Voordat je überhaupt begint het met maken van een website, wil je je natuurlijk goed voorbereiden.
Inhoudsopgave van dit artikel:
1. Maak geen traditionele maar een wervende website!
2. Voor wie maak jij jouw website?
3. Waar zijn jouw potentiële cliënten naar op zoek?
4. Vanaf het begin goed scoren op Google
5. Bedenk de perfecte domeinnaam
We horen het veel te vaak; Therapeuten die ons bellen en zeggen dat ze 3 jaar geleden een website hebben laten maken. Dat ze hier heel erg blij mee waren, omdat hij er zo mooi uitzag, maar dat ze de investering voor deze website nog steeds niet terug hebben verdiend. Dit is wat wij een traditionele website noemen. Een website die eigenlijk alleen maar functioneert als visitekaartje, maar niet actief cliënten aantrekt voor jouw praktijk. Het is een statisch plaatje dat online staat, die niet veel bezoekers krijgt, geen vertrouwen opbouwt met de bezoekers en al helemaal geen diensten verkoopt. Dit is zo zonde, want een website kan zoveel meer zijn dan dat!
Een wervende website is daarentegen speciaal gemaakt om meer mensen bekend te maken met jouw praktijk. Je laat zien wat de waarde is van jou als therapeut en jouw dienst. Het zorgt ervoor dat uit de websitebezoekers cliënten voortvloeien, omdat zij daadwerkelijk de waarde van jouw diensten inzien! Deze wervende website is dus niet zomaar een visitekaartje die er mooi uitziet, het is een tool die gaat werken voor jouw praktijk!
Ik zei het al even in de introductie van dit artikel: Bij het maken van een wervende website is de voorbereiding cruciaal. Het is namelijk van belang dat je over een aantal zaken goed gaat nadenken, voordat je aan de slag gaat met het maken van een nieuwe website voor jouw praktijk.
Doe je dit niet?
Dan is de kans groot dat jij een traditionele website zal maken en over 3 jaar jouw investering er nog niet uit hebt.
In de volgende 4 tips zal ik voor je uiteenzetten waar je aan moet denken voordat je überhaupt begint met het maken van een website, zodat jij zelf een wervende website zal gaan maken in plaats van een Traditionele.
Het allerbelangrijkste om over na te denken is: voor wie maak ik mijn website eigenlijk? Dit wordt vaak over het hoofd gezien.
We zien zo vaak dat therapeuten en coaches hun website maken voor zichzelf. Er staat op vermeld wat voor opleidingen er zijn behaald en welke therapie- of werkvormen er worden gebruikt tijdens de behandelingen. Daarnaast is hij gemaakt in de kleuren, vormen en met de lettertypes die zij zelf mooi vinden.
Maar ik zal je een geheimpje verklappen:
Jouw website is niet gemaakt voor jou, maar voor jouw potentiële cliënten!
Maar weet jij eigenlijk wel wie jouw potentiële cliënten zijn?
Nee?
Dan is dit de eerste stap die je gaat ondernemen;
Het bedenken wie jouw potentiële cliënten zijn. Anders gezegd: wie is jouw doelgroep?
Bedenk daarbij met wat voor mensen jij het liefste werkt.
Zijn dat mensen die last hebben van lichamelijke klachten, van geestelijke klachten of allebei? Zijn het mensen die problemen hebben met communicatie met anderen, of misschien met zichzelf? Zijn het volwassenen of misschien wel kinderen of behandel jij graag de ouders en de kinderen tegelijk?
Als je hebt bedacht wie jouw potentiële cliënten zijn, kun je door naar de volgende stap en dat brengt mij ook bij de volgende tip!
Je maakt je website dus niet voor jezelf, maar voor jouw potentiële cliënten; voor jouw doelgroep. Maar waar zijn deze mensen dan eigenlijk naar op zoek?
In de psychologie is het zo dat mensen pas om hulp vragen als hun pijn groot genoeg is. Helaas ondernemen weinig mensen echt actie, om de beste versie van zichzelf te worden, zonder dat ze daadwerkelijk een probleem hebben. Hier kun jij rekening mee houden bij het maken van jouw website. Jouw potentiële cliënten hebben een probleem en zoeken daarvoor een oplossing.
Daarnaast gaan mensen tegenwoordig eerst op zoek naar een oplossing die ze zelf kunnen bereiken om hun pijn te verlichten. Misschien herken jij dat wel bij jezelf. Wanneer jij last hebt van hoofdpijn dan Google je even naar een remedie die jouw hoofdpijn kan verminderen.
Zo werkt het ook bij jouw potentiële cliënten. Ze gaan op zoek naar een verlichting van hun pijn en beginnen bij de zoekmachine. Als jouw website een oplossing kan bieden, met bijvoorbeeld een blog, dan komen zij in contact met jou als therapeut of coach, maar ook met jouw praktijk. Dit eerste contact is meteen positief, want waarschijnlijk wordt hun pijn ook daadwerkelijk verlicht. Stel dat iemand op zoek is naar een oplossing voor migraine, en jij hebt hier een blog over geschreven, dan komen ze dus op jouw website met een reden en kun jij hen daarna vertellen over je diensten.
Het is dan ook van groot belang dat jij niet jouw therapie- of werkvorm vermeldt op jouw website, maar dat jij een oplossing of verlichting biedt voor de klachten waarmee jouw doelgroep loopt.
De volgende stap is daarom:
Bedenk waar jouw potentiële cliënten naar op zoek zijn en maak jouw website rondom dit onderwerp!
Jouw potentiële cliënten zijn dus ergens naar op zoek en Google is de plek waar mensen op zoek gaan naar antwoorden op hun vragen. Je slaat dus twee vliegen in één klap als jij goed bedenkt waar jouw potentiële cliënten naar op zoek zijn en daar het juiste antwoord op geeft!
Op Google stellen mensen vragen en het is Google haar taak om het beste antwoord weer te geven. Het beste antwoord staat dan ook meestal bovenaan, daaronder staat een iets minder goed antwoord enzovoorts. Dat is heel kort gezegd hoe Google werkt.
Toevallig heb je hierboven bedacht waar jouw potentiële cliënten naar op zoek zijn. Nu kun je dus de inhoud van jouw website zo gaan maken dat hij hier het beste antwoord op zal geven. Deze antwoorden kun je het beste verwerken in blogartikelen, want in elk blogartikel kun je antwoord geven op één van de vragen die jouw potentiële cliënten stellen op Google.
Een ander voordeel hiervan is dat je ook zeker weet dat de mensen die jouw blogartikelen lezen behoren tot jouw doelgroep en dat je dus de juiste mensen aantrekt op jouw website.
Veel ondernemers denken namelijk dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk mensen naar hun website toe te trekken.
Maar dit is echter een van de meest gemaakte fouten op het internet…
Het is namelijk veel beter om 10 mensen op jouw website te krijgen, waarvan je zeker weet dat ze op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, dan 100 mensen waarvan misschien maar 1 iemand geïnteresseerd is in jouw dienst.
Daarom is het ook zo belangrijk dat jij je gaat specialiseren voor een bepaalde groep mensen met een bepaald soort klacht en dus een bepaalde behoefte!
Een goede domeinnaam kan veel bijdragen aan de zoekresultaten op Google, maar is ook van groot belang voor jouw potentiële websitebezoekers. Je wilt ervoor zorgen dat jouw domeinnaam goed te onthouden is, gemakkelijk is uit te spreken en weergeeft waar jouw website over gaat.
Hieronder heb ik wat tips gezet voor een goede domeinnaam:
Tips voor een goede domeinnaam:
Voorbeelden van goede domeinnamen:
Wat je niet wilt doen in jouw domeinnaam:
Voorbeelden van slechte domeinnamen:
De grootste valkuil is snelheid èn een slechte investering.
Deze tweedelige tip wilde ik je niet onthouden, want dit is echt de grootste valkuil bij het maken van een website.
Tip 1:
Zorg dat je rustig de tijd neemt, om jezelf goed voor te bereiden op het maken van een website. De grootste valkuil waar je in kunt vallen is namelijk dat je te snel wilt.
Net als dat je niet binnen een week een goede therapeut of coach bent, kun je ook niet verwachten dat je binnen een week of zelfs niet binnen een maand een website kunt maken die daadwerkelijk resultaat zal bereiken. Wees daarom bereid om veel tijd en energie te investeren in een goede voorbereiding.
We hebben hier een mooi spreekwoord voor:
“Een goed begin, is het halve werk”
Tip 2:
Wees bereid om te investeren in een goede website, zodat je deze investering ook terug kunt gaan verdienen! De grootste valkuil is namelijk een kleine investering die uiteindelijk niets waard is.
Je kunt namelijk ook niet verwachten dat je voor 100 euro een goede therapeuten- of coachopleiding kunt volgen. Wees dus ook bereid om te investeren in een goede website, want dit zal ervoor zorgen dat je wél binnen 3 jaar (en waarschijnlijk veel sneller) jouw website hebt terugverdiend. Een kleine investering die zichzelf nooit terugverdient is veel groter dan een grote investering die je wel terugverdient.
Ook hier hebben we een mooi spreekwoord voor:
“Voor niets gaat de zon op”