Angstgevoelens, slaapproblemen door zorgen, stress en vermoeidheid: in deze huidige, drukke wereld waarin de verwachtingen links en rechts constant hoog zijn, wordt het veel mensen vaak te veel. Als coach of therapeut wil jij de helpende hand bieden en voor deze groep het verschil maken.
Of je nu yogalessen of aromatherapie aanbiedt of juist werkt met gezonde voeding en vitamines: via een holistische benadering zie jij het als jouw taak om mensen, fysiek of mentaal, weer optimaal te laten functioneren. Jij bent op dit front een echte expert, maar jouw beoogde doelgroep? Die kent je nog niet en moet jou nog ontdekken.
Hoe trek je bijvoorbeeld potentiële klanten aan? En, hoe houd je deze interesse vast? In 7 tips leer je praktische stappen over hoe je als coach of therapeut e-mailmarketing succesvol inzet: niet alleen om deze contacten aan te trekken, maar ook hoe je hen succesvol naar betalende klanten transformeert én hiermee duurzame relaties opbouwt.
Je hebt als coach of therapeut veel te bieden en wilt dus zoveel mogelijk potentiële klanten (leads) aantrekken. Om deze nieuwe contacten warm te maken voor jouw dienst, laat je vooraf al een deel van je kennis zien. Als je namelijk wilt dat onbekenden hun gegevens (zoals een e-mailadres) bij je achterlaten, moet je hier natuurlijk wél iets voor terug doen. Hoe je dat tactisch doet? Dit doe je met de gratis weggever, ook wel de Lead Magnet: hierin deel je bijvoorbeeld enkele tips of praktische inzichten met betrekking tot jouw onderwerp, veelal verpakt in een aantrekkelijk e-book, blog of webinar.
De gratis weggever vormt dan ook de ideale manier om alvast iets van je expertise te laten zien zónder vooraf te veel kennis weg te geven. Deel bijvoorbeeld ‘De 7 manieren die je gaan helpen om…’ in een inspirerend e-book: dit helpt je om je potentiële klanten subtiel en doeltreffend te overtuigen waarom ze bij jou moeten zijn om hun mentale of fysieke welzijn te verbeteren. Zijn ze enthousiast over deze gratis service? Grote kans dat ze nu nog veel meer van je willen weten!
De gratis weggever vormt dus de ideale manier om je mailinglijst op te bouwen en je naamsbekendheid te vergroten. Jij verzamelt contacten en zij krijgen er op hun beurt waarde voor terug: een win-winsituatie, dus!
Heb je nieuwe contacten weten te interesseren en staan ze nu op je mailinglijst? Tijd om ze eerst een warm welkom te geven! Dit doe je met een geautomatiseerde mailingreeks. Een goed ontworpen welkomstfunnel zet de toon voor de rest van je communicatie, vergelijkbaar met een eerste indruk. In deze reeks van 3-5 mailings laat je verschillende onderwerpen naar voren komen: zo begin je met jezelf en je missie te introduceren. Zo weten je contacten direct waar jij en je doel voor staan: ook laat je hiermee zien dat je kennis van zaken hebt.
Vervolgens, in een latere mail, wil je laten zien waaróm een inschrijving op jouw mailinglijst een perfect idee bleek te zijn.
Zo deel je bijvoorbeeld…
Hiermee laat je zien dat jouw dienst al eerdere successen heeft geboekt en jij dé oplossing voor een bepaald probleem vormt. De laatste mail is dan ook ideaal om, na overtuigende mailings hiervoor, af te sluiten met een subtiele hint naar je aanbod. Denk hierbij aan: ‘Lees meer over…’. Zorg dat het niet te dwingend overkomt, zeker als mensen vaak nog in de oriënterende of overwegende fase zitten: je wilt hen namelijk niet wegjagen.
Om de aandacht van je potentiële klant vast te houden, is het essentieel dat je constant waarde blijft bieden zonder te pushen. Deel bijvoorbeeld educatieve blogartikelen, korte oefeningen, inspirerende succesverhalen of nodig ze uit voor een gratis webinar: hierin ga je dieper op een bepaald onderwerp in om nogmaals je expertise te tonen. Omdat mensen zich inschrijven op je webinar laten ze ook daadwerkelijk zien dat ze in je dienst geïnteresseerd zijn.
Het constant blijven bieden van waarde houdt niet alleen je nieuwe contacten warm voor je dienst, ook bouw je hiermee vertrouwen op: hiermee zet je dan ook de eerste stap voor een warme klantrelatie. Ook laat je hiermee continu je expertise zien, wat goed helpt om je potentiële klant stap voor stap te overtuigen bij jou te komen.
Tip: Houd de informatie in je mailing kort, krachtig en vooral zonder ingewikkelde termen: mensen moeten zich gehoord voelen wat alleen kan met begrijpelijke taal.
Als iets goed werkt om je dienst te verkopen én jezelf te onderscheiden, is het gebruik van storytelling. Mensen verbinden zich aan verhalen. En, dus mogelijk ook aan jóuw verhaal. Vertel bijvoorbeeld over je ‘reis’ als coach of therapeut: wat inspireert je om dit werk te doen of wat heeft ertoe geleid dat je hiervoor gekozen hebt? Wat vooral goed werkt, is herkenning creëren. Dit kan zijn dat je een bepaald probleem benoemt, precies zoals het contact ervaart, en hoe jij daar de oplossing voor biedt.
Maar, ook jouw persoonlijkheid kan het verschil maken. Benadruk je bijvoorbeeld op je website dat je erg van de natuur houdt of graag activiteit A of B onderneemt? Ook dat kan bij het nieuwe contact voor herkenning zorgen: zo voelt deze persoon zich meer verbonden met jou dan eenzelfde soort coach of therapeut die qua interesses juist helemaal niet overeenkomt. Je kiest als potentiële klant dan liever voor iemand waar je ‘een klik mee voelt’.
Deel daarbij ook zeker de transformatie van eerdere klanten en laat zien hoe jouw aanpak het verschil heeft gemaakt. Het woord (of de ervaring) van anderen is goud waard, dus maak er zeker gebruik van.
Iedereen is anders: dat begint ‘s morgens al bij het uitkiezen van een outfit. Niet elke potentiële klant bevindt zich daarom ook in dezelfde fase of heeft hetzelfde probleem. Dus, hoe stuur je nu berichten die niet te algemeen aanvoelen?
Dit doe je aan de hand van segmentatie: een functie die door de e-mailmarketing software van MailBlue wordt aangeboden. Met segmentatie creëer je unieke doelgroepen op basis van demografische data (zoals geslacht en leeftijd), maar ook behoeften of interesses (welk onderdeel van jouw dienst spreekt hem/haar het meeste aan?).
Je verzamelt deze gegevens bijvoorbeeld door te kijken naar het klikgedrag op je website, eventuele aankoopgeschiedenis en door invulvelden op (inschrijf)formulieren.
Maak bijvoorbeeld doelgroepen op basis van…
Mannen of vrouwen
Leeftijd tussen 25-35, 35-45, …
‘Geïnteresseerd in yoga / massages / …’
‘Geïnteresseerd in vitamines en supplementen…’
Vervolgens bind je hier veranderende labels (tags) aan: deze vertellen iets over je -nieuwe- contact. Denk bijvoorbeeld aan ‘ingeschreven op mailinglijst’ of ‘klant van dienst X’. Door specifieke segmenten en dus doelgroepen te creëren, stel je jezelf in staat om heel gericht te kunnen mailen en zo je contacten precies van de juiste informatie te voorzien. De kans op een succesvolle vervolgstap is hierdoor groter dan bij standaard berichten waarbij de lezer zich helemaal niet specifiek aangesproken voelt.
Nog een manier om het nieuwe contact meer aan je te binden, is het toepassen van personalisatie. Gebruik bijvoorbeeld altijd de voornaam van je contact wanneer je hem of haar aanspreekt in een mailing. Dit kleine verschil zorgt namelijk al voor een grotere verbondenheid met je onderneming dan wanneer je enkel een ‘Hi…’ stuurt.
Langzaamaan wil je je nieuwe contacten naar een bepaalde actie bewegen: je hoopt namelijk wel dat je leads nu écht klanten gaan worden. Toch wil je ook niet te dwingend overkomen, dus ook nu ga je voor een subtiele call-to-action (CTA), ook wel het aansporen van de potentiële klant om tot een bepaalde actie over te gaan.
Hoe je dit tactisch aanpakt? Maak allereerst gebruik van woorden die toegankelijk zijn en gemakkelijk aanmoedigen de volgende stap te nemen.
Denk aan:
Woorden als ‘gratis’ en ‘vrijblijvend’ laten meteen zien dat het contact nog nergens financieel aan vast zit, wat ideaal is wanneer hij of zij nog in de oriënterende fase zit. Wil je een CTA toepassen? Laat toegankelijkheid dan voorop staan en ga voor de ‘zachte’ methode.
Is de betrokkenheid na je mailings toch wat minder dan verwacht of doe je het juist erg goed? In beide gevallen word je aangeraden altijd je statistieken te analyseren. Kijk bijvoorbeeld eens naar het klikgedrag en de open rates van je e-mails, ook wel het totaal aantal contacten dat je mailings daadwerkelijk opent. Wordt er ook doorgeklikt in je mail?
Heb je daarentegen ook uitschrijvingen te pakken en is daar eventueel een reden aan toegevoegd? Zowel positieve als negatieve feedback stelt je in staat om je mailings te blijven verbeteren.
Maak hierbij ook gebruik van A/B-testen (waarbij je twee verschillende versies van je mail uitstuurt) en test bijvoorbeeld welke van de twee mailings het meeste resultaat oplevert. Kijk hierbij naar de toon van je bericht en de aantrekkelijkheid van de titel, maar ook naar de call-to-action-knop. Hoe meer je analyseert en verbetert, hoe treffender ook je marketinguitingen zullen worden én je potentiële klanten daardoor nog warmer zullen raken van jouw aanbod. Ontdek met analyses en rapportages dus welke strategie het beste werkt en wat jouw gouden formule vormt.
Wil je als coach of therapeut je potentiële klanten warm maken voor je dienst en hun aandacht vast blijven houden? Creëer een super waardevolle lead magnet, van een e-book tot een webinar, en blijf steeds weer waardevolle informatie delen. Zorg hierbij voor een authentiek verhaal en verfijn je communicatie om niet alleen warme relaties op te bouwen, maar deze nieuwe contacten ook daadwerkelijk naar klanten te converteren.
Wil jij dus zo succesvol mogelijk worden als coach of therapeut? Zet je e-mailmarketing dan strategisch in en verstuur gerichte en daarmee altijd relevante mailings om het maximale uit je dienst te halen. Benieuwd? Zet dan de eerste stap in duurzame groei met direct klantcontact met een proefaccount bij MailBlue!
MailBlue is een samenwerkingspartner van Bloomsite: dé aanbieder van website software voor coaches en therapeuten om hun aanbod zo sterk en winstgevend mogelijk neer te zetten.
Dit was een gast blog geschreven door Youri Meuleman en Dominique Janssens
Wil jij meer uit jouw praktijk halen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Ontdek de beste plek om stap voor stap te groeien met jouw praktijk!