen, en ook al doe je er maar 1, dit zal ongetwijfeld gaan helpen om de bezoekers die er op komen een betere begeleiding te geven.

Wat is een kleine stap met een grote win voor jou?

Hierbij is het goed om ook een 0 punt te bepalen. Wanneer je kijkt naar je website, is het goed om te weten hoeveel bezoekers erop komen en nog wat specifieker, hoeveel bezoekers per pagina. Hoeveel van die mensen doen dan ook daadwerkelijk de actie die je wilt dat ze doen. Heb je bijvoorbeeld 1000 bezoekers op je website en 100 daarvan bekijken de contactpagina, maar 1 daarvan neemt contact op. Dan is er dus iets op die contactpagina, waardoor mensen niet de stap nemen om contact met jou te op te nemen. Idealiter wil je per pagina bekijken waar je het meeste mee bereikt en hoe je dat beter kunt gaan inzetten.

Ik zal je nog een voorbeeld geven. Een klant van ons, Kirsten, geeft een gratis sessie via de telefoon waarin ze gaat kijken naar de uitdaging waar iemand tegenaan loopt en welke stappen diegene kan gaan zetten om daarmee aan de slag te gaan. 40 tot 60 procent van alle mensen die zij aan de lijn heeft, nemen uiteindelijk een dienst of een heel traject bij haar af. Het is heel waardevol voor haar om met zoveel mogelijk mensen die gratis sessie te doen, omdat ze daar veel cliënten uit haalt. Samen met haar zijn we dus gaan kijken naar hoe zij nou zoveel mogelijk aanvragen kan gaan krijgen voor die dienst en dat is onder andere door die sessie het belangrijkste onderdeel van haar website te maken.

Zo zijn er overal plekken op haar website waar die sessie weer terugkomt en waar je het aan kunt vragen. In de header op haar homepage, direct waar je binnenkomt, is het eerste wat je ziet staan die sessie. Onderaan haar dienst pagina en een losse knop in haar menu. Het doel van haar website is hierdoor niet om haar dienst te verkopen, maar om mensen naar die gratis sessie te krijgen omdat dat haar dienst verkoopt. Daarnaast kun je er natuurlijk ook blogs over schrijven of vanuit je gratis weggever mensen naar toe sturen. Zo zijn er allemaal kanalen via waar je zoveel mogelijk verkeer daar naar toe kunt sturen.

Mocht je dit zelf ook willen toepassen; het hoeft niet perse een gratis sessie te zijn. Het kan ook bijvoorbeeld een gratis weggever zijn of misschien wel je dienst. Al is het natuurlijk een veel grotere stap om gelijk iets te kopen. Wanneer je weet dat een bepaalde aanpak goed voor jou werkt, zoals bijvoorbeeld uit je mailing jouw dienst verkopen of dat mensen zich inschrijven voor je gratis sessie en daar converteert 60 procent van naar een klant, dan kun je ook verder gaan kijken en er bijvoorbeeld advertenties op zetten. Je kunt dan geld investeren en kijken hoeveel mensen je daaruit krijgt, die zich bijvoorbeeld inschrijven en je dienst kopen. Op die manier kun je testen om daar het meeste uit te gaan halen.

Wat we bij Bloom zien is dat wanneer mensen met hun marketing aan de slag gaan, ze niet altijd weten wat ze precies moeten doen en hoe ze dat goed moeten aanpakken. Daarnaast zien we ook dat mensen niet de kansen grijpen die ze aangeboden krijgen. Bijvoorbeeld de podcast die wij elke twee weken opnemen. Hierin bieden wij de mogelijkheid om een vraag te stellen en die te behandelen. Zijn er onderwerpen waar jij bijvoorbeeld tegenaan loopt, grijp dan die kans en neem contact met ons op. Dan kunnen we jouw vraagstuk in de podcast behandelen. Het is een hele kleine moeite waarbij je wel veel waarde krijgt zonder dat je daar iets van geld aan kwijt bent.

Daarnaast hebben we onze website review die we elke maand geven voor onze Premium klanten van de Bloom Academy. Daarin zien we dat er best een aantal mensen is die nog nooit zo’n website review heeft bijgewoond, terwijl dit heel erg waardevol is. Er is geen concretere manier om tips over je website te krijgen behalve dan wanneer je echt 1 op 1 met ons gaat zitten om naar je website te kijken. Het is een onderdeel van het lidmaatschap, maar niet iedereen maakt er gebruik van, wat zonde is!

De 30% meer omzet Challenge:

Over gemakkelijke win gesproken en je kansen grijpen hebben wij daarom met Bloom een van de grootste kansen van dit jaar en het is aan jou als ondernemer om dit ook aan te gaan.

Op maandag 4 oktober gaan we namelijk starten met de ‘30% meer omzet Challenge’. Hierin gaan we jou een week lang elke dag begeleiden met het opzetten van een nieuwe strategie waarmee jij de omzet en dus potentieel ook de winst in jouw praktijk kunt gaan vergroten. Daarbij behandelen we hoe je dit op een liefdevolle en integere manier, maar ook grotendeels op een geautomatiseerde en slimme manier kunt doen. We laten je daarin stappen zien die relatief makkelijk toe te voegen zijn aan je bestaande diensten en je huidige manier van werken, maar waar je tot wel 30 procent meer omzet mee kunt behalen. Met deze strategie leer je ook hoe je ervoor kunt zorgen dat je nog meer waarde kunt gaan bieden aan de mensen die klant bij jou gaan worden.

Op 2 oktober bestaat ons website systeem Bloom 4 jaar en het jubileum willen we natuurlijk met zoveel mogelijk mensen gaan vieren. Daarom bieden we deze challenge, waarbij wij jou een week lang elke dag gaan begeleiden, voor het symbolische bedrag van maar €4.

€4 voor het 4 jarig jubileum.

Al neem je maar 1 stap mee uit deze challenge, dan zal dit je hoe dan ook meer opleveren dan de investering die je hierin doet.

Dus, bij deze jouw liefdevolle schop onder je kont; Als jij meer wilt gaan bereiken met je praktijk, als je jouw cliënten beter wilt gaan helpen, ga dan nu direct naar www.bloomsite.nl/challenge en meld je aan voor de 30% meer omzet Challenge. Zodat we samen met jou een week lang aan de bak kunnen om jouw praktijk te vergroten, meer omzet te generen en ook je cliënten beter te helpen.

Delen
Gepubliceerd door:
Arthur Jansen